Sociálně ekonomický program strany může
být naplňován jenom socialistickou aktivitou,
přijímáním vstřícných
plánů, rozvíjením zlepšovatelského
hnutí a hnutí brigád socialistické
práce.
Taktéž tvorba volebních programů Národní
fronty spojených s využitím únosných
rozměrů akce "Z" může být
účelná jen v rámci reálnosti
zdrojů, cestou stanovení naléhavosti potřeb
a postupných cílů. Bude odpovědností
orgánů Národní fronty, národních
výborů, hospodářských i odborových
orgánů, aby v přípravě všeobecných
voleb prohloubily koordinaci vzájemných nebo styčných
úkolů při tvorbě sociálních
programů v rámci podniků, obcí, měst,
okresů a krajů v zájmu žádoucí
efektivnosti a cílevědomosti uspokojování
potřeb naší ekonomiky, sociální
a kulturní politiky a zlepšování péče
o mladou generaci i generaci na odpočinku a o další
zlepšování a tvorbu životního prostředí.
Ústavně právní výbor Sněmovny
národů vyslovil přesvědčení,
že dosavadní délka funkčního
období dává poslancům orgánů
všech stupňů příležitost,
aby osvědčili svoji pracovní a funkční
odpovědnost při plnění svěřených
úkolů. V tomto duchu plným právem
apeloval na 18. zasedání ÚV KSČ generální
tajemník a prezident republiky s. Gustáv Husák,
že jde především o to, aby naše zastupitelská
soustava od národních výborů až
po Federální shromáždění
využívala možností, které skýtá
socialistické zřízení a dále
se pokročilo v úsilí o plné využití
velkého potenciálu společenské aktivity
a iniciativy našich pracujících.
Pokud jde o samotné volby, není ničím
dotčen zákon č. 44/1971 Sb., o volbách
do Federálního shromáždění
a zákony národních rad o volbách do
národních rad a národních výborů,
takže budou splněny všechny politickoprávní
náležitosti voleb, které budou provedeny v
souladu s článkem 3 Ústavy Československé
socialistické republiky na principu obecného rovného
a přímého volebního práva s
tajným hlasováním.
Ve volbách kandidáti Národní fronty
budou moci předstoupit před občany se sociálně
ekonomickým programem XVI. sjezdu KSČ a budou tak
vytvořeny podmínky pro prohloubení spojení
poslanců s pracujícími v zájmu řešení
veřejných záležitostí. Tím
bude umožněna všem občanům širší
realizační a kontrolní účast
na řízení a správě veřejných
věcí v obcích, městech, okresech a
krajích a jejich aktivní podíl na tvorbě
a uskutečňování hospodářské
politiky, na rozhodování o sociálních
životních problémech. V tom je nejen přednost,
ale i záruka životnosti socialismu, jak se bezesporu
projeví v tak významném státoprávním
aktu třídní svrchovanosti našeho lidu,
jakým budou nadcházející všeobecné
volby v našem československém federativním
zřízení.
Ze všech uvedených důvodů jménem
výboru ústavně právního Sněmovny
národů doporučuji k přijetí
iniciativní návrh ústavního zákona
o skončení III. volebního období zastupitelských
sborů v červnu 1981.
Předseda FS A. Indra: Děkuji zpravodaji výboru
ústavně právního Sněmovny národů
poslanci Maříkovi. Prosím, aby se ujal slova
zpravodaj výboru ústavně právního
Sněmovny lidu poslanec Stanislav Koranda.
Zpravodaj poslanec SL S. Koranda: Vážený
soudruhu prezidente, vážené Federální
shromáždění, vážení
hosté, pokud jde o právní zhodnocení
předloženého návrhu ústavního
zákona, připojuji se plně ke zprávě
zpravodaje poslance soudruha Maříka i ke zdůvodnění,
které přednesl první místopředseda
Federálního shromáždění
soudruh Ján Marko.
Chci připomenout, že myšlenka obsažená
v projednávaném návrhu ústavního
zákona - tak, jak to bylo zdůrazněno ve vystoupení
poslanců na společné schůzi výborů
ústavně právních Sněmovny lidu
a Sněmovny národů Federálního
shromáždění - se těší
zájmu široké veřejnosti jako racionální
a věcná, plně odpovídající
v posledních měsících mnohokrát
zdůrazněné snaze prosadit právě
věcný a efektivní přístup k
řešení společných úkolů
na všech úrovních naší společnosti.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, stalo se u nás již tradicí,
že sjezdy Komunistické strany Československa
jsou záležitostí nejen komunistů, ale
celé společnosti, se vším, co toto sepětí
vrcholného jednání vedoucí politické
síly s životem a prací všech občanů
této země a tohoto státu znamená:
nejen realizace závěrů sjezdových
jednání, ale především jejich
příprava, tedy stanovení cílů,
k jejichž dosažení bude v budoucích letech
zaměřeno úsilí celé společnosti,
jsou u nás věcí všech občanů,
politických stran i organizací sdružených
v Národní frontě.
Bilancování dosavadní cesty, dosažených
úspěchů a dosud trvajících
nedostatků, ale i existujících rezerv na
straně jedné a programování úkolů
a cest, jak jich dosáhnout, na straně druhé,
to vše za aktivní účasti a podpory celé
společnosti, všech subjektů našeho politického
systému Národní fronty - a právě
to je třeba považovat, jak již bylo řečeno,
za jeden ze stěžejních rysů naší
socialistické demokracie.
Význam těchto skutečností bude zvýrazněn
ještě tím, že ve smyslu návrhu
ústavního zákona, který dnes projednáváme,
bude období spjaté s konáním XVI.
sjezdu KSČ časově i věcně koordinováno
jak s hodnocením dosavadní práce zastupitelských
sborů všech stupňů v předsjezdovém
období, tak s vytvářením nových
zastupitelských sborů ve všeobecných
volbách i s plněním formulovaných
cílů.
Pozitivního ohlasu v celé společnosti a vysoké
politické i pracovní aktivity, kterou XVI. sjezd
KSČ bezpochyby vyvolá, bude tak v celé společnosti,
v celé Národní frontě využito
i k vytvoření jednoho ze základních
předpokladů dobré práce zastupitelských
sborů v příštím volebním
období. A to byl jeden z hlavních důvodů,
proč na nedávném zasedání předsednictva
ústředního výboru Národní
fronty Československé socialistické republiky
také představitelé ostatních politických
stran a významných společenských organizací
Národní fronty plně podpořili doporučení
ústředního výboru Komunistické
strany Československa na uskutečnění
všeobecných voleb v červnu 1981 a z toho vyplývající
zkrácení současného volebního
období.
Zasedání ústředního výboru
NF ČSSR potvrdilo, že existuje plná podpora
pro realizaci návrhu ústavního zákona,
že tento návrh je v souladu s míněním
širokých vrstev našich občanů,
v souladu s cíli naší společnosti i
se záměry, jak těchto cílů
dosáhnout.
Doporučuji proto Sněmovně lidu, aby návrh
ústavního zákona o zkrácení
volebního období zastupitelských sborů
zvolených v roce 1976 byl v předloženém
znění schválen.
Předseda FS A. Indra: Děkuji zpravodaji výboru
ústavně právního Sněmovny lidu
poslanci Korandovi. Písemně se do rozpravy k předloženému
návrhu nikdo nepřihlásil. Přesto se
ptám, jestli někdo z poslanců žádá
o slovo. (Nikdo.) Není tomu tak.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
V zasedacím sále je v současné chvíli
přítomno 175 poslanců Sněmovny lidu,
64 poslanci Sněmovny národů zvolení
v České socialistické republice, 70 poslanců
Sněmovny národů zvolených ve Slovenské
socialistické republice. Obě sněmovny jsou
schopné se usnášet.
K přijetí ústavního zákona
je podle článku 41 ústavního zákona
o československé federaci potřebný
souhlas třípětinové většiny
všech poslanců Sněmovny lidu, jakož i
souhlas třípětinové většiny
všech poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice
a třípětinové většiny
všech poslanců Sněmovny národů
zvolených ve Slovenské socialistické republice.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s návrhem poslanců Federálního
shromáždění ČSSR na vydání
ústavního zákona o skončení
volebního období zastupitelských sborů,
podle doporučení zpravodaje ústavně
právního výboru Sněmovny lidu, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna lidu schválila ústavní zákon.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené v České socialistické
republice.
Kdo souhlasí s návrhem ústavního zákona?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
S návrhem ústavního zákona souhlasí
všichni poslanci Sněmovny národů zvolení
v České socialistické republice.
Prosím, aby se k tomuto návrhu vyjádřili
poslanci Sněmovny národů zvolení ve
Slovenské socialistické republice. (Hlasuje se.)
Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
S návrhem ústavního zákona souhlasí
také všichni přítomní poslanci
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice.
Sněmovna národů schválila ústavní
zákon.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
ústavní zákon o skončení volebního
období zastupitelských sborů.
Soudružky a soudruzi, projednáme nyní
Vládní návrh zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky na
rok 1981 (tisk 107)
a
Vládní návrh zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok
1981 (tisk 108).
Navrhuji projednat oba vládní návrhy současně.
Jsou k tomuto způsobu projednávání
nějaké připomínky nebo námitky?
(Nebyly.) Není tomu tak.
Prosím tedy místopředsedu federální
vlády a předsedu Státní plánovací
komise soudruha Václava Hůlu, aby zdůvodnil
vládní návrh zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky na
rok 1981.
Místopředseda vlády ČSSR a předseda
státní plánovací komise V. Hůla:
Vážený soudruhu generální tajemníku
ÚV KSČ a prezidente republiky, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vláda Československé socialistické
republiky předkládá Federálnímu
shromáždění návrh zákona
o státním plánu rozvoje národního
hospodářství na rok 1981. V příštím
roce na základě směrnice XVI. sjezdu Komunistické
strany Československa bude Federálnímu shromáždění
předložen návrh zákona o sedmém
pětiletém plánu.
Základní cíle a úkoly plánu
na příští rok vycházejí
ze závěrů 18. zasedání ÚV
KSČ, které přijalo usnesení o svolání
XVI. sjezdu KSČ a schválilo zprávu předsednictva
ústředního výboru KSČ o stavu
prací na hlavních problémech přípravy
7. pětiletého plánu ekonomického a
sociálního rozvoje. Návrh plánu byl
projednán a schválen předsednictvem ústředního
výboru KSČ i federální vládou.
Dovolte mi, abych se nejprve alespoň v nejpodstatnějších
rysech zmínil o výsledcích, ale i o některých
problémech hospodářského rozvoje v
letošním roce a za celou šestou pětiletku,
kterou jsme uskutečňovali ve složitých
a v některých směrech nepředvídaných
podmínkách. Důsledky závažných
změn ve světovém hospodářství
znesnadnily přístup a podstatně, v některých
případech násobkem, zdražily energetické
zdroje, suroviny a potraviny. Výrazně zostřily
technické a ekonomické podmínky pro možnost
prodeje hotových výrobků na světových
trzích a tím vším ovlivnily i náš
ekonomický rozvoj.
V těchto mimořádně ztížených
podmínkách pokračoval rozvoj našeho
národního hospodářství po vzestupné
linii - i když v druhé polovině pětiletky
poněkud pomalejšími tempy, než jsme předpokládali.
Tuto tendenci oceňujeme správně jako pozitivní.
Národní důchod za 6. pětiletku vzroste
asi o 90 mld Kčs a bude o 22% vyšší než
v roce 1975. Průmyslová a stavební výroba
vzroste o čtvrtinu. Přesto, že zemědělství
je ovlivněno dvěma neúrodnými roky
1976 a 1979, očekáváme, že pětiletý
objem hrubé zemědělské produkce bude
vyšší téměř o 10% než
v předcházející pětiletce.
V průběhu pětiletky byly postupně
realizovány hlavní strukturální změny
v ekonomice, které schválil XV. sjezd KSČ
a které odpovídají budoucím potřebám
hospodářského rozvoje. Pokračoval
rychlý rozvoj strojírenství a chemie, u kterých
dosáhneme za celou pětiletku vzestupu v obou případech
kolem 30%. Pokroku bylo dosaženo rovněž ve využití
takové domácí suroviny, jakou je dřevo.
Snížila se měrná spotřeba veškeré
energie, kovů a dalších materiálů
na jednotku produkce atd.
Investiční výstavbou jsme získali
další značný přírůstek
základních fondů, který za celou pětiletku
odhadujeme na 628 mld Kčs. Do provozu byly uvedeny nové
kapacity pro těžbu 13 mil. tun uhlí, pro výrobu
245 tis. tun ocelových trub, elektráren o celkovém
výkonu 4,5 tis. MW, pro výrobu 450 tis. tun etylénu,
34 tis. tun chemických vláken, 340 tis. m3
dřevotřískových desek a další.
Pokračovala realizace velkých investičních
projektů zajišťujících rozvoj výroby
zařízení pro jaderné elektrárny,
nákladních automobilů, traktorů, byla
zahájena výstavba dvou velkých kombinátů
na výrobu celulózy a dalších investic.
Dále se prohloubila naše účast v mezinárodní
dělbě práce. Především
se zvýšila účast v procesu specializace
a kooperace výroby členských zemí
RVHP. Svědčí o tom růst obratu naší
výměny zboží s těmito státy,
který bude ve srovnání s koncem minulé
pětiletky vyšší o více než
60%. Rozhodující měrou se na tom podílí
rostoucí spolupráce se Sovětským svazem,
která má klíčový a neocenitelný
význam pro celkový rozvoj naší ekonomiky
a její stabilitu.
Vytvořené zdroje umožnily dále zlepšit
během 6. pětiletky životní úroveň
obyvatelstva. Vzroste jak osobní, tak zejména společenská
spotřeba. Průměrná měsíční
mzda stoupne o 15% a dosáhne asi 2700 Kčs. Celkové
peněžní příjmy obyvatelstva vzrostou
přibližně o 23%, přitom se zvýší
podíl sociálních peněžních
příjmů v důsledku úpravy dávek
důchodového zabezpečení a dávek
poskytovaných rodinám s dětmi.
Osobní spotřeba vyjádřená ve
stálých cenách vzroste za pětiletku
asi o 10%. Je to menší růst než jsme předpokládali.
Odpovídá však menšímu růstu
zdrojů, než jsme plánovali. V té souvislosti
byly také provedeny úpravy maloobchodních
cen paliv, energie a některých výrobků
a služeb, které bylo nutné provést především
v důsledku zvýšení nákladů
na získávání paliv a energie i růstu
cen surovin, potravin a materiálů. Vzestup společenské
spotřeby, to je především společenských
výdajů za služby a výrobky poskytované
obyvatelstvu na jednoho obyvatele překročí
pětiletkou uvažované tempo a dosáhne
asi 23%. Její absolutní výše v letošním
roce přesáhne už 9 tis. Kčs na jednoho
obyvatele.
Nedílnou součástí rozvoje životní
úrovně je zlepšování bytových
podmínek. V této pětiletce předáme
do užívání více než 640
tis. bytů. Za pátou a šestou pětiletku
dohromady dosáhne tak celkový počet nových
bytů více než jeden a čtvrt miliónu.
Soudružky a soudruzi poslanci, plnění úkolů
v průběhu celé pětiletky, ani v letošním
roce nebylo snadné. Na některých úsecích
došlo k odchylkám v plnění záměrů
plánu, přetrvávaly i některé
dlouhodobě působící nedostatky.
Složitá situace vznikla v těžbě
uhlí, kde celoroční plán nebude letos
splněn především v těžbě
hnědého uhlí na povrchových dolech
koncernu SHD Most, kde současně dochází
i ke značnému neplnění úkolů
ve skrývce země.