Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(15.30 hodin)
(pokračuje Kamal Farhan)

Jsem přesvědčen, že je to i z důvodu deficitu veřejného zdravotního pojištění způsobený vašimi úhradovými kroky. A jak jde s vámi tvrzení - cílem novely - odstranění bariér pro vstup moderních léků a zlepšení dostupnosti léků pro pacienty dohromady? Cituji: "Restriktivní politika v oblasti centrových budgetů bude příští rok na prvním místě." Citace. Restriktivní politika? Co to je? Je pravda, co už se povídá, že Státní ústav pro kontrolu léčiv - je klíčový pro vstup nových léků na trh - bude zdržovat vstupy nejmodernějších drahých léků do úhrad? Je to pravda? Řeknete, že to není pravda třeba. Já nevím. Já se ptám. Jenom mě to zajímá. Říkám, je to ve vzduchu, je to v zákulisí, vy jste ten nejvyšší, takže vy nám to určitě řeknete, co je pravda a co je nepravda. Proto jsem použil, i v současné chvíli jsem citoval, z vašich prohlášení, z vaší důvodové zprávy, z tiskové zprávy, kterou jste vydal při zákonech, při tom, když jste o tom mluvil.

Pak bych tady ještě jenom krátce řekl, co se do zákona nevešlo. To už bude hodně krátké, a tím vlastně můžu potom už okomentovat svoje pozměňovací návrhy. Stejně tak, co je v zákoně napsáno, je důležité i to, co tam napsáno vůbec není. V situaci, kdy jde evidentně o váš poslední legislativní počin, nebo jeden z posledních, ještě tady máte další, ale myslím si, že v tomto volebním období už nic nového nepřijde, tak se zeptám, jak se to má s programovým prohlášením vlády Petra Fialy, v níž, pane ministře, sedíte?

Hned váš první programový slib je, což je tedy tři a půl roku: "Zahájíme diskusi o potřebě a vhodnosti cenové konkurence zdravotních pojišťoven. Zavedeme možnost dobrovolného doplňkového připojištění." Nestalo se ani jedno, ani druhé. Diskuse o změnách ve fungování pojišťoven skutečně probíhá, leč ministerstvo se z ní snaží především vyvléknout.

Další slib: "Posílíme veřejnou kontrolu nad finančními prostředky na úhradu zdravotní péče. Zavedeme systematické hodnocení nákladů a přínosů nových technologií a vydávání doporučených klinických postupů." Konec citace. Tady také nic moc. Hodnocení nákladů a přínosů HTA nadále spolehlivě funguje jen v oblasti léků a nových technologií. Vydávání doporučených klinických postupů trvalo přesně tak dlouho, dokud na ně, a už jsme zase u ÚZISu, mohl čerpat evropské dotace, evropské peníze. Když si rozkliknete ty stránky, podíváte se na to, tak vidíte, co tam prostě je.

Další věc: "Prosadíme víceleté financování a plánování úhrad zdravotní péče. Budeme pokračovat v implementaci CZ-DRG do úhrad a odstraníme nerovnosti v úhradách i v dalších segmentech." Tady, pane ministře, jste přišel o 14 miliard, zavedl jste valorizační mechanismus a zavedl jste ho hlavně nižší, než vám bylo doporučováno. To jsou ty peníze, které dneska českému zdravotnictví chybí.

Takže já si myslím, že tady jsem chtěl jenom poukázat na spoustu rozporů, které má ať už prohlášení pana ministra, tentokrát jsem používal jeho citace, používal jsem výpisky z důvodové zprávy, abych to neříkal jenom svými slovy. A pak bych tady okomentoval z toho důvodu i své dva krátké pozměňovací návrhy.

Jeden je pod sněmovním dokumentem 6082 a je to pozměňovací návrh, který se týká, kdy dodatečně odborná veřejnost upozornila na jednu oblast, a to oligopeptickou výživu, kde odborná Společnost klinické výživy poukazuje na to, že jak z odborných medicínských důvodů, tak i z hlediska dopadu změn na pacienty je zapotřebí tuto skupinu rozdělit na dvě skupiny. Můj pozměňovací návrh je úplně podrobně okomentován a byl vložen do systému.

Druhý je dokument 6083, pozměňovací návrh je taky vložen do systému. Tady bych chtěl říct, že tento pozměňovací návrh, na podzim roku 2024 bylo ve správním řízení Státního ústavu pro kontrolu léčiv vydáno rozhodnutí, kterým byla vytvořena nová pseudoreferenční skupina PZLÚ. Tato skutečnost nemohla být zohledněna v návrhu novely zákona, která byla tvořena v dřívějším období. Z důvodu předejití možným budoucím komplikacím a nejasnostem při zařazování navrhujeme upravit popis této skupiny. Tak to je můj druhý pozměňovací návrh.

Předpokládám, že ten druhý by měl projít, protože to je taková technikálie. A ten první - uvidíme, jak rozhodne Poslanecká sněmovna.

Takže já jsem vám jenom chtěl ukázat, kolik rozporů je jak mezi důvodovou zprávou, tak jednotlivými prohlášeními pana ministra, tak to, co bylo, když vláda schválila toto. A myslím si, že se mi to v některých chvílích nepodařilo. V některých chvílích nemám informace. A můžou být i vyvráceny. Ale co se týká třeba, prostě dohledával jsem, ať už to byly ročenky, ať už to byly věci, a můžete si to všichni ověřit na stránkách Ministerstva zdravotnictví a na všech dostupných serverech. Takže vycházel jsem z dat, která se dají dohledat. A pak, když jsem nevěděl, tak jsem tady řekl, že nevím a že pan ministr je nejvyšší, aby nám řekl, co je pravda, co není pravda. Takže já vám děkuji a uvidíme se ve třetím čtení. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. V podrobné rozpravě se potom přihlaste ke svým pozměňovacím návrhům. Jako další vystoupí pan poslanec Petr Fifka. Připraví se pan poslanec Martin Dlouhý. Prosím.

 

Poslanec Petr Fifka: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych rád představil pozměňovací návrh k projednávanému zákonu, který je v systému pod číslem 6093. Návrh obsahuje úpravu systému úhrady nepovinných vakcín v České republice. Aktuální systém vykazuje problémy, jako je neaktuální složení vakcín a složité schvalovací procesy, které ztěžují přístup k moderním vakcínám. Výsledkem je, že moderní vakcíny, které bývají často nákladnější, jsou zatíženy vysokými doplatky, což vede pacienty k preferenci starších, plně hrazených vakcín a reálně zpomaluje vstup nových vakcín na trh.

Nový systém úhrad se zaměří na nepovinné vakcíny, jako jsou například ty proti pneumokokům, meningokokům, HPV, chřipce, klíšťové encefalitidě, a zahrnuje i monoklonální protilátky určené k prevenci. Vzniká legislativní termín léčivý přípravek určený k imunizaci zahrnující vakcíny a monoklonální protilátky.

Nový návrh zavádí standardizované správní řízení řízené Státním ústavem pro kontrolu léčiv s cílem odstranit doplatky a zajistit odborný dohled. Zakládá poradní orgán ministra zdravotnictví, který po provedení hodnocení předkládá návrh rozhodnutí ministrům zdravotnictví.

Na závěr, jak už jsem řekl, nová úprava má za cíl usnadnit přístup k moderním vakcínám, zlepšit transparentnost systému, snížit zátěž pacientů, a tím podpořit účinnější prevenci a ochranu veřejného zdraví v České republice.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Martin Dlouhý, potom pan poslanec Jan Kuchař. (Poslanec Dlouhý je v předsálí.) Ještě tedy chvíli setrváme. (Jmenovaný už běží k řečništi.) Pane poslanče, pojďte. Potom pan poslanec Jan Kuchař. Prosím.

 

Poslanec Martin Dlouhý: Děkuji, pane předsedo, za trpělivost. Já bych se vyjádřil ke svému pozměňovacímu návrhu, který vyplývá z toho, že před zdravotnictvím, což ty zákony čtyři, které tam jsou za sebou (míní na tabuli), stojí mnoho výzev. Jednak je to demografická hrozba, nové, především drahé technologie, očekávání pacientů, že budou mít dostupnou a ještě kvalitnější péči, a také něco jako, co v ekonomii říkáme, klesající mezní užitek, který vede k postupnému snižování efektivnosti zdravotnictví, která plyne z toho, že jakmile se dostaneme na nějakou úroveň zdravotnických služeb, tak prodlužovat a zlepšovat zdraví je čím dál těžší a těžší a stojí to čím dál víc a více peněz. Takže efektivnost toho zdravotnictví, jako skoro každého odvětví, se jasně musí snižovat.

Já bych se zaměřil na jednu možnost zvyšování efektivnosti, která není sice na takovou dlouhou cestu a která spočívá v tom, že aktéři ve zdravotnictví by měli dělat to, co mají dělat, a měli by být správní lidé na správných místech. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP