Pondělí 15. prosince 1980

Sociálně ekonomický program strany může být naplňován jenom socialistickou aktivitou, přijímáním vstřícných plánů, rozvíjením zlepšovatelského hnutí a hnutí brigád socialistické práce.

Taktéž tvorba volebních programů Národní fronty spojených s využitím únosných rozměrů akce "Z" může být účelná jen v rámci reálnosti zdrojů, cestou stanovení naléhavosti potřeb a postupných cílů. Bude odpovědností orgánů Národní fronty, národních výborů, hospodářských i odborových orgánů, aby v přípravě všeobecných voleb prohloubily koordinaci vzájemných nebo styčných úkolů při tvorbě sociálních programů v rámci podniků, obcí, měst, okresů a krajů v zájmu žádoucí efektivnosti a cílevědomosti uspokojování potřeb naší ekonomiky, sociální a kulturní politiky a zlepšování péče o mladou generaci i generaci na odpočinku a o další zlepšování a tvorbu životního prostředí.

Ústavně právní výbor Sněmovny národů vyslovil přesvědčení, že dosavadní délka funkčního období dává poslancům orgánů všech stupňů příležitost, aby osvědčili svoji pracovní a funkční odpovědnost při plnění svěřených úkolů. V tomto duchu plným právem apeloval na 18. zasedání ÚV KSČ generální tajemník a prezident republiky s. Gustáv Husák, že jde především o to, aby naše zastupitelská soustava od národních výborů až po Federální shromáždění využívala možností, které skýtá socialistické zřízení a dále se pokročilo v úsilí o plné využití velkého potenciálu společenské aktivity a iniciativy našich pracujících.

Pokud jde o samotné volby, není ničím dotčen zákon č. 44/1971 Sb., o volbách do Federálního shromáždění a zákony národních rad o volbách do národních rad a národních výborů, takže budou splněny všechny politickoprávní náležitosti voleb, které budou provedeny v souladu s článkem 3 Ústavy Československé socialistické republiky na principu obecného rovného a přímého volebního práva s tajným hlasováním.

Ve volbách kandidáti Národní fronty budou moci předstoupit před občany se sociálně ekonomickým programem XVI. sjezdu KSČ a budou tak vytvořeny podmínky pro prohloubení spojení poslanců s pracujícími v zájmu řešení veřejných záležitostí. Tím bude umožněna všem občanům širší realizační a kontrolní účast na řízení a správě veřejných věcí v obcích, městech, okresech a krajích a jejich aktivní podíl na tvorbě a uskutečňování hospodářské politiky, na rozhodování o sociálních životních problémech. V tom je nejen přednost, ale i záruka životnosti socialismu, jak se bezesporu projeví v tak významném státoprávním aktu třídní svrchovanosti našeho lidu, jakým budou nadcházející všeobecné volby v našem československém federativním zřízení.

Ze všech uvedených důvodů jménem výboru ústavně právního Sněmovny národů doporučuji k přijetí iniciativní návrh ústavního zákona o skončení III. volebního období zastupitelských sborů v červnu 1981.

Předseda FS A. Indra: Děkuji zpravodaji výboru ústavně právního Sněmovny národů poslanci Maříkovi. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru ústavně právního Sněmovny lidu poslanec Stanislav Koranda.

Zpravodaj poslanec SL S. Koranda: Vážený soudruhu prezidente, vážené Federální shromáždění, vážení hosté, pokud jde o právní zhodnocení předloženého návrhu ústavního zákona, připojuji se plně ke zprávě zpravodaje poslance soudruha Maříka i ke zdůvodnění, které přednesl první místopředseda Federálního shromáždění soudruh Ján Marko.

Chci připomenout, že myšlenka obsažená v projednávaném návrhu ústavního zákona - tak, jak to bylo zdůrazněno ve vystoupení poslanců na společné schůzi výborů ústavně právních Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění - se těší zájmu široké veřejnosti jako racionální a věcná, plně odpovídající v posledních měsících mnohokrát zdůrazněné snaze prosadit právě věcný a efektivní přístup k řešení společných úkolů na všech úrovních naší společnosti.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, stalo se u nás již tradicí, že sjezdy Komunistické strany Československa jsou záležitostí nejen komunistů, ale celé společnosti, se vším, co toto sepětí vrcholného jednání vedoucí politické síly s životem a prací všech občanů této země a tohoto státu znamená: nejen realizace závěrů sjezdových jednání, ale především jejich příprava, tedy stanovení cílů, k jejichž dosažení bude v budoucích letech zaměřeno úsilí celé společnosti, jsou u nás věcí všech občanů, politických stran i organizací sdružených v Národní frontě.

Bilancování dosavadní cesty, dosažených úspěchů a dosud trvajících nedostatků, ale i existujících rezerv na straně jedné a programování úkolů a cest, jak jich dosáhnout, na straně druhé, to vše za aktivní účasti a podpory celé společnosti, všech subjektů našeho politického systému Národní fronty - a právě to je třeba považovat, jak již bylo řečeno, za jeden ze stěžejních rysů naší socialistické demokracie.

Význam těchto skutečností bude zvýrazněn ještě tím, že ve smyslu návrhu ústavního zákona, který dnes projednáváme, bude období spjaté s konáním XVI. sjezdu KSČ časově i věcně koordinováno jak s hodnocením dosavadní práce zastupitelských sborů všech stupňů v předsjezdovém období, tak s vytvářením nových zastupitelských sborů ve všeobecných volbách i s plněním formulovaných cílů.

Pozitivního ohlasu v celé společnosti a vysoké politické i pracovní aktivity, kterou XVI. sjezd KSČ bezpochyby vyvolá, bude tak v celé společnosti, v celé Národní frontě využito i k vytvoření jednoho ze základních předpokladů dobré práce zastupitelských sborů v příštím volebním období. A to byl jeden z hlavních důvodů, proč na nedávném zasedání předsednictva ústředního výboru Národní fronty Československé socialistické republiky také představitelé ostatních politických stran a významných společenských organizací Národní fronty plně podpořili doporučení ústředního výboru Komunistické strany Československa na uskutečnění všeobecných voleb v červnu 1981 a z toho vyplývající zkrácení současného volebního období.

Zasedání ústředního výboru NF ČSSR potvrdilo, že existuje plná podpora pro realizaci návrhu ústavního zákona, že tento návrh je v souladu s míněním širokých vrstev našich občanů, v souladu s cíli naší společnosti i se záměry, jak těchto cílů dosáhnout.

Doporučuji proto Sněmovně lidu, aby návrh ústavního zákona o zkrácení volebního období zastupitelských sborů zvolených v roce 1976 byl v předloženém znění schválen.

Předseda FS A. Indra: Děkuji zpravodaji výboru ústavně právního Sněmovny lidu poslanci Korandovi. Písemně se do rozpravy k předloženému návrhu nikdo nepřihlásil. Přesto se ptám, jestli někdo z poslanců žádá o slovo. (Nikdo.) Není tomu tak.

Můžeme tedy přistoupit k hlasování. V zasedacím sále je v současné chvíli přítomno 175 poslanců Sněmovny lidu, 64 poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice, 70 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice. Obě sněmovny jsou schopné se usnášet.

K přijetí ústavního zákona je podle článku 41 ústavního zákona o československé federaci potřebný souhlas třípětinové většiny všech poslanců Sněmovny lidu, jakož i souhlas třípětinové většiny všech poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice a třípětinové většiny všech poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo souhlasí s návrhem poslanců Federálního shromáždění ČSSR na vydání ústavního zákona o skončení volebního období zastupitelských sborů, podle doporučení zpravodaje ústavně právního výboru Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Sněmovna lidu schválila ústavní zákon.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené v České socialistické republice.

Kdo souhlasí s návrhem ústavního zákona? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

S návrhem ústavního zákona souhlasí všichni poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice.

Prosím, aby se k tomuto návrhu vyjádřili poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

S návrhem ústavního zákona souhlasí také všichni přítomní poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice.

Sněmovna národů schválila ústavní zákon.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo ústavní zákon o skončení volebního období zastupitelských sborů.

Soudružky a soudruzi, projednáme nyní

II

Vládní návrh zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky na rok 1981 (tisk 107)

a

III

Vládní návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1981 (tisk 108).

Navrhuji projednat oba vládní návrhy současně. Jsou k tomuto způsobu projednávání nějaké připomínky nebo námitky? (Nebyly.) Není tomu tak.

Prosím tedy místopředsedu federální vlády a předsedu Státní plánovací komise soudruha Václava Hůlu, aby zdůvodnil vládní návrh zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky na rok 1981.

Místopředseda vlády ČSSR a předseda státní plánovací komise V. Hůla: Vážený soudruhu generální tajemníku ÚV KSČ a prezidente republiky, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vláda Československé socialistické republiky předkládá Federálnímu shromáždění návrh zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1981. V příštím roce na základě směrnice XVI. sjezdu Komunistické strany Československa bude Federálnímu shromáždění předložen návrh zákona o sedmém pětiletém plánu.

Základní cíle a úkoly plánu na příští rok vycházejí ze závěrů 18. zasedání ÚV KSČ, které přijalo usnesení o svolání XVI. sjezdu KSČ a schválilo zprávu předsednictva ústředního výboru KSČ o stavu prací na hlavních problémech přípravy 7. pětiletého plánu ekonomického a sociálního rozvoje. Návrh plánu byl projednán a schválen předsednictvem ústředního výboru KSČ i federální vládou.

Dovolte mi, abych se nejprve alespoň v nejpodstatnějších rysech zmínil o výsledcích, ale i o některých problémech hospodářského rozvoje v letošním roce a za celou šestou pětiletku, kterou jsme uskutečňovali ve složitých a v některých směrech nepředvídaných podmínkách. Důsledky závažných změn ve světovém hospodářství znesnadnily přístup a podstatně, v některých případech násobkem, zdražily energetické zdroje, suroviny a potraviny. Výrazně zostřily technické a ekonomické podmínky pro možnost prodeje hotových výrobků na světových trzích a tím vším ovlivnily i náš ekonomický rozvoj.

V těchto mimořádně ztížených podmínkách pokračoval rozvoj našeho národního hospodářství po vzestupné linii - i když v druhé polovině pětiletky poněkud pomalejšími tempy, než jsme předpokládali. Tuto tendenci oceňujeme správně jako pozitivní.

Národní důchod za 6. pětiletku vzroste asi o 90 mld Kčs a bude o 22% vyšší než v roce 1975. Průmyslová a stavební výroba vzroste o čtvrtinu. Přesto, že zemědělství je ovlivněno dvěma neúrodnými roky 1976 a 1979, očekáváme, že pětiletý objem hrubé zemědělské produkce bude vyšší téměř o 10% než v předcházející pětiletce.

V průběhu pětiletky byly postupně realizovány hlavní strukturální změny v ekonomice, které schválil XV. sjezd KSČ a které odpovídají budoucím potřebám hospodářského rozvoje. Pokračoval rychlý rozvoj strojírenství a chemie, u kterých dosáhneme za celou pětiletku vzestupu v obou případech kolem 30%. Pokroku bylo dosaženo rovněž ve využití takové domácí suroviny, jakou je dřevo. Snížila se měrná spotřeba veškeré energie, kovů a dalších materiálů na jednotku produkce atd.

Investiční výstavbou jsme získali další značný přírůstek základních fondů, který za celou pětiletku odhadujeme na 628 mld Kčs. Do provozu byly uvedeny nové kapacity pro těžbu 13 mil. tun uhlí, pro výrobu 245 tis. tun ocelových trub, elektráren o celkovém výkonu 4,5 tis. MW, pro výrobu 450 tis. tun etylénu, 34 tis. tun chemických vláken, 340 tis. m3 dřevotřískových desek a další. Pokračovala realizace velkých investičních projektů zajišťujících rozvoj výroby zařízení pro jaderné elektrárny, nákladních automobilů, traktorů, byla zahájena výstavba dvou velkých kombinátů na výrobu celulózy a dalších investic.

Dále se prohloubila naše účast v mezinárodní dělbě práce. Především se zvýšila účast v procesu specializace a kooperace výroby členských zemí RVHP. Svědčí o tom růst obratu naší výměny zboží s těmito státy, který bude ve srovnání s koncem minulé pětiletky vyšší o více než 60%. Rozhodující měrou se na tom podílí rostoucí spolupráce se Sovětským svazem, která má klíčový a neocenitelný význam pro celkový rozvoj naší ekonomiky a její stabilitu.

Vytvořené zdroje umožnily dále zlepšit během 6. pětiletky životní úroveň obyvatelstva. Vzroste jak osobní, tak zejména společenská spotřeba. Průměrná měsíční mzda stoupne o 15% a dosáhne asi 2700 Kčs. Celkové peněžní příjmy obyvatelstva vzrostou přibližně o 23%, přitom se zvýší podíl sociálních peněžních příjmů v důsledku úpravy dávek důchodového zabezpečení a dávek poskytovaných rodinám s dětmi.

Osobní spotřeba vyjádřená ve stálých cenách vzroste za pětiletku asi o 10%. Je to menší růst než jsme předpokládali. Odpovídá však menšímu růstu zdrojů, než jsme plánovali. V té souvislosti byly také provedeny úpravy maloobchodních cen paliv, energie a některých výrobků a služeb, které bylo nutné provést především v důsledku zvýšení nákladů na získávání paliv a energie i růstu cen surovin, potravin a materiálů. Vzestup společenské spotřeby, to je především společenských výdajů za služby a výrobky poskytované obyvatelstvu na jednoho obyvatele překročí pětiletkou uvažované tempo a dosáhne asi 23%. Její absolutní výše v letošním roce přesáhne už 9 tis. Kčs na jednoho obyvatele.

Nedílnou součástí rozvoje životní úrovně je zlepšování bytových podmínek. V této pětiletce předáme do užívání více než 640 tis. bytů. Za pátou a šestou pětiletku dohromady dosáhne tak celkový počet nových bytů více než jeden a čtvrt miliónu.

Soudružky a soudruzi poslanci, plnění úkolů v průběhu celé pětiletky, ani v letošním roce nebylo snadné. Na některých úsecích došlo k odchylkám v plnění záměrů plánu, přetrvávaly i některé dlouhodobě působící nedostatky.

Složitá situace vznikla v těžbě uhlí, kde celoroční plán nebude letos splněn především v těžbě hnědého uhlí na povrchových dolech koncernu SHD Most, kde současně dochází i ke značnému neplnění úkolů ve skrývce země.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP