Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(18.20 hodin)
(pokračuje Aleš Dufek)
Teď už jenom taková poslední reakce na tu diskusi, která tady zazněla. Já samozřejmě nechci reagovat na ty jednotlivé návrhy, od toho je pak ústavně-právní výbor, ale chci reagovat na jaksi návrh, abychom se neustále zabývali nějakým stanovením trestní politiky v rámci České republiky. A chci fakt upozornit na věc, že kriminalita v České republice postupně klesá. Klesá. To znamená, není to tak, že by stoupala. Možná, když se díváme někdo na nějaké televizní seriály, které jsou velmi oblíbené o různých zločinech a vraždách, tak samozřejmě to vzbudí v občanech dojem, že kriminalita stoupá, ale kriminalita klesá. To znamená, je to možná i zásluhou právě trestní politiky, která v zásadě nějakým způsobem je podle mě uspokojivá.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí paní poslankyně Šebelová a následuje paní poslankyně Malá. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Michaela Šebelová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážení páni ministři, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, já jdu tady přednést svůj pozměňovací návrh, který ale uvedu v širším kontextu, protože on padá do celé takové sady pozměňovacích návrhů, které předkládáme společně s kolegyněmi ze zdravotnického výboru Zdenkou Němečkovou Crkvenjaš, Renátou Zajíčkovou, Martinou Ochodnickou a s kolegy z ústavně-právního výboru, protože se ty pozměňovací návrhy týkají modernizace drogové legislativy v kontextu ochrany veřejného zdraví, efektivních trestů a lepší prevence.
Pozměňovací návrhy se týkají harm reduction služeb a posílení prevence, snížení trestních sazeb v § 283 trestního zákoníku, množství přechovávaného konopí pro vlastní potřebu, šíření toxikomanie a vědeckého projektu, který já podrobně popíšu.
Proč v této oblasti potřebujeme změnu? Protože dnešní právo kriminalizuje i jednání, která reálně naši společnost neohrožují. Zatěžuje pak soudy, policii i věznice případy, které kdyby byly řešeny jinak, tak by nemuselo vlastně k trestům docházet. To vše má velký dopad na státní rozpočet, brání moderním opatřením na ochranu veřejného zdraví a také omezuje vědecký výzkum.
My tedy navrhujeme spravedlivější tresty, snížení nepřiměřených sankcí za drobné přestupky, efektivnější ochranu veřejného zdraví, umožnit zdravotním opatřením fungovat bez právních překážek, nastavit jasná pravidla, co je a co není trestné, a podporujeme vědu, kdy umožňujeme výzkum psychoaktivních látek.
Navrhované pozměňovací návrhy v rámci úprav trestního zákoníku a zákona o návykových látkách obsahují několik zásadních změn, které jsou zaměřeny na zmírnění represe v oblasti nakládání s omamnými a psychotropními látkami. Návrhy se soustředí také na zavedení harm reduction opatření a podpory vědeckých projektů. Pozměňovací návrhy například navrhují dekriminalizaci držení jedné dávky a jedné dávky návykové látky, pokud je užita v rámci odborné péče zaměřené na snižování rizik, takzvané harm reduction, nebo při vědeckém projektu. Tyto intervence mají za cíl snížit zdravotní rizika, zlepšit sociální integraci uživatelů a podpořit jejich destigmatizaci. Návrhy zahrnují také právní úpravu aplikačních místností či testování drog například na festivalech, což je v souladu s mezinárodními trendy ve veřejnozdravotní politice.
Já zde už jen krátce popíšu svůj pozměňovací návrh, který je vložen do systému jako sněmovní dokument 6628 a ke kterému se následně přihlásím v podrobné rozpravě, a týká se změny zákona o návykových látkách, konkrétně § 24h, kdy zavádíme vědecký projekt zkoumající užívání návykových látek k jiným než terapeutickým účelům.
Předkládaný návrh zavádí do českého právního řádu efektivní nástroj pro zkoumání zdravotních, společenských a ekonomických dopadů různých druhů regulace kontrolovaných látek. Tento typ vědeckého zkoumání smluvním stranám přímo umožňují mezinárodní úmluvy OSN o drogách. Stejně tak je tento nástroj používán v evropském právním prostoru, kde je již nyní využívají země jako Německo nebo Nizozemsko, mimo Evropskou unii pak například Švýcarsko.
Navrhovaná ustanovení v zákoně o návykových látkách by umožnila podobný typ výzkumu i v České republice, a to za přísných podmínek a za využití stávajících kontrolních mechanismů pro omamné a psychotropní látky. V českém kontextu tento nástroj doplní probíhající nebo očekávané změny, které směřují k moderní kontrole a dekriminalizaci oblasti nakládání s psychoaktivními látkami, jako jsou například regulace psychomodulačních látek nebo dekriminalizace určitých dosud nedovolených typů nakládání s kontrolovanými látkami.
Jenom krátce doplním, že oproti tomu návrhu, který jsme vložili do systému před projednáním v ústavně-právním výboru, jsme tento návrh ještě drobně upravili na základě připomínek a podnětů, které jsme dostali. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí paní poslankyně Taťána Malá, následuje paní poslankyně Válková. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Taťána Malá: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Jenom krátce se vyjádřím ještě k dětskému certifikátu, poprosím o jeho podporu, myslím, že ho tady velmi důkladně probrala kolegyně z podvýboru Bára Urbanová. Chtěla bych na tomto místě poděkovat panu ministru spravedlnosti a Ministerstvu spravedlnosti, že nám pomohlo ten návrh připravit, a také za tu diskusi. Současně jsem ráda i za tu trošku vyhrocenou mediální diskusi, protože nám pomohla v tom ten návrh ještě upravit tím pozměňovacím návrhem, který tady představila také kolegyně Bára Urbanová, který se týká toho pohlavního zneužití mladistvých pachatelů a úpravy těch volných živností, to považuju za důležité.
O tom dětském certifikátu už nebudu mluvit nějak do detailů, protože si myslím, že všechno podstatné zde již padlo, a případně, pokud se rozjede ještě nějaká diskuse, tak určitě na ni rádi odpovíme, ale budu se věnovat ještě jiné části novely trestního zákoníku, a to je můj pozměňovací návrh a pozměňovací návrh paní profesorky Válkové pod číslem 6417, ke kterému se potom přihlásím v podrobné rozpravě, který se týká skutkové podstaty trestného činu zanedbání povinné výživy. Já předkládám spolu s paní profesorkou pozměňovací návrh, který by měl zachovat trestnost § 196 odst. 2 trestního zákoníku, který se týká právě vyhýbání se plnění vyživovací povinnosti.
Podle mého názoru ta právní úprava, která je navržená pěti-, čtyřkoalicí, dneska už je podle mého názoru naprosto neakceptovatelná, a to z toho důvodu, že se jedná o dekriminalizaci neplacení výživného. Já jsem přesvědčena o tom, že v situaci, kdy jako stát neumíme efektivně vymáhat dlužné výživné, tak není na místě dekriminalizace. Určitě tady bude někdo argumentovat tím, že se jedná pouze o částečnou dekriminalizaci, protože v případě, že bude ten, komu je dluženo výživné, vystaven nouzi, tak ta kriminalizace je možná. Ale já si myslím, že je poměrně jasné a že je strašně nefér, abychom vystavovali rodiče, kteří nikdy nedopustí to, aby jejich dítě se dostalo do nouze tím způsobem, že druhý rodič neplatí výživné, tak abychom je tady tímto způsobem znevýhodňovali.
Co se týká možné kriminalizace a trestněprávního postihu neplatičů výživného, je potřeba si opravdu přiznat, že je to velmi často jediná páka samoživitelů na to, jak vymoci dlužné výživné na rodičích, kteří to výživné neplatí. Myslím si, že to neznamená, nebo já jsem přesvědčena o tom, že bychom ty pachatele neměli a priori zavírat do vězení, nicméně naprosté upuštění od té trestní sankce podle mého názoru není cestou. Je také potřeba říct, že těch pachatelů, kteří jsou ve vězení za neplacení výživného, je asi tři sta a drtivá většina z nich má ten trest v souběhu s jiným trestným činem, takže snaha o vyprázdnění českých věznic asi nebude úplně úspěšná. Nicméně ta realita, ta skutečnost v rámci České republiky je taková, že skutečně po podání trestního oznámení v drtivé většině ti dlužníci to dlužné výživné zaplatí.
Já prostě jsem přesvědčena o tom, že tahleta navrhovaná změna nevyprázdní české věznice, ale zásadně oslabí postavení samoživitelů. Tak chci poprosit, abyste zvážili podporu tomuto pozměňovacímu návrhu. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Paní poslankyně Válková je další přihlášenou a následuje pan předseda Benda. Prosím, máte slovo. ***