Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(19.00 hodin)
(pokračuje Jan Kuchař)
Zásadní pro posouzení přednosti jednotlivých žádostí tak bude okamžik, kdy bude žádost doručena Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv.
Abych to jenom shrnul; v podstatě pokud si někdo bude chtít založit lékárnu, bude mít určitou ochrannou lhůtu, protože samozřejmě stavební řízení a další věci nějaký čas trvají, a on bude mít vlastně stanoveno, do jaké doby musí tyto podmínky splnit, a do té doby nikdo jiný nemůže otevřít na tom místě lékárnu jinou, protože samozřejmě je to ochrana té investice a možnost založit tu lékárnu v místě, kde je zájem toho lékárníka. Tudíž v krátkosti: chráníme tím v současné době malé lékárny, které poskytují tu primární péči v obcích, protože se nemůže tím pádem jen tak proti nim přes ulici otevřít další lékárna a v podstatě ji zlikvidovat z ekonomických důvodů. A zároveň motivujeme v tom, abychom necentralizovali lékárenskou péči nebo lékárenskou službu pouze do velkých měst a obchodních center, protože v momentě, kdy tam nebude moct vzniknout pět stejných lékáren, tak v podstatě ti farmaceuti mohou zůstat v regionech a v obcích. Tolik k mému pozměňovacímu návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, a další přihlášenou je paní poslankyně Němečková Crkvenjaš. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Zdenka Němečková Crkvenjaš: Tak děkuji, pane předsedající. Ještě jednou, vážení kolegové, kolegyně, já bych ráda představila své - a kolegů - dva pozměňovací návrhy. Jeden je vložen pod číslem sněmovního dokumentu 6470. V jeho první části pozměňovací návrh napravuje legislativní opomenutí existence poskytovatelů zdravotních služeb, jimž Ministerstvo obrany uděluje oprávnění poskytování zdravotních služeb a zároveň jsou samostatnými právními subjekty. Dále se ruší posouzení zdravotní způsobilosti ke studiu u oboru, kde není uvedená zdravotní kontraindikace. U oborů, kde je to možné, se sjednotí posuzování zdravotní způsobilosti ke vzdělávání či praktické výuce před přijetím ke studiu. Primárně to provádí registrující lékař. Dále se určuje vytvoření jednotného vzoru v lékařských posudcích o vzdělávání, protože v současné době to není sjednocené, takže by měl vyhláškou vzniknout jednotný formulář. Dále se to týká opět vojáků, kde vojáci v záloze, kteří nastupují vojenskou činnou službu, podléhají nově pracovně lékařským službám a nadále účelem lékařských prohlídek podle branného zákona bude pouze zjištění akutního onemocnění a ušetří se tím kapacity Ministerstva obrany.
Dalším pozměňovacím návrhem, který je vložený pod sněmovním dokumentem 6567, je zrušení povinností pro lékaře předepisující léčivý přípravek s obsahem konopí. Nadále nebudou muset pravidelně poskytovat Ústavu informace o výsledcích léčby jednotlivých pacientů. V současné době se jedná opravdu jenom o odstranění zatěžující byrokratické povinnosti, protože už nějakou dobu máme výsledky a myslím, že už není v současné době potřeba tohoto reportingu a odborné společnosti po tom zrušení také volají. To je zatím vše, děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně a nyní je na řadě pan poslanec Philipp, který může vystoupit, a bude v obecné rozpravě. Připraví se pan poslanec Haas jako poslední přihlášený do obecné rozpravy. Prosím.
Poslanec Tom Philipp: Dobrý den, dámy a pánové, dovolte mi, abych zde představil čtyři pozměňovací návrhy. Je to pozměňovací návrh 6478. Navrhovaná úprava reaguje především na potřebu transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady EU 2023/2668, která zpřísňuje pravidla pro práci s azbestem. Zavádí povinnost podniků získat povolení k demoličním a sanačním pracím s azbestem včetně doložení odborné způsobilosti zaměstnanců. Zároveň návrh reflektuje doporučení veřejného ochránce práv a rozšiřuje okruh oznamovacích povinností i na další fyzické osoby, které se manipulací s azbestem mohou dostat do kontaktu s tímto prokázaným karcinogenem. Děkuji vám za podporu této důležité změny, která přispěje k vyšší ochraně zdraví občanů. První pozměňovací návrh.
Druhý pozměňovací návrh je návrh pod číslem 6479. Předkládaný pozměňovací návrh reaguje na podněty a diskuse, které zazněly při projednávání vládního návrhu zákona o změně zákona o zdravotních službách, sněmovní tisk 798. Cílem návrhu je upřesnit a doplnit návrh tak, aby byl zcela jasně definován rámec páteřní sítě pohotovostních služeb pro dospělé i děti. Konkrétně stanovujeme, že lékařskou pohotovostní službu pro dospělé budou zajišťovat poskytovatelé lůžkové péče s urgentním příjmem a pro děti poskytovatelé akutní lůžkové pediatrické péče. Nadále platí, že za zajištění pohotovostních služeb bude odpovídat zdravotní pojišťovna, která má k tomu využít své nástroje smluvní politiky. I zde děkuji za vaši případnou podporu.
Dalším návrhem je návrh 6480. Tento pozměňovací návrh vychází z konsenzu odborné veřejnosti a Ministerstva zdravotnictví a zaměřuje se na úpravu definice farmaceutické péče v zákoně o zdravotních službách. Nově je stanoveno, že farmaceutickou péčí se rozumí zejména péče lékárenská a klinicko-farmaceutická. Tento krok směřuje k vyjasnění a narovnání vztahů kolem dosud ne zcela jasně definované lékárenské péče, čímž se zlepší terminologická přesnost v rámci celého pozměňovacího návrhu. Děkuji za případnou podporu tohoto pozměňovacího návrhu.
A poslední: 6481. Tento pozměňovací návrh se zaměřuje na zpřesnění pravidel pro ochranné léčení, zejména na vyjasnění cílů tohoto léčení, které kromě nápravy zahrnuje i ochranu společnosti před rizikem trestné činnosti. Navrhujeme zpřesnění role státního zastupitelství při dohledu nad zákonností ochranného léčení a vyjasnění povinností poskytovatelů zdravotní péče včetně hlášení neomluvených absencí pacientů soudu. Zároveň odstraňujeme nadbytečné ustanovení o eskortě pacienta Policií České republiky, čímž zjednodušujeme postupy v praxi. Cílem je zajistit efektivnější a jasnější fungování ochranného léčení.
Děkuji vám za případnou podporu těchto pozměňovacích návrhů. Napsal Philipp, respektive napsala umělá inteligence, přečetl Philipp. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Tak děkujeme umělé inteligenci a bude pokračovat pan poslanec Haas.
Poslanec Karel Haas: Děkuju mnohokrát za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, hezký večer. Já vás nijak dlouho nezdržím. V zastoupení za řádně omluveného a nepřítomného kolegu poslance a současně ministra spravedlnosti Pavla Blažka vás chci stručně seznámit - a zároveň i tím odůvodnit - se dvěma jednoduchými, v zásadě organizačně logistickými nebo technickými pozměňovacími návrhy.
Za prvé s pozměňovacím návrhem evidovaným pod sněmovním dokumentem 6554. Tímto pozměňovacím návrhem se do § 69 zákona o specifických zdravotních službách vkládá oprávnění pro Vězeňskou službu zajistit případné pracovně lékařské služby ve vztahu k osobám ve výkonu trestu, ke kterým je Vězeňská služba zaměstnavatelem nebo v postavení zaměstnavatele, tak zabezpečit pracovně lékařské služby ve vztahu k těmto zaměstnaným odsouzeným osobám nejen prostřednictvím sebe samotné, to znamená Vězeňské služby, ale také u jiného poskytovatele pracovně lékařských služeb. Doposud toto pružné oprávnění Vězeňské služby v zákonu neexistovalo. Tímto pozměňovacím návrhem i s ohledem na množství odsouzených ve výkonu trestu v České republice, tak se zpružňují možnosti Vězeňské služby, zjednodušeně řečeno outsourcovat výkon pracovně lékařských služeb. ***