Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(19.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Zajíčková. Pardon, ještě faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Dufek, tak paní poslankyně Zajíčková ještě chvíli počká. Prosím.
Poslanec Aleš Dufek: Já toto jednání nechci žádným způsobem protahovat, nebudu reagovat na žádné případné repliky, které na mé vystoupení půjdou, ale přece jenom si dovolím tak lehce nesouhlasit tady s tou obhajobou konopí.
Každý jsme odněkud. Já skutečně od roku 2005 vykonávám vlastně jakéhosi opatrovníka osob pod 15 let, které páchají trestnou činnost, a bych řekl třetina těch kvazi trestných činů má skutečně souvislost s používáním marihuany a jiných psychotropních látek a ta situace skutečně taková, že vlastně ten náctiletý jedinec od 11 do 15 let, když začne užívat marihuanu, tak zkrátka a dobře vykračuje určitým směrem, z kterého se samozřejmě může vrátit zpět a může - a je jich naštěstí většina těchto lidí - ale taky pak pokračuje do nějakých dalších drog, a to tak je. To je pravda, o které všichni víme, a zkrátka dobře, ta se nezměnila a platí stejně v roce 2025, jak platila v roce 2015 či v roce 2005. Takže se přiznám, já osobně tady s touto obhajobou moc nesouhlasím.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju. Jinak poprosím kolegy a kolegyně v sále, aby když tak přenesli své diskuse do předsálí.
Nyní vystoupí paní po poslankyně Zajíčková, řádně přihlášená do obecné rozpravy. Prosím.
Poslankyně Renáta Zajíčková: Dobrý podvečer, dovolte mi, abych se přihlásila k pozměňovacím návrhu číslo 6652, který předkládám společně s poslankyněmi Zdenkou Němečkovou Crkvenjaš, Míšou Šebelovou a Martinou Ochodnickou. Návrh se týká tématu harm reduction čili snižování důsledků používání návykových látek a zároveň se týká protidrogové politiky.
Pozměňovací návrh přináší ukotvení takzvaných aplikačních místností, odborně nazvané služby bezpečné aplikace, a cílem návrhu je posílit přístup právě harm reduction, o kterém jsem hovořila, tedy snižování negativních vlivů spojených s užíváním návykových látek.
Naším cílem je vytvořit v České republice možnost, nikoliv povinnost zřizovat tato speciálně zdravotní nebo sociální zařízení. Tato služba bude fungovat pouze za dodržení přísných podmínek výhradně odbornými poskytovateli a ve vnitřních prostorách. Zároveň návrhem řešíme i právní ochranu klientů i samostatných poskytovatelů služby aplikační místnosti, aby nebyli stíháni kvůli držení jedné dávky drogy v přímé souvislosti s užitím v tomto kontrolovaném a odborně vedeném prostředí. Tato data...
Zavedení aplikačních místností má především dva důležité dopady. Tím prvním a nejdůležitějším, s kterým mám osobní zkušenost, je vlastně odstranění negativních vlivů na veřejný prostor, kdy jsme se běžně setkávali - hlavně v místech s vyšší koncentrací narkomanů - s momenty, kdy v parcích na lavičkách si uživatelé drog aplikovali drogu před očima veřejnosti. Díky aplikačním místnostem vlastně tento nekalý nebo negativní jev z veřejného prostoru zmizí, navíc samozřejmě tím pádem zmizí stříkačky z ulic a z našich parků. Druhým, neméně důležitým vlivem zavedení aplikačních místností je ochrana veřejného zdraví a vlastně zasíťování uživatelů návykových látek. To odborníci považují za velmi podstatný jev, protože lidé, kteří budou navštěvovat aplikační místnosti, se dostanou do podpůrné sítě různých lékařů, psychologů, psychiatrů a podobně. V nějakém výhledu budou třeba ochotni přestoupit z tvrdé drogy na substituční léčbu a třeba i v nějakém dlouhodobějším horizontu přestanou drogu užívat úplně a zapojí se do normálního běžného procesu. To jsou zkušenosti ze zahraničí. Ostatně aplikační místnosti dnes úspěšně fungují v mnoha zemích jak Ameriky, tak Evropy, jsou v Kanadě, v Austrálii a podobně a jejich přínosy jsou jednoznačně doloženy statistikami.
Druhá část toho pozměňovacího návrhu obsahuje povinnost z České republiky zřídit poradní orgán pro protidrogovou politiku a zároveň obsahuje možnost zřídit pozici národního protidrogového koordinátora. Na závěr jenom bych chtěla zdůraznit, že tento můj pozměňovací návrh v žádném případě nevede k nějaké legalizaci drog, je to opravdu ochrana, jak jsem řekla, především ochrana veřejného prostoru a princip harm reduction, který je uznáván a využíván v mnoha vyspělých zemích. Budu velmi ráda, pokud tento pozměňovací návrh přijmete. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Tak a nyní je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Vondráček. Připraví se pan poslanec Heller. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Radek Vondráček: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Mám zde připraveno odůvodnění svého pozměňovacího návrhu o rozsahu šesti stran A4. (Ministr Blažek hovoří k poslanci Vondráčkovi mimo mikrofon.) Samozřejmě jsem schopen sám sebe výrazně redukovat. Jsem připraven na postup, že bych to odůvodnění rozeslal všem členům ústavně-právního výboru mailem a probrali bychom to v rámci projednání na garančním výboru. Doufám, že nebudu poté nařčen, že nepostupuji transparentně, jak se to stalo s předchozím pozměňovacím návrhem, který jsem také rozeslal čtrnáct dnů předem všem členům ústavně-právního výboru. Můj pozměňovací návrh si osvojil ústavně-právní výbor. Skládá se ze dvou částí, A a B.
Větší rozruch vzbudila právě ta útlá část A, která se týká presumpce neviny a omezení v možnosti zveřejňovat osobní údaje osob, které jsou nějakým způsobem účastny v rámci neveřejného přípravného řízení trestního. Já jsem následně obdržel bouřlivé reakce, teď jsem nedávno byl seznámen s výzvou, respektive tiskovou zprávou, kdy česká Unie vydavatelů, Sdružení pro internetový rozvoj, Asociace on-line vydavatelů, Český výbor International Press Institute a Syndikát novinářů považují tento návrh z mé strany za potenciální ohrožení svobody tisku. Podle zástupců těchto médií hrozí, že návrh povede k autocenzuře a omezení práce novinářů i dalších osob. Proto vyzývají, abychom ve svém další projednání tento návrh odmítli.
Já jsem stále přesvědčen, že tady existuje faktická díra v zákoně, že jsme spíše evropskou výjimkou v tom, jak široce informují média i (o) osobních údajích osob, které jsou prošetřovány v rámci cíleně neveřejného přípravného řízení. Někomu ta díra možná vyhovuje, někomu ne. V každém případě tady existuje. Už samotná tisková zpráva, obsahuje dvě nepřesnosti a nepravdivé údaje, například, jak už jsem řekl, můj pozměňovací návrh rozhodně nebyl tajný, byl rozeslán předem a volně k dispozici a také můj návrh žádným způsobem nekriminalizuje potenciálně novináře, blogery nebo jiné osoby. Existují země v Evropě, kde je vynášení skutečností z trestních spisů třeba i trestným činem, ale Česká republika takovým státem není a ani tento můj návrh, který sestává v podstatě ze tří slov, žádný takový nový trestný čin neobsahuje. ***