Zákon č. 67/1956 Sb., o hospodaření
s byty, se mění a doplňuje takto:
1. § 1 zní:
"(1) Zdravé bydlení je jednou ze
životních podmínek každého jednotlivce
a tím i základní složkou životní
úrovně obyvatelstva měst i venkova. Stát
pečuje o zvyšování úrovně
obyvatel i na tomto úseku a stará se, aby se s byty
správně hospodařilo.
(2) Úkoly s tím spojené zajišťují
především místní národní
výbory, které mají nejlepší možnost
hospodařit s byty na základě posouzení
místních podmínek a se znalostí poměrů
každého jednotlivého občana, s přihlédnutím
k rozvoji národního hospodářství.
Při plnění těchto úkolů
vytvářejí národní výbory
podmínky, aby se provádění bytové
politiky v co největším počtu podíleli
pracující a společenské organizace,
zejména Revoluční odborové hnutí,
a aby přitom byla plně uplatněna iniciativa
a aktivita občanů."
2. § 4 zní:
"Rozpočtové, hospodářské
a jiné organizace socialistického sektoru (dále
jen "organizace"), které mají podnikové
byty (§ 77 odst. 1), vedou pro každou obec, v níž
jsou tyto byty, seznamy uchazečů, kteří
jsou jejich zaměstnanci a v obci trvale pracují."
3. § 6 zní:
"(1) Lidová bytová družstva
(dále jen "družstva") vedou pro každou
obec, v níž mají své družstevní
byty, seznam uchazečů, kteří jsou
členy družstva.
(2) V obcích uvedených v § 3 odst.
2 zapíše družstvo do seznamu uchazeče,
kteří nemají v obci vlastního bytu,
jen tehdy, jestliže jsou členy družstva a v obci
trvale pracují.
(3) O stavebních bytových družstvech
a bytech v jejich domech platí zvláštní
předpisy.*)"
4. § 9 odst. 3 zní:
"(3) Mají-li se v časovém
údobí, na něž se sestavuje pořadí,
přidělovat též byty pracovníkům
nezbytných služeb (§ 82 č. 2), zapíše
místní národní výbor do zvláštní
skupiny v místním pořadníku uchazeče,
jejichž pobyt v obci je nezbytně nutný, pro
zajištění veřejných služeb,
a to v takovém pořadí, které odpovídá
významu jejich práce, a podle jejich bytové
potřeby."
5. § 18 zní:
"(1) Místní národní
výbor přiděluje byty uchazečům
zapsaným do pořadníku, a to podle pořadí
uchazečů, přihlížeje však
zároveň k tomu, aby byt byl počtem i rozměry
místností vzhledem k počtu příslušníků
uchazečovy domácnosti i vzhledem k místním
poměrům přiměřený uchazečově
bytové potřebě.
(2) Osobě, jež není zapsána
do pořadníku, lze přidělit náhradní
byt,
1. jestliže má svůj dosavadní byt vyklidit
na příkaz k vyklizení (§ 42 odst. 1)
nebo na příkaz stavebního úřadu;
2. byla-li o svůj byt připravena živelní
pohromou.
(3) Osobě, jež není zapsána
do pořadníku, lze přidělit byt,
1. jde-li při prvém přidělení
o uchazeče,
a) pro něhož organizace, ve které pracuje,
v dohodě se závodním výborem základní
organizace Revolučního odborového hnutí
provedla takové stavební úpravy, kterými
se získá byt z prostor sloužících
k jiným účelům než k bydlení
nebo nezpůsobilých k bydlení;
b) jemuž dal místní národní výbor
souhlas, aby vlastním nákladem provedl takovou stavební
úpravu, kterou se získal byt z prostor sloužících
k jiným účelům než k bydlení
nebo nezpůsobilých k bydlení;
*) Zákon č. 27/1959 Sb., o družstevní
bytové výstavbě.
2. jde-li o osobu, jíž je nutno přidělit
byt ve státním zájmu;
3. jde-li o osobu, která dobrovolně uvolní
svůj byt. V tomto případě lze však
přidělit byt nejvýše stejné hodnoty
a vybavení, ale s menším úhrnem podlahové
plochy obytných místností."
6. § 22 zní:
"Nedojde-li mezi nájemníkem, jemuž byl
byt přidělen, a vlastníkem domu k dohodě
o nájemném a vedlejších platech spojených
s užíváním bytu, rozhodne o nich místní
národní výbor."
7. § 24 včetně nadpisu zní:
(1) Místní národní výbory
vedou seznamy všech nově vystavěných,
zřízených a uvolněných bytů,
které jsou oprávněny přidělovat.
Současně s přidělením bytu
vyznačí v seznamu osobu, které byl byt přidělen,
datum a důvod přidělení. Byty podnikové
a byty přidělené pracovníkům
nezbytných služeb vedou v seznamu odděleně.
(2) Organizace a družstva vedou seznamy volných
a přidělených podnikových bytů
(§ 77 odst. 1) a družstevních bytů (§
6 odst. 1 a 2).
(3) O seznamech volných a přidělených
bytů platí obdobně ustanovení §
15."
8. § 25 odst. 2 č. 1 a 2 znějí:
"(2) Tato lhůta se počítá
1. u bytu, který je jeho uživatel povinen vyklidit
na příkaz k vyklizení (§ 42 odst. 1),
nebo u něhož byl prohlášen nájemní
poměr za zrušený (§ 23), ode dne, kdy
se příkaz k vyklizení nebo rozhodnutí
o zrušení nájemního poměru staly
vykonatelnými;
2. u bytu, u něhož jsou prováděny stavební
změny nebo úpravy podle příkazu stavebního
úřadu nebo s jeho souhlasem, od povolení
k užívání."
9. § 27 zní:
"Přidělovací právo místního
národního výboru se nevztahuje
1. na byty vystavěné stavebními bytovými
družstvy (§ 6 odst. 3);
2. na byty vystavěné v podnikové bytové
výstavbě z vlastních volných prostředků
podniků a z jiných zdrojů, kterých
je možno podle platných předpisů k tomuto
účelu použít;
3. na byty vystavěné v bytové výstavbě
jednotných zemědělských družstev;
4. na vojenské byty;
5. na domovnické byty;
6. na byt v rodinném domku, prohlásí-li vlastník
domku místnímu národnímu výboru
zároveň s ohlášením bytu nebo
do 8 dnů poté, kdy se stal vykonatelným příkaz
k vyklizení, že se do 15 dnů do bytu nastěhuje
nebo že v této lhůtě v něm ubytuje
své ženaté (vdané) dítě,
nebo nejde-li o obec uvedenou v § 3 odst. 2, své rodiče."
10. § 31 zní:
"Vlastník domu může dát do užívání
byt domovníkovi a sjednat s ním pracovní
poměr jen se souhlasem místního národního
výboru."
11. § 33 zní:
"Přivolení místního národního
výboru se nevyžaduje ke směnám bytů
stavebních bytových družstev (§ 6 odst.
3) a podnikových bytů vystavěných
v podnikové bytové výstavbě z vlastních
volných prostředků podniků a jiných
zdrojů, kterých je možno podle platných
předpisů k tomuto účelu použít,
bytů v domech jednotných zemědělských
družstev, vojenských bytů a bytů ministerstva
vnitra. Přivolení ke směně je však
zapotřebí, je-li takovým bytem toliko jeden
z bytů, jež mají být směněny."
12. § 34 zní:
"Souhlasu vlastníka domu je třeba ke směnám
bytů stavebních bytových družstev, bytů
vystavěných v podnikové bytové výstavbě
z vlastních volných prostředků podniků
a z jiných zdrojů, kterých je možno
k tomuto účelu použít, bytů v
domech jednotných zemědělských družstev,
podnikových bytů a družstevních bytů,
jakož i ke směně pronajaté části
bytu vlastníka rodinného domku (§ 32 odst.
2)."
13. § 39 zní:
"(1) Ke směně vojenských
bytů je třeba přivolení náčelníka.
Nevyžaduje se však souhlasu vlastníka domu.
(2) Jde-li o směnu vojenských bytů,
které jsou v různých obcích, dá
náčelník přivolení ke směně
tehdy, jestliže směna je v souladu se zájmy
plnění služebních povinností
a odpovídá plánu ubytování
zpracovávanému ministerstvem národní
obrany.
(3) O právních důsledcích
přivolení ke směně vojenských
bytů platí obdobně ustanovení §§
35 a 36. Rovněž ustanovení §§ 27
a 38 vztahuje se přiměřeně i na směny
vojenských bytů."
14. § 43 zní:
"(1) Uživatel bytu může se z
rozhodnutí místního národního
výboru, kterým se vydává příkaz
k vyklizení, odvolat do 15 dnů. Vlastník
domu se však může odvolat jen tehdy, týká-li
se příkaz k vyklizení bytu stavebního
bytového družstva, bytu vystavěného
v podnikové bytové výstavbě z vlastních
volných prostředků podniku a z jiných
zdrojů, kterých je možno k tomuto účelu
použít, bytu v jednotném zemědělském
družstvu, podnikového bytu, vojenského bytu,
bytu ministerstva vnitra nebo družstevního bytu.
(2) Odvolání z příkazu
k vyklizení nelze odejmout odkladný účinek.
(3) Příkaz k vyklizení je vykonatelný
jen tehdy, potvrdí-li jej okresní soud. Soud potvrdí
příkaz, je-li vydán v souhlase se zákonem,
jinak jej zruší.
(4) O návrzích na potvrzení příkazu
k vyklizení rozhoduje soud, v jehož obvodu je sídlo
místního národního výboru,
který vydal příkaz."
15. § 53 odst. 2 zní:
"(2) Příkaz k vyklizení bytu
lze vydat i tehdy, jestliže uživatel bytu nezaplatí
místní poplatek z bytu za 6 měsíců
nebo přesahuje-li dlužná částka
poplatku nájemné nebo cenu užívání
bytu za tři měsíce."
16. Za § 55 se ukládá § 55a, který
včetně nadpisu zní:
Místní národní výbor může
vydat příkaz k vyklizení bytu nájemníkovi,
který bydlí v rodinném domku a bez řádného
důvodu odmítá svůj byt uvolnit pro
nastěhování vlastníka tohoto domku
nebo jeho ženatého (vdaného) dítěte,
ač má nájemník možnost přestěhovat
se do jiného bytu, který má všechny
náležitosti náhradního bytu (§
62)."
17. § 62 zní:
"(1) Náhradní byt musí být
zdravotně nezávadný, jakož i jinak způsobilý
k obvyklému užívání a zdravotně
vhodný a musí počtem i rozměry obytných
místností být vzhledem k počtu příslušníků
domácnosti příštího uživatele
přiměřený jeho bytové potřebě.
(2) Osobám, které bydlí v menších
než přiměřených bytech a jež
jsou povinny vyklidit zaměstnanecký nebo domovnický
byt proto, že bez vážných důvodů
přestaly vykonávat své zaměstnání,
s nímž je spojeno užívání
bytu, lze přidělit náhradní byt o
stejném úhrnu podlahové plochy, jako je byt,
který má být vyklizen. Obdobně lze
postupovat proti osobám, které jsou povinny vyklidit
byt pro neplacení nájemného.
(3) Náhradní byt se přiděluje
v téže obci; v jiné obci lze jej přidělit
toliko v případech uvedených v §§
49 a 58.
(4) Ustanovení odstavců 1 a 2 platí
i o náhradních bytech při soudní exekuci
vyklizením bytu (§ 556 o. s. ř.)."
18. § 65 odst. 2 zní:
"(2) Jiným uživatelům, kteří
jsou povinni vyklidit byt na příkaz k vyklizení,
může místní národní výbor
nahradit stěhovací náklady zcela nebo zčásti,
nelze-li na uživateli bytu spravedlivě požadovat,
aby je hradil ze svého. Při příkazech
k vyklizení vojenských bytů nebo bytů
ministerstva vnitra podle § 58 hradí tyto náklady
vojenská správa nebo krajská správa
ministerstva vnitra. Při příkazech k vyklizení
ve prospěch vlastníka rodinného domku (§
55a) hradí stěhovací náklady osobě,
která je povinna vyklidit byt, vlastník rodinného
domku."
19. § 71 zní:
"(1) Národní výbor hlavního
města Prahy může stanovit, že některé
úkoly podle tohoto zákona bude z důvodu účelnosti
sám obstarávat."
(2) Městské národní výbory
v Bratislavě, Brně, Ostravě a Plzni mohou
určit se souhlasem krajského národního
výboru, které úkoly podle tohoto zákona
budou z důvodu účelnosti obstarávat."
20. § 72 odst. 2 zní:
"(2) O odvolání z rozhodnutí
náčelníka podle tohoto zákona rozhoduje
náčelník příslušné
krajské vojenské ubytovací a stavební
správy."
21. § 77 zní:
"(1) Za podnikové byty se považují
byty, které dne 31. prosince 1956 byly organizace oprávněny
přidělovat svým zaměstnancům,
jakož i jednotlivé byty, které organizace získaly
nebo získají po 31. prosinci 1956 ze státní
bytové výstavby pro trvalé ubytování
vlastních zaměstnanců.
(2) Ve smyslu tohoto zákona se za podnikové
byty nepovažují byty vystavěné v podnikové
bytové výstavbě z vlastních volných
prostředků podniků a jiných zdrojů,
kterých je možno k tomuto účelu použít
(§ 27 č. 2)."
22. § 78 odst. 1 č. 1 zní:
"(1) Vojenskými byty se rozumějí
1. Všechny byty v obytných domech určených
výhradně pro ubytování vojáků
z povolání a jednotlivé byty, které
vojenská správa získává z nové
bytové výstavby;"
23. § 79 zní:
"Za byty ministerstva vnitra se považují byty
v obytných domech určených výhradně
pro ubytování příslušníků
ministerstva vnitra v činné službě a
jednotlivé byty, které krajská správa
získává z nové bytové výstavby."
24. § 80 zní:
"Podnikové byty, vojenské byty a byty ministerstva
vnitra nepozbývají své povahy, byl-li dům
předán do správy domovní správě;
v těchto případech je příslušné
organizaci, náčelníku nebo krajské
správě zachováno právo účastníka
soudního řízení v nájemních
věcech. Prováděcí předpisy
stanoví, která práva, jež ve věcech
upravených tímto zákonem náležejí
vlastníku domu, příslušejí v
těchto případech, jakož i u vojenských
bytů uvedených v § 78 odst. 1, organizaci,
náčelníku nebo krajské správě."
25. § 82 včetně nadpisu zní:
Národní výbory hospodaří s
byty ze státní bytové výstavby tak,
aby státní bytová výstavba především
1. napomáhala rozvoji těch odvětví
a závodů, jejichž provoz je podmíněn
přesídlením stálých pracovních
sil do blízkosti pracovišť;
2. zabezpečovala ubytování pracovníků
nezbytných služeb;
3. poskytovala ubytování rodinám nižších
příjmových kategorií, zejména
rodinám s více dětmi, v místech se
zvýšenou potřebou pracovních sil pro
základní průmyslové odvětví."
26. § 86 zní:
"(1) Zaměstnaneckými byty se rozumějí
byty zřízené při veřejných
nebo provozních budovách, jakož i byty vystavěné
při provozních objektech, při zdravotnických
zařízeních nebo při ústavech
sociální péče a užívané
ve všech případech pro ubytování
zaměstnanců, kteří jsou pověřeni
střežením těchto budov (objektů,
ústavů a zařízení), nebo jsou
z jiných služebních důvodů povinni
v nich bydlet proto, že by jinak byl ohrožen provoz
podniku (ústavu, zařízení), nebo znemožněn
výkon jejich zaměstnání.
(2) V pochybnostech, zda určitý byt má
povahu bytu zaměstnaneckého, rozhodne po projednání
s organizací a se závodním výborem
základní organizace Revolučního odborového
hnutí místní národní výbor."
27. § 87 zní:
"O bytech v budovách církví a náboženských
společností a jejich složek, jakož i o
bytech určených v jiných budovách
pro ubytování duchovních církví
a náboženských společností může
místní národní výbor činit
opatření podle tohoto zákona jen se souhlasem
okresního národního výboru."
28. § 90 zní:
"Ústřední úřad pro věci
národních výborů vydá předpisy
potřebné k provedení tohoto zákona."
Vedoucí Ústředního úřadu
pro věci národních výborů se
zmocňuje, aby vyhlásil úplné znění
zákona o hospodaření s byty, jak vyplývá
z pozdějších předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.