Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(11.40 hodin)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další s faktickou byl pan ministr Kupka.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Zkusím fakticky stručně zareagovat na několik věcí. Jednak my tady skutečně neříkáme, že by na území České republiky se omezoval počet uznávaných řidičských průkazů. My definujeme podmínky, a to je zcela legitimní, pro řízení v taxislužbě, kde určujeme stejně jako v případě jiných profesí specifické nároky. Velmi významné jsou pak v případě třeba právě kamionové dopravy, kdy prostě máme ty nároky významně větší, včetně průkazu profesní způsobilosti. Tolik jenom na vysvětlenou, jak to stojí.
Příklad s mentory, no, na toho mentora tedy mimochodem máme celou řadu dalších nároků. Mimo jiné to, že musí mít prázdný záznam na bodovém kontu, prostě nemůže tam mít žádnou bodovanou nehodu aktuálně, a pokud se dopustí nějakého bodovaného přestupku, okamžitě ztrácí možnost mentorovat. Zároveň požadujeme, aby měl řidičské oprávnění minimálně po dobu deseti let a posledních pět let nesmí mít ten průkaz odebraný. To znamená, máme tady poměrně velká zpřísnění z hlediska toho, co po něm chceme, Abychom se ještě dostali ke konkrétním faktickým datům a ukazatelům, se kterými se musíme vypořádat.
Počet škod a obecně nehod a škodních událostí v případě taxíků zaznamenává v posledních letech poměrně strmý nárůst, 16 procent a 20 procent pak mezi lety 2023 a 2024. Počet samotných vozidel taxi ale mezitím vzrostl jenom o čtyři procenta. Je tady tedy evidentní nárůst. Samozřejmě že nemáme dokonale zdokladováno, co všechno to způsobilo. Ale z odezvy policie, z odezvy Magistrátu hlavního města Prahy máme odezvu, že významným faktorem je právě příliv řidičů, kteří v krátkém období třeba jenom tří neděl tady využívají třeba i vlastně turistickou cestu k tomu, aby fungovali na platformách taxislužeb. Ten krok, který by přinesl ten pozměňovací návrh, nebude znamenat revoluční změnu. Bude znamenat úpravu podmínek a podotýkám, nefunguje retroaktivně, to znamená, vztahoval by se až výhradně na ty, kteří by v budoucnu měli zájem právě ve vozidlech taxislužby jako řidiči sloužit.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím pana poslance Kolovratníka.
Poslanec Martin Kolovratník: Já tu debatu trochu odlehčím. Když se ten zákon tady otvíral, tak jsme s legislativci z Ministerstva dopravy tohle tušili, je to devítinovela. A že teda, byť to hlavní téma je inspekce silniční dopravy, takže pak se tady rozjede nějaké, řeknu kvazi nebo marginální téma, aniž bych jeho důležitost pro Prahu snižoval, a to nám zabere podstatnější část debaty. Ale to už je realita ve Sněmovně, říkám to spíše pro odlehčení.
Budu konzistentní, chci přidat ještě jeden argument pro podporu tohoto návrhu a velmi pozorně jsem poslouchal Karla Haase. Rozumím té čistotě, obavě ve vztahu třeba k Ženevské úmluvě a tak dál a tak dál, a dávám Karlu Haasovi za pravdu. Ale teď se ztotožňuji s před chvílí řečeným argumentem ministra Martina Kupky. Jsou to vlastně specifické podmínky pro určitý výkon, jedno určité povolání, a doplním to ještě jedním číslem z veřejných zdrojů. Těch nehod vyšetřovaných, nahlášených prostě s nějakou škodou, čistě tady u těch taxislužeb tady v Praze je opravdu velký nárůst. V roce 2019 to bylo nějakých 1 900, něco přes 1 900. Po pěti letech v loňském roce ta statistika vykazovala víc než 2 900, necelé 3 000, takže máte vlastně během pěti let plus minus třetinový nárůst škod už s nějakou škodní události řešených policií a řešených pojišťovnou. I tohle si myslím, že je argument pro to, aby tady, jak už bylo řečeno, pro to specifické povolání nebo výkon v tomto případě v Praze jsme tu podmínku takto minimalisticky zpřísnili. To mi prostě dává smysl a určitě budu doporučovat podporu toho návrhu. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosil bych pana poslance Nachera, připraví se pan poslanec Hrnčíř, stále faktické poznámky.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuju. Dvě poznámky.
Jednak ty statistiky, tak oni tady kolegové něco říkali, já mám tady také nějakou. Ono všechno je podobné, možná už to říkal pan ministr. V roce 2020 se podle dat České kanceláře pojistitelů na nehodách podílelo 10 procent, 10,3 taxikáře, v roce 2024 16 procent. Tam ten nárůst za poslední čtyři roky je fakt znatelný, to jsou ta čísla. Jak říkám, to, s čím přicházíme, je minimalistická varianta a trochu ty argumenty proti tomu se navzájem vylučují. Vy nám říkáte, že to nebude moc efektivní, ale zároveň, kdybychom to tady dali v plné palbě, tak byste byli proti tomu, že to je příliš přísné. Tak jako buď platí jedno, nebo platí druhé.
Ta poslední poznámka, že se to týká výhradně Prahy, nebo jenom Prahy - když mi dáte jiný nástroj, jak to řešit, nebo nám tady, tak to rádi uděláme. Ale on není. A my tady také třeba řešíme, já nevím, podporu Moravskoslezského kraje, nevím, RUD třeba se bude víc týkat zase jiných krajů. Něco tady řešíme v Karlovarském kraji, když tady vidím kolegu Bureše, a já také tady nejdu na mikrofon a neřeším, že se to, že to je jenom Karlovarský kraj. V momentě, kdy musíme zasáhnout do zákona, tak prostě do toho musíme zasáhnout. Takhle to je.
Kdybychom měli jinou cestu, třeba vyhlášku, tak uděláme vyhlášku, vyhláškou můžeme řešit jiný aspekt té taxislužby, ale ne toto, tak to rádi uděláme. Ale to prostě nejde. Takže se s tím bohužel smiřte. Některé věci typu taxislužba, deštníkáři, krátkodobé ubytování se týká zejména Prahy, v tomhle tom případě třeba u krátkodobého ubytování určitě Karlových Varů, Českého Krumlova a tak dále, prostě to tak je. Musíme v tomhletom, pokud chceme, to nějak posunout dopředu a pomoct změnit zákon. Takže ještě jednou vám děkuju za podporu.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Hrnčíř. Ano, prosím.
Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Já se tedy taky do té debaty zkusím zapojit. Já bych chtěl ujistit kolegyně a kolegy, že ten problém začíná se projevovat i v Brně, takže to není jenom Praha. Ale chci říct, že vlastně taxislužba, to je podnikání. Když se podíváme na regulace na západ od našich hranic, tak musíte mít povolení k dlouhodobému pobytu, pokud jste cizinec, musíte mít samozřejmě pracovní povolení. Děláte zkoušky z místopisu, zdravotní zkoušky, ve Španělsku dokonce psychologické vyšetření a další věci. Takže takový liberální přístup, které je tady v České republice, že si sem někdo přijede na turistické vízum a jezdí tady a pak tady bourá, prostě vozí lidi. Já si myslím, že ta regulace je naprosto minimální. Já bych dokázal si představit tu regulaci ještě mnohem tvrdší, protože tady jde přece o lidské životy. Vozí se lidi. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím pana poslance Bureše, připraví se pan poslanec Bělor.
Poslanec Jan Bureš: Děkuji. Já už tady nebudu vrstvit další argumenty, ale byl bych rád, kdyby mě teď možná poslouchal ctěný kolega Patrik Nacher, protože to trošku možná maloučko odlehčím. Já jsem z Karlovarského kraje, možná u nás v Karlových Varech není vůbec špatné, že někteří řidiči těchto přepravních služeb hovoří jiným jazykem. Lépe se domluví se svými klienty.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pan poslanec Bělor.
Poslanec Roman Bělor: Děkuji za slovo. Náš klub STAN nemá na tuto věc úplně jednoznačný názor, ale já jako pražský poslanec s pražskou zkušeností ho samozřejmě podpořím. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vyčerpali jsme všechny faktické, takže můžeme přejít řádně přihlášeným. Dalším byl pan poslanec Petr Sadovský, poté pan poslanec Kolovratník. Máte slovo.
Poslanec Petr Sadovský: Děkuji, pane předsedající. Pane ministře, kolegyně, kolegové, já jsem přišel vás požádat ještě jednou o podporu mého pozměňovacího návrhu, který je uveden pod písmenem B a pod číslem 5910. ***