Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(20.50 hodin)
(pokračuje Eva Fialová)

Dalším pozměňovacím návrhem, který prošel výborem, je opět návrh pana Lišky, Haase, Jakoba a Carbola, který společenství obcí by mohl vzděláváním poskytovat prohlubování kvalifikace úředníkům, společenství obcí by mohlo spravovat poplatky, společenství obcí by mohlo být osvobozeno od poplatků, jedná-li se o úkon související s výkonem státní správy.

Dalším pozměňovacím návrhem, který byl přijat na výboru, je návrh kolegy Lišky, Haase, Jakoba a Carbola, který vymezuje souhlas se jmenováním a odvoláním ředitele krajského úřadu a ředitele Magistrátu hlavního města Prahy by na místo ministra vnitra udělovalo Ministerstvo vnitra.

Dále byly přijaty pozměňovací návrhy upravující legislativně technické parametry kolegyně Voborské. A dále byl přijat pozměňovací návrh Elišky Olšákové, která do zákona o podpoře regionálního rozvoje se doplňují, ustanovují o roli společenství obcí v oblasti regionálního rozvoje a jeho plánování, uplatňují se úkoly Ministerstva pro místní rozvoj v oblasti podpory rovnosti příležitostí, prevence sociálního vyloučení a pomoci sociálně vyloučeným začlenění do společenství. V oblasti komunitně vedeného místního rozvoje je aplikace integrovaných přístupů navázána na místní akční skupiny, legislativní ukotvení koordinační role Ministerstva pro místní rozvoj a povinnosti ministerstva ve vztahu k místním akčním skupinám, nástavba u unijní legislativy v rámci národní legislativy tak, aby se předešlo možným rizikům spočívajících v neuchopení činnosti evidence místních akčních skupin. Posunutí účinnosti navrhovaných změn je navrženo od 1. 1. 2028.

Dále byl přijat další pozměňovací návrh kolegyně Olšákové a Potůčkové, která tento pozměňovací návrh přebírá znění legislativního návrhu sněmovního tisku 755, který upravuje komplexně postavení obce při plnění úkolů veřejného opatrovníka prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy.

To jsou všechny pozměňovací návrhy, které byly přijaty. Na výbor byl ještě podán ještě další jeden pozměňovací návrh, který měl za cíl vrátit možnost ohledně hluku v době nočního klidu, jak je to upraveno současně, ale nicméně ten nebyl přijat a bude tady o něm ještě další diskuse, kde já bych se ráda k němu také vyjádřila.

A jako v roli zpravodaje vás doseznámím, který mě výbor zmocnil, abych s usnesením seznámila Poslaneckou sněmovnu, což teď právě činím.

Za mě jako zpravodaje je to v tuto chvíli vše a jsem přihlášená do obecné rozpravy k nějakému všeobecnému názoru. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji paní zpravodajce a nyní prosím zpravodajku ústavně-právního výboru paní poslankyni Zuzanu Ožanovou, aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. A prosím vás o ztišení v sále.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, ústavně-právní výbor se tímto tiskem zabýval na své schůzi 19. března 2025 a přijal toto usnesení. Po odůvodnění člena návrhové skupiny poslanců poslance Tomáše Dubského, zpravodajské zprávě poslankyně Zuzany Ožanové a po rozpravě ústavně-právní výbor: za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila, za druhé pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu, za třetí zmocňuje zpravodajku výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podala zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi ústavně-právního výboru.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které je hned několik přihlášených poslankyň a poslanců - a jako první právě paní poslankyně Ožanová, takže jí rovnou předám zase slovo, následuje paní poslankyně Mádlová.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedkyně. Na úvod bych chtěla říct jednu věc. Já jsem ráda, že tu je zástupce ministerstva, které ve skutečnosti tento návrh podalo a bez připomínkového řízení ho strčilo poslancům, aby ho tady dali jako poslanecký návrh zákona. Takže, pane ministře, jsem ráda, že tu jste, když to napsalo vaše ministerstvo.

A teď k samotnému tisku. Mělo by se jednat, jak název napovídá, o změnu zákona o obcích a o změnu zákonů v souvislosti s podporou spolupráce obcí. No, to by mělo. Název tisku je však zmatečný a zavádějící, jelikož změny většiny jiných zákonů se vůbec nevztahují ke spolupráci obcí. Zde si jenom připomeňme, co říkal zástupce navrhovatelů o spolupráci obcí. Ale tento zákon, tento návrh se netýká pouze spolupráce obcí. Opravdu, zkuste se na to podívat, co všechno tam je.

A zde musím také dát za pravdu stanovisku Parlamentního institutu - cituji: "Kromě návrhů týkajících se kompetencí společenství obcí také předložený sněmovní tisk obsahuje řadu dalších s tímto tématem nesouvisejících návrhů. Konkrétně obsahuje návrhy na změnu regulace nakládání s právem stavby zřízeným k pozemkům ve vlastnictví územního samosprávného celku, změnu regulace nočního klidu, novelizaci zákona o sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů, novelizaci zákona o matrikách, umožnění využívání automatizovaného vedení správních řízení a využívání technických zařízení pro přenos obrazu a zvuku ve správních řízeních, stanovení ekvivalence podepisování vlastní rukou na podpisové zařízení za přítomnosti osoby bezprostředně se podílející na výkonu působnosti orgánů veřejné moci s uznávaným elektronickým podpisem." Konec citace.

Tak, vážení, tohleto asi není všechno o spolupráci obcí, jak se nám tady snaží někdo namluvit. Je to opravdu trochu: pejsek s kočičkou vařili dort. Když se podíváme i na pozměňovací návrhy, které tam kolegové dávají, kdy se míchá všechno dohromady, tak opravdu to bude pelmel, tento zákon.

Návrh zákona neprošel připomínkovým řízením, přestože obsahuje změny mnoha zákonů. A tady chci říct upřímně, a to musím, byť asi to ode mě nečekáte, pochválit Ministerstvo vnitra, že mě kontaktovali, vysvětlovali mi nějaké věci i řekli mi, že proběhlo nějaké neformální připomínkové řízení v létě roku 2024, sdělili mi své názory k mým předloženým pozměňovacím návrhům. Nicméně mě úplně to neformální připomínkové řízení nezajímá. Já bych byla ráda, že když něco připraví v takovém rozsahu ministerstvo, tak by mělo být řádné připomínkové řízení. Nicméně musím říct, že mě opravdu kontaktovali a sdělili mi své připomínky, za což jim děkuji.

Vrátíme se přímo k tomuto tisku. Vláda zaujala k návrhu neutrální stanovisko. A její připomínky zde, kolegové a kolegyně, stojí opravdu za uvedení. A protože se domnívám, že o tom ani nevíte, jak se k tomu ta vláda staví, tak si vám to dovolím ocitovat.

"Vláda na své schůzi 4. prosince 2024 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, obecní zřízení, ve znění pozdějších předpisů, a další zákony v souvislosti s podporou spolupráce obcí, sněmovní tisk 845, a zaujala k němu neutrální stanovisko.

Vláda v obecné rovině podporuje změny reagující na potřeby obecních samospráv a v zásadě se ztotožňuje také s dalšími navrhovanými změnami týkajícími se obcí a veřejné správy, které vycházejí z poznatku praxe, které by mohly vést k modernizaci a zefektivnění správních postupů a snížení administrativní zátěže na straně úřadů i adresátů veřejné správy.

Na druhou stranu by však vzhledem k rozsahu navrhované právní úpravy a jejím možným dopadům vláda považovala za vhodnější, aby návrh zákona prošel na úrovni vlády standardním připomínkovým řízením, aby se k němu mohly vyjádřit všechny dotčené subjekty a problematika byla důrazně zvážena a prodiskutována. Při dalším projednávání předloženého návrhu zákona by se měla diskuse týkat zejména těchto oblastí." ***




Přihlásit/registrovat se do ISP