Pondělí 15. prosince 1980

K odchylkám od plánu dochází od konce minulého roku i v metalurgické výrobě. Jsou způsobeny nižšími zdroji železnorudných surovin a metalurgického koksu, jejich horší kvalitou a technickým stavem některých výrobních agregátů.

Zemědělskou výrobu ani letos neprovázely příliš příznivé povětrnostní podmínky. Rostlinná výroba, zejména sklizeň brambor, cukrovky, pícnin, zeleniny a chmele, nebude splněna. U sklizně obilovin, přesto, že bude druhá nejvyšší v historii našeho zemědělství, způsobila nesplnění plánu nižší úroveň sklizně kukuřice.

Odchylky v tvorbě zdrojů současně s nedostatky a ve struktuře výroby, zejména strojírenské, se odrážejí v nižším růstu společenské výroby a národního důchodu a nepříznivě ovlivňují výsledky zahraničního obchodu.

I když úkoly šesté pětiletky nebudou v plném rozsahu splněny, můžeme říci, že i v uplynulém období vykonal náš lid pod vedením Komunistické strany Československa nemalé dílo, které se čestně zapíše do historie socialistické výstavby naší země. Můžeme na něm stavět i v dalším období. Zároveň však právem bylo zdůrazněno jak na 18., tak předcházejícím zasedání ústředního výboru strany, že výsledky mohly být lepší, kdybychom se na jednotlivých úsecích národního hospodářství a života společnosti dokázali rozhodněji vypořádat s problémy a nedostatky, kdybychom rychleji přizpůsobovali úroveň řídící a plánovací činnosti i metody hospodaření na všech řídících stupních novým podmínkám.

Při přípravě 7. pětiletky a při rozpracovávání a realizaci plánu na rok 1981 by mělo být všem stupňům a článkům řízení jasno, že tentokrát nemůže jít o běžnou, rutinní záležitost, o pouhé opakování minulých zkušeností a praxe. 18. zasedání ÚV KSČ jednoznačně ukázalo, že jde skutečně o zcela novou situaci, na níž musí plán a hospodářská praxe reagovat mnohem rozhodněji a kvalifikovaněji než dříve. Tato situace nevyplývá jenom z toho, že se nakupily některé problémy z minulosti, nýbrž i z toho, že probíhající změny ve světě působí ještě s větší intenzitou a dynamikou. V poslední době k nim pak přistupují i tendence světových reakčních sil sledující zvrat v mezinárodním politickém vývoji, tendence doprovázené i snahami o hospodářské vydírání a návrat k diskriminačním praktikám z dob studené války.

Proto důsledný přechod naší ekonomiky na vyšší úroveň efektivnosti je vysoce naléhavý. Bude vyžadovat, abychom naše vlastní síly znásobili ještě širší a těsnější spoluprací s ostatními bratrskými zeměmi, ale sami pro to musíme udělat co nejvíce. Jsme si vědomi, že půjde o dlouhodobější proces.

Zcela otevřeně říkáme, že se v něm musíme připravit i na těžkosti a obtíže, na to, že od všech lidí a od vedoucích zvlášť, bude třeba požadovat lepší práci, vyšší disciplínu a více uvědomění, obětavosti, poctivosti a odpovědnosti ve prospěch celku.

Soudružky a soudruzi, generální tajemník ÚV KSČ a prezident republiky s. Gustáv Husák v závěrečném slovu na posledním zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa zdůraznil, že v nadcházejícím období stojí před námi dva navzájem těsně související základní úkoly. Je to především zajištění dalšího rozvoje, zvýšení výkonnosti a efektivnosti naší ekonomiky jako předpokladu zachování a dalšího zkvalitňování dosažené životní úrovně lidu a upevňování jeho sociálních jistot.

Za druhé je to soustavná politickovýchovná práce. Jde o to upevnit přesvědčení miliónů dělníků, rolníků, příslušníků inteligence, všech vrstev lidu, komunistů i nestraníků o správnosti politiky strany, získat je k tvůrčí, aktivní účasti na řešení příštích úkolů. l když tyto úkoly nejsou nové, jejich řešení nabývá daleko větší naléhavosti.

Při přípravě plánu na rok 1981 jsme z tohoto záměru vycházeli. Jsme přesvědčeni, že ekonomický potenciál země, spočívající zejména v rozvinuté materiálně technické základně hospodářství, rostoucí vědeckovýzkumné základně, schopnostech a zkušenostech našich dělníků, rolníků a inteligence umožňuje, abychom i ve složitých ekonomických podmínkách dosáhli dalšího vzestupu.

Možnosti růstu ekonomiky jsou více než v minulých letech ovlivňovány omezenými přírůstky paliv, energie, železných a neželezných kovů, i dalších surovin dovážených, i z domácích zdrojů. Proti 6. pětiletce se podstatně snižují i zdroje pracovních sil.

Se zřetelem na všechny tyto základní faktory byl plán na příští rok zpracován tak, aby umožnil reálný vzestup vytvořeného národního důchodu o 2,8%.

Základním záměrem plánu na rok 1981 je vytvořit podmínky pro urychlení v předchozích dvou letech započatého přeskupení v užití zdrojů společenské výroby směrem k posílení vnější rovnováhy. Hlavní důraz musí být proto kladen na soulad struktury výroby s potřebami i požadavky zahraničního a vnitřního trhu před kvantitativním růstem zdrojů.

Stanovení úkolů na rok 1981 ovlivňuje skutečnost, že nelze opakovat růst zemědělské výroby z roku 1980 proti nízké základně neúrodného roku 1979. Zpomalení tempa růstu průmyslové výroby je ovlivněno zejména možností surovinového a materiálového zabezpečení z dovozu i z domácích zdrojů i důsledky opožděného uvádění kapacit do provozu a jejich pomalého náběhu.

Značně se snižuje zejména dynamika růstu chemického průmyslu, kde plán počítá s růstem pouze o 0,7% proti průměrným 5% v období 6. pětiletky a obdobný vývoj se předpokládá i v metalurgii. Naproti tomu se dále zvýší podíl strojírenství na celkovém objemu průmyslové výroby.

Soudružky a soudruzi, v souladu s předpokládaným rozvojem, zvýšením výkonnosti a efektivnosti naší ekonomiky, zaměřuje se plán v odpovídajícím rozsahu na zachování a další zkvalitňování dosažené životní úrovně lidu a na upevňování jeho sociálních jistot.

Plán vychází z pokračující tendence snižujících se přírůstků počtu obyvatel v produktivním věku a stanoví přírůstek pracovníků v národním hospodářství na 34 tis. Je to zhruba o 20 tis. méně než v letošním roce. Růst průměrné mzdy může dosáhnout 1,7%. Celkové příjmy obyvatelstva mají podle plánu dosáhnout úrovně 370 mld Kčs.

V souladu s programem zvýšení ekonomické účinnosti mzdového systému, který byl projednán předsednictvem ústředního výboru strany a vládou, vzroste úloha pobídkové složky mzdy v odměňování v závislosti na kvalitě a efektivnosti práce.

Sociální příjmy obyvatelstva vzrostou v roce 1981 asi o 3%. Přitom průměrný vyplacený důchod se zvýší asi o 2% a peněžitá dávka společenské pomoci rodinám s dětmi dosáhne průměrně 370 Kčs měsíčně na dítě.

Ve vnitřním obchodě navazuje plán na dosažený stupeň uspokojování potřeb obyvatelstva. V souladu s dynamikou a strukturou příjmů obyvatelstva vzroste maloobchodní obrat o 2,3% a placené služby o 4%. Plán počítá i v roce 1981 s rychlejším růstem prodejů průmyslového zboží než potravin, i když musíme respektovat některé skutečnosti, kupříkladu pokles prodeje osobních automobilů v letošním roce.

Pokud jde o potravinářské zboží, pokládám za nutné uvést, že i za cenu dovozu krmiv udržujeme vysokou spotřebu masa na jednoho obyvatele, tj. mezi 85-86 kg.

Ne všechny nedostatky, které se na trhu projevují, je však možno řešit centrálním plánem. Daleko větší odpovědnost musí nést příslušná ministerstva, výrobní podniky a organizace vnitřního obchodu a s mnohem větší pružností reagovat na potřeby obyvatelstva.

Hmotná společenská spotřeba vzroste o 2,6%, vytvářejí se tím předpoklady pro další rozvoj zdravotnictví, školství a kultury. Tak např. počty vysokoškoláků vzrostou o 3%, z celkového počtu dětí ve věku 3-5 let bude v mateřských školách umístěno zhruba 85%, na 10 tis. obyvatel připadne 28 lékařských míst. Je třeba zdůraznit, že i pro tuto oblast platí plně zásady co nejhospodárnějšího využívání pracovních sil a materiálních a finančních prostředků.

Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi v další části vystoupení charakterizovat alespoň úkoly plánu hlavních odvětví.

V palivo-energetické oblasti bude mít hospodářství k dispozici pro tuzemskou spotřebu primární zdroje ve výši cca 106,3 mil. tun měrného paliva, tj. přírůstek proti úrovni letošního roku zhruba 2,6%. Při nižší dynamice vývoje a při přísném hospodaření s palivy a elektřinou ve všech oblastech včetně nevýrobní sféry pokládáme tento přírůstek za dostatečný. Je však nutno říci, že existují určitá rizika, a to jak v domácí těžbě uhlí, tak ve výši plánovaného dovozu.

Úsilí o racionalizaci spotřeby a opatření ke snížení energetické náročnosti zůstává proto jedním z nejdůležitějších úkolů. Jejich naléhavost se ještě výrazněji zvyšuje. Údaje v řadě případů totiž ukazují, že pozornost k hospodaření s palivy a energií poněkud ochabla. Plán proto stanoví konkrétní celkové limity spotřeby, snížení spotřeby na jednotku výroby hlavních výrobků a požaduje zabezpečení akcí státního programu racionalizace spotřeby paliv a energie.

Plán ukládá zajistit těžbu černého uhlí ve výši 27,8 mil. tun a hnědého uhlí a lignitu 95,5 mil. tun. Rozhodující pro zajištění těžby a skrývky v roce 1981 a v 7. pětiletce bude zlepšení průběhu výstavby a osvojení technologických zařízení, která zatím pracují s horšími než projektovanými výkony.

Zdroje elektřiny, tj. výroba a dovoz, mají dosáhnout přibližně 77 mld kWh. Nejvyššího přírůstku výroby má být dosaženo v jaderné energetice, která se bude podílet na celkovém přírůstku výroby elektřiny již z více než 60%. Elektrárenská soustava má - dík výstavbě a nižší dynamice růstu spotřeby - po letech opět dostatečné rezervní výkony, což umožňuje šetřit palivo omezováním výroby v méně ekonomických elektrárnách a plánovitě včas provádět opravy.

Celkové zpracování ropy předpokládáme o něco nižší než v letošním roce. Celé národní hospodářství proto bude nutno orientovat na maximální úspornost ve spotřebě všech druhů ropných výrobků. Úkoly stanovené v tomto směru plánem jsou nesporně náročné, ale nezbytné. Spotřeba autobenzinu v organizacích socialistického sektoru nemůže překročit úroveň roku 1980 a u motorové nafty musí být zajištěn pokles spotřeby. Rezervy, které umožní zabezpečit tyto úkoly, prokazatelně existují, ať již jde o normy spotřeby, vytěžování vozů, zvyšování výkonů podstatně hospodárnější nákladní dopravy ČSAD, a to i na úkor závodové dopravy nebo i další užití nafty, kterou lze nahradit jiným palivem. Zvlášť naléhavé je vytlačení výrobní spotřeby energetického benzinu a jeho nahrazení zemním plynem.

V příštím roce se výrazně zvýší spotřeba produktů na chemické zpracování. Musíme nahradit dovoz etylenu a propylenu z Německé demokratické republiky a naopak podle platné dohody začneme etylen vracet. Výrazně se posílí tuzemská surovinová základna pro výrobu plastických hmot, kterých bude vyrobeno o 3,5% více než v letošním roce. Zvýší se výroba nízkotlakého polyetylenu (o 15%), mikrotenových fólií a polypropylenových vláken.

V gumárenském průmyslu se zvýší především výroba dopravních pásů s ocelovými lany a dodávky osobních pneumatik do tržních fondů.

Rozvoj národního hospodářství v příštím roce bude vyžadovat dobrou práci metalurgie. Plán předpokládá výrobu surového železa více než 10 mil. tun, 15,7 mil. tun oceli, 11,1 mil tun válcovaného materiálu a 1,5 mil. tun ocelových trubek. Je to výroba o 2,25% vyšší než v letošním roce.

Potřeba kovů v národním hospodářství je plánem kryta. Je ovšem nutno dodat, že plnění programu úspor všech kovů je stejně naléhavé jako plnění programu úspor paliv a energií. Vzhledem k daným možnostem dovozu železorudných surovin a barevných kovů bude nutno zabezpečit ve všech odvětvích národního hospodářství opatření k maximální racionalizaci spotřeby kovů a k dosažení úspor železných a zvláště pak barevných a vzácných kovů. Spotřeba výrobků černé metalurgie je, jak známo, proti jiným průmyslovým zemím stále vysoko nad průměrem a dovozní ceny neželezných kovů, které nemáme jinak možnost opatřit, trvale rostou.

Rozhodující měrou - stejně jako v minulosti se bude i v příštím roce na rozvoji národního hospodářství podílet strojírenství, jehož výroba má vzrůst o 5,5%. V souladu s potřebami investiční výstavby a intenzivnějšího zavádění elektroniky a výpočetní techniky do všech odvětví národního hospodářství se v rozvoji strojírenství počítá s nejrychlejším rozvojem výroby elektrotechnického průmyslu. Strojírenství musí zajistit zvýšení dodávek pro vývoz a tržní fondy a alespoň zčásti snížit závislost na dovozech pro investiční výstavbu, náhradních dílů a kompletačních dílů. Ke splnění úkolů vytváří plán předpoklady dalším snížením finální výroby.

Strojírenství musí rychleji přizpůsobovat strukturu výroby požadavkům zahraničních odběratelů, zvýšit technickou úroveň a kvalitu výroby, zrychlit tempo inovací, včetně inovací spotřebního zboží.

V průmyslu zpracování dřeva, kde má výroba vzrůst o 4%, jsou úkoly orientovány na další rozvoj chemického a mechanického zpracování a na dosažení větší efektivnosti vývozu. Počítá se s růstem výroby nebělené buničiny, papíru a kartonů, řeziva, dřevodesek a nábytku. Daleko lépe než dosud bude nutno zajišťovat dosažení projektovaných parametrů jak u nových kapacit, tak u kapacit již uvedených do provozu.

V lehkém průmyslu se zvýší výroba o 2,5%. Její rozvoj je zaměřen jak na zabezpečování dodávek pro vnitřní trh, tak na další rozšíření vývozu. Dodávky do tržních fondů vzrostou zejména u bavlnářských tkanin, pleteného prádla, ošacení a svrchních oděvů. Trvalým úkolem zůstává co nejefektivnější využívání stále nákladněji dovážených surovin, zvýšení podílu zpracování druhotných surovin a podstatně lepší organizace jejich sběru.

V zemědělství, soudružky a soudruzi, při reálném ocenění našich možností a s přihlédnutím k výsledkům dosaženým v letošním roce počítáme se vzestupem hrubé produkce o 2,6%. Základním úkolem bude dosáhnout předstihu rostlinné výroby před živočišnou. Rozvoj živočišné výroby bude vynucován zdroji a strukturou trhu.

Rozvoj živočišné výroby bude limitován zdroji a strukturou krmiv. Zatímco potřeba objemné píce je kryta, bude nutno k doplnění zdrojů jadrných krmiv počítat i s doplňkovým dovozem z nesocialistických zemí. Nebude proto možno připustit překračování dodávek jadrných krmiv z centrálního fondu nad objemy schválené státním plánem. Zemědělské řídící orgány musí s rozpisem plánu uložit opatření k úsporám spotřeby jadrných krmiv na jednotku produkce a pravidelně kontrolovat jejich spotřebu.

Rozvoj potravinářského průmyslu navazuje na surovinové zabezpečení z domácí výroby a z dovozu. Dodávky do tržních fondů se zvýší o 3,2%.

Do celého agrokomplexu určuje plán dodat za více než 9,7 mld Kčs strojů a zařízení, z toho pro vlastní zemědělství za 6,85 mld Kčs. Bude dodáno zhruba 7,5 tis. traktorů, více než 2400 nákladních automobilů, 1000 kombajnů a další rozhodující mechanizační prostředky. Dodávky průmyslových hnojiv dosáhnou 257,4 kg čistých živin na 1 ha zemědělské půdy.

Zkušenosti z minulých let i z letošního roku ukazují, že pro zvýšení vlastní produkce potravin nebyly ještě zdaleka vyčerpány všechny možnosti. V souladu se závěry 13. zasedání ústředního výboru strany proto spatřujeme východisko v další intenzifikaci zemědělské výroby, v cílevědomém prohlubování její koncentrace a specializace, v mobilizaci rezerv, v omezování ztrát a v mnohem hospodárnějším zhodnocování surovin v celém zemědělsko-potravinářském komplexu.

V dopravě bude třeba nadále věnovat rozhodující pozornost přepravě pevných paliv, rud, kovového odpadu a stavebnin. V souladu se zásadami racionalizace dělby práce mezi veřejnou a závodovou nákladní silniční dopravou předpokládá plán zvýšit podíl veřejné dopravy, kde využití vozového parku je podstatně vyšší.

Soudružky a soudruzi poslanci, mnohokráte již bylo řečeno, že klíčem k řešení úkolů zvýšení efektivnosti je rychlejší zavádění výsledků vědeckotechnického pokroku do reprodukčního procesu. Na 18. zasedání pléna ústředního výboru strany bylo vysloveno v tomto směru mnoho oprávněných kritických slov.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP