Národní shromáždění Československé
socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
(1) Vysoce rozvinutý hospodářský,
politický a kulturní život v našem státě
vyžaduje, aby pozemní komunikace splňovaly
požadavky bezpečné, rychlé, plynulé
a hospodárné dopravy, podporovaly rozvoj a plnění
úkolů v průmyslu a zemědělství,
napomáhaly rozvoji motorismu a technickému vývoji
dopravních prostředků, přispívaly
k rozšiřování cestovního ruchu
a odpovídaly požadavkům obrany státu.
Proto se pozemní komunikace postupně podle plánu
zlepšují a budují podle zásad nejpokrokovější
techniky a technologie a zajišťuje se jejich účelná
a hospodárná správa.
(2) Pozemní komunikace se rozdělují
podle dopravního významu, určení a
technického vybavení na dálnice, silnice,
místní komunikace a účelové
komunikace. Dálnice a silnice tvoří jednotnou
komunikační síť.
(1) Výstavba a přestavba pozemních
komunikací se provádí na základě
státního plánu rozvoje národního
hospodářství. Výstavbu a přestavbu
silnic a místních komunikací plánují
národní výbory, výstavbu dálnic
plánuje ministerstvo dopravy a spojů, výstavbu
a přestavbu účelových komunikací
plánují organizace, jimž tyto komunikace slouží.
(2) Plány rozvoje dálnic, silnic a místních
komunikací jsou podklady pro přípravu investiční
výstavby a vypracování územních
plánů rajónů a sídlišť.
(1) Správa silnic a místních komunikací
a dozor nad nimi náleží národním
výborům; národní výbory vykonávají
tyto úkoly buď přímo anebo prostřednictvím
jim podřízených hospodářských
nebo rozpočtových organizací (dále
jen "organizace silničního hospodářství").
Ministerstvo dopravy a spojů řeší v
úzké spolupráci s národními
výbory základní otázky rozvoje a správy
silnic a místních komunikací.
(2) Správa dálnic a dozor nad nimi náleží
ministerstvu dopravy a spojů, popřípadě
organizaci jemu podřízené.
(3) Správa účelových komunikací
náleží organizacím, jimž tyto komunikace
slouží. Slouží-li účelová
komunikace několika účastníkům,
nesou náklady na výstavbu a údržbu organizace,
které jí nejčastěji užívají,
a to zpravidla podle míry užívání;
nedojde-li mezi nimi k dohodě, rozhodne místní
národní výbor. Dozor nad účelovými
komunikacemi vykonávají místní národní
výbory, pokud nejde o účelové komunikace
v uzavřených prostorech nebo objektech.
(4) Pracovníci národních výborů
a organizací silničního hospodářství,
kteří jsou pověřeni výkonem
dozoru nad dálnicemi nebo silnicemi, popřípadě
místními nebo účelovými komunikacemi,
jsou povinni vést uživatele těchto komunikací
k jejich ochraně a zachování pořádku
na nich a oprávněni zjišťovat totožnost
osob, které se dopustí jednání, jež
ohrožuje komunikaci nebo provoz na ní. Při
výkonu své funkce jsou opatřeni služebním
odznakem (průkazem).
(1) Silnice, včetně průjezdních
úseků v městech a jiných obcích,
jsou komunikace zařazené do silniční
sítě, jednotně budované a spravované;
slouží především dopravě
mezi sídlišti (obcemi). Do silniční
sítě náleží též pozemní
komunikace mimo území zastavěné nebo
určené k souvislému zastavění,
které spojují železniční stanice,
letiště pro pravidelnou veřejnou dopravu a
veřejné přístavy s dálnicemi
a silnicemi, pokud jako účelové komunikace
neslouží převážně provozu
nebo správě těchto zařízení.
(2) Účelné uspořádání
silniční sítě se zajišťuje
výstavbou nových silnic nebo zařazením
místních, popřípadě účelových
komunikací do silniční sítě.
Silnice, kterých není třeba k účelnému
uspořádání silniční
sítě, mohou být z této sítě
vyřazeny a zařazeny do sítě místních
komunikací nebo mezi účelové komunikace
anebo zrušeny.
Součástmi silnic jsou všechna zařízení,
stavby, objekty a díla, jichž je třeba k úplnosti,
zabezpečení a ochraně silnic a k zajištění
bezpečného, rychlého, plynulého a
hospodárného provozu na nich.
(1) Provoz na silnicích upravují zvláštní
předpisy. V mezích těchto předpisů
smí každý bezplatně užívat
silnic obvyklým způsobem k účelům,
jimž jsou určeny. Při tom se musí uživatel
přizpůsobit stavebnímu stavu a povaze silnice;
nesmí ji poškozovat, opotřebovávat nad
obvyklou míru nebo znečišťovat ani rušit
pořádek na ní.
(2) Při znečištění
silnice, které způsobí nebo může
způsobit závadu ve sjízdnosti, anebo při
jejím opotřebení nad obvyklou míru
je organizace, která závadu způsobila, povinna
ji neprodleně odstranit a uvést silnici do původního
stavu; nestane-li se tak, je povinna uhradit náklady spojené
s odstraněním znečištění
nebo s uvedením silnice do původního stavu.
Nedojde-li k dohodě o náhradě nákladů,
rozhodne o ní okresní národní výbor,
v jehož územním obvodu došlo ke znečištění,
popřípadě k opotřebení nad
obvyklou míru.
(3) Obecné předpisy o náhradě
škody nejsou ustanovením odstavce 2 dotčeny.
O vypořádání škod způsobených
vozidly ozbrojených sborů platí zvlášní
úprava.
Provoz na silnicích může být částečně
nebo úplně uzavřen, popřípadě
může být nařízena objížďka,
vyžadují-li to nezbytně obecné zájmy,
zejména zájmy bezpečnosti dopravy nebo zájmy
stavby, údržby anebo ochrany silnice. O uzavírce
a objížďce rozhoduje okresní, popřípadě
krajský národní výbor, v dohodě
s dopravním inspektorátem. Uživatelé
silnice nemají nároku na náhradu případných
vyšších nákladů, jež jim vzniknou
v důsledku uzavírky nebo objížďky,
národní výbor je však povinen pečovat,
aby uzavírka byla vždy omezena na pokud možno
nejkratší dobu a aby objížďka byla
řádně technicky zabezpečena a byla
co nejvýhodnější.
(1) K užívání silnice nad
obvyklou míru je třeba povolení okresního,
popřípadě krajského národního
výboru, vydaného v dohodě s dopravním
inspektorátem; národní výbor může
udělené povolení odvolat nebo vázat
jeho platnost na podmínky. Povolení není
třeba pro vozidla ozbrojených sborů.
(2) Pokud zvláštní předpisy
dovolují umísťování jiných
zařízení na silnicích nebo v silničním
tělese (telekomunikační a energetická
vedení apod.), musí být způsob jejich
umístění, provedení oprav a údržby,
jakož i odstranění předem projednán
s okresním národním výborem.
(3) Povolení ke zvláštnímu
užívání silnice nezbavuje uživatele
povinnosti k náhradě podle ustanovení §
6 odst. 2 a 3.
(1) Uživatelé silnice nemají nárok
na náhradu škody, která jim vznikla ze stavebního
stavu silnice nebo z její povahy.
(2) Organizace silničního hospodářství
odpovídá však za škody vzniklé
uživatelům silnice z nehody, jejíž příčinou
byly závady ve sjízdnosti (např. výtluky,
výmoly nebo hrboly v jinak dobrém povrchu silnice,
nevhodně uložený udržovací materiál,
náledí, závěje, spadlé stromy
nebo kameny), ledaže prokáže, že nebylo
v mezích možností tyto závady odstranit
ani na ně předepsaným způsobem upozornit.
(1) V okolí silnic nesmí být podnikáno
nic, co by silnice a provoz na nich ohrožovalo. Pro odvrácení
takového ohrožení uloží okresní
národní výbor v dohodě se zúčastněnými
orgány nezbytná opatření; přitom
může být též rozhodnuto po předchozím
upozornění toho, kdo ohrožení vyvolal,
že potřebná opatření budou provedena
na jeho náklad.
(2) Vlastníci (uživatelé) nemovitostí
v sousedství silnice musí dovolit, aby okresní
národní výbor učinil na jejich pozemcích
potřebná opatření k zabránění
sesuvu skal a půdy, pádu kamení a stromů
a k umožnění odtoku vody, vznikne-li toto nebezpečí
výstavbou nebo provozem silnice anebo přírodními
vlivy; vznikne-li však toto nebezpečí z jednání
vlastníků (uživatelů) sousedních
nemovitostí, jsou povinni učinit na dotčených
pozemcích potřebná opatření
vlastním nákladem.
(1) K ochraně silnic a provozu na nich mimo
území zastavěné nebo určené
k souvislému zastavění slouží
silniční ochranná pásma. V mezích
prováděcích předpisů určí
tato pásma okresní národní výbor.
(2) V silničních ochranných pásmech
je zakázána nebo omezena činnost, která
by mohla ohrozit silnice nebo provoz na nich; okresní národní
výbor povoluje v odůvodněných případech
výjimky z tohoto zákazu nebo omezení.
(3) Okresní národní výbor
může nařídit vlastníku (uživateli)
nemovitostí, aby v silničním ochranném
pásmu byla odstraněna nebo upravena stavba anebo
jiné zařízení, stromy, keře
nebo jiné porosty, popřípadě aby byl
upraven povrch půdy. Náhrada za odstraněné
stavby a jiná zařízení se poskytuje,
jestliže byly provedeny před určením
silničního ochranného pásma; za stavby
a zařízení provedené po určení
silničního ochranného pásma poskytuje
se náhrada jen tehdy, jestliže byly provedeny podle
podmínek určených při povolení
stavby nebo zařízení, leč by z těchto
podmínek vyplývalo, že náhrada poskytnuta
nebude. Výši náhrady určí okresní
národní výbor. Ostatní stavby a zařízení
je povinen jejich vlastník (uživatel) odstranit bez
náhrady.
Ochranu plánované výstavby silnice zajišťuje
okresní národní výbor stanovením
stavební uzávěry v šíři
silničních ochranných pásem (§
11 odst. 1). Na takto stanovených územích
se nesmějí provádět stavby a stavební
práce vyžadující rozhodnutí o
přípustnosti stavby podle zákona o stavebním
řádu a prováděcích předpisů
k němu vydaných ani terénní úpravy,
které mění podstatně vzhled prostředí
nebo odtokové poměry; okresní národní
výbor povoluje v odůvodněných případech
výjimky z tohoto zákazu.
Účelům správy silnic a umísťování
nadzemních a podzemních vedení všeho
druhu slouží pruhy přilehlých pozemků,
které jsou ve správě organizace silničního
hospodářství (silniční pomocné
pozemky). Pruhy přilehlých pozemků, které
jsou ve vlastnictví (užívání)
jiných organizací (osob), mohou být získávány
k témuž účelu dohodou s vlastníky
(uživateli) těchto pozemků, popřípadě
vyvlastněním. Šířku těchto
pruhů určí v mezích prováděcích
předpisů okresní národní výbor.
Okresní národní výbory pečují,
aby na silničních pomocných pozemcích
byly vysazovány a pěstovány stromy a keře,
zejména ovocné stromy (silniční stromoví);
přitom je třeba dbát, aby nebyla ohrožena
bezpečnost silničního provozu nebo neúměrně
ztíženo použití těchto pozemků
k účelům správy silnic, k umísťování
nadzemních a podzemních vedení všeho
druhu ani obhospodařování sousedních
zemědělských pozemků.
Pracovníci národních výborů
a organizací silničního hospodářství
mohou vstupovat na nezastavěné pozemky v okolí
silnice a provádět tam nutná opatření
pro účely výstavby, dozoru, postavení
zásněžek a pro jiné účely
souvisící se správou silnice, pokud k tomu
není třeba povolení podle zvláštních
předpisů; jsou povinni dbát toho, aby škoda,
pokud se jí nelze při těchto pracích
vystříhat, byla co nejmenší. Způsobenou
škodu hradí organizace (orgán), která
zaměstnance vyslala; nedojde-li o náhradě
škody k dohodě, rozhodne o ní okresní
národní výbor, v jehož územním
obvodu došlo ke škodě.
K zahájení stavby (novostavby, přestavby)
silnice a v rozsahu vymezeném prováděcími
předpisy též k jejím úpravám
je zapotřebí rozhodnutí o přípustnosti
stavby, které vydává okresní národní
výbor; při tom použije ustanovení zákona
o stavebním řádu a prováděcích
předpisů k němu vydaných. Při
rozhodnutí o přípustnosti stavby je nutno
zabezpečit ochranu zemědělského půdního
fondu, zejména orné půdy, ochranu lesního
fondu, jakož i ochranu ostatních obecných zájmů,
pokud budou stavbou dotčeny.
O vyvlastnění nemovitostí nebo práv
k nemovitostem pro účely stavby a správy
silnic, jakož i pro plnění ostatních
úkolů stanovených tímto zákonem
platí ustanovení zákona o stavebním
řádu a prováděcích předpisů
k němu vydaných.
(1) Je-li to z technických důvodů
nutné nebo žádá-li to obecný
zájem, může silnice přetnout jiné
komunikace, elektrická, telekomunikační,
vodovodní, kanalizační a jiná vedení,
zařízení pro rozvod tepla a zařízení
pro rozvod topných plynů, vody, vodohospodářská
a jiná díla, jakož i území, v
němž jsou dobývány nerosty, nebo se
jich jinak dotknout anebo může být jimi přeťata
nebo jinak dotčena, a to způsobem přiměřeným
potřebám národního hospodářství
a místním poměrům tak, aby byly co
nejméně dotčeny zájmy zúčastněných
organizací (orgánů).
(2) Nové křižovatky silnic s drahami
se zřizují zásadně mimo úroveň
kolejí; výjimky povoluje okresní národní
výbor v dohodě s dopravním inspektorátem
a se souhlasem ministerstva dopravy a spojů. Dosavadní
křižovatky v úrovni kolejí musí
být postupně podle plánu nahrazovány
křižovatkami mimoúrovňovými.
(3) Elektrická, telekomunikační,
vodovodní, kanalizační a jiná vedení,
zařízení pro rozvod tepla a zařízení
pro rozvod topných plynů musí být
umístěna tak, aby silnice a provoz na ní
nebyly ohroženy, aby bylo umožněno řádné
udržování zřízených vedení
a zajištěna kontrola jejich stavu a aby tato vedení
netrpěla následky provozu na silnici. Vedení,
která neodpovídají těmto požadavkům,
musí být postupně podle hospodářské
účelnosti a zájmů bezpečnosti
provozu odstraňována nebo přemísťována
zpravidla na silniční pomocné pozemky.
(4) Má-li být zrušena silnice v
důsledku jiné investiční výstavby,
je investor této výstavby povinen zajistit výstavbu
náhradní silnice odpovídající
dopravním potřebám.
(5) Jinak o styku silnic s vedeními všeho
druhu, s vodami, vodohospodářskými a jinými
díly a s územím, v němž jsou
dobývány nerosty, jakož i o křižovatkách
silnic s drahami a zabezpečení těchto křižovatek
a o používání silnic pro vedení
kolejí drah platí zvláštní předpisy.
(1) Má-li se při velké stavbě,
jako je stavba velkého vodohospodářského
díla, sídliště nebo rozsáhlého
průmyslového závodu, anebo při jejich
provozu používat silnice v podstatě zvýšené
míře, jíž stavebně technické
vybavení silnice neodpovídá, musí
být v projektové dokumentaci a rozpočtu této
stavby zajištěny potřebné úpravy
dotčených silnic, a to v dohodě s okresním,
popřípadě krajským národním
výborem; náklady potřebných úprav
nese investor stavby.
(2) Povinnost k náhradě nákladů
podle § 6 odst. 2 a 3 není ustanovením odstavce
1 dotčena.
(1) Dálnice jsou určeny pro rychlé
a hospodárné spojení rozvinutých hospodářských
oblastí motorovými vozidly; jsou budovány
zpravidla jako komunikace s oddělenými protisměrnými
vozovkami a s mimoúrovňovým křižováním
všech ostatních komunikací.
(2) Ustanovení §§ 5 až 17 a §
18 odst. 1, 3 až 5 platí přiměřeně
též pro dálnice s tou změnou, že
působnost, která podle těchto ustanovení
náleží národním výborům,
vykonává ministerstvo dopravy a spojů; rozhodování
o náhradách podle § 6 odst. 2 a § 15 a
vydávání rozhodnutí o přípustnosti
stavby podle § 16 přísluší však
okresním národním výborům.
(1) Místními komunikacemi jsou obecně
přístupné a užívané ulice,
cesty a prostranství, které slouží místní
dopravě a jsou zařazeny do sítě místních
komunikací, jednotně budované a spravované
pro území obce.
(2) Sítě místních komunikací
musí být v souladu s územními plány
budovány a udržovány tak, aby usnadňovaly
osídlení a vyhovovaly potřebám místní
dopravy, popřípadě dopravy zemědělské
a vyžadují-li to obecné zájmy, též
potřebám dálkové dopravy a potřebám
obrany.
(3) O součástech, užívání
a ochraně místních komunikací, o odpovědnosti
za jejich stav a o provozu na nich, jakož i o jejich stavbě
a styku s okolím platí přiměřeně
ustanovení §§ 5 až 19 s tou změnou,
že působnost, která podle těchto ustanovení
náleží okresním, popřípadě
krajským národním výborům,
vykonávají místní národní
výbory. Před vydáním rozhodnutí
o přípustnosti stavby místní komunikace
určené pro dopravu motorovými vozidly vyžádá
si místní národní výbor, není-li
stavebním úřadem, vyjádření
okresního národního výboru z hlediska
územního plánu a zajištění
bezpečnosti a plynulosti dopravy.
(1) Účelové komunikace slouží
spojení jednotlivých výrobních závodů
nebo jednotlivých objektů a nemovitostí s
ostatními pozemními komunikacemi anebo komunikačním
účelům v uzavřených prostorech
nebo objektech.
(2) Ke stavbě účelové komunikace
je třeba rozhodnutí a přípustnosti
stavby podle § 16 s tou změnou, že působnost,
která podle tohoto ustanovení náleží
okresnímu národnímu výboru, vykonává
místní národní výbor. Před
vydáním rozhodnutí o přípustnosti
stavby účelové komunikace určené
pro dopravu motorovými vozidly vyžádá
si místní národní výbor, není-li
stavebním úřadem, vyjádření
okresního národního výboru z hlediska
územního plánu a zajištění
bezpečnosti a plynulosti dopravy.
(3) Ustanovení předchozího odstavce
se nevztahuje na účelové komunikace v uzavřených
prostorech nebo objektech.
(1) Vlastník nebo uživatel nemovitosti,
která hraničí se silnicí nebo místní
komunikací v souvisle zastavěné části
obce, je povinen zajistit, aby přilehlý chodník
byl řádně a včas čištěn
a při náledí posypán, a to především
k zajištění bezpečné chůze.
(2) Místní národní výbory
upravují podrobnosti podle potřeby s přihlédnutím
k místním poměrům a možnostem.
Ministerstvo dopravy a spojů v dohodě se zúčastněnými
ústředními orgány vydá podrobnější
předpisy k provedení tohoto zákona, v nichž
zejména
a) upraví zařazování pozemních
komunikací do silniční sítě
a do sítí místních komunikací
a vyřazování komunikací z těchto
sítí,
b) blíže určí součásti
dálnic, silnic a místních komunikací,
c) upraví pěstování silničního
stromoví,
d) blíže vymezí práva a povinnosti uživatelů
dálnic, silnic a místních komunikací
a odpovědnost za stavební stav, povahu a sjízdnost
těchto komunikací a upraví ochranu těchto
komunikací,
e) stanoví, ve kterých případech je
pro řízení podle § 7, § 8 odst.
1 a § 19 odst. 1 výjimečně příslušný
krajský národní výbor.
(1) Zrušují se veškeré předpisy
o věcech upravených tímto zákonem,
zejména zákon č. 147/1949 Sb., jímž
se vydávají některé předpisy
o veřejných silnicích, zákonný
článek I/1890 o cestách a mýtech,
nařízení č. 178/1941 Sb., o vzdálenostech
staveb a provozoven od dálnic a o ochranných lesích
podél dálnic, nařízení č.
1/1943 Sb., o čištění veřejných
chodníků, a nařízení ministra
techniky č. 2/1950 Sb., o působnosti národních
výborů při stavbě, správě
a udržování státních silnic.
(2) Předpisy o ochraně zemědělského
půdního fondu a ochraně lesního fondu
zůstávají nedotčeny.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. října 1961.