Pondělí 15. prosince 1980

I v plánu na rok 1981 zvyšujeme počty pracovníků a další prostředky pro oblast vědeckotechnického rozvoje a udržujeme tak vysoký, s vyspělými státy plně srovnatelný podíl těchto nákladů na národním důchodu.

Návrh na zavádění nových výrobků a technologií vychází z úkolů technického rozvoje, které již byly vyřešeny. Mají ovlivnit na 13 mld Kčs objemu výroby. Řada nových výrobků a technologií plánovaných mezi vybranými realizačními výstupy má značný národohospodářský význam. V souladu se souborem opatření ke zlepšení plánovitého řízení se k zajištění růstu technické úrovně a kvality vyráběné produkce zavádí v plánu závazný ukazatel podílu výrobků vysoké technicko-ekonomické úrovně.

Po pravdě je však třeba říci, že zlepšení, jehož bylo v plánu dosaženo k realizaci výsledků vědeckotechnického rozvoje, k růstu výrobků technicky pokrokových a prvního stupně jakosti ještě neodpovídá pozornosti, kterou by si v celém hospodářství úkol zasloužil, ani prostředkům, které se k tomu vynakládají. Plným právem proto očekáváme, že reakce na kritiku 18. pléna ústředního výboru KSČ se projeví ve výrazném a cílevědomém zlepšení práce všech, kteří v této oblasti pracují.

Soudružky a soudruzi poslanci, nutnost snížit vnitřní užití národního důchodu ovlivnila i pro rok 1981 rozsah a strukturu investiční výstavby. Plán stanoví její objem v podstatě na úrovni, kterou očekáváme v letošním roce.

Rozhodující je orientace na rychlejší dokončování rozestavěných staveb a na jejich uvádění do provozu. Plán preferuje modernizační akce k zvýšenému využívání existujících kapacit a k úspoře pracovních sil. K zahájení se zařazují do plánu jen nejnaléhavější stavby potřebné pro další rozvoj, projekčně připravené a dodavatelsky dostatečně zajištěné. Přistupujeme tak k postupnému radikálnějšímu snížení rozestavěnosti a k mobilizaci prostředků dočasně v ní vázaných. V souhrnu všech těchto opatření jde o celkové zvýšení hospodářských efektů z výrobních, ale i z nevýrobních základních fondů.

Z rozhodujících staveb, jejichž uvedení do provozu je nutno v příštím roce zajistit, bych chtěl uvést alespoň dalších 1000 MW elektrárenských výkonů (rozhodující přírůstek z toho je v elektrárně Prunéřov II na hnědé uhlí a v přečerpávací vodní elektrárně Čierný Váh), velkokapacitní středojemnou válcovnu v NHKG v Kunčicích o kapacitě 600 tis. tun za rok a koksovou baterii č. II, blokovou a sochorovou válcovnu v SONP na Kladně o kapacitě 900 tis. tun za rok, kontilití bram ve VSŽ Košice, v odvětví paliv kapacity na roční těžbu přes 6 mil. tun hnědého uhlí o 0,5 mil. tun černého uhlí, zařízení na zpracování ropy, na výrobu celulózy, dřevotřísek nábytku, v zemědělství pak 12 tis. ha závlah a 46 tis. ha odvodnění a další.

V komplexní bytové výstavbě počítá plán s dokončením 110 tis. bytů. Objem prací a dodávek od dodavatelských organizací pro komplexní bytovou výstavbu představuje ve vnitřní struktuře přesun kapacit na výstavbu technické a občanské vybavenosti, přičemž se počítá i s postupnou likvidací zaostávající vybavenosti. V plánu na rok 1981 se ve smyslu schválené koncepce bytové politiky počítá se zahájením programu modernizace bytů a poprvé vymezuje maximálně možný celkový úbytek bytového fondu ve správě socialistických organizací.

Rozsah zahajování u staveb s rozpočtovými náklady nad 2 mil. Kčs má činit kolem 40 mld Kčs, tj. asi dvě třetiny zahájených staveb v letošním roce. Kromě snížení zahajování nových velkých staveb se počítá se zpomalením nebo dočasným utlumením staveb nedostatečně dodavatelsky zajištěných a s opatřeními, která zabrání rozptylu kapacit na malé stavby a akce.

Uvedená koncepce investiční výstavby vychází plně z direktiv, schválených vládou pro její přípravu a respektuje závěry 18. pléna ústředního výboru KSČ. Základním cílem je snížení počtu staveb současně realizovaných a nasazení uvolněných výstavbových kapacit na dokončování staveb rozestavěných. Během dvou let se tak musí rozestavěnost u velkých staveb snížit alespoň o 15%. Malé stavby budou napříště povolovány jen v případech, kdy bude zajištěno jejich dokončení v době 12 měsíců. Zpřísňují se podmínky a omezují se možnosti výstavby administrativních budov. U všech odvětví, kde je podle nové soustavy zaváděno financování limitních investic, z fondu rozvoje, má plán charakter předběžné orientace a bude korigován podle tvorby tohoto fondu.

V souladu s potřebami investiční výstavby a plánovitým omezením dovozu stavebních prací jsou stanoveny i úkoly stavební výroby. Objem prací dodavatelských stavebních organizací na investiční výstavbě vzroste o 2,7%. Přitom se počítá především s posílením prací na dokončovaných stavbách. Zůstane zachována značná koncentrace dodavatelských stavebních kapacit do oblastí soustředěné výstavby v Praze, v Severočeském kraji a v Bratislavě.

Soudružky a soudruzi, změny podmínek ve světě ve druhé polovině sedmdesátých let, které se kromě jiného projevily výrazným zhoršením směnných relací v našem zahraničním obchodě (především v důsledku rychlejšího růstu cen paliv a surovin než hotových výrobků na světových trzích), byly spojeny s podstatně vyššími požadavky na zabezpečení vyrovnanosti obchodní a platební bilance než v 5. pětiletce. Těmto požadavkům však neodpovídaly dosahované výsledky ve zvyšování exportní schopnosti čs. ekonomiky, ani snižování vysoké dovozní závislosti a náročnosti reprodukčního procesu. V důsledku tohoto vývoje máme v posledních letech co činit s tendencemi k narušení vnější rovnováhy naší ekonomiky. Pro osmdesátá léta se budou nároky na čs. ekonomiku z očekávaného vývoje ve světě stupňovat.

Proto urychlené a výrazné posílení exportní schopnosti naší ekonomiky považujeme za jeden ze strategických úkolů, jejichž zvládnutí bude rozhodovat o splnění základních cílů našeho sociálně ekonomického rozvoje. Zabezpečování tohoto úkolu musí najít odraz ve všech částech národohospodářského plánu a v tom zejména v plánu investic, kde musí podstatně větší podíl než dosud připadnout akcím, zabezpečujícím v nejkratší možné době reálný přírůstek efektivních vývozních fondů, které mají dobrou perspektivu odbytu na trzích socialistických i nesocialistických zemí.

Plnění úkolů na úseku zahraničního obchodu musí dostat v celém národním hospodářství potřebnou prioritu, kterou ovšem chápeme aktivně, tj. s přednostním zaměřením na tvorbu dalších zdrojů.

V celkovém rozvoji vnějších vztahů klademe na přední místo další prohlubování a rozšiřování spolupráce s členskými zeměmi RVHP, především se Sovětským svazem. Základní předpoklad pro to vytvářejí výsledky koordinace národohospodářských pětiletých plánů. I v současné složité situaci světového hospodářství nám dohody o koordinaci plánů zabezpečují rozhodující část dovozních potřeb včetně nejdůležitějších paliv a surovin.

V plánu na rok 1981 jsou uloženy úkoly k důslednému zabezpečení našich závazků, vyplývajících z koordinace a zároveň se počítá s tím, že i partnerské státy provádějí obdobná opatření, pokud jde o závazky vůči ČSSR. Vzhledem k dosaženému vysokému stupni propojenosti ekonomik našich zemí, kterého bylo dosaženo rychlým rozvojem vzájemné dělby práce v uplynulém období, si plně uvědomujeme význam rytmického fungování těchto vazeb, spočívajícího na důsledném plnění vzájemných závazků.

Součástí národohospodářského plánu na příští rok jsou úkoly plánu mnohostranných integračních opatření v rámci RVHP. Jde např. o čs. účast při výstavbě Chmelnické atomové elektrárny, Mozyrského závodu na výrobu krmných kvasnic v SSSR, což nám zabezpečí, počínaje rokem 1984, dlouhodobé dodávky jejich produkce. Významná je také naše účast na specializaci a kooperaci v oblasti zařízení výpočetní techniky, traktorů a zemědělských strojů, obráběcích strojů s numerickým řízením, valivých ložisek a chemických výrobků. Počítáme s tím, že v příštím roce bude dále pokračovat jednání o prohloubení mnohostranné a dvoustranné spolupráce. Půjde zejména o rozpracování opatření v rámci sjednaného dlouhodobého programu rozvoje specializace a kooperace se Sovětským svazem.

Rozšiřovat se budou i ekonomické vztahy s nesocialistickými zeměmi. V této oblasti ukládá plán úkoly k dosažení maximálně možného růstu vývozu i jeho zhodnocení. Obdobně jako v letošním roce počítáme s tím, že vývoz poroste rychleji než dovoz. Tempo předstihu růstu vývozu před dovozem, zapracované do plánu na rok 1981, je ovšem nutno považovat z hlediska potřeb celého příštího pětiletého období za nedostatečné. Proto je třeba považovat ukazatele na úseku vývozu za minimální, na úseku dovozu za maximální.

Za významný předpoklad splnění celkových vývozních úkolů považujeme zvýšení exportní schopnosti strojírenství, které se na celkovém vývozu do nesocialistických států podílí zatím pouze jednou třetinou. Strojírenská ministerstva ve spolupráci s ministerstvem zahraničního obchodu musí mnohem energičtěji usilovat o urychlení dodávek na kontrahované investiční celky a technologická zařízení, o vyšší technickou úroveň a inovaci automobilů, traktorů, textilních strojů, obráběcích strojů, výrobků elektrotechnického průmyslu, o zabezpečení dodávek náhradních dílů. Prvořadá pozornost, kterou věnujeme růstu strojírenského vývozu, nesmí ovšem znamenat snižování náročnosti na růst exportní schopnosti všech dalších odvětví národního hospodářství, počínaje chemickým, dřevozpracujícím a lehkým průmyslem a konče stavební výrobou, výrobními družstvy a podniky místního hospodářství. Současně bude nutno hledat všechny cesty ke zlepšení cen dosahovaných při čs. vývozu.

Splnění úkolů v oblasti zahraničního obchodu si vyžádá rozhodněji zdokonalovat průzkum trhu, prodejní metody, zlepšovat spolupráci výrobních podniků a organizací zahraničního obchodu. Základem úspěchu ovšem zůstává kvalitní výrobek, pohotovost dodávek, zajišťování servisu v zahraničí.

Soudružky a soudruzi, od příštího roku je postupně uváděn do života významný politickohospodářský dokument - Soubor opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství po roce 1980. Právem očekáváme, že uplatňované zásady obrátí pozornost všech řídících stupňů, dělníků, techniků, hospodářských pracovníků, zkrátka všech pracujících, na kvalitu práce, hospodárnost a efektivnost celé hospodářské činnosti. Očekáváme, že přijatá opatření napomohou rozvoji tvořivých sil naší společnosti a přispějí významně k mobilizaci rezerv ve všech oblastech hospodářství.

Víme dobře, že ekonomická opatření vyplývající ze Souboru nebude lehké realizovat právě pro náročnější ekonomická měřítka. Je proto potřebné důsledně uplatňovat záměry Souboru a podstatně zesílit pozornost při jejich realizaci.

Současně s uplatňováním Souboru musíme vytvářet podmínky pro účinnější a rozsáhlejší aktivní účast pracujících na řízení. Je to neoddělitelný rys socialistické demokracie a předpoklad úspěšné činnosti každé organizace i celého hospodářství.

V této souvislosti je třeba vyzvednout význam společných zásad vlády a ÚRO k organizování účasti pracujících na tvorbě, realizaci a kontrole plnění plánu v letech 1981-1985, které byly přijaty v těchto dnech. Základním smyslem zásad je vytvořit podmínky pro trvalou neformální účast pracujících na řečení hospodářských i sociálních otázek, které se jich přímo dotýkají. Zvláštní důležitost bude mít účast pracovních kolektivů na odkrývání a využívání rezerv, jejichž přínosy budou vytvářet i doplňkový zdroj pro tvorbu prostředků na mzdy, sociální a kulturní potřeby. V tvořivé, podnětné účasti pracujících na řízení spatřujeme významný nástroj a prostředek k rozmnožování hodnot a růstu společenského bohatství jak v zájmu jednotlivých pracovních kolektivů, tak v zájmu celé společnosti.

Soudružky a soudruzi poslanci, máme dostatek nezbytných předpokladů, abychom dosáhli dalšího ekonomického vzestupu ve prospěch všestranného rozvoje naší republiky.

Jsme v etapě intenzivních příprav na XVI. sjezd KSČ, v níž se soustřeďujeme na úspěšné splnění letošního plánu, vytváření podmínek pro zvládnutí úkolů příštího roku a celé 7. pětiletky. K jednání XVI. sjezdu KSČ v roce 1981, v němž oslavíme 60. výročí založení Komunistické strany Československa, se rozvíjí široká aktivita pracujících jako důležitý předpoklad a podmínka plnění našich hospodářských a sociálních cílů.

Dovolte, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, abych vám jménem vlády Československé socialistické republiky při této příležitosti poděkoval za soustavnou činnost a pomoc, kterou věnujete řešení rozhodujících problémů našeho hospodářství a současně vás požádal o schválení předloženého návrhu zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky na rok 1981 a o plnou podporu při jeho realizaci.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Hůlovi.

Nyní prosím ministra financí ČSSR soudruha Leopolda Léra, aby odůvodnil vládní návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1981.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu generální tajemníku ústředního výboru Komunistické strany Československa, vážený soudruhu prezidente, vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky a soudruzi, naše společnost stojí na prahu mimořádně politicky i ekonomicky významného období. XVI. sjezdem naší strany vstoupíme do další etapy budování vyspělé socialistické společnosti v Československu. Svolání sjezdu a 60. výročí založení naší strany, které v příštím roce oslavíme, jsou dalším impulsem pro rozvoj iniciativy pracujících, pro aktivizaci činnosti společenských a státních orgánů a organizací.

Rokem 1981 vstupujeme do prvního roku 7. pětiletky. Musíme a budeme v něm s ještě větší energií než dosud řešit mnoho závažných úkolů v naší ekonomice s plným vědomím, že význam této fronty boje za další rozvoj naší společnosti neustále roste. Je to především tím, že výsledky dosahované v rozvoji hospodářství jsou základem životní úrovně, spokojenosti a sociálních jistot našich občanů. Zároveň jsou i naším příspěvkem pro neustálé upevňování a rozvoj celého socialistického společenství.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP