Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(11.50 hodin)
(pokračuje Petr Sadovský)

Jedná se o přenositelnost dopravní značky. Já jsem to tady obhajoval ve druhém čtení. Teďka bych vám ještě jednou rád připomněl, o co se jedná. Jedná se o to, že jako v některých státech můžete získat espézetku, kterou můžete mít v podstatě jakoby na celý život. V současné době existují jenom ty situace, že tuto značku máte, kde je takzvaná značka na přání, a ta je samozřejmě přenositelná na jiné vozidlo za určitých podmínek. V tomto pozměňovacím návrhu je to, že takovou značku můžete proměnit v podstatě na značku na přání i z normální espézetky, protože se vám ta espézetka může vázat například, pokud máte vyhrazené parkovací místo pro invalidy, váže se to na dálniční známku, kdy máte třeba problém potom převádět prostě na novou registrační značku a ke spoustě dalších věcí.

Když vezmu, že vydávání nových registračních značek stojí řádově 57 milionů ročně a vydává se na jednom správním úřadu nebo na jednom ORP o velikosti 7 000 obyvatel kolem 1 300 nových espézetek, tak si myslím, že je to k zamyšlení. Protože to, co my vlastně chceme občanům udělat, je to, že jim usnadníme tu možnost, že nemusejí žádat o novou registrační značku, uleví se administrativě. Já sice vím, že pan ministr, my jsme se o tom bavili, že říkal, že to výhledově Ministerstvo dopravy připravuje, já tomu rozumím, sice úplně nevím, co v jejich případě je výhledově, ale tady dostali jednoduchý pozměňovací návrh, který je v podstatě administrativně připraven i v jejich softwaru, protože se týká toho, že už dneska jsou značky na přání, takže to je jednoduchá úprava a myslím si, že co se tohoto týká, tak by to mělo být i pro Ministerstvo dopravy výhodné, protože svým způsobem jsme jim ušetřili práci, když to chystali výhledově, a my jsme to připravili.

Je to na dvou A čtyřkách, není to nic složitého, takže bych byl rád a rád vás i tímto požádal, jestli byste to mohli podpořit. Ještě jednou připomínám, je to pod číslem B. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou pan ministr.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Jenom velmi stručně zareaguju. Já nějak nerozporuju ten záměr. A skutečně se zabýváme tím, aby tohle bylo možné. Nicméně tento pozměňovací návrh neřeší řadu věcí, které by pak zkomplikovaly poměrně vážným způsobem reálnou proveditelnost toho opatření třeba tím, že neřeší, co se stane s tím autem, ze kterého tu espézetku odejmeme. My, pokud dneska schválíme ten zákon, tak uděláme další významný krok v tom, že bude možné zasílat hotový řidičský průkaz do boxu nebo na výdejní místo pro spoustu lidí, kteří by se obtížně dostávali na úřad nebo by v tomto směru těžko hledali jinou cestu, tak je to významné ulehčení. A pro příští rok i v souvislosti s koncem smlouvy na výrobu registračních značek chystáme právě další posun v tom, že bude možné i erzety, tedy registrační značky, i malé techničáky, zasílat do boxů. A pak upravíme pochopitelně i tuhle možnost, ale upravíme ji tak, aby pamatovala i na všechny další související stavy, dořešila to, co se bude dál dít s tím vozidlem, ze kterého tu značku sejmeme. Tohle je důležité a aby to bylo koncepční a celistvé, tak potřebujeme to legislativně dotáhnout do konce, ale s tím záměrem v tomto směru souhlasím.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Máme zde tři faktické. Pan poslanec Sadovský chce reagovat, poté se připraví s reakcí pan poslanec Kolovratník a ještě pan poslanec Koten. Prosím.

 

Poslanec Petr Sadovský: Děkuju za dvě minuty. Pane ministře, co se stane s autem při převodu, říkáte? To byste měl vědět v první řadě vy jako ministr dopravy - a stane se s ním to samé, co se stane, když převádíte auto, když máte espézetky na přání. To znamená, že s tím je to vždycky na dohodě, já jsem se na to in informoval, je to vždy na dohodě mezi kupujícím a prodávajícím, to znamená, že on na tom správním úřadě si může požádat o novou značku a jemu zůstane ta původní a ten kupující si pořídí novou espézetku. A pokud jako říkáte, samozřejmě rozumím tomu, že chystáte novou velkou koncepci, ale nemáme nikde jistotu, že se jí dočkáme. Tohle mohla být vaše pilotní zkouška toho, že to doopravdy funguje, že to bude výhodné jak pro správní úřady, tak pro vás, tak vlastně pro všechny, hlavně pro občany. Já nevím, jestli si to uvědomujeme, možná mně to přijde, že kolikrát ne, ale my jsme tady hlavně proto, abychom zjednodušili ten život těm občanům, ne proto, abychom se tady o tom bavili. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. S faktickou pan poslanec Martin Kolovratník.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já bych v této faktické pana kolegu Sadovského rád podpořil a vítám, co říká pan ministr Kupka, že ministerstvo chystá další posun. Myslím, že tohle je taky jedna z věcí, na které vždycky bude shoda tady na plénu, v hospodářském výboru, do voleb, po volbách, ať dopadnou jakkoliv, že tyhle věci, vždycky se na nich shodneme. Ale pan ministr - teď to nemyslím útočně - řekl opravdu argument, který podle mě není správný, tu otázku, co se s tím vozidlem stane po tedy sejmutí těch značek nebo jejich přenesení na jiné vozidlo. Tak to přece už v zákoně je, to už víme, co se s ním musí dít, buď je tedy to auto registrováno, nebo ohlášeno, že není v provozu, je vyňato z provozu. Lidově snad mi ten terminus technicus odpustíte, je na špalkách a prostě nejezdí, anebo to vozidlo končí a jeho majitel se prokazuje nějakou ekologickou likvidací. Takže tady já jsem teda přesvědčen, že jako nehrozí nějaký spor nebo problém, že by najednou to auto bylo někde v šedé zóně nebo že by se nevědělo, co s ním.

Jak jsem pochopil, ten pozměňovací návrh Petra Sadovského, je to opravdu další z kroků pro občany, pro lidi, zjednodušení jejich života, jsem dokonce přesvědčen i ve smyslu tady té připravované další, ne novely, ale dalšího zlepšení, že se nevylučuje, že to může být vlastně nějaký první krok, na který by se dále navázalo a opravdu v tom nevidím žádné problémy. Takže pokud třeba tohle ani pro vás v koalici není nějaké zásadní politické téma, cítíte, že by to mohl být krok pro, tak zkuste zvážit podporu, u nás v hnutí ANO určitě budeme hlasovat pro tento návrh kolegy Sadovského. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Zatím s poslední faktickou je pan poslanec Koten.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. No, tak už se blížíme konečně k tomu konci toho třetího čtení. Jsem tedy zvědav, a to i v reakcích tady mých předřečníků, jak dopadne tedy to finální hlasování o pozměňovacích návrzích, které tady opoziční poslanci předložili. Speciálně mě tedy zajímá, jak dopadne hlasování o nové povinnosti přistavit vozidlo pro ukrajinské řidiče s ukrajinskými espézetkami, protože mně tady bylo předtím řečeno, že nejsme schopni to kontrolovat, že mají snad nějaké jiné emisní třídy. Nicméně i tak si myslím, že vozidla vyrobené pro jiný trh mají v technickém průkazu zapsaný nějaký tedy emisní parametr, který by měly splňovat během svého provozu, takže v tomto bych tedy problémy neviděl v těch emisních záležitostech.

Nicméně to, že to vozidlo musí splňovat nějaké další parametry, které kontroluje stanice technické kontroly, tedy že by tam neměly být nějaké brutální vůle na řízení, že by tam měly být funkční brzdy, které by měly brzdit nějakým způsobem stejnoměrně na obě strany vozidla, že by tam neměly být díry v podlaze a v dalších nosných částech konstrukce toho vozidla, tak to si myslím, že jsou naprosto obecné věci, které by skutečně neměly bránit tomu, abychom vozidla, které se tady pohybují dnes už více jak tři roky, takže bychom je tedy neměli kontrolovat a měli bychom je vyřadit alibisticky z toho systému kontrol a tvrdit, že to jsou vozidla v mezinárodním provozu a že tedy my je tady ani kontrolovat nemůžeme. Takže je tady i další pohled, a to ten, že pojišťovny v případě technické závady na těch vozidlech, tak nebudou chtít plnit pro například naše poškozené řidiče, a to si myslím, že je velmi špatně. Takže budeme tedy čekat, až s nějakým nezpůsobilým vozidlem tito řidiči, kteří mají ukrajinskou espézetku, někoho zabijí? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za přesné dodržení času. Nyní poprosím pana poslance Kolovratníka k řádné diskusi v obecné rozpravě. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP