Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.50 hodin)
(pokračuje Radek Koten)
Za třetí, do návrhu se v části první čl. I vkládá nový bod č. 46, který zní: § 178 Porušování domovní svobody nově zní takto: § 178 Kdo neoprávněně vnikne do obydlí jiného nebo tam neoprávněně setrvá, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta. Za druhé: Odnětím svobody na jeden rok až pět let bude pachatel potrestán, užije-li při činu uvedeném v odstavci 1 lsti, zneužije-li bezbrannosti nebo překoná-li překážku, jejímž účelem je zabránit vniknutí. Za třetí: Odnětím svobody na dvě léta až deset let bude pachatel potrestán, jestliže užije při činu uvedeném v odst. 1 násilí nebo pohrůžky násilí nebo jiné újmy, takový čin spáchá se zbraní nebo s další osobou. Za čtvrté: Příprava je trestná. No a dále se následující body přečíslují.
Já bych to nyní ještě odůvodnil. Tedy obecně, návrh cílí na posílení postavení obránce a osoby jednající v krajní nouzi, respektive na případy spáchání trestného činu při odvracení, útoku či nebezpečí, aniž by byly splněny podmínky či meze krajní nouze nebo nutné obrany, to je návrh dopadá na případy překročení podmínek a mezí krajní nouze, respektive nutné obrany.
Trestání pachatelů těchto činů je obzvlášť problematické jak z důvodu převážně absentující převahy napravování pachatelů, protože nebýt útoku či nebezpečí, k jejich protiprávnímu jednání by nikdy nedošlo, ale také z hlediska obecné společenské ochoty jednat v krajní nouzi a nutné obraně, a především v rámci pomoci v nutné obraně či odvracení nebezpečí ohrožujícího jiný než vlastní zájem.
Návrh je koncipován jako plnohodnotná úprava platné legislativy bez ohledu na případné schválení, anebo neschválení tisku číslo 38, kterým Senát navrhuje novelizaci právě toho § 29 trestního zákoníku.
Dále návrh řeší specifickou nedostatečnost právní ochrany porušování domovní svobody, jejíž trestní sazby jsou nedostatečné, a sjednocuje je s trestnými činy majícími obdobnou společenskou škodlivost a nebezpečnost, tj. v rámci základní skutkové podstaty s trestným činem neoprávněného nakládání s osobními údaji, kde je trest až tří let odnětí svobody i v případě nedbalostního spáchání a v rámci kvalifikované skutkové podstaty s trestným činem loupeže. Porušování domovní svobody za okolností stanovených v kvalifikované skutkové podstatě s sebou inherentně nese zvýšené riziko útoků na další zájmy chráněné trestním zákonem, nadto zásadním způsobem snižuje šance na účinnou obranu poškozených.
Vedlejším dopadem navýšení trestních sazeb bude v praxi také posílení postavení obránce v případech odvracení útoků proti domovní svobodě, které se namnoze míjí s principy postulovanými v právní literatuře.
Návrh bude specificky dopadat na následující případy porušování domovní svobody: neoprávněný vstup skrz užití lsti, typicky páchaný pachateli vydávajícími se za různé kontrolory, měřiče plynu, elektřiny a podobně, především vůči seniorům či jiným zvlášť zranitelným skupinám, a dále k podstatnému navýšení trestnosti porušování domovní svobody za užití pohrůžky násilí či se zbraní, kdy dojde k srovnání se základní trestní sazbou loupeže.
Já si myslím, že k tomuto bodu to je všechno, protože jsem návrh odůvodnil. A nyní budeme pokračovat tedy dalším pozměňovacím návrhem, což je § 318 a jeho vypuštění z trestního zákoníku.
Vkládá se tedy do trestního zákoníku novelizační bod ve znění: Za prvé: V § 33 úvodní části ustanovení se vypouští slova "neoprávněné činnosti pro cizí moc - § 318a". Za druhé: "§ 318a" se vypouští. Za třetí: V § 329 odst. 2 písm. e) se slovo "nebo" nahrazuje čárkou. Za čtvrté: V § 367 odst. 1 a v § 368 odst. 1 se slova "neoprávněné činnosti pro cizí moc - § 318a" vypouští. Za páté: V § 367 odst. 2 se slova "neoprávněné činnosti pro cizí moc - § 318a" vypouští.
Nyní mi dovolte, abych to krátce odůvodnil. Je navrženo, aby Poslanecká sněmovna zvážila vypuštění části novely trestního zákoníku, která byla do něj vložena i neorganickým přílepkem v rámci takzvaného lexu Ukrajina VII. A právě to zmíněné protlačení této rychlonovely postrádalo potřebnou odbornou diskusi a ani ten samotný text přijatý v rámci této rychlonovely není kvalitní, což se samozřejmě tady probíralo na Sněmovně a dokonce, vaším prostřednictvím, i pan ministr spravedlnosti také tvrdil, že se mu to úplně nelíbí.
Je také třeba upozornit, že od doby, kdy byla tato rychlonovela projednávána ve Sněmovně, došlo zjevně a bude docházet k rozsáhlým odhalením ve Spojených státech, pokud jde o činnosti různých mocenských struktur, státních i nestátních organizací, jejich financování a ovládání jiných společností a jiných států, takže pravděpodobně by mělo být především v zájmu tehdejších navrhovatelů a podporovatelů této normy, aby tento paragraf byl z našeho trestního práva, tedy § 318, vypuštěn co nejdříve. Tolik tedy k tomuto.
Nyní se dostáváme ještě k pyrotechnice. My tady právě v souvislosti s tiskem 768 máme zaděláno poměrně na problém, protože úderem půlnoci letošního roku, to znamená 31. 12. 2025, by tady byla určitá část populace ze dne na den ze sprostého podezřelého vlastně identifikována jako sprostý zločinec a hrozilo by tedy trestní stíhání.
Ten nový novelizační bod v ustanovení § 279 odst. 3 - tam se tedy vypouští slova "nebo pyrotechnický výrobek, pokud je pro zacházení s ním potřebná odborná způsobilost". Nyní to odůvodním: protože není důvod pro kriminalizaci nakládání s pyrotechnikou prostředky trestního práva, tedy subsidiarita trestní represe, pyrotechnika jako taková nejsou zbraně, a nedovolené nakládání s výbušninami kriminalizováno již v trestním zákoníku je.
Myslím si, že prvotním zájmem státu musí být, aby se na jeho území nepohybovaly osoby mající v úmyslu páchat teroristické a násilné trestné činy, jako je tomu nyní v Německu, Velké Británii, ve Francii. A omezování přístupu a možnosti nakládání s nejrůznějšími předměty, jako jsou nože, pyrotechnika, poškodí respektive vyvolá odstrašující efekt jen u těch, kteří nemají v úmyslu trestnou činnost páchat. Zločinci a teroristé si cestu vždy najdou a jejich poptávku vždy někdo uspokojí a případný trestný postih za nedovolené nakládání s těmito předměty je s ohledem na závažnost důsledků jejich zločinů zcela marginální.
Je absurdní, že současné Poslaneckou sněmovnu schválené, ale ve Sbírce dosud nevyhlášené znění trestního zákoníku kriminalizuje až na pět let odnětí svobody nepodmíněně osoby ve věku 18 až 21 let za nakládání s pyrotechnikou kategorie F3.
Dále právě v kontextu s textem tisku 768, který tady budeme projednávat za nějakou tu hodinu ještě dnes, který zavádí povinnost odborné způsobilosti pro kategorii F3, dochází právě ke zcela absurdní situaci, kdy legálně nakoupená pyrotechnika třídy F3 - ta se běžně prodává v maloobchodní síti - se úderem půlnoci 31. 12. 2025 stane právě ve smyslu návrhu těchto obou tisků důvodem pro uvěznění jejího legálního vlastníka až na pět let v případě, že jeho věk je v rozmezí mezi 18 a 21 lety, což naprosto odporuje elementárním principům trestního práva, jak jej máme chápat. Jakákoliv přechodná ustanovení navržena bohužel nejsou a navíc jen připomínám ustanovení čl. 17 Listiny základních práv a svobod, se kterými návrhy jsou v rozporu rovněž.
Takže toto byly mé pozměňovací návrhy, ke kterým se pak v podrobné rozpravě přihlásím. Děkuji za podporu, děkuji za pozornost a ještě se uvidíme. ***