Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(15.20 hodin)
(pokračuje Kamal Farhan)
I přes nárůst prostředků na rezidenční místa pro praktiky se stále v médiích dočítáme o řadě ordinací praktiků, kteří chtějí před odchodem do důchodu vychovat svého nástupce a předat jim ordinace, ale nezískali dotaci rezidenční místa od ministerstva. Takže aby nemusel pan ministr Válek prosit ministra financí o další peníze, tak se to prostě v tomto zákoně přehodí na pojišťovny, které už jsou dnes vybrakované, a pro tohle vy budete hlasovat.
Z fondu se má také dotovat činnost pacientských organizací. Já si velmi vážím pacientských organizací. Na druhou stranu oceňuji jejich práci, ale nemám pocit, že bychom měli jasně vydefinované, kdo bude moct jaké peníze získat a kdo bude kontrolovat, na jaké aktivity se tyto peníze budou využívat. V zákoně totiž není vůbec nic, jak budou dotovány spolky, jak budou dotovány další a další věci. Bude to dotované jenom tomu, kdo vydává interní oběžník? Nebo jak to bude vypadat? Bude to ten, kdo vydává vědecky nepodložené fake news? Jak to budeme kontrolovat?
Z fondu se mohou například platit i poskytovatelé zdravotních služeb, tedy například nemocnice, a to i bez vztahu na poskytovanou zdravotní péči. A platit poskytovatele napřímo? Za co? Zda reálně poskytnou zdravotní péči? Za co budeme platit? Já to prostě se tam nikde nejsem schopen dočíst.
Teď přichází další bomba. Z fondu se má platit dokonce i ÚZIS. No, nevím proč. Celkově je ÚZIS zmíněn v novele vícekrát. Ústav... Nově například ÚZIS má přímo v zákoně kompetenci oceňovat náklady na zdravotní služby hrazené ze zdravotního pojištění a toto ocenění bude sloužit pro účely přerozdělení pojistného. A teď se podívejte, co tam zase pan ministr na ministerstvu vymyslel. Tohle je strašně důležité. ÚZIS, který normálně není placený, proč by měly ÚZIS platit pojišťovny? A teďka tady on říká: ÚZIS má přímo v tomto zákoně kompetenci oceňovat náklady za zdravotní služby hrazené ze zdravotního pojištění a toto ocenění bude sloužit pro účely - což jsou, řekněme miliardy - přerozdělení pojistného. Jinými slovy se jedná o nákladové vzorce, které bude připravovat ÚZIS. Proti tomu já... Je to možné, proč ne, ale řeknu vám, ÚZIS tady rozhodne, kolik přesně která pojišťovna peněz dostane, ale ÚZIS zároveň bude těmi zdravotními pojišťovnami placen, protože on bude vytvářet vzorce na přerozdělení. Takže my si vytvoříme fond. Dneska pan ministr je z Brna, pan ředitel ÚZISu je z Brna, takže uvidí... Tomu rozumím, to všechno dává logiku, ale čemu nerozumím, proč někdo vytváří vzorce, kde přerozdělujeme miliardy, a pak je nechá platit z toho fondu, který vlastně ty pojišťovny mají? Nerozumím tomu a třeba mi to bude vysvětleno, že to... Tomu nerozumím. Proč ne? Třeba prostě tomu nerozumím, ale nevím, proč to je napsané v tom zákoně. Ale jelikož tam je prostě zmatených věcí tolik, že už si myslím, že z toho musí být zmatení úplně všichni, tak dobře. Takže státní úřad v tuto chvíli už nebude placen ze státního rozpočtu, tato vláda to vymýšlí opravdu jako věci, že státní úřady už nebudou placeny ze státního rozpočtu, ale bude placen ze státního nebo čerpat peníze ze Státního fondu zdravotních pojišťoven, kam odvádí zaměstnanci a zaměstnavatelé své peníze s cílem zajistit si svou zdravotní péči.
Já se ptám, pane ministře, já tomu nerozumím, nejsem na to takový odborník. A není to proto... Není to střet zájmů, když nově pojišťovny mu budou platit a on jim bude vytvářet vzorce pro přerozdělení? Kompetence ÚZISu stoupají, ale podívejme se, jak plní své limity. Víte, za jaký rok, pane ministře, jste vydali poslední zdravotnickou ročenku vydanou ÚZISem? Tím ÚZISem, který chcete, aby byl placen, milí spoluobčané, z fondů, které budou platit pojišťovny? Tak já vám to řeknu. Já jsem to hledal za rok 2021. Takže ÚZIS už teď nestíhá.
Víte, pane ministře, kdy vydal ÚZIS poslední statistický přehled pro lékárenskou péči nebo přístrojové vybavení zdravotnických zařízení? Já jsem to dohledal a našel jsem zase rok 2021. Já se ptám, proč jako nedal za 2022 nebo 2023 nebo 2024? Třeba mi to vysvětlíte. Prostě tomu třeba nerozumím, já se v tom už ztrácím, předpokládám, že se tady ztrácí už i mí kolegové. Víte, kdy vydal ÚZIS poslední statistiku hospitalizací v nemocnicích? Dohledal jsem rok 2019. Ale tento státní úřad chcete, aby byl placen ne ze státního rozpočtu, ale z fondu zdravotních pojišťoven? Tak dobře, máme tady zákon... Teď nevím, jestli je to ten zákon, jak píšete, který nic zásadně nemění, podle mě to je zásadní změna, anebo to, co jste říkal 20. 10. po schválení novely, že je to klíčový krok. Víte - a to už je poslední, už to nechám být - (kdy) vydal ÚZIS poslední statistický přehled oboru praktický lékař pro dospělé? Je to rok 2017. No, tak to se může stát a takhle jenom u nás tady.
Přesun kategorizačního stromu u zdravotnických prostředků, stomatologických výrobků, tady bych to řekl, že to je technikálie. Na druhou stranu, když si přečtu zase - já jsem to studoval pořádně - strana 119, 120, tam zase citujete - můžu citovat - že (se) "zásadním nedostatkem se potýká v praxi úhradové regulace zdravotnických prostředků, je tam určitá rigidita" a tak dále a tak dále. Už to nebudu protahovat, ale je to jedna prostě horší věc za druhou, jeden rozpor za druhým. Nechci to tady zdržovat, to druhé čtení.
Ještě se vrátím k lékům. Podle mě léky, co tam píšete, jsou to jenom technické změny. A pro ohrožené levné léky se toho dělá stále málo, u nejmodernějších léků realita v terénu je v ostrém kontrastu s tím, co získáte.
Já tady ještě si dovolím říct, co vy říkáte, že vlastně dojde k zlepšení dostupnosti léčiv a odstranění administrativních a ekonomický bariér postupu. Já vítám některé nástroje, které novela obsahuje. Zase abych byl korektní, jsou tam nástroje, který se dají použít pro zlepšení situace u těch nejlevnějších skupin léků, ale domnívám se, že to nestačí. Cenová a úhradová regulace je jedním z důležitých faktorů nízké konkurenceschopnosti českého lékového trhu a nedostupnosti některých skupin léků, zejména geografická blízkost Německa, tamní léková politika podporující dovoz levných léků ze střední a východní Evropy a vyšší ceny na německém trhu, to vše způsobuje odliv stovek skupin léků z českého trhu.
Další problém, téměř 400 skupin léků v Česku má pouze jeden dostupný lék. To je třeba, abyste všichni věděli, že prostě ten problém, který nás v budoucnu čeká, je skupina vlastně téměř 400 skupin léků, které mají jenom jeden lék. To znamená, když vypadne, nemáme nic, a to nechci tady strašit nebo (dělat) paniku, to je statistika. Nemáme k tomu žádnou alternativu. Jedná se o levné, patentově nechráněné léky a není důvod, aby sem vstoupila konkurence. Pokud není, tak jedině proto, protože se nevyplatí té konkurenci na český trh dodávat.
Jsem přesvědčen, že musíme ale udělat víc. Minimálně potřebujeme zajistit, že u těchto ohrožených skupin nebudou další administrativní revize cen a úhrad, které využijí nějakou umělou, nesmyslnou cenu třeba ze státu XY. Nebo aby nějaká farmaceutická firma, což se taky může dít, obětovala svůj neprofitabilní lék a s tím i pacienty, kteří ho potřebují, aby obchodovala dohodu o nízké prodejní ceně u tohoto léku za to, že pojišťovna firmě umožní vstup na trh jiného nového léku pro úplně jinou skupinu pacientů. Jsem přesvědčen, že nemůžeme obětovat jednu skupinu pacientů na úkor druhé. Takzvané portfolio dealy, dohody, kdy náklady na vstup drahých léků jsou kompenzovány snižováním ceny a úhrady u starých léků.
Z druhé strany lékového světa, u nejmodernějších inovativních léků je ale realita podle signálu z terénu také úplně jiná, než o jaké mluví zde pan ministr. Tedy že chce zlepšit dostupnost a chce odstranit bariéry. Já vítám, že pan ministr chce zlepšit dostupnost, a vítám, že chce odstranit bariéry.
Pane ministře, co je pravdy na tom, že nemocnice jsou už od začátku listopadu, aby na centrovou léčbu nenasazovaly nové pacienty? Je to pravda, nebo je to nepravda? Nebo je to fake news? Nebo je to nějaký šum, který se nese veřejností? I v onemocnění, kde je pro úspěšnou léčbu naprosto klíčové, aby se pacienti dostali k léčbě včas, nyní z ekonomických důvodů dochází k tomu, že jsou pacienti odkládáni na leden a další měsíce. ***