Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(13.10 hodin)
(pokračuje Josef Bělica)

Problematika převodu financování nepedagogických pracovníků ve školství ze státu na zřizovatele, ředitel Kanceláře Asociace krajů České republiky informoval členy rady o dosavadním vývoji situace a o proběhlých jednáních stran této problematiky. Asociace krajů České republiky je zastoupena v pracovní skupině zřízené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, jejíž poslední jednání proběhlo v prosinci 2024 a dále pak v pátek 24. ledna 2025, kdy proběhlo jednání se zástupci samosprávných asociací u ministra školství, jehož na jednání zastupoval vrchní ředitel, a za Asociaci krajů České republiky se účastnil její ředitel a radní pro oblast školství Zlínského kraje.

Na jednání byla vyžádána detailní informace, z čeho přesně Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vycházelo při výpočtech procentuálních poměrů, které by měly být novou součástí rozpočtového určení daní, zavedení nového parametru školství za účelem financování nepedagogických pracovníků ze strany samospráv. Na tomto jednání bylo také avizováno, že Asociace krajů České republiky bude žádat co nejdřívější jednání s panem ministrem školství Bekem a ministrem financí Stanjurou, protože k takovému jednání v dané věci doposud nedošlo.

Dále bych vám ze zápisu s dovolením interpretoval některá stanoviska hejtmanů, která na tomto jednání zazněla. Jeden z nich uvádí svůj nesouhlas se zařazením parametrů týkajícího se středisek volného času a potvrzuje zájem Asociace krajů České republiky o setkání s ministrem školství, vyjadřuje též nesouhlas s tím, jakým směrem se debata o financování nepedagogů ubírá. Vyjadřuje také zásadní nesouhlas, aby kraje, které již mají transformovaná střediska volného času, měly na toto doplácet. Dále jeden z hejtmanů zmiňuje též problematiku deinstitucionalizace a transformace dětských domovů, kde zásadně přibude nepedagogických pracovníků, což padne na kraje.

Další poznámka, že takto významná reforma musí být náležitě prodiskutována a připravena na základě široké debaty a prostřednictvím klasického legislativního procesu. Celá reforma má být spojená s odpovídajícím propojením na rozpočtové určení daní. Dále jeden z hejtmanů nesouhlasí s uplatněným systémem projednávání dané věci a s tím, že financování má být na jednu stranu převedeno na samosprávy, na druhou stranu však má mít vláda možnost stanovovat svým nařízením výši platu bez adekvátní finanční provazby. Vzhledem k požadavku na výslednou efektivitu věci považujeme tento způsob jednání za minimálně podivný.

Následně první místopředseda Asociace krajů přečetl návrh usnesení, které bylo jednohlasně přijato všemi přítomnými hejtmany. Já bych vás s tímto stanoviskem Asociace krajů rád seznámil. Jedná se o usnesení číslo 14 ze dne 17. ledna 2025, převod financování nepedagogických pracovníků ze státu na zřizovatele.

"Rada Asociace krajů České republiky

I. bere na vědomí informace o záměru vlády České republiky převést financování nepedagogických pracovníků ze státu na zřizovatele k 1. září 2025, včetně informací poskytnutých MŠMT nebo zveřejněných na internetu;

II. považuje s ohledem na zamýšlený legislativní proces, absenci důsledného předjednání se samosprávami na krajské i obecní úrovni, nekoncepční zásady do rozpočtového určení daní krajů a do poslední chvíle chybějící datové soubory s jasnými výpočty dopadů změn do celého systému vládní návrh za nepřijatelný;

III. požaduje, aby byly změny rozpočtového určení daní krajů a obcí řešeny komplexně, zohledňující mimo oblast školství i další kritéria pro spravedlivé dělení daňových výnosů mezi samosprávy, umožňující vyvážený rozvoj všech regionů v naší zemi;

IV. požaduje vyvolání jednání s ministrem školství a ministrem financí za účasti všech členů Rady Asociace krajů;

V. pověřuje předsedu rady Asociace krajů, hejtmana Zlínského kraje, odesláním dopisu na dotčené ministry ve smyslu bodů II až IV včetně vydání tiskové zprávy korespondující s tímto obsahem."

Toť vše, dámy a pánové. Já myslím, že to je poměrně důležitý signál z významného prostředí. Asociace krajů České republiky si myslím, že má k tématu co říci. A tímto jsem přednesl její stanovisko. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli je na řadě v obecné rozpravě pan poslanec Martin Kukla. Prosím.

 

Poslanec Martin Kukla: Děkuji. Vážené kolegyně, vážení kolegové, s dovolením podpořím svého kolegu pana hejtmana. My za Vysočinu to také nepodporujeme, protože když se podíváte, jak se to komunikuje... Jako kraj Vysočina máme zhruba šedesát středních škol, které zřizujeme, a máme stovky škol, které zřizují jednotlivé obce. Já jsem shodou okolností i v orgánech jedné základní školy, jsem ve výběrových komisích, když vybíráme ředitele. Od té doby, kdy ministerstvo přišlo s tím, že od 1. 9. 2025 budou nepedagogové hrazeni právě z rozpočtu jednotlivých obcí, tak se ptám jednotlivých ředitelů a pracovníků škol, jak je to s nimi komunikováno. Komunikováno to se školami není vůbec, nebo nebylo vůbec. Když se zeptám na obcích, tak z toho samozřejmě mají velký strach, protože to s nimi také není komunikováno.

Můžeme se podívat tady, kdo nám jako poslancům píše. Nevím, jestli to kolegové čtou, ale například Českomoravský odborový svaz pracovníků školství. Myslím si, že dneska jsme opět obdrželi e-mail. A oni píšou: "Obracíme se na vás s dopisem, který vám může pomoci rozhodnout o převodu financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele škol." No a když čtete, tak vidíte, že udělali petici, a podepsalo to 66 000 pracovníků, což je z mého pohledu také nějakým způsobem vypovídající.

Českomoravský odborový svaz pracovníků školství nesouhlasí s převodem financování platů nepedagogických pracovníků na kraje a obce prostřednictvím sdílených daní, rozpočtového určení daně RUD. A proč? Upozorňuje na rizika, která jsou s tím spojená, protože samozřejmě budou vznikat rozdíly ve financování. Na jedné straně máme bohatší obec, na druhé straně chudší, která třeba investovala, investovala do kanalizace a počítá každou korunu. A co se stane? Budou vznikat tlaky právě z těch škol a budou vznikat velké rozdíly. To je za mě velký problém.

Ale samozřejmě ten největší problém, který já vnímám, tak je, jak to vnímají kuchařky, školníci... Ti prostě mají strach, protože tahle vláda je hodila přes palubu a neřekla, jak to bude. Když tady byl tlak, ohromný tlak jednak odborových svazů, asociace hejtmanů, Svazu měst a obcí a mnoho dalších jednotlivých starostů, které nám psaly, tak se stalo co? Ministerstvo školství to odložilo na příští rok. Ale já se ptám, co bude za ty tři měsíce dělat, když to tedy odložilo? Ono to odložilo o tři měsíce a bude komunikovat, bude to upravovat, uzná svoji chybu, že je to nepřipravené, že nejsme od 1. 9. 2025 schopni toto realizovat? Nevím. Ptám se pana ministra a věřím, že mi odpoví.

A to nejsou jenom odborové svazy. Když se podíváme dál do veřejných zdrojů, tak je to Rada Svazu měst a obcí, která také říká a odmítá převod financování nepedagogických pracovníků. A těch obcí, já bych tady mohl vystupovat poměrně dlouho, ale nechci to úplně zdržovat, ale když se podívám tady, obec Sudice píše: "Vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, nesouhlasíme s převodem nepedagogických pracovníků na obce." A tady konkrétně říkají proč. Převod financování nepedagogických pracovníků pod zřizovatele od 1. 9. 2025, tento krok zásadně zatíží rozpočty obcí bez adekvátní finanční kompenzace od státu. Převod financování podpůrných opatření nepedagogických pracovníků pod zřizovatele dosud hrazené státem na základě doporučení školských poradenských zařízení, například speciální pomůcky, úpravy prostor, software a další. Dále převod ONIV, to jsou takzvané neinvestiční výdaje, a opět to chtějí převést na zřizovatele. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP