Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(22.50 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)
Takže ještě jednou, ať už tady byla diskuse jakákoliv o dvojčatech, trojčatech i čtyřčatech, pojďme tohle doprojednat. Já myslím, že ten zákon je takový určitý kompromis mezi těmi různými zájmovými skupinami, mezi univerzitami, TAČRem, akademií. Je tam prostě jasné, že by si každý uměl představit nějaké věci jinak, ale celkově nás to posune. Zdůrazním, že tak jako se pracuje právě třeba v tom sousedním Německu systematicky s inovacemi vzniklými na univerzitách, aby mohly vzniknout spin-offy, startupy i přímo na těch univerzitách, aby tam byla inovační centra. To je prostě směr, kterým musíme jít. A já už si teďka přeju, abychom to doprojednali, a potom abychom zvládli třetí čtení, které určitě nebude snadné, protože je ta Sněmovna aktuálně zašpuntovaná. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Do obecné rozpravy v tuto chvíli není nikdo přihlášen. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa? Nikoho takového nevidím, obecnou rozpravu tedy končím. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova pana navrhovatele, nebo zpravodaje? Ani ne, čili končím obecnou rozpravu.
Zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravy musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásili poslanci v tomto pořadí: první vystoupí pan poslanec Karel Rais. (Sdělení poslance Raise mimo mikrofon.) Neslyším vás, omlouvám se.
Poslanec Karel Rais: Přeji dobrý den. Já jsem říkal, že moje pozměňovací návrhy jsem k tomu sněmovnímu tisku 885 přečetl nebo ohlásil a k osmosmšestce už byly zabudovány na výboru. Čili říkal jsem před chvílí, že už nebudu, už se nemám k čemu přihlašovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Dobrá, tak pan poslanec Heller Šimon. Připraví se pan poslanec Kuchař.
Poslanec Šimon Heller: Hlásím se k pozměňovacímu návrhu číslo 6575. Odůvodnění v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a nyní pan poslanec Kuchař.
Poslanec Jan Kuchař: Já moc děkuji za slovo. Jedna věc. Moc děkuji za přisvojení pozměňovacího návrhu výboru k regulatorním sandboxům, díky i za slova Olgy Richterové, vaším prostřednictvím, protože to jsou opravdu první vlaštovky, které mohou ve vědě a výzkumu se posouvat, a proto bych poprosil a přihlašuji se k pozměňovacímu návrhu pod číslem 6562, což je taková první vlaštovka do energetického zákona, a já věřím, že ty další si regulatorní sandboxy přisvojí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. V tuto chvíli se nikdo další nehlásí do podrobné rozpravy. Ptám se, zase někdo hlásí z místa? Pokud tomu tak není, podrobnou rozpravu končím. Ptám se, zda je v tuto chvíli zájem o závěrečná slova? Není tomu tak. Nezazněl žádný návrh, který by byl v tuto chvíli hlasovatelný, a já tedy končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuju panu navrhovateli i zpravodaji.
A budeme pokračovat dál v našem schváleném pořadu schůze, a to
35.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 870/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Petr Hladík. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, krásný dobrý večer. Předkládám vám novelu zákona o ekologické újmě, jejíž cílem je zlepšit prevenci a postih velkých havárií. Přináší změny a procesní úpravy, které vedou k usnadnění a zrychlení celého procesu řešení nejzávažnějších škod na životním prostředí.
Můžeme se lépe bránit a napravovat škody na vodě, půdě nebo na stanovištích chráněných druhů. Havárie v Hustopečích nad Bečvou tak jasně ukázala, že v současném právním řádu tak nemáme dostatečnou oporu za předpokladu, že některé věci by nebyly řešeny dobrovolně, aktuálně, rychle a tak dále. Tady musím říct, že naopak v Hustopečích nad Bečvou všechny složky pracují koordinovaně, společně, při velké zodpovědnosti Správy z železnic, majitele pozemků, rybářů, samozřejmě také Olomouckého kraje a musím říct, že ten zásah tam probíhá koordinovaně a dobře. Ale představme si situaci, kdyby se toto nedělo, kdyby z nějakého důvodu ta situace proběhla jinak, nebo ekologická újma, třeba nelegální odpad nebo něco dalšího, tak se událo na místě, kde nespolupracují majitelé pozemků, kde třeba není vlastně jasná odpovědnost toho původce a tak dále.
My tento zákon máme jako zákon transpoziční a v tuto chvíli vlastně je plně transponovaná směrnice. Bohužel se v aplikační praxi ukázalo, že ten zákon je nefunkční, nedokáže jasně rozlišit ten rozdíl mezi tím, co je ekologická újma a co se má řešit podle dílčích složkových zákonů Ministerstva životního prostředí.
Cílem novely v první řadě je nastavit vlastně novou definici ekologické újmy takovým způsobem, aby byla jasná, aby byla právně srozumitelná a aby byla vymahatelná. Nastavit vlastně tak, aby v pravomoci České inspekce životního prostředí byla zachována kompetence, která je příslušná k řešení ekologické újmy, kdy správní řízení nebude nově zahajovat jenom automaticky, pouze na podání žádosti, ale také na zhodnocení České inspekce životního prostředí. Novela přináší změny zákona o České inspekci životního prostředí a jejího působení v ochraně lesa, vodního zákona a zákonech o odpadech.
Cílem je doplnění chybějící kompetence ČIŽP, aby mohla uplatňovat nápravná opatření podle těchto zákonů. Součástí této novely je zefektivnění řízení, také posílená odborná pozice Agentury ochrany přírody a krajiny. Ta by měla nově vydávat závazné stanovisko k řízení ve věci ekologické újmy na druzích a přírodních stanovištích.
Novela také přináší rozšíření zdrojů financování ze státního rozpočtu nově na rozpočet Státního fondu životního prostředí, na vytvoření takzvaného rezervního účtu. Z tohoto rezervního účtu by se mohly likvidovat některé problematické ekologické újmy, samozřejmě s tím, že po došetření této záležitosti by inspekce, potažmo orgány Ministerstva financí, vymáhaly tyto finanční prostředky po původci jako takovém.
Všechny změny mají usnadnit posouzení, jestli se jedná o ekologickou újmu, čímž vytváří ČIŽP prostor pro vyhodnocení, zda v daném případě správní řízení zahájí, či nikoliv, a celkově usnadnit proces ukládání opatření a především zrychlit jejich realizaci tak, aby vlastně ty věci, které ČIŽP musí nařizovat, přikazovat, byly zrealizovány, a pokud některý z těch subjektů povinných tu realizaci odmítne, tak aby se z tohoto rezervního fondu případně mohly hradit.
Novela zákona o ekologické újmě vedle ochrany půdy, vody také vlastně dotváří mozaiku komplexní ochrany životního prostředí, o kterou se na Ministerstvu životního prostředí snažíme.
Na závěr mi dovolte vás požádat - já tuším, že dnes ta debata už neproběhne tak, až proběhne zřejmě v tom příštím týdnu, abychom případně zkrátili lhůty a projednali tuto novelu jako reakci, jako jednu z reakcí na tu aktuální situaci v Hustopečích nad Bečvou v takovém režimu, abychom ji ještě toto volební období mohli přijmout. Děkuji za pozornost. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane ministře, a poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec David Pražák.
Poslanec David Pražák: Dobrý večer, pane ministře, pane předsedající. Já se úplně neztotožňuji s názorem pana ministra, ale budu teď citovat zpravodajskou zprávu, když jsem vycházel z důvodové zprávy předkládané novely zákona, a pak jsem přihlášen v debatě obecné, tak se k tomu vyjádřím ještě i následně. ***