Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(15.10 hodin)
(pokračuje Petr Fiala)

My se snažíme dělat různá opatření, ať už zvyšování peněz, které jdou do vzdělávání. To jsou dobře vynaložené peníze, většinou tedy. Tady jsme proti roku 2021 už zvýšili rozpočty školství téměř o 50 miliard korun. Zajistili jsme 130 procent průměrné mzdy pro pedagogy a posílili jsme i financování vysokých škol skoro o  6 miliard korun.

Děláme změny, které jste tu zmínila. Třeba reformu rámcových vzdělávacích programů. To bych řekl, že je skoro největší změna v našem školství za posledních dvacet let. Vychází to z nějaké proměny společnosti, přístupu k informacím, pracovního trhu a dalších. Musíme to, co se děti učí na školách, prostě změnit tak, abychom jim nedávali jenom informace, ale učili je s těmi informacemi pracovat, aby se na školách míň biflovalo a více to vedlo k porozumění. Tady ta reforma není žádná změna od stolu. Proběhlo dvanáct kulatých stolů, zapojilo se do toho 9 000 pedagogů. Někdo kritizuje, že to je příliš široké, někdo, že neprobíhá debata, nebo oboje. Určitě to dohromady není pravda.

Mohl bych ještě pokračovat v těch změnách, ale zmíním jednu věc. Za svoji celoživotní dráhu učitele i člověka, který debatuje se zaměstnavateli, jsem se setkal s tím, že co je opravdu zásadní a důležité, není znalost nějaké technologie, ale právě třeba znalost jazyků. Myslím, že v tom se i shodneme, ať už jsou to jazyky, kterými se domluvíte, mateřský jazyk nebo angličtina, tak je to třeba i v uvozovkách jazyk přírodních věd, jako je matematika. Jsem přesvědčen, že toto prostě patří dnes k všeobecnému vzdělání a je nutné, aby to naše děti ovládaly.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Doplňující dotaz paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já si právě myslím, že třeba to poměrně malé procentuální zastoupení - v tom s vámi naprosto souhlasím - vysokoškoláků je právě proto, že nejsou konkurenceschopní. Samozřejmě že všechno se vyvíjí, tedy i způsob výuky a tak dále, ale nejsem přesvědčena o tom, že vám dali dobré informace, že to bylo zcela komunikováno, protože to by se na mě ten terén neobracel. Nejsem učitel základní ani střední školy. Oni jsou tím velmi znepokojeni.

Pak tedy bych chtěla slyšet, vaším prostřednictvím - tím nemyslím směrem k paní předsedkyni, ale směrem k ministru školství a potažmo vládě - co uděláte pro další roky s těmi školami, které jsou enormně zatížené žáky s jiným než českým mateřským jazykem? Protože jak se zdá, tak situace se honem neuklidňuje a oni skutečně potřebují pomoci, jak ti žáci, tak ty školy, protože ani jedna strana nemůže býti spokojena. Takže to prosím, kdyby bylo možné potom zodpovědět. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Pan premiér, prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: To není jediná - možná největší nerovnost, která v tom systému je. Co nás třeba musí trápit a trápí nás, je to, že jsou obrovské rozdíly v kvalitě vzdělávání mezi jednotlivými regiony, což mimo jiné souvisí třeba i s kvalitou pedagogického sboru. Protože když máte dneska na některých místech školy, kde prakticky nenajdete kvalifikovaného pedagoga, tak nejenže si neporadí s žáky, kteří dobře neovládají český jazyk, ale neporadí si mnohdy dobře ani třeba s problémovými žáky, kteří český jazyk ovládají. Tohle se třeba právě snažíme změnit tím, že učitelské povolání, které je prestižní, ale není atraktivní, se snažíme zatraktivnit těmi 130 procent průměrné mzdy tak, aby mladí lidé, kvalitní mladí lidé, se chtěli stát učiteli, abychom měli učitele, kteří dokáží tu situaci zvládnout.

Stejně tak máme problémy třeba na středních školách s tím, že v Praze se kolikrát nedostanou ani velmi talentované děti, zatímco v jiných místech České republiky je ta situace jiná. Je nedostatek míst na základních školách v některých regionech. To zase řešíme ve spolupráci s kraji, s Hlavním městem Praha, tak, abychom vybudovali potřebné kapacity.

Dále i řekněme strukturální překážky, protože není to jenom v obsahu učiva. Jsou tu určitě i strukturální bariéry, tak abychom i tyto dokázali překonat. Myslím, že velké téma, které je ještě před námi, kde se už něco děje, ale také bych chtěl, aby to šlo rychleji, je změna struktury středního školství, která ať už počtem oborů, způsobem rozdělení jednotlivých škol, neodpovídá tomu, co mladí lidé dnes potřebují a jaké jsou pak jejich další kroky, ať už jde o pracovní trh nebo o umístění na vysokých školách. Takže všude tam musíme ty změny dělat. Budu rád, když budou rychlejší. (Předsedající: Čas.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. S další interpelací pan poslanec Miloslav Janulík, prosím.

 

Poslanec Miloslav Janulík: Dobrý den, děkuji. Pane premiére. Já v podstatě po roce přicházím se stejným tématem. Po roce logicky, protože se uzavřel rok 2024 a opět nám poklesla porodnost. Zatím to vypadá, že to bude zhruba o dalších 7 000 nenarozených dětí, což je takové městečko. Před rokem, když jsem se vás na to ptal, tak v té odpovědi - dá se to dohledat v zápise - jste mi řekl, že klesla porodnost, což jsem samozřejmě věděl. S tím v poslední půl minutě jste mi řekl, že vaše vláda koná mnohé kroky, aby tomu tak nebylo, ale že se to tak děje všude. No, ono se to tak děje ve smyslu té Evropy. Někde víc, někde míň, někde výrazně míň. Já bych tedy chtěl vidět po tom roce, jestli ty kroky, o kterých jste mluvil obecně - nevím, které to tedy byly - vedly k tomu, k čemu vést měly. Asi tedy nevedly, protože porodnost dále poklesla a zase poměrně výrazně.

Chci se zeptat, proč jste třeba nesáhli k takovým opatřením, jako některé okolní státy, kdy jenom přímé nebo i nepřímé finanční pobídky přimějí mladé lidi... Teď nemluvím o bytové výstavbě a jiných komplexních věcech, ale jsou to třeba fakt přímé pobídky na děti nebo výrazné finanční daňové zvýhodnění matek s dětmi, protože to si myslím, že jsou jasné propopulační kroky. Já jsem ale, promiňte, během toho roku žádný propopulační krok vaší vlády nezaznamenal. Tak bych rád, kdybyste mně řekl, když jste vloni říkal, že tedy jsou ty kroky, tak jestli byste mně mohl některé jmenovat a zároveň i vysvětlit, proč tedy, pokud nějaké byly, neměly vůbec žádný vliv. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně za dodržení času. Nyní předseda vlády.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Vážený pane poslanče, myslím že i tady, stejně jako u té předcházející interpelace, se shodneme na tom, že ten problém tady je a že je s ním potřeba něco dělat. Nicméně ta debata je komplexní a ono za rok se toho moc nestane v takovéto oblasti, ale já se pokusím reagovat na vaši otázku tak, jak byla položena. Co jsme tedy dělali nebo co děláme, abychom vytvářeli podmínky, které rodinám pomohou?

Tak za prvé jsme zvýšili rodičovský příspěvek o 50 000 korun, podporujeme flexibilní úvazky pro rodiče, snižujeme počet dětí ve školkách, zvyšujeme kapacity školek. Od roku 2020 přibylo přes 11 000 míst v mateřských školách. 82 procent z toho ve školkách zřizovaných obcemi. Zaměřujeme se také na lepší vybavení škol.

Důležitým opatřením je záruka míst v dětských skupinách pro tříleté děti, které jsme schválili, které začne platit od roku 2026, což zase dává rodičům záruku, že se o jejich děti někdo postará, aby se mohli snáze vrátit do práce. S tím souvisí to, že podporujeme zaměstnanost rodičů.

Zavedení 5procentní slevy na pojistném pro zkrácené úvazky přineslo přes 20 000 nových pracovních míst. Flexibilní novela zákoníku práce umožní zase rodičům lépe sladit pracovní a rodinný život. Jak víme, tak tohle je důležité pro rodinu a pro úvahy, jestli zakládat rodinu, jestli se podaří sladit pracovní a rodinný život dohromady. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP