Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.30 hodin)

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji, paní předsedkyně. Velmi stručně, je to společný pozměňovací návrh můj, Radka Vondráčka a Zuzany Ožanové vložený pod číslem 6416, jehož smyslem je důsledně zrušit, to znamená nejenom samotný trestný čin 318a činnost ve prospěch cizí moci, ale i veškeré odkazy na něj v různých právních ustanoveních, trestněprávních ustanoveních, odkazech, novelizačních bodech.

Víte, že tento nový trestný čin byl zavedený zákonem lex Ukrajina, že už platí. Bohužel. To vymezení skutkové podstaty je velmi vágní, abstraktní, šlo o přílepek. V současné době už je podána i ústavní žaloba skupinou senátorů právě proto, že šlo o klasický přílepek. A my se domníváme, že ta úprava, která je navrhovaná teď v rámci nepřílepku, čili v souvislosti s novelou trestního zákoníku, čili to už by byla vlastně legitimizace v tom formálním smyslu slova této novelizace, zavedení toho nového trestného činu, trpí stále zásadními vadami. Je vágní, není tam ani ta cizí moc vymezená, chybí tam ta neoprávněnost, není tam v podstatě ani vodítko, které by bylo možné použít k vymezení těch nízkých pohnutek a i objektu trestného činu, případně omezení nějakého okruhu států patřících takové nepřátelské, dodávám, cizí moci.

Čili když to shrnu, tak je v podstatě to proti té staré římské zásadě nullum crimen sine lege stricta et certa, to znamená, že vždycky se musí postihovat jednání velmi konkrétně vystižené a formulované, každý z občanů musí vědět, za co může být postaven před trestní soud. A tady to nevíme. Takže z těchto důvodů náš návrh cílí na absolutní odstranění toho navrhovaného trestného činu a všech souvisejících odkazů na něj, to znamená, jak v trestním zákoníku, tak trestním řádu. Načtu v podrobné rozpravě ještě jednou číslo toho pozměňovacího návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Dobrý podvečer, kolegyně, kolegové. Vystřídali jsme se v řízení schůze, budeme pokračovat.

Další je přihlášený pan poslanec Benda. (Poslankyně Schillerová namítá, že v sále není přítomen žádný člen vlády.)

Ano, já jsem dostal tu informaci, že chybí ministr. Žádného tu nevidím, takže pracujeme na tom a poprosím, aby nějaký pan ministr dorazil a mohli bychom pokračovat v souladu s jednacím řádem. (Námitky z pléna.) Ale protože tu žádný ministr není... (Do sálu vchází ministr Blažek.) Už je tady, tak můžeme pokračovat.

Pane ministře, vítáme vás, děkujeme. Umožnil jste vystoupit panu předsedovi Bendovi, který je v pořadí přihlášen.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážená paní zpravodajko, dámy a pánové, já se pokusím být maximálně stručný. Nebudu mluvit k dětskému certifikátu, i když bych k němu dokázal mluvit asi poměrně dlouho a odborné výhrady, které k němu zaznívají, jsou naprosto zničující, ale nebudu k němu mluvit.

Chci se zabývat dvěma pozměňovacími návrhy, které podám posléze v rámci podrobné rozpravy. Jeden z nich se týká používání psilocybinu. Je z dílny řekněme vládní protidrogové politiky a byl představen na ústavně-právním výboru, kde jsme o něm nakonec nehlasovali jenom z toho důvodu, že jsme si nebyli jisti, jestli je, nebo není třeba předběžná notifikace. Jde o to, aby lékaři mohli tento prostředek používat, pokud ho používají jako součást léčby a pod kontrolou. Nalézá se pod sněmovním dokumentem 6502, přihlásím se k němu pak v podrobné rozpravě.

Druhý návrh, který chci předložit, se týká § 88. Tam jde o jednoduchou změnu. Doposavad máme v § 88 možnosti propuštění po třetině trestu s nějakými výjimkami, které tam většinově nechávám, ale chci z nich vyndat tu výjimku "jako člen organizované skupiny, ve spojení s organizovanou skupinou nebo". Jde o to, že organizované skupiny, nikoliv ta zločinná, organizovaná spolčení, která zůstávají nadále v účasti na organizované zločinecké skupině, ty by samozřejmě zůstaly, ale dnes se bohužel organizovaná skupina nazývá téměř úplně všechno.

Kdo sledoval ten případ, kde používal pan prezident teď nedávno milost v případě těch několika lidí, kteří se nějakým způsobem zapletli s marihuanou, tak byli označeni za organizovanou skupinu prostě jenom proto, že byli tři a jeden sázel, druhý trhal, třetí sušil. Bohužel k tomu dochází velmi často. Já jsem dost nešťastný, že orgány činné v trestním řízení takhle fungují, a myslím si, že tady máme jít cestou, že nikoho nevyviňujeme, jenom umožňujeme, aby po třetině trestu, po samozřejmě posouzení příslušným soudem bylo možné ty lidi propustit a nemuseli nutně odsedět polovinu, protože si myslím, že za ty organizované skupiny skutečně i to částečně přeháníme, částečně jsou to lidé stejně odsuzováni k vyšším trestům.

To jsou dva pozměňovací návrhy, které já podávám. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní v pořadí vystoupí pan poslanec Balaš.

 

Poslanec Vladimír Balaš: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já se hlásím ke konopné sekci dnes. Mám nahráno několik návrhů, vlastně pět, ale budu zdůvodňovat a později se přihlásím jenom ke třem z nich. K jednomu se přihlásí pan kolega Nacher, s kterým ale máme podobný návrh společně, tak jenom tohleto předesílám.

Ten první pozměňovací návrh se týká úpravy § 287 trestního zákoníku a ten obsah pozměňovacího návrhu je totožný s alternativní verzí úpravy § 287 šíření toxikomanie, kterou obsahovala novela trestního zákoníku při předložení materiálu do vlády, ale nakonec vládou nebyla upřednostněna. Přesto se domnívám, že pro přijetí tohoto alternativního znění byly předloženy poměrně pádné argumenty, se kterými se tak úplně všichni nevyrovnali. Navrhuje se zejména omezit okruh možných obětí trestného činu šíření toxikománie pouze na nezletilé osoby.

To je vlastně podstata toho návrhu, kde v § 287 v odst. 1 se slovo "jiného" nahrazuje slovem "dítě" a za slova "takové látky" se vkládá slovo "dítětem". V zásadě je to totožné. Potom se navrhuje v ustanovení § 287 obdobně jako u § 283 a 284 snížit hranice trestní sazby trestu odnětí svobody, což umožní ukládání trestů, které spíše odpovídají povaze spáchaného skutku a které umožní ukládání trestu odnětí svobody v nižší výměře. Jinak ten návrh je nahraný, s podrobným zněním se můžete samozřejmě seznámit.

Druhým návrhem, který bych rád odůvodnil, je pozměňovací návrh, který je uveden pod číslem 6413. Ten pozměňovací návrh upravuje ustanovení § 283 odst. 1, kde se slova "na jeden rok až pět let" nahrazují slovy "až na tři léta", a v odst. 2, kde se slova "dvě léta až deset let" nahrazují slovy "jeden rok až osm let". Zase jde o návrh na snížení trestního postihu. V rámci novely trestního zákoníku dochází v § 283 odst. 3 a 4 a v § 284 a 285 ke snížení trestních sazeb a k dalším změnám směrem k nižší trestnosti nedovoleného nakládání s omamnými a psychotropními látkami, OPL. V případě konopí je navíc nově navrhováno zavedení beztrestnosti pěstování a přechovávání pro vlastní potřebu v omezeném množství. Spolu s tím snížením trestních sazeb ve třetím a čtvrtém odstavci § 283 se proto také navrhuje snížení trestních sazeb i u méně závažných forem nakládání s OPL pro jiného tak, aby odpovídaly právní úpravě pro nakládání s OPL pro vlastní potřebu, společenské nebezpečnosti daného jednání a zároveň byly v souladu s mezinárodními úmluvami a s právem EU. Ta horní hranice trestních sazeb přitom stále výrazně překročí minimum stanovené rámcovým rozhodnutím EU, které je ale spíše doporučující povahy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP