Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(11.30 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

My vždycky jsme jako hrozně liberální, až když to narazí na zeď a lidi si fakt začnou stěžovat a je velký problém. Tohleto my neobjevujeme Ameriku. Tohleto je prostě minimální verze, jak naopak, a to je zase pro kolegu Bureše, jak naopak vyrovnat jakoby tu konkurenci a tu konkurenceschopnost a konkurenční boj v tomhletom případě. Protože jsou ty platformy, které dodrží úplně všechno, a tudíž mají ty svoje služby dražší než ty, které nedodrží vůbec nic. A tohleto spadá do té kategorie. Takže my naopak narovnáváme to podnikatelské prostředí, když už jsme tedy u toho.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak poprosím... (Reakce z pléna na překročení časového limitu.) Já vždycky nechávám čtyři, pět, šest sekund. Stejně jsem nechal paní poslankyni Zajíčkové, nechal jsem tedy i panu poslanci Nacherovi. Tak a poprosím pana poslance Maška. Máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, mě ta debata zaujala, možná to ještě zkomplikuju, možná i svým kolegům. A asi musím trošku souhlasit s kolegou Haasem. Já tam vidím taky určitý problém. Tady říkáme, že ten dotyčný může v České republice jezdit s takovým řidičským průkazem, ale v podstatě mu omezujeme nějaké podnikání. Jak je to třeba u řidičů kamionové dopravy, kdy třeba vlastník takové firmy nemusí být Čech, může mít také v uvozovkách cizokrajný řidičský průkaz a sám se účastní této dopravy a třeba s tím kamionem jako další jeho zaměstnanci jezdí?

Já tu debatu nechci komplikovat, ale skutečně bychom se nad tím měli zamyslet, jestli tady neděláme nějakou výjimku, která je prostě nad rámec. Chápu, že ta myšlenka je dobrá. Chápu, proč se tady o tom hovoří. Ale nevidím to také úplně jednoduché a může to mít potom přesah do jiných typů podnikání, kde potřebujete řidičský průkaz.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A je tady celá řada faktických poznámek, připomínek, takže vezmeme to postupně: paní poslankyně Ožanová, poté se připraví pan poslanec Haas, poté pan poslanec Tesařík, poslanec Nacher, Králíček a tak dále. Tak prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Kolega Haas má samozřejmě pravdu. To je vlastně to. Kdo může řídit na našich pozemních komunikacích? Musí mít řidičský průkaz. Buď je to Česká republika, státy EU, anebo podle dvou úmluv, a to je Vídeň a Ženeva. Ale existují i státy, které k těmto úmluvám nepřistoupily a nemohou řídit na našem území vozidla. To jenom tak na okraj.

Za mě, já jsem v druhém čtení tady proti tomuto návrhu docela brojila. Nicméně, kolegové z Prahy, a promiňte mi to, já právě proto, že z Prahy nejsem, tak kolegové, je třeba zajet i někam jinam za Prahu, je to převážně pražský problém. Nedělejme z toho, že je to problém i jinde. Opravdu až takový není.

Pomůže to v jedné věci, a to je to, co říká kolegyně Zajíčková, vašim prostřednictvím, ta krátkodobá turistická víza, protože ti lidé minimálně budou muset počkat na výměnu řidičského průkazu. Oni mají takzvaně řidičská oprávnění, to je to béčko, céčko, to jsou řidičská oprávnění. Řidičský průkaz je ta kartička. Oni musí požádat o její výměnu. Minimálně po tu dobu ti turisté nebudou moci ve své podstatě řídit taxíky. Je to sice drobnost, ale doufejme, že tato komplikace ztíží to, že si tu někdo vozí na turistické vízum na čtrnáct dní někoho, aby si zajezdil s taxíkem.

To je jediný důvod, proč i já, přestože jsem byla stejně kritická jako ostatní, co proti tomu vystupovali, jsem ochotna tento pozměňovací návrh podpořit právě z tohoto důvodu. Jinak je pravdou, že to až tak moc jinak nic nevyřeší.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím pana poslance Haase.

 

Poslanec Karel Haas: Děkuju mnohokrát za slovo. Já jsem nechtěl vyvolat žádnou bouřlivou odezvu, dokonce si myslím, že jsem tu svoji předchozí faktickou začínal s tím, že jsem jenom zdrženlivý, že nejsem, řeknu, bojovník na hranici proti tomu pozměňovacímu návrhu. Jsem proti němu právně zdrženlivý. Ale teď to možná řeknu jednodušeji, to, co vyplývá z toho, co jsem právně přesně popsal a odcitoval v předchozí faktické.

Co se týká těch řidičských průkazů, a není to neúcta k žádné z těch zemí, které vyjmenuju, ale řeknu tu ukázku, a netvrdím, že tady ti lidi řídí. Podle toho pozměňovacího návrhu by tady nemohli provozovat taxislužbu řidiči ze Spojených států amerických, řidiči z Kanady. Mohl by tady ale provozovat člověk s řidičákem z Kypru, z Malty. Já nemám žádnou řeknu znalost o tom, jestli tam ten řidičák je podobný řeknu českému řidičáku, nebo není. Nemohl by tady provozovat řeknu řízení, nebo člověk s řidičákem z Ukrajiny. To znamená, tyhlety disproporce ohromné, takhle na rovinu popsané ten pozměňovací návrh zavádí. To je to, co jsem právně zmiňoval.

A ta druhá rovina: do českého práva Martin Kupka jako ministr dopravy, jeho nemusím oslovovat prostřednictvím, mimo jiné zavedl věc, které hrozně fandím, řešili jsme ji tady na jedné ze schůzí předtím, 17 plus. S člověkem 17 plus musí sedět v autě takzvaný mentor. Podle mě hrozně důležitá osoba z pohledu zase spolehlivosti, bezpečnosti, odpovědnosti. A pro mentora v podmínkách, které pro něj stanovujeme, a jsou taky zvýšené oproti běžnému řidiči. Nám stačí ten mezinárodní řidičský průkaz, nebo stačí, on má prostě stejnou váhu jako český řidičský průkaz. Takže jsem já teďka špatně použil slovo stačí. Prostě tam uznáváme i ten mezinárodní řidičský průkaz, protože to je rovnocenný doklad řidičského oprávnění na území České republiky.

Ode mě poslední faktická, víc nebudu košatit.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Tesařík. Připraví se pan poslanec Nacher a poté pan poslanec Králíček. Prosím.

 

Poslanec Antonín Tesařík: Děkuji. Já mám jenom asi tři takové věci tady k tomuto pozměňovacímu návrhu týkající se taxislužby.

Ta první věc je, že jsem doposud žil v domnění, že pokud chce někdo být řidičem v taxislužbě a získat oprávnění řidiče taxislužby, tak musí mít, musí předložit povolení k pobytu. Myslím si, že tímto krokem se smazává to riziko, které tady zaznělo, to znamená, že to může řídit na turistické vízum. Možná mě někdo přesvědčí o opaku.

Druhá věc je, že tady bylo argumentováno bezpečnostním rizikem. Já skutečně jsem neviděl žádná data, kolik nehod páchají právě tito řidiči z třetích zemí mimo Evropskou unii. Zaznamenal jsem někde dokonce, že to je snad půl promile nehod. Takže nevím, jestli i toto, tato otázka bezpečnosti skutečně stojí na nějakých datech, na nějakém základu.

Třetí věc - pro mě podstatná - je, že i na území města Prahy, Brna, Ostravy se pohybuje řada firem, třeba stavebních firem, které zaměstnávají právě zaměstnance z těchto třetích zemí, kteří mají řidičské průkazy, oprávnění platná, vydaná v těchto zemích, a potom při přesunu, přemístění z místa stavby přesunují právě tyto dělníky třeba na ubytovnu, čili přejíždí přes území hlavního města Prahy, poskytují vlastně službu přepravy pro účely jaksi podnikání té stavební firmy, i když to není bezprostředně ten moment, kdy vlastně účelem té přepravy je přemístění. Ale na druhou stranu tady vidím určitou nerovnost, že někdo v rámci taxislužby je nucen k výměně, a někdo jiný, který poskytuje tutéž službu v rámci stavební činnosti, investiční činnosti, tak nucen není. Takže to je asi všecko. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím pana poslance Králíčka.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, použiju okřídlené Nacherovo úsloví: No, já jsem vystupovat nechtěl, ale když tady pan Tesařík a pan Mašek lidi přirovnávají k pytlům cementu, bože. Jestli přirovnáváte řidiče kamionů nebo řidiče stavebního stroje s řidičem, který vozí živé bytosti, lidi? Vždyť je to něco úplně jiného, nezlobte se na mě.

A to, že je to problém Prahy? Jasně, většinově je to problém Prahy, ale dneska se ty platformy, které tento problém rozvíjí, přesunují i do dalších měst. Takže ano, my si počkáme, až to bude tedy mimo Prahu, protože Praha je tady něco zakletého, protože vždycky, když přijdeme s pražským problémem, tak se na nás sesypou tady regionální poslanci, že tady zase řešíme Prahu. Počkejme, ano, počkejme na tu statistiku, až bude více nehod, až bude více zraněných, a pak to tedy budeme řešit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP