Neautorizováno!


(23.00 hodin)
(pokračuje David Pražák)

Návrh zákona je předkládán na základě plánu legislativních prací pro rok 2024 a je plněním závazku obsaženého v programovém prohlášení vlády. Víceméně mluví se o tom, že likvidace ekologických havárií a nakládání s toxickými a nebezpečnými látkami, v průběhu roku 2023 navrhne příslušné změny a příslušné pokuty.

Zákon o předcházení ekologické újmě je transpozičním předpisem ve vztahu ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2004/35 ze dne 21. dubna 2004, o odpovědnosti za životní prostředí v souvislosti s prevencí a nápravou škod na životním prostředí.

Přestože transpozice směrnice je v tuto chvíli úplná a řádná, zákon není v aplikační praxi využíván, a to z důvodu jeho nejasné působnosti ve vztahu k složkovým právním předpisům upravujícím obdobnou materii, tedy ukládání nápravných opatření. Účelem novely je tak primárně zefektivnění aplikační praxe, a to díky jasnému odlišení působnosti zákona od působnosti složkových předpisů. Toto zpřesnění se děje prostřednictvím úpravy definice ekologické újmy.

Návrh zákona směřuje primárně ke zpřesnění definice ekologické újmy - a to konkrétně na vodách, ekologické újmy na biodiverzitě a druzích - a tím také k jasnějšímu vymezení působnosti zákona ve vztahu ke složkovým právním předpisům upravujícím obdobnou materii, zejména tedy vymezení vztahu k zákonu č. 254/2002 Sb., o vodách a o změně některých zákonů.

Z návrhu by mělo také vzejít zpřesnění procesního postupu při provádění preventivních a nápravných opatření včetně zakotvení možnosti úhrady nápravných opatření ze Státního fondu životního prostředí v situaci, kdy není původce závadného stavu znám nebo se jej nepovede zjistit a příslušný orgán zajišťuje provedení nezbytných nápravných opatření sám. Novelizace dále směřuje k zakotvení některých nových skutkových podstat přestupků a k narovnání výše sazeb s ostatními zákony k ochraně životního prostředí.

Dále je navrhována změna zákona č. 282(/1991), o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa, ve znění pozdějších předpisů, a vodního zákona. Primárním účelem změny zákona o České inspekci životního prostředí je doplnění kompetence České inspekce životního prostředí - která ve složkových předpisech upravujících ukládání nápravných opatření, s výjimkou zákona o předcházení ekologické újmě, chybí - a sjednocení maximální výše pokut s recentní úpravou stejné problematiky v právních předpisech na ochranu přírody a krajiny. Změna ve vodním zákoně na úpravu v zákoně o ČIŽP pouze formálně reaguje.

Dále je upravován zákon o odpadech, kde se doplňuje možnost uložit povinnost zpracování odborných podkladů, na jejichž základě pak budou uložena nápravná opatření, a skutková podstata přestupku, která spočívá v nesplnění nápravných opatřeních ve stanovené lhůtě. Toť za mě vše. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji zpravodaji a nyní otevírám obecnou rozpravu.

Než tak učiním, ještě na čtyři omluvy: pan poslanec Dvořák se omlouvá od 21 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Kaňkovský od 18.30 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Kobza Jiří od 22 hodin z rodinných důvodů a pan poslanec Síla Jan od 22 hodin ze zdravotních důvodů.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí pan předseda Benda.

 

Poslanec Marek Benda: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, máme pokročilou noční hodinu, máme poměrně hodně přihlášených, oznamuji dohodu předsedů poslaneckých klubů, že bychom pokračovali zítra v 15 hodin, tak jak máme schváleno.

Takže vám přeji příjemný zbytek dnešního večera a zítra v devět na mimořádné schůzi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuju, pane předsedo.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já tedy přerušuju 136. schůzi, ve které budeme pokračovat ve středu 16. dubna v 15 hodin.

Připomínám, že ve středu 16. dubna, tedy zítra, v 9 hodin bude zahájena 134. schůze.

Přeju vám krásný večer, respektive dobrou noc.

(Schůze přerušena v 23.04 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP