Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(15.00 hodin)
(pokračuje Jan Bureš)

Nyní mi dovolte malé zdůvodnění. Co se týče...

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vás poprosím ještě, jak se jmenuje ten bod druhý?

 

Poslanec Jan Bureš: Ten druhý bod je Zřízení pobočky Krajského soudu v Plzni v Chebu. Dneska krajský soud má v Karlovarském kraji sídlo v Karlových Varech a tímto návrhem se navrhuje přesunout jej do Chebu. (Předsedající: Děkuju.)

Co se týče toho prvního, tak proč je nezbytné zřídit veřejnou vysokou školu v Karlovarském kraji? Karlovarský kraj, který vznikl v roce 2000, je druhým nejmenším krajem v České republice a čelíme mnoha výzvám spojeným s demografickými změnami a úbytkem obyvatelstva. Potýkáme se dlouhodobě s nedostatečným progresem v sociálních a ekonomických indikátorech, což samozřejmě vede i k zaostávání za ostatními kraji v České republice.

Jedním z klíčových problémů Karlovarského kraje je také nízká úroveň vzdělání. Kraj má nejnižší procentuální nárůst obyvatel s vysokoškolským vzděláním a také nejnižší podíl vysokoškolsky vzdělaných obyvatel v celé České republice. Absence veřejné vysoké školy v kraji vytváří výrazné nerovnosti v přístupu k vzdělání. Místní studenti musí za terciárním vzděláním dojíždět do jiných regionů, což pro mnohé představuje sociální a ekonomickou bariéru. Tento trend vede k odlivu mladých a kvalifikovaných lidí, což oslabuje místní ekonomiku a způsobuje demografický úbytek a stárnutí populace.

Založení veřejné vysoké školy v Karlovarském kraji je nezbytné pro zlepšení vzdělanostní úrovně obyvatel a pro podporu místního trhu práce. Vysoká škola kraje bude také nabízet studijní programy zaměřené na zdravotnictví, balneologii, lázeňství, hotelnictví, cestovní ruch, ekonomii, technické obory a další profesně orientované oblasti, které jsou v kraji dlouhodobě nedostatkové.

Navrhovaná právní úprava rovněž reaguje na dlouhodobý nedostatek kvalifikovaných pracovníků v Karlovarském kraji právě zejména v oblasti veřejných služeb, informačních technologií a technických oborů. Místní zaměstnavatelé dlouhodobě upozorňují na problémy s obsazováním pracovních míst, která vyžadují vyšší kvalifikaci a odborné znalosti. Založení vysoké školy orientované na profesní vzdělání umožní, aby studijní programy byly úzce provázány s konkrétními potřebami zaměstnavatelů v regionu.

Také bych chtěl ještě odůvodnit ten druhý návrh, což je, proč je nezbytné zřídit, pobočku Krajského soudu v Plzni v Chebu. Podle současné právní úpravy má Krajský soud v Plzni mít pobočku v Karlových Varech. Tato pobočka však dosud nebyla realizována, a to z finančních důvodů. Stavba nové budovy v Karlových Varech je v současné době nerealizovatelná. Jedinou možností, jak v dohledné době přiblížit výkon soudnictví občanům Karlovarského kraje je vybudování pobočky v budově Okresního soudu v Chebu, který má pro tento prostor dostatek volných prostor. Vezměte si, prosím, kolegyně a kolegové, že téměř třetina nápadu věcí Krajského soudu v Plzni plyne z Karlovarského kraje. Zřízení pobočky v Chebu by umožnilo efektivnější a dostupnější výkon soudnictví pro občany tohoto regionu.

Cílem předkládaného návrhu je, aby se do budoucna jednalo o plnohodnotnou pobočku s výkonem všech hlavních soudních agend. Tato navrhovaná úprava je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky, předpisy Evropské unie, judikaturou soudních orgánů Evropské unie i s mezinárodními smluvními závazky České republiky. Nemá žádné negativní dopady na rozpočty krajů a obcí, podnikatelské prostředí, sociální situaci obyvatel ani na životní prostředí.

Pobočka Krajského soudu v Plzni by byla umístěna ve stávajícím objektu Okresního soudu v Chebu. Náklady by byly vynakládány na rekonstrukci a vybavení objektu, čímž by nevznikly náklady na stavbu nové budovy, jak by tomu bylo v případě výstavby pobočky v Karlových Varech. Náklady na celkovou rekonstrukci jsou odhadovány na asi 200 milionů korun, přičemž pro potřeby pobočky krajského soudu bylo počítáno přibližně s polovinou prostor rekonstruované části objektu, do druhé poloviny by bylo umístěno okresní státní zastupitelství v Chebu a Probační a mediační služba středisko Cheb.

Vážené kolegyně a kolegové, děkuji za podporu obou dvou mých návrhů.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Jenom konstatuji, že ta čísla bodů se maličko mezitím změnila, protože došlo k posunu, že to je 150 a 82, ale je to zde poznamenáno.

Nyní poprosím pana poslance Staňka.

 

Poslanec Pavel Staněk: Děkuji, vážený pane předsedající, za slovo. Já si také dovolím vyjádřit k programu a pokusím se zařadit na jeho projednávání právě dva body. Ten první bod je číslo 138, vedený jako sněmovní tisk 646, a dovolil bych si ho zařadit jako druhý tento čtvrtek od 11 hodin. Je to bod, který se týká zákona o prodejní době v maloobchodě, který tady už taky nějakou dobu leží a který jsme předložili s kolegou Burešem před nějakou dlouhou dobou.

Teď opět vyvstal tento bod jako aktuální zrovna v souvislosti s uplynulými Velikonocemi, kdy například v pátek, kdy je volno, tak bylo otevřeno v provozovnách, a v pondělí, kdy bylo Velikonoční pondělí, bylo zase zavřeno. Takže ten chaotický model otvírání a zavírání provozoven tady, které se řídí právě zákonem o prodejní době, tento náš pozměňovací návrh mění, upravuje a otvírá možnost nechat na podnikateli, aby tak rozhodl si sám, to znamená, není vázán tím zákonem tak, jak je dnes. To znamená provozovny, které jsou menší, nebo respektive jsou do 200 metrů čtverečních, mohou být otevřené, provozovny, které ne, jsou větší než 200 metrů čtverečních, tak ty zase v podstatě nemohou být otevřeny. A stejně tak se to týká i zaměstnanců. Jedna část zaměstnanců v provozovnách do 200 metrů čtverečních je chráněna, druhá část zase chráněna už není. Jedná se i o to, že si podnikatel může rozhodnout sám za sebe, jakým způsobem využije svůj čas a čas svých zaměstnanců.

Tento zákon tady, myslím si, stává se už evergreenem a nějakou dobu tady už taky osciloval i v minulosti. Nicméně je poměrně jednoduchý a navrhuje se v tom našem pozměňovacím návrhu, respektive návrhu zákona, aby se ta doba sjednotila a v podstatě bylo rozhodnutí na konkrétním provozovateli, a nikoliv na zákoně, to znamená, aby ve všech svátcích bylo otevřeno. Takže to je první odůvodnění toho prvního návrhu zákona.

Pak bych si dovolil ještě zařadit, vážený pane předsedající - předřadit tedy, abych řekl přesně - bod 139, je to sněmovní tisk 753. A tady bych si dovolil navrhnout ho jako čtvrtý bod ve čtvrtek po jedenácté hodině. A je to zase zákon, který jsme předkládali s kolegou Burešem, a týká se povinnosti zřízení zákona zákonem povinné zřízení datových schránek pro cizince, kteří jsou příjemci dávek tuzemského sociálního systému.

Dovolte mi taky krátké odůvodnění, protože mám už jenom dvě minuty. Tak současná právní úprava stanovuje, že datová schránka je zřizována na žádost nepodnikajících fyzických osob nebo automaticky podnikajícím fyzickým osobám a osobám vykonávajícím vybraná povolání. Nicméně množství cizinců nepodnikajících fyzických osob s datovou schránku je minimální, neboť zmíněnou žádost málokterý cizinec podává. V praxi ovšem dochází k situacím, kdy je žádoucí, aby byl cizinec pro stát jednoduchým způsobem kontaktní, zejména v případech, kdy se jedná o cizince, který využívá místní systém sociálních dávek.

Zřízení datových schránek pro cizince, kteří jsou příjemci těchto dávek, přináší několik významných výhod: efektivita a komunikace s tím konkrétním cizincem, snížení rizika zpoždění nebo ztráty poštovních zásilek, za třetí dodržování termínů, úřední dokumenty se potom řídí tím doručováním, za čtvrté využití elektronických služeb a za páté odstranění bezpečnostních rizik, protože samozřejmě ty datové schránky jsou odolnější vůči potenciálním podvodům.

Jsme si vědomi toho, že vláda dala tomuto návrhu negativní stanovisko, nicméně jsme připraveni s námitkami vlády pracovat a v dalším čtení návrh upravit tak, aby se s těmito námitkami vlády vypořádal. Přijetí tohoto návrhu zákona přinese významné zlepšení v komunikaci mezi státem a cizinci, zvýší efektivitu úředních procesů a zajistí bezpečnost osobních údajů.

To je, dámy a pánové, za mě v tuto chvíli všechno. Děkuji za pozornost a hlavně bych chtěl poděkovat, pokud se rozhodnete o podporu zařazení těchto bodů na program a pak samotnou podporu v jejich přijímání jako zákonů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím dalšího přihlášeného a to je pan poslanec Marek Novák. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP