I v plánu na rok 1981 zvyšujeme počty pracovníků
a další prostředky pro oblast vědeckotechnického
rozvoje a udržujeme tak vysoký, s vyspělými
státy plně srovnatelný podíl těchto
nákladů na národním důchodu.
Návrh na zavádění nových výrobků
a technologií vychází z úkolů
technického rozvoje, které již byly vyřešeny.
Mají ovlivnit na 13 mld Kčs objemu výroby.
Řada nových výrobků a technologií
plánovaných mezi vybranými realizačními
výstupy má značný národohospodářský
význam. V souladu se souborem opatření ke
zlepšení plánovitého řízení
se k zajištění růstu technické
úrovně a kvality vyráběné produkce
zavádí v plánu závazný ukazatel
podílu výrobků vysoké technicko-ekonomické
úrovně.
Po pravdě je však třeba říci,
že zlepšení, jehož bylo v plánu dosaženo
k realizaci výsledků vědeckotechnického
rozvoje, k růstu výrobků technicky pokrokových
a prvního stupně jakosti ještě neodpovídá
pozornosti, kterou by si v celém hospodářství
úkol zasloužil, ani prostředkům, které
se k tomu vynakládají. Plným právem
proto očekáváme, že reakce na kritiku
18. pléna ústředního výboru
KSČ se projeví ve výrazném a cílevědomém
zlepšení práce všech, kteří
v této oblasti pracují.
Soudružky a soudruzi poslanci, nutnost snížit
vnitřní užití národního
důchodu ovlivnila i pro rok 1981 rozsah a strukturu investiční
výstavby. Plán stanoví její objem
v podstatě na úrovni, kterou očekáváme
v letošním roce.
Rozhodující je orientace na rychlejší
dokončování rozestavěných staveb
a na jejich uvádění do provozu. Plán
preferuje modernizační akce k zvýšenému
využívání existujících
kapacit a k úspoře pracovních sil. K zahájení
se zařazují do plánu jen nejnaléhavější
stavby potřebné pro další rozvoj, projekčně
připravené a dodavatelsky dostatečně
zajištěné. Přistupujeme tak k postupnému
radikálnějšímu snížení
rozestavěnosti a k mobilizaci prostředků
dočasně v ní vázaných. V souhrnu
všech těchto opatření jde o celkové
zvýšení hospodářských
efektů z výrobních, ale i z nevýrobních
základních fondů.
Z rozhodujících staveb, jejichž uvedení
do provozu je nutno v příštím roce zajistit,
bych chtěl uvést alespoň dalších
1000 MW elektrárenských výkonů (rozhodující
přírůstek z toho je v elektrárně
Prunéřov II na hnědé uhlí a
v přečerpávací vodní elektrárně
Čierný Váh), velkokapacitní středojemnou
válcovnu v NHKG v Kunčicích o kapacitě
600 tis. tun za rok a koksovou baterii č. II, blokovou
a sochorovou válcovnu v SONP na Kladně o kapacitě
900 tis. tun za rok, kontilití bram ve VSŽ Košice,
v odvětví paliv kapacity na roční
těžbu přes 6 mil. tun hnědého
uhlí o 0,5 mil. tun černého uhlí,
zařízení na zpracování ropy,
na výrobu celulózy, dřevotřísek
nábytku, v zemědělství pak 12 tis.
ha závlah a 46 tis. ha odvodnění a další.
V komplexní bytové výstavbě počítá
plán s dokončením 110 tis. bytů. Objem
prací a dodávek od dodavatelských organizací
pro komplexní bytovou výstavbu představuje
ve vnitřní struktuře přesun kapacit
na výstavbu technické a občanské vybavenosti,
přičemž se počítá i s
postupnou likvidací zaostávající vybavenosti.
V plánu na rok 1981 se ve smyslu schválené
koncepce bytové politiky počítá se
zahájením programu modernizace bytů a poprvé
vymezuje maximálně možný celkový
úbytek bytového fondu ve správě socialistických
organizací.
Rozsah zahajování u staveb s rozpočtovými
náklady nad 2 mil. Kčs má činit kolem
40 mld Kčs, tj. asi dvě třetiny zahájených
staveb v letošním roce. Kromě snížení
zahajování nových velkých staveb se
počítá se zpomalením nebo dočasným
utlumením staveb nedostatečně dodavatelsky
zajištěných a s opatřeními, která
zabrání rozptylu kapacit na malé stavby a
akce.
Uvedená koncepce investiční výstavby
vychází plně z direktiv, schválených
vládou pro její přípravu a respektuje
závěry 18. pléna ústředního
výboru KSČ. Základním cílem
je snížení počtu staveb současně
realizovaných a nasazení uvolněných
výstavbových kapacit na dokončování
staveb rozestavěných. Během dvou let se tak
musí rozestavěnost u velkých staveb snížit
alespoň o 15%. Malé stavby budou napříště
povolovány jen v případech, kdy bude zajištěno
jejich dokončení v době 12 měsíců.
Zpřísňují se podmínky a omezují
se možnosti výstavby administrativních budov.
U všech odvětví, kde je podle nové soustavy
zaváděno financování limitních
investic, z fondu rozvoje, má plán charakter předběžné
orientace a bude korigován podle tvorby tohoto fondu.
V souladu s potřebami investiční výstavby
a plánovitým omezením dovozu stavebních
prací jsou stanoveny i úkoly stavební výroby.
Objem prací dodavatelských stavebních organizací
na investiční výstavbě vzroste o 2,7%.
Přitom se počítá především
s posílením prací na dokončovaných
stavbách. Zůstane zachována značná
koncentrace dodavatelských stavebních kapacit do
oblastí soustředěné výstavby
v Praze, v Severočeském kraji a v Bratislavě.
Soudružky a soudruzi, změny podmínek ve světě
ve druhé polovině sedmdesátých let,
které se kromě jiného projevily výrazným
zhoršením směnných relací v našem
zahraničním obchodě (především
v důsledku rychlejšího růstu cen paliv
a surovin než hotových výrobků na světových
trzích), byly spojeny s podstatně vyššími
požadavky na zabezpečení vyrovnanosti obchodní
a platební bilance než v 5. pětiletce. Těmto
požadavkům však neodpovídaly dosahované
výsledky ve zvyšování exportní
schopnosti čs. ekonomiky, ani snižování
vysoké dovozní závislosti a náročnosti
reprodukčního procesu. V důsledku tohoto
vývoje máme v posledních letech co činit
s tendencemi k narušení vnější
rovnováhy naší ekonomiky. Pro osmdesátá
léta se budou nároky na čs. ekonomiku z očekávaného
vývoje ve světě stupňovat.
Proto urychlené a výrazné posílení
exportní schopnosti naší ekonomiky považujeme
za jeden ze strategických úkolů, jejichž
zvládnutí bude rozhodovat o splnění
základních cílů našeho sociálně
ekonomického rozvoje. Zabezpečování
tohoto úkolu musí najít odraz ve všech
částech národohospodářského
plánu a v tom zejména v plánu investic, kde
musí podstatně větší podíl
než dosud připadnout akcím, zabezpečujícím
v nejkratší možné době reálný
přírůstek efektivních vývozních
fondů, které mají dobrou perspektivu odbytu
na trzích socialistických i nesocialistických
zemí.
Plnění úkolů na úseku zahraničního
obchodu musí dostat v celém národním
hospodářství potřebnou prioritu, kterou
ovšem chápeme aktivně, tj. s přednostním
zaměřením na tvorbu dalších zdrojů.
V celkovém rozvoji vnějších vztahů
klademe na přední místo další
prohlubování a rozšiřování
spolupráce s členskými zeměmi RVHP,
především se Sovětským svazem.
Základní předpoklad pro to vytvářejí
výsledky koordinace národohospodářských
pětiletých plánů. I v současné
složité situaci světového hospodářství
nám dohody o koordinaci plánů zabezpečují
rozhodující část dovozních
potřeb včetně nejdůležitějších
paliv a surovin.
V plánu na rok 1981 jsou uloženy úkoly k důslednému
zabezpečení našich závazků, vyplývajících
z koordinace a zároveň se počítá
s tím, že i partnerské státy provádějí
obdobná opatření, pokud jde o závazky
vůči ČSSR. Vzhledem k dosaženému
vysokému stupni propojenosti ekonomik našich zemí,
kterého bylo dosaženo rychlým rozvojem vzájemné
dělby práce v uplynulém období, si
plně uvědomujeme význam rytmického
fungování těchto vazeb, spočívajícího
na důsledném plnění vzájemných
závazků.
Součástí národohospodářského
plánu na příští rok jsou úkoly
plánu mnohostranných integračních
opatření v rámci RVHP. Jde např. o
čs. účast při výstavbě
Chmelnické atomové elektrárny, Mozyrského
závodu na výrobu krmných kvasnic v SSSR,
což nám zabezpečí, počínaje
rokem 1984, dlouhodobé dodávky jejich produkce.
Významná je také naše účast
na specializaci a kooperaci v oblasti zařízení
výpočetní techniky, traktorů a zemědělských
strojů, obráběcích strojů s
numerickým řízením, valivých
ložisek a chemických výrobků. Počítáme
s tím, že v příštím roce
bude dále pokračovat jednání o prohloubení
mnohostranné a dvoustranné spolupráce. Půjde
zejména o rozpracování opatření
v rámci sjednaného dlouhodobého programu
rozvoje specializace a kooperace se Sovětským svazem.
Rozšiřovat se budou i ekonomické vztahy s nesocialistickými
zeměmi. V této oblasti ukládá plán
úkoly k dosažení maximálně možného
růstu vývozu i jeho zhodnocení. Obdobně
jako v letošním roce počítáme
s tím, že vývoz poroste rychleji než dovoz.
Tempo předstihu růstu vývozu před
dovozem, zapracované do plánu na rok 1981, je ovšem
nutno považovat z hlediska potřeb celého příštího
pětiletého období za nedostatečné.
Proto je třeba považovat ukazatele na úseku
vývozu za minimální, na úseku dovozu
za maximální.
Za významný předpoklad splnění
celkových vývozních úkolů považujeme
zvýšení exportní schopnosti strojírenství,
které se na celkovém vývozu do nesocialistických
států podílí zatím pouze jednou
třetinou. Strojírenská ministerstva ve spolupráci
s ministerstvem zahraničního obchodu musí
mnohem energičtěji usilovat o urychlení dodávek
na kontrahované investiční celky a technologická
zařízení, o vyšší technickou
úroveň a inovaci automobilů, traktorů,
textilních strojů, obráběcích
strojů, výrobků elektrotechnického
průmyslu, o zabezpečení dodávek náhradních
dílů. Prvořadá pozornost, kterou věnujeme
růstu strojírenského vývozu, nesmí
ovšem znamenat snižování náročnosti
na růst exportní schopnosti všech dalších
odvětví národního hospodářství,
počínaje chemickým, dřevozpracujícím
a lehkým průmyslem a konče stavební
výrobou, výrobními družstvy a podniky
místního hospodářství. Současně
bude nutno hledat všechny cesty ke zlepšení cen
dosahovaných při čs. vývozu.
Splnění úkolů v oblasti zahraničního
obchodu si vyžádá rozhodněji zdokonalovat
průzkum trhu, prodejní metody, zlepšovat spolupráci
výrobních podniků a organizací zahraničního
obchodu. Základem úspěchu ovšem zůstává
kvalitní výrobek, pohotovost dodávek, zajišťování
servisu v zahraničí.
Soudružky a soudruzi, od příštího
roku je postupně uváděn do života významný
politickohospodářský dokument - Soubor opatření
ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství po roce
1980. Právem očekáváme, že uplatňované
zásady obrátí pozornost všech řídících
stupňů, dělníků, techniků,
hospodářských pracovníků, zkrátka
všech pracujících, na kvalitu práce,
hospodárnost a efektivnost celé hospodářské
činnosti. Očekáváme, že přijatá
opatření napomohou rozvoji tvořivých
sil naší společnosti a přispějí
významně k mobilizaci rezerv ve všech oblastech
hospodářství.
Víme dobře, že ekonomická opatření
vyplývající ze Souboru nebude lehké
realizovat právě pro náročnější
ekonomická měřítka. Je proto potřebné
důsledně uplatňovat záměry
Souboru a podstatně zesílit pozornost při
jejich realizaci.
Současně s uplatňováním Souboru
musíme vytvářet podmínky pro účinnější
a rozsáhlejší aktivní účast
pracujících na řízení. Je to
neoddělitelný rys socialistické demokracie
a předpoklad úspěšné činnosti
každé organizace i celého hospodářství.
V této souvislosti je třeba vyzvednout význam
společných zásad vlády a ÚRO
k organizování účasti pracujících
na tvorbě, realizaci a kontrole plnění plánu
v letech 1981-1985, které byly přijaty v těchto
dnech. Základním smyslem zásad je vytvořit
podmínky pro trvalou neformální účast
pracujících na řečení hospodářských
i sociálních otázek, které se jich
přímo dotýkají. Zvláštní
důležitost bude mít účast pracovních
kolektivů na odkrývání a využívání
rezerv, jejichž přínosy budou vytvářet
i doplňkový zdroj pro tvorbu prostředků
na mzdy, sociální a kulturní potřeby.
V tvořivé, podnětné účasti
pracujících na řízení spatřujeme
významný nástroj a prostředek k rozmnožování
hodnot a růstu společenského bohatství
jak v zájmu jednotlivých pracovních kolektivů,
tak v zájmu celé společnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, máme dostatek nezbytných
předpokladů, abychom dosáhli dalšího
ekonomického vzestupu ve prospěch všestranného
rozvoje naší republiky.
Jsme v etapě intenzivních příprav
na XVI. sjezd KSČ, v níž se soustřeďujeme
na úspěšné splnění letošního
plánu, vytváření podmínek pro
zvládnutí úkolů příštího
roku a celé 7. pětiletky. K jednání
XVI. sjezdu KSČ v roce 1981, v němž oslavíme
60. výročí založení Komunistické
strany Československa, se rozvíjí široká
aktivita pracujících jako důležitý
předpoklad a podmínka plnění našich
hospodářských a sociálních
cílů.
Dovolte, vážené soudružky poslankyně
a soudruzi poslanci, abych vám jménem vlády
Československé socialistické republiky při
této příležitosti poděkoval za
soustavnou činnost a pomoc, kterou věnujete řešení
rozhodujících problémů našeho
hospodářství a současně vás
požádal o schválení předloženého
návrhu zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky na
rok 1981 a o plnou podporu při jeho realizaci.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Hůlovi.
Nyní prosím ministra financí ČSSR
soudruha Leopolda Léra, aby odůvodnil vládní
návrh zákona o státním rozpočtu
československé federace na rok 1981.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu generální tajemníku ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
vážený soudruhu prezidente, vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi, naše
společnost stojí na prahu mimořádně
politicky i ekonomicky významného období.
XVI. sjezdem naší strany vstoupíme do další
etapy budování vyspělé socialistické
společnosti v Československu. Svolání
sjezdu a 60. výročí založení
naší strany, které v příštím
roce oslavíme, jsou dalším impulsem pro rozvoj
iniciativy pracujících, pro aktivizaci činnosti
společenských a státních orgánů
a organizací.
Rokem 1981 vstupujeme do prvního roku 7. pětiletky.
Musíme a budeme v něm s ještě větší
energií než dosud řešit mnoho závažných
úkolů v naší ekonomice s plným
vědomím, že význam této fronty
boje za další rozvoj naší společnosti
neustále roste. Je to především tím,
že výsledky dosahované v rozvoji hospodářství
jsou základem životní úrovně,
spokojenosti a sociálních jistot našich občanů.
Zároveň jsou i naším příspěvkem
pro neustálé upevňování a rozvoj
celého socialistického společenství.