K odchylkám od plánu dochází od konce
minulého roku i v metalurgické výrobě.
Jsou způsobeny nižšími zdroji železnorudných
surovin a metalurgického koksu, jejich horší
kvalitou a technickým stavem některých výrobních
agregátů.
Zemědělskou výrobu ani letos neprovázely
příliš příznivé povětrnostní
podmínky. Rostlinná výroba, zejména
sklizeň brambor, cukrovky, pícnin, zeleniny a chmele,
nebude splněna. U sklizně obilovin, přesto,
že bude druhá nejvyšší v historii
našeho zemědělství, způsobila
nesplnění plánu nižší úroveň
sklizně kukuřice.
Odchylky v tvorbě zdrojů současně
s nedostatky a ve struktuře výroby, zejména
strojírenské, se odrážejí v nižším
růstu společenské výroby a národního
důchodu a nepříznivě ovlivňují
výsledky zahraničního obchodu.
I když úkoly šesté pětiletky nebudou
v plném rozsahu splněny, můžeme říci,
že i v uplynulém období vykonal náš
lid pod vedením Komunistické strany Československa
nemalé dílo, které se čestně
zapíše do historie socialistické výstavby
naší země. Můžeme na něm
stavět i v dalším období. Zároveň
však právem bylo zdůrazněno jak na 18.,
tak předcházejícím zasedání
ústředního výboru strany, že
výsledky mohly být lepší, kdybychom
se na jednotlivých úsecích národního
hospodářství a života společnosti
dokázali rozhodněji vypořádat s problémy
a nedostatky, kdybychom rychleji přizpůsobovali
úroveň řídící a plánovací
činnosti i metody hospodaření na všech
řídících stupních novým
podmínkám.
Při přípravě 7. pětiletky a
při rozpracovávání a realizaci plánu
na rok 1981 by mělo být všem stupňům
a článkům řízení jasno,
že tentokrát nemůže jít o běžnou,
rutinní záležitost, o pouhé opakování
minulých zkušeností a praxe. 18. zasedání
ÚV KSČ jednoznačně ukázalo,
že jde skutečně o zcela novou situaci, na níž
musí plán a hospodářská praxe
reagovat mnohem rozhodněji a kvalifikovaněji než
dříve. Tato situace nevyplývá jenom
z toho, že se nakupily některé problémy
z minulosti, nýbrž i z toho, že probíhající
změny ve světě působí ještě
s větší intenzitou a dynamikou. V poslední
době k nim pak přistupují i tendence světových
reakčních sil sledující zvrat v mezinárodním
politickém vývoji, tendence doprovázené
i snahami o hospodářské vydírání
a návrat k diskriminačním praktikám
z dob studené války.
Proto důsledný přechod naší ekonomiky
na vyšší úroveň efektivnosti je
vysoce naléhavý. Bude vyžadovat, abychom naše
vlastní síly znásobili ještě
širší a těsnější spoluprací
s ostatními bratrskými zeměmi, ale sami pro
to musíme udělat co nejvíce. Jsme si vědomi,
že půjde o dlouhodobější proces.
Zcela otevřeně říkáme, že
se v něm musíme připravit i na těžkosti
a obtíže, na to, že od všech lidí
a od vedoucích zvlášť, bude třeba
požadovat lepší práci, vyšší
disciplínu a více uvědomění,
obětavosti, poctivosti a odpovědnosti ve prospěch
celku.
Soudružky a soudruzi, generální tajemník
ÚV KSČ a prezident republiky s. Gustáv Husák
v závěrečném slovu na posledním
zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa zdůraznil,
že v nadcházejícím období stojí
před námi dva navzájem těsně
související základní úkoly.
Je to především zajištění
dalšího rozvoje, zvýšení výkonnosti
a efektivnosti naší ekonomiky jako předpokladu
zachování a dalšího zkvalitňování
dosažené životní úrovně
lidu a upevňování jeho sociálních
jistot.
Za druhé je to soustavná politickovýchovná
práce. Jde o to upevnit přesvědčení
miliónů dělníků, rolníků,
příslušníků inteligence, všech
vrstev lidu, komunistů i nestraníků o správnosti
politiky strany, získat je k tvůrčí,
aktivní účasti na řešení
příštích úkolů. l když
tyto úkoly nejsou nové, jejich řešení
nabývá daleko větší naléhavosti.
Při přípravě plánu na rok 1981
jsme z tohoto záměru vycházeli. Jsme přesvědčeni,
že ekonomický potenciál země, spočívající
zejména v rozvinuté materiálně technické
základně hospodářství, rostoucí
vědeckovýzkumné základně, schopnostech
a zkušenostech našich dělníků,
rolníků a inteligence umožňuje, abychom
i ve složitých ekonomických podmínkách
dosáhli dalšího vzestupu.
Možnosti růstu ekonomiky jsou více než
v minulých letech ovlivňovány omezenými
přírůstky paliv, energie, železných
a neželezných kovů, i dalších surovin
dovážených, i z domácích zdrojů.
Proti 6. pětiletce se podstatně snižují
i zdroje pracovních sil.
Se zřetelem na všechny tyto základní
faktory byl plán na příští rok
zpracován tak, aby umožnil reálný vzestup
vytvořeného národního důchodu
o 2,8%.
Základním záměrem plánu na
rok 1981 je vytvořit podmínky pro urychlení
v předchozích dvou letech započatého
přeskupení v užití zdrojů společenské
výroby směrem k posílení vnější
rovnováhy. Hlavní důraz musí být
proto kladen na soulad struktury výroby s potřebami
i požadavky zahraničního a vnitřního
trhu před kvantitativním růstem zdrojů.
Stanovení úkolů na rok 1981 ovlivňuje
skutečnost, že nelze opakovat růst zemědělské
výroby z roku 1980 proti nízké základně
neúrodného roku 1979. Zpomalení tempa růstu
průmyslové výroby je ovlivněno zejména
možností surovinového a materiálového
zabezpečení z dovozu i z domácích
zdrojů i důsledky opožděného
uvádění kapacit do provozu a jejich pomalého
náběhu.
Značně se snižuje zejména dynamika růstu
chemického průmyslu, kde plán počítá
s růstem pouze o 0,7% proti průměrným
5% v období 6. pětiletky a obdobný vývoj
se předpokládá i v metalurgii. Naproti tomu
se dále zvýší podíl strojírenství
na celkovém objemu průmyslové výroby.
Soudružky a soudruzi, v souladu s předpokládaným
rozvojem, zvýšením výkonnosti a efektivnosti
naší ekonomiky, zaměřuje se plán
v odpovídajícím rozsahu na zachování
a další zkvalitňování dosažené
životní úrovně lidu a na upevňování
jeho sociálních jistot.
Plán vychází z pokračující
tendence snižujících se přírůstků
počtu obyvatel v produktivním věku a stanoví
přírůstek pracovníků v národním
hospodářství na 34 tis. Je to zhruba o 20
tis. méně než v letošním roce.
Růst průměrné mzdy může
dosáhnout 1,7%. Celkové příjmy obyvatelstva
mají podle plánu dosáhnout úrovně
370 mld Kčs.
V souladu s programem zvýšení ekonomické
účinnosti mzdového systému, který
byl projednán předsednictvem ústředního
výboru strany a vládou, vzroste úloha pobídkové
složky mzdy v odměňování v závislosti
na kvalitě a efektivnosti práce.
Sociální příjmy obyvatelstva vzrostou
v roce 1981 asi o 3%. Přitom průměrný
vyplacený důchod se zvýší asi
o 2% a peněžitá dávka společenské
pomoci rodinám s dětmi dosáhne průměrně
370 Kčs měsíčně na dítě.
Ve vnitřním obchodě navazuje plán
na dosažený stupeň uspokojování
potřeb obyvatelstva. V souladu s dynamikou a strukturou
příjmů obyvatelstva vzroste maloobchodní
obrat o 2,3% a placené služby o 4%. Plán počítá
i v roce 1981 s rychlejším růstem prodejů
průmyslového zboží než potravin,
i když musíme respektovat některé skutečnosti,
kupříkladu pokles prodeje osobních automobilů
v letošním roce.
Pokud jde o potravinářské zboží,
pokládám za nutné uvést, že i
za cenu dovozu krmiv udržujeme vysokou spotřebu masa
na jednoho obyvatele, tj. mezi 85-86 kg.
Ne všechny nedostatky, které se na trhu projevují,
je však možno řešit centrálním
plánem. Daleko větší odpovědnost
musí nést příslušná ministerstva,
výrobní podniky a organizace vnitřního
obchodu a s mnohem větší pružností
reagovat na potřeby obyvatelstva.
Hmotná společenská spotřeba vzroste
o 2,6%, vytvářejí se tím předpoklady
pro další rozvoj zdravotnictví, školství
a kultury. Tak např. počty vysokoškoláků
vzrostou o 3%, z celkového počtu dětí
ve věku 3-5 let bude v mateřských školách
umístěno zhruba 85%, na 10 tis. obyvatel připadne
28 lékařských míst. Je třeba
zdůraznit, že i pro tuto oblast platí plně
zásady co nejhospodárnějšího
využívání pracovních sil a materiálních
a finančních prostředků.
Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi v další
části vystoupení charakterizovat alespoň
úkoly plánu hlavních odvětví.
V palivo-energetické oblasti bude mít hospodářství
k dispozici pro tuzemskou spotřebu primární
zdroje ve výši cca 106,3 mil. tun měrného
paliva, tj. přírůstek proti úrovni
letošního roku zhruba 2,6%. Při nižší
dynamice vývoje a při přísném
hospodaření s palivy a elektřinou ve všech
oblastech včetně nevýrobní sféry
pokládáme tento přírůstek za
dostatečný. Je však nutno říci,
že existují určitá rizika, a to jak
v domácí těžbě uhlí, tak
ve výši plánovaného dovozu.
Úsilí o racionalizaci spotřeby a opatření
ke snížení energetické náročnosti
zůstává proto jedním z nejdůležitějších
úkolů. Jejich naléhavost se ještě
výrazněji zvyšuje. Údaje v řadě
případů totiž ukazují, že
pozornost k hospodaření s palivy a energií
poněkud ochabla. Plán proto stanoví konkrétní
celkové limity spotřeby, snížení
spotřeby na jednotku výroby hlavních výrobků
a požaduje zabezpečení akcí státního
programu racionalizace spotřeby paliv a energie.
Plán ukládá zajistit těžbu černého
uhlí ve výši 27,8 mil. tun a hnědého
uhlí a lignitu 95,5 mil. tun. Rozhodující
pro zajištění těžby a skrývky
v roce 1981 a v 7. pětiletce bude zlepšení
průběhu výstavby a osvojení technologických
zařízení, která zatím pracují
s horšími než projektovanými výkony.
Zdroje elektřiny, tj. výroba a dovoz, mají
dosáhnout přibližně 77 mld kWh. Nejvyššího
přírůstku výroby má být
dosaženo v jaderné energetice, která se bude
podílet na celkovém přírůstku
výroby elektřiny již z více než
60%. Elektrárenská soustava má - dík
výstavbě a nižší dynamice růstu
spotřeby - po letech opět dostatečné
rezervní výkony, což umožňuje šetřit
palivo omezováním výroby v méně
ekonomických elektrárnách a plánovitě
včas provádět opravy.
Celkové zpracování ropy předpokládáme
o něco nižší než v letošním
roce. Celé národní hospodářství
proto bude nutno orientovat na maximální úspornost
ve spotřebě všech druhů ropných
výrobků. Úkoly stanovené v tomto směru
plánem jsou nesporně náročné,
ale nezbytné. Spotřeba autobenzinu v organizacích
socialistického sektoru nemůže překročit
úroveň roku 1980 a u motorové nafty musí
být zajištěn pokles spotřeby. Rezervy,
které umožní zabezpečit tyto úkoly,
prokazatelně existují, ať již jde o normy
spotřeby, vytěžování vozů,
zvyšování výkonů podstatně
hospodárnější nákladní
dopravy ČSAD, a to i na úkor závodové
dopravy nebo i další užití nafty, kterou
lze nahradit jiným palivem. Zvlášť naléhavé
je vytlačení výrobní spotřeby
energetického benzinu a jeho nahrazení zemním
plynem.
V příštím roce se výrazně
zvýší spotřeba produktů na chemické
zpracování. Musíme nahradit dovoz etylenu
a propylenu z Německé demokratické republiky
a naopak podle platné dohody začneme etylen vracet.
Výrazně se posílí tuzemská
surovinová základna pro výrobu plastických
hmot, kterých bude vyrobeno o 3,5% více než
v letošním roce. Zvýší se výroba
nízkotlakého polyetylenu (o 15%), mikrotenových
fólií a polypropylenových vláken.
V gumárenském průmyslu se zvýší
především výroba dopravních pásů
s ocelovými lany a dodávky osobních pneumatik
do tržních fondů.
Rozvoj národního hospodářství
v příštím roce bude vyžadovat dobrou
práci metalurgie. Plán předpokládá
výrobu surového železa více než
10 mil. tun, 15,7 mil. tun oceli, 11,1 mil tun válcovaného
materiálu a 1,5 mil. tun ocelových trubek. Je to
výroba o 2,25% vyšší než v letošním
roce.
Potřeba kovů v národním hospodářství
je plánem kryta. Je ovšem nutno dodat, že plnění
programu úspor všech kovů je stejně
naléhavé jako plnění programu úspor
paliv a energií. Vzhledem k daným možnostem
dovozu železorudných surovin a barevných kovů
bude nutno zabezpečit ve všech odvětvích
národního hospodářství opatření
k maximální racionalizaci spotřeby kovů
a k dosažení úspor železných a
zvláště pak barevných a vzácných
kovů. Spotřeba výrobků černé
metalurgie je, jak známo, proti jiným průmyslovým
zemím stále vysoko nad průměrem a
dovozní ceny neželezných kovů, které
nemáme jinak možnost opatřit, trvale rostou.
Rozhodující měrou - stejně jako v
minulosti se bude i v příštím roce na
rozvoji národního hospodářství
podílet strojírenství, jehož výroba
má vzrůst o 5,5%. V souladu s potřebami investiční
výstavby a intenzivnějšího zavádění
elektroniky a výpočetní techniky do všech
odvětví národního hospodářství
se v rozvoji strojírenství počítá
s nejrychlejším rozvojem výroby elektrotechnického
průmyslu. Strojírenství musí zajistit
zvýšení dodávek pro vývoz a tržní
fondy a alespoň zčásti snížit
závislost na dovozech pro investiční výstavbu,
náhradních dílů a kompletačních
dílů. Ke splnění úkolů
vytváří plán předpoklady dalším
snížením finální výroby.
Strojírenství musí rychleji přizpůsobovat
strukturu výroby požadavkům zahraničních
odběratelů, zvýšit technickou úroveň
a kvalitu výroby, zrychlit tempo inovací, včetně
inovací spotřebního zboží.
V průmyslu zpracování dřeva, kde má
výroba vzrůst o 4%, jsou úkoly orientovány
na další rozvoj chemického a mechanického
zpracování a na dosažení větší
efektivnosti vývozu. Počítá se s růstem
výroby nebělené buničiny, papíru
a kartonů, řeziva, dřevodesek a nábytku.
Daleko lépe než dosud bude nutno zajišťovat
dosažení projektovaných parametrů jak
u nových kapacit, tak u kapacit již uvedených
do provozu.
V lehkém průmyslu se zvýší výroba
o 2,5%. Její rozvoj je zaměřen jak na zabezpečování
dodávek pro vnitřní trh, tak na další
rozšíření vývozu. Dodávky
do tržních fondů vzrostou zejména u
bavlnářských tkanin, pleteného prádla,
ošacení a svrchních oděvů. Trvalým
úkolem zůstává co nejefektivnější
využívání stále nákladněji
dovážených surovin, zvýšení
podílu zpracování druhotných surovin
a podstatně lepší organizace jejich sběru.
V zemědělství, soudružky a soudruzi,
při reálném ocenění našich
možností a s přihlédnutím k výsledkům
dosaženým v letošním roce počítáme
se vzestupem hrubé produkce o 2,6%. Základním
úkolem bude dosáhnout předstihu rostlinné
výroby před živočišnou. Rozvoj
živočišné výroby bude vynucován
zdroji a strukturou trhu.
Rozvoj živočišné výroby bude limitován
zdroji a strukturou krmiv. Zatímco potřeba objemné
píce je kryta, bude nutno k doplnění zdrojů
jadrných krmiv počítat i s doplňkovým
dovozem z nesocialistických zemí. Nebude proto možno
připustit překračování dodávek
jadrných krmiv z centrálního fondu nad objemy
schválené státním plánem. Zemědělské
řídící orgány musí s
rozpisem plánu uložit opatření k úsporám
spotřeby jadrných krmiv na jednotku produkce a pravidelně
kontrolovat jejich spotřebu.
Rozvoj potravinářského průmyslu navazuje
na surovinové zabezpečení z domácí
výroby a z dovozu. Dodávky do tržních
fondů se zvýší o 3,2%.
Do celého agrokomplexu určuje plán dodat
za více než 9,7 mld Kčs strojů a zařízení,
z toho pro vlastní zemědělství za
6,85 mld Kčs. Bude dodáno zhruba 7,5 tis. traktorů,
více než 2400 nákladních automobilů,
1000 kombajnů a další rozhodující
mechanizační prostředky. Dodávky průmyslových
hnojiv dosáhnou 257,4 kg čistých živin
na 1 ha zemědělské půdy.
Zkušenosti z minulých let i z letošního
roku ukazují, že pro zvýšení vlastní
produkce potravin nebyly ještě zdaleka vyčerpány
všechny možnosti. V souladu se závěry
13. zasedání ústředního výboru
strany proto spatřujeme východisko v další
intenzifikaci zemědělské výroby, v
cílevědomém prohlubování její
koncentrace a specializace, v mobilizaci rezerv, v omezování
ztrát a v mnohem hospodárnějším
zhodnocování surovin v celém zemědělsko-potravinářském
komplexu.
V dopravě bude třeba nadále věnovat
rozhodující pozornost přepravě pevných
paliv, rud, kovového odpadu a stavebnin. V souladu se zásadami
racionalizace dělby práce mezi veřejnou a
závodovou nákladní silniční
dopravou předpokládá plán zvýšit
podíl veřejné dopravy, kde využití
vozového parku je podstatně vyšší.
Soudružky a soudruzi poslanci, mnohokráte již
bylo řečeno, že klíčem k řešení
úkolů zvýšení efektivnosti je
rychlejší zavádění výsledků
vědeckotechnického pokroku do reprodukčního
procesu. Na 18. zasedání pléna ústředního
výboru strany bylo vysloveno v tomto směru mnoho
oprávněných kritických slov.