Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.00 hodin)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. My se nacházíme pořád v obecné rozpravě, v tuto chvíli se přihlásil s přednostním právem pan kolega Jakub Michálek. Prosím, pane předsedo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem rád, že jsme se posunuli dále do druhého čtení s tímto důležitým tiskem a věřím, že se nám podaří ho dokončit v tomto volebním období tak, aby začal platit. My jsme ostatně byli jedni z těch iniciátorů toho zákona, když jsem vlastně před rokem a půl posílal dopis na Ministerstvo spravedlnosti, kde byly označeny základní problémové body současné úpravy trestního zákoníku a ten návrh, jak ho předložila vláda, tak řadu z nich posouvá lepším směrem. Takže na začátek chci říct, že tato modernizace trestání v České republice má naši podporu.
Pokud jde o některé směry, které jsou v tom zákoně, tak my bychom šli ještě dále a taky jsme to navrhovali, když jsme byli ještě ve vládě. Zejména pokud jde třeba o problematiku trestné činnosti, která se týká konopí. My jsme zastánci, tak, jak jsme s tím kandidovali i ve volbách, regulovaného trhu s konopím, a to, aby tyto psychotropní látky neměly pod rukou různé gangy, mafie a černý trh, ale aby nad tím měl efektivní dohled stát, aby stát zaručil, že se takovéto látky nebudou dostávat do rukou dětem, aby stát jasně řekl, kde se to má prodávat, jakým způsobem to má být označeno, jaké jsou ty podmínky nákupu a aby to samozřejmě bylo zatíženo spotřební daní a daní z přidané hodnoty, která by přinesla do státního rozpočtu několik miliard korun, takže tímto směrem směřuje i návrh změny, kterou jsem předložil na ústavně-právním výboru, a předložím ji dneska znovu za poslanecký klub Pirátů, a to zavedení regulovaného trhu s konopím v České republice.
My jsme to samozřejmě sondovali, i jak se k tomu staví veřejnost, a z toho celkem jednoznačně vyplývá, že velká většina voličů všech současných vládních stran podporuje právě regulovaný trh s konopím. A když se podíváme na to, jakým směrem jdou i naši sousedi v Německu, tak můžeme se dostat do paradoxní situace, že Německo bude napřed před českými pěstiteli a ti budou jenom čekat na to, jak se bude rozvíjet německé hospodářství v této oblasti, zatímco oni budou čekat dlouhou dobu na to, než se čeští zákonodárci rozhoupou a než srovnáme krok, a mezitím už tady budou dávno etablované hospodářské subjekty z Německa a my opět spláčeme nad výdělkem, takže to by ta cesta být neměla. Proto považuju za důležité, abychom schválili tu změnu už teď a můžeme si na tom akorát vydělat.
Nicméně zaznamenal jsem i vyjádření pana ministra, který řekl, že se hlásí ke změně navýšení limitu udržení konopí na 200 gramů pro osobní potřebu. To je určitě užitečný krok a smysluplný krok, protože navazuje na určitou vadu, která zůstala v tom původním návrhu, že není kriminalizováno pěstování konopí v určitém počtu kytek, ale v okamžiku, kdy ty rostliny sklidíte, se to stává trestným činem. Takže tato změna částečně řeší tento problém. Samozřejmě mohli bychom se bavit o tom množství, jak má být správně nastaveno, a 200 gramů je určitě krok správným směrem. Já osobně navrhuju taky, aby ta úprava se týkala mastičkářů, to znamená většinou starších lidí, píšou nám třeba senioři, kteří si vyrábí mastičku pro své blízké v rodině. Ta aktuální právní úprava bohužel tyto lidi perzekuuje, posílá je do vězení nebo jim ukládá podmíněné či peněžité tresty. Takže já navrhuju, aby tam byla výjimka jakmile umožníme osobní pěstování pro osobní potřebu, držení pro osobní potřebu, tak bychom měli nějakým způsobem řešit i nakládání s konopím pro osoby blízké, takže za tímto účelem tam navrhuju doplnit výjimku svým pozměňovacím návrhem.
No a můj poslední pozměňovací návrh, nebo návrh našeho klubu v této oblasti se týká konopných spolků, to znamená, abychom měli pod kontrolou to, jakým způsobem se konopí pěstuje v tom neziskovém sektoru, když se třeba více pěstitelů chce dát dohromady, když třeba někdo nemá podmínky pro toto pěstování, tak aby si to nepěstoval někde uprostřed políčka, kde se k tomu můžou dostat třeba děti nebo kde to může být problematické, ale abychom tomu dali jasné mantinely a bylo to pod státní kontrolou. Takže tímto způsobem by byly zřízeny spolky pěstitelů a ty by byly potom pod kontrolou vládního úřadu. Na Úřadu vlády by byla samostatná sekce, která by se věnovala kontrole právě dodržování podmínek ze strany těch konopných spolků. Takže to jsou asi základní návrhy, které předkládám k této problematice konopí.
A potom si dovoluji ještě vysvětlit dva pozměňovací návrhy, které se týkají jiné oblasti, a to za prvé návrh na zavedení trestní politiky státu, protože my dneska máme oddělený model, ve kterém státní zastupitelství je sice formálně začleněno mezi orgány moci výkonné, ale není jasně stanoveno, jakým způsobem má Ministerstvo spravedlnosti se podílet na určování základních principů právě výkonu té výkonné moci ve státním zastupitelství a na jednu stranu asi nechceme, aby Ministerstvo spravedlnosti zasahovalo do jednotlivých trestních stíhání, do jednotlivých kauz a tak dále, tak jako je to běžné v některých anglosaských modelech, kde ministr spravedlnosti má úlohu veřejné žaloby, má na to zásadní vliv.
Ale na druhou stranu chceme, aby ty záležitosti, které se týkají trestní politiky státu a které mají podléhat demokratickému zákonodárci a které mají podléhat tomu, že přece jenom ty zdroje, které nás stojí trestní justice, to je mnoho miliard korun, tak na ně určitě má mít nějakým způsobem vliv Ministerstvo spravedlnosti. Proto já jsem navrhl, aby byl zřízen tak jako v některých jiných státech institut trestní politiky státu, což by byl dokument, kde by byly vypsány právě ty prioritní oblasti, na které se má zaměřit soustava státního zastupitelství při své činnosti, při kontrole vyhledávací činnosti policie, při navrhování trestu, při volbě sankce a všech těchto dalších záležitostech. Dneska se to řeší tak, že když má exekutiva zájem, aby bylo ukládáno více peněžitých trestů, tak uspořádá zvláštní školení pro představitele justice, a pak se to skutečně propíše do těch lepších statistik, ale nemyslím si, že to by úplně měl být ten směr. Takže proto spíš vybízím k tomu, abychom se inspirovali tím, jakým způsobem je trestní politika upravená v německých spolkových zemích, jakým je upravená v Nizozemsku nebo ve Francii, a hledali způsob, jak může Ministerstvo spravedlnosti stanovit ty politické priority v obecné rovině, například aby se důsledněji vyšetřovaly trestné činy, které se týkají násilí, důstojnosti sexuální oblasti, hospodářské kriminality a aby se méně zdrojů a aktivit alokovalo na bagatelní trestnou činnost. Na to, když se bavíte s policisty, tak vám někdy říkají, že musí prostě honit čárky, aby měli dost čárek, protože se to promítá do jejich hodnocení a potom do těch větších statistik. ***