Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(15.30 hodin)
(pokračuje Vladimír Zlínský)

Na druhou stranu avizované masivní zbrojení v oblasti Evropy spustí zbrojní technologické závody, jehož důsledky v nedávné minulosti pokořily Sovětský svaz a vedly k jeho destabilizaci a rozpadu. Jaké budou důsledky nového kola zbrojení, je těžko předvídatelné, ale určitě způsobí geopolitickou nestabilitu a možná i chaos, který může postihnout i Evropu, a tedy i Českou republiku.

Pokusím se definovat aspoň některá možná, v současné době neakceptovaná zevní bezpečnostní rizika, se kterými se budeme možná muset vypořádat sami nebo s přispěním podobně postižených států. Abychom se mohli racionálně a co nejlépe připravit na budoucí krize a nebezpečí, je nutné brát v úvahu nejenom jednu současnou krizovou bezpečnostní situaci, ale i další krize, které budou vyplývat z bezpečnostního, demografického, hospodářského a politického vývoje v blízké budoucnosti a které nejsou akceptovány v naší bezpečnostní strategii a které se mohou zhmotnit v blízké budoucnosti. (Obrací se k předsedajícímu.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Zapnul se vám druhou pětiminutovku.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Děkuju. Rozpad... Teď budu jmenovat jednotlivé možnosti toho ohrožení. Rozpad globalizace, a tím i světového bezpečnostního, hospodářského a geopolitického systému, s válkami o zdroje včetně surovin, energií a potravin. Občanská, multietnická a náboženská válka v našem okolí či vznik evropských chalífátů. Mám na mysli západní Evropu a Balkán. Masivní migrační vlna nekompatibilního a těžko integrovatelného obyvatelstva z oblastí s jeho nadbytkem nebo z válečných oblastí nebo v důsledku hladomoru. Bezpečnostní krize vyvolaná příchozími veterány z ukrajinské války, invaze části rozpadlé ukrajinské armády do okolních států včetně České republiky, rozpad Evropské unie a NATO způsobený ekonomickou a společenskou krizí s prohlubováním rozepří mezi progresivistickou a konzervativní částí obyvatelstva, se vznikem mezistátních a občanských konfliktů, rozpad Ruska na nástupnické státy vyzbrojené jadernými zbraněmi spojené s expanzí Číny, vzestup novoosmanské říše s vytvoření velkého Turecka a nakonec omezená jaderná válka v našem okolí či na našem území.

Za nebezpečné pro naši státnost považuji opuštění obranné strategie, která by zajistila schopnost samostatné reakce na ohrožení našeho státu v případě zevního nebezpečí jiného než v současnosti prosazovaného v souvislosti s válkou na Ukrajině, tedy připravit se na konflikt menší intenzity v případě rozpadu vojenské aliance, jíž jsme součástí, tak, abychom byli schopni maximálně samostatně čelit těmto bezpečnostním výzvám, ale současně abychom byli schopni kooperace s dalšími stejně postiženými zeměmi v našem okolí v rámci naší předchozí co nejkomplexnější a nejširší připravenosti v těchto činnostech. Tedy nepředávat životně důležité kompetence žádné jiné, byť dočasně spolupracující straně. Je třeba se poučit ze současných i minulých konfliktů a vychovat, vycvičit a vyzbrojit naše obranyschopné a ochotné obyvatelstvo takovými obrannými a zbraňovými a ochrannými systémy, jejichž produkce je v našich současných finančních a technických možnostech nebo možnostech v blízké budoucnosti, aby každý agresor věděl, že při našem napadení utrpí ztráty větší, než bude jeho zisk, a že jsme odhodláni se s tímto vybavením bránit.

Vzhledem k možným výše uvedeným bezpečnostním hrozbám se nabízí možnost ustanovení teritoriální obrany z občanů ochotných se podílet na obraně teritoria, kde mají své blízké a svůj majetek, což by mohla být velká motivace k zapojení se do přípravy k obraně státu, a to z vyloučením možnosti, že tyto osoby budou povinovány se podílet na bojových akcích mimo určené teritorium, se zvláštním důrazem na vyloučení jejich působení v zahraničí. Toto by mohl být podstatný doplněk k Armádě České republiky pro reakci na alternativní ohrožení našeho státu, které jsem výše jmenoval. Největším problémem naší obranyschopnosti se mi jeví právě neochota současné mladé generace nasadit vlastní život pro ideu uchování našeho státu a národa. O nějakých pochybných a nicneříkajících evropských hodnotách ani nemluvě. Bez jasné definice idejí, s kterými se ztotožní podstatná část obyvatelstva, a bude je ochotna bránit i za cenu rizika ztráty vlastního života, jsou jakékoliv investice do vlastní obrany vyhozené prostředky, pokud za nás nebudou bojovat drony a roboty.

Tyto prostředky se potom promrhají za nepotřebný železný šrot, který v budoucích válkách bude mít minimální životnost, jak nám ukazuje současná válka dronů na Ukrajině. Naopak nám odsaje potřebné prostředky pro investice do základů naší samostatné obranyschopnosti, tedy lidských zdrojů a infrastruktury a prostředků civilní obrany, a učiní nás zranitelnějšími pro alternativní hrozby. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Takže mám dva body. Jeden možná řešení, druhý rizika. Jedná se o stejný název a dávám to tedy dnes jako první bod? (Poslanec Zlínský: Ano.)

Tak a poprosím pana poslance Kotena. Potom jenom konstatuji, že už máme poslední dva přihlášené, pana poslance Kettnera a pana poslance Sílu.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji. Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená paní ministryně, vážení ministři, dámy a pánové, já bych tady rád navrhl bod s názvem Platy v bezpečnostních složkách, protože si myslím, že to je velmi důležité, a vzhledem k tomu, že vláda nebyla schopna na svém půdorysu, jednotliví ministři se dohodnout, jakým způsobem budou navyšovány platy pro příslušníky různých bezpečnostních sborů, tak by asi bylo dobré, kdybychom si to tady vydiskutovali, a to z toho důvodu, že jsou zde určité bezpečnostní sbory, které jsou například pod Ministerstvem vnitra, tedy pod Vítem Rakušanem za hnutí STAN. Tam je nějaký příslib nějakého mírného zvýšení těch platů, nicméně stále to nekompenzuje tu kumulovanou inflaci, která zde vznikla za ty poslední tři roky.

Dále bych si dovolil navrhnout, abychom se zabývali tedy i dalšími otloukánky mezi bezpečnostními sbory, což je Vězeňská služba, kde tedy nemám zatím avizováno, že by se těmto příslušníkům mělo nějakým způsobem přidávat. Ono podle toho to také vypadá. To by mi tady možná kolegové, kteří mají na starosti vězeňství ve svých podvýborech, tak že by mi tady dali zapravdu, že tam skutečně také chybí stovky lidí. A neposlední, a to je tedy Ministerstvo spravedlnosti, a pak pod Ministerstvem financí, tam je jeden velmi významný bezpečnostní sbor, což je Celní správa, a tam si myslím, že by to chtělo také přitlačit, protože vzhledem k tomu, že do státního rozpočtu ty výběry různých spotřebních daní a všechny ty věci, které s tím jsou spojeny, tak tam vyberou tedy pro stát 180 miliard korun, a nakonec tam dochází k nějakým účelovým reorganizacím a k nějakému možnému eventuálnímu snižování pracovníků právě příslušníků Celní správy.

Takže mně to připadá, jako by si tady ta vláda dala za úkol zdecimovat všechny bezpečnostní sbory a bezpečnostní složky v České republice, vyjma tedy Armády České republiky. Čest tedy paní ministryni, že začíná něco dělat pro příslušníky Armády České republiky, protože ono v dnešní době, kdy hypotéka je, dejme tomu, někde - úroková sazba - čtyři a půl, někde i k pěti procentům, tak ono je velmi těžké při tom refinancování hypotéky, když byl původní úrok někde okolo dvou, dvou a půl procenta, tak v případě, že ta hypotéka tedy se musela po letech zase přepočítat na ten aktuální úrok, tak z těch platů příslušníků bezpečnostních sborů to jde mnohdy velmi špatně sanovat, tyto úbytky peněz, protože při tom přepočtu hypotéky se může na začátku jednat dejme tomu o nějakých 12, 13 000 korun, ale pak po tom přepočítání, kdy tedy ta úroková sazba a ta fixace skončí, to může vyběhnout také třeba na 20, 21 000, a to už je potom problém pro toho příslušníka bezpečnostních sborů, a buďto si hledá tedy jiné místo tam, kde ho jsou schopni zaplatit, anebo pak tedy, pokud jedna složka, jako je Armáda České republiky, má výrazně lepší podmínky, já to vítám samozřejmě, tak by měly souběžně s tím se tedy zlepšit ty platové podmínky i v těch ostatních bezpečnostních sborech tak, aby nedocházelo tedy ke kanibalizaci ostatních bezpečnostních sborů právě Armádou České republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP