Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(13.20 hodin)
(pokračuje Martin Kukla)

Takže vzhledem k této nejasnosti jasně vznikla nějaká kalkulačka, na které se může každá obec podívat, kolik dostane. No, ale tady všichni upozorňují, že i reálně v tuto chvíli prostě jsou ti nepedagogičtí pracovníci dotovaní z toho budgetu pro ty školy, který je určen právě na ty pedagogické pracovníky. Protože jinak za ty základní peníze, za ty základní tabulky by nebyli schopni ředitelé ten běh a funkčnost té školy udržet.

A to je obec Sudice, obec Perálec, která mi napsala, z mého blízkého okolí obec Popelín. Já bych tady mohl jmenovat mnoho dalších, protože, pane ministře, podívejte se do pošty někdy, co nám píšou, a řekněte nám teda, co za ty tři měsíce? Jak to zlepšíte, vylepšíte? Že odpovíte na všechny ty otázky, které tady ve veřejném prostoru padají? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. V tuto chvíli vaše vystoupení vyvolalo faktickou poznámku - paní kolegyně Berkovcová. Dvě minuty, prosím.

 

Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji za slovo. Já bych tady ráda doplnila vyjádření svých dvou ctěných kolegů hejtmanů, kteří vám představili jednak stanovisko Asociace krajů a zároveň svůj pohled coby hejtmanů. Já to ještě doplním o pohled svůj, protože já rovněž působím jako náměstkyně hejtmana pro školství u nás v kraji a nechala jsem si zpracovat od rozpočtářů, kteří rozpočtují krajské školy, krajská školská zařízení, i vlastně jejich připomínky, jejich rizika, která oni spatřují v této novele, v tomto převodu.

Takže říkají, že mechanismus rozdělování prostředků do daňových příjmů samospráv podle počtu dětí, žáků u jednotlivých organizací nebude rozlišovat nákladovost malých a velkých škol. U malých škol jsou průměrné náklady na žáka výrazně vyšší než u velkých. To bylo již od roku 1995 zohledňováno normativy potřeby práce, které u malých mateřských a základních škol, též školních jídelen, dávaly na dítě, žáka, strávníka vyšší částky než u velkých. To platí i v současné době, to je po naběhnutí reformy financování od roku 2020. Výrazně vyšší náklady v propočtu na dítě, žáka jsou i u škol speciálních. A pokud částky poskytnuté zřizovatelům na dítě, žáka budou stejné, u malých škol budou značně nedostačující, což může ohrozit existenci těchto škol.

Je vytvoření této situace cílem této reformy? Zaznívá s otazníkem. Podobná situace je i u domovů mládeže, tedy u domovů mládeže s malou kapacitou, kteří mají provoz drahý.

V současném systému se zohledňovala různá finanční náročnost jednotlivých druhů škol dle jejich charakteru, velikosti V RUD je to zřejmě zprůměrováno. Mělo by být zohledněno pomocí systému koeficientů vah a nestačí konstatovat, že se do RUD převede stejná částka, jakou mělo regionální školství k dispozici v rozpočtu Ministerstva školství. (Předsedající: Čas.)

Úplně? Dobře, tak třeba ještě příští poznámce. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: V tuto chvíli se vracíme do obecné rozpravy. Jaromír Dědeček je další přihlášený v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jaromír Dědeček: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych rád, vážené kolegyně, vážení kolegové, vás seznámil a citoval z dopisu ředitele Střední školy technické a řemeslné Nový Bydžov o řešení nepedagogických pracovníků. A dále i bych se zmínil jenom nadpisově o odměnách v celém školství, které jsou neřešeny. Čili, pane ministře, toto by bylo potřeba také řešit. A dál bych vás seznámil s propočtem, kolik převod financování nepedagogů na zřizovatele bude stát Královéhradecký kraj.

Takže ředitel Střední řemeslné školy a technické v Novém Bydžově píše: Nepedagogičtí pracovníci. Tabulka platů nepedagogických pracovníků ve třídách jedna až dvě a některých nižších stupních tříd tři, čtyři, pět, sedm je postavena pod úrovní minimální mzdy i přes zvýšení jednotlivých tarifů o 1 400 korun. Zaručený plat ve třetí až páté třídě 24 960. Všechny tyto třídy jsou pod úrovní zaručeného platu. Zaručený plat v šesté až deváté třídě 29 120 korun, šestá až sedmá třída je pod úrovní zaručeného platu a osmá až devátá třída je v některých nižších stupních pod úrovní zaručeného platu. Toto analogicky pokračuje ve vyšších třídách. Výsledek: Základní platy je nutno dokrývat osobním hodnocením, případně odměnou, na kterou nemusí být zdroje, zejména v kontextu případného přechodu financování platů nepedagogických pracovníků na zřizovatele.

Další otázkou je financování neinvestičních nákladů. Nic neřeší tuto uvedenou problematiku, takže by bylo potřeba zaměřit se na to a řešit to. Dále by bylo potřeba se i podívat na procentuální zvyšování tarifů pedagogů, dále na politickou deklaraci 130 procent průměrné mzdy pro učitele nebo pedagoga a dále na přespočetnou práci. Dále bych si dovolil vás seznámit, kolik bude stát převod financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele Královéhradecký kraj.

Královéhradecký kraj je zřizovatelem 73 škol. Takže objem neinvestičních výdajů za čtyři měsíce do konce roku bude stát Královéhradecký kraj oproti normativům, které přinesou 194 milionů, o 21 milionů korun více, což činí za celý rok 60 milionů korun. Pro rok 2025 se dá očekávat potřeba dokrytí platu ostatních osobních nákladů a odvodů nepedagogů na devátý až dvanáctý měsíc 2025 v objemu výše uvedeného přelivu finančních prostředků, to je cca 20 milionů korun. Očekávaná potřeba financování krajského školství na devátý až dvanáctý měsíc 2025 se bude pohybovat v úrovni 213 milionů a normativem kraji dojde 194 milionů.

Dále byla zmíněna deinstitucionalizace dětských domovů. Kraj je zřizovatelem sedmi dětských domovů a již máme propočteno, že na každé zřizované nové dětské skupině nám stoupnou mandatorní náklady o 3 miliony korun kvůli zvýšeným mzdám.

Proto bych žádal, aby bylo zachováno centrální financování nepedagogických pracovníků. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. Ještě se hlásí s přednostním právem pan poslanec Andrej Babiš, ale ještě máme jednu faktickou poznámku kolegyně Berkovcové. Prosím, paní poslankyně. Faktické mají přednost. Vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji. Já chci jen dokončit to, co jsem předtím nestihla, abychom vlastně tak nějak logicky ukončili takový ten krajský pohled. Tak další důrazná připomínka a riziko, na které kraje upozorňují, je nerovnoměrnost daňových příjmů, kdy pravidelné úhrady platů ON, ONIVu, zákonných odvodů a FKSP budou zřizovatelé svým organizacím hradit z daňových příjmů, ale ty přichází na jejich účty nerovnoměrně. Budou si tedy muset zřizovatelé vypomáhat v mezidobí různými úvěry nebo držet další rezervy na účtech? A to je otázka, na kterou žádají odpověď, takže tady bych prosila odpověď na tuto otázku pana ministra. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Tím jsme odbyli faktické poznámky, v tuto chvíli s přednostním právem pan poslanec Andrej Babiš. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Andrej Babiš: Takže dobrý den, vážení spoluobčané. Já s panem premiérem se hrajeme na schovávanou. My na sebe mluvíme přes CNN Prima News a píšeme si na Twitteru. Tak bych rád ještě se k tomu vyjádřil, protože tady v předsálí je tolik novinářů, kteří už mají napsané ty oslavné články na zítra večer, jak jsme údajně nechtěli přijít na to jednání.

Já pana premiéra tady znovu zvu na to jednání sem za ten pult a chtěl bych reagovat na jeho vyjádření. Já jsem na to zapomněl, že vlastně včera na CNN Prima News řekl pan premiér, že můžeme naše výhrady vyjádřit v rámci interpelací. Já jsem už přesvědčen, že pan premiér si z nás dělá srandu, protože teď vám řeknu, jak je to s interpelacemi. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP