Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.10 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
Tak jsem zvědav, jak se ta debata povede. Včerejší Interview ČT s panem ministrem jsem neviděl, tudíž nemohu soudit, jinak bych si to tady samozřejmě do toho svého příspěvku a projevu také připravil a kritickým myšlením bych zanalyzoval, jak byl ten rozhovor veden a jestli tam zazněly ty momenty, které jsou v tom veřejném prostoru a které by tam zaznít měly.
Tím se dostávám ke kontextu vyhrožování ze strany generálních ředitelů. To já jsem opakovaně říkal, že to beru a respektuju, že oni bojují za ty svoje instituce. (Hluk zleva.) Já možná poprosím, jestli kolegyně Peštová.. (Obrací se k předsedajícímu.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také poprosím, zdali by chtěly diskutovat, například vidím paní kolegyni Peštovou a Fialovou, třeba ohledně zálohování PET láhví, tak jestli byste mohly svou diskusi přenést do předsálí. Děkuji moc.
Poslanec Patrik Nacher: Vidíte, pane ministře, my to máme padni komu padni i vůči vlastním rušícím poslancům a poslankyním. A pokud je to vyhrožování, tak já to beru jako přirozené, že generální ředitelé bojují za svoje instituce, to je asi v pořádku, ale vlastně říct, že když se nepovede zvýšit koncesionářský poplatek o 11 %, tak se zruší 50 % těch kanálů (z šesti se tři?) zruší, takhle jsem to zaznamenal, tak to mě moc logiku nedává, zvláště když zároveň, jak jsem se dočetl, tak všechny ty různé bonusy a odměny, tak ty zůstanou samozřejmě úplně beze změn. Takže ten základní dotaz je, jestli Česká televize a Český rozhlas hledali úspory nejprve uvnitř, jestli vy jako vláda jste to po nich chtěli, protože to jinak vlastně chcete po všech ostatních v té společnosti, že je potřeba šetřit a tady já jsem si toho příliš nevšiml.
Tím se dostávám do kontextu kontroly. V té normě, v tom návrhu je zároveň zpřísnění dohledu nad placením poplatků. Nejprve to byli mobilní operátoři, kteří mají něco nahlašovat, nebo ne, to nevím, jestli tam zůstalo, anebo to dáváte pryč. Teď jsem zaznamenal, že tam bude Česká správa sociálního zabezpečení z hlediska počtu zaměstnanců. To jsou poplatky u těch firem. Já to zase dávám do kontextu. Všimněte si, mně jde vždycky o ten kontext, takže to je kontext asi počtvrté, to dávám do kontextu kontroly hospodaření v těch veřejnoprávních institucích. Takže zpřísnit kontroly, aby lidé platili, to ano, ale zpřísnit kontrolu nebo i vůbec zavést, jak se hospodaří s těmi prostředky lidí v těch institucích, ne. Protože tady se celou dobu bavíme o kontrole ze strany NKÚ. Byla na tom shoda na mikrofon, koaliční poslanci říkali, že s tím souhlasí, ale ne a ne to tam do toho dát. Já myslím, že to musí prostě souběžně. To nemůže jít, jako že teďka schválíme tohle a pak se teprve nějak vrátíme k té kontrole. My tam máme pozměňovací návrh pod číslem 5040, kolegy Marka Nováka, který určitě, protože je za chvilku na řadě, tak určitě k tomu něco řekne a přečte i nějaký právní rozbor, který máme my, vy máte třeba jiný, že to je možné zhojit pozměňovacím návrhem a není potřeba měnit ústavu.
Teďka kontext toho samotného návrhu. Nezlobte se na mě, pane ministře, (Ministr: Jsem tady.) vy se prezentujete jako pravicová vláda - lidé nejdřív mají hledat sami u sebe, než natáhnou tu ruku k pomoci, je tam apel na individualismus, nízké daně, takhle by to mělo být, co nejmenší administrativa, byrokracie, definování něčeho, co po někom chci, a poté teprve výpočet, kolik to bude stát. Logicky. No a tady u tohohle toho to jde úplně obráceně, ten kontext návrhu. Nejprve přece se musíme shodnout na definici veřejnoprávní služby a potom můžeme řešit, kolik to bude stát. To už je potom na těch institucích, aby to spočetli, a my potom jako politici rozhodneme, z jakých peněz se to bude platit, jestli se koncesionářské poplatky zvýší, nebo dokonce sníží, protože tam bude přebytek, nebo se to bude platit ze státního rozpočtu, nebo nějaká kombinace a podobně.
Tady běžela debata, že definice veřejnoprávní služby, že vlastně je to to memorandum. Tak já jsem kvůli tomu svolal kulatý stůl, pan ministr tam byl, mám pocit, že tam byl pan náměstek Šašek, a tam jsem se dozvěděl, a byla to velmi věcná debata, já za ní děkuji, že to memorandum nenahrazuje definici veřejnoprávní služby, ale že to je fahrplan na nejbližších pět let. Já se teďka nebudu tady zabývat, to si nechám na třetí čtení, tím memorandem, protože to memorandum samo o sobě je velmi zajímavé, zvláštní. Například ten moment, že když to nepodepíše ministr kultury, tak nevím co se v té chvíli jako s tím děje, ale zároveň to memorandum má velkou péči na odpolitizování, ale na konci procesu to podepisuje ministr kultury. Tak my tam máme jeden z pozměňovacích návrhů, který určitě podrobně rozebere Ondřej Babka. Jiný způsob schválení toho memoranda, když už tedy, že by to měla být Sněmovna, jako schvalujeme Kodex. Protože Sněmovna je prostě rozdělená, koalice opozice. Ministr kultury je samozřejmě vládní politik.
Tím pádem mi nikdo neodpověděl na definici veřejnoprávní služby. Tak já jsem si našel zákon, to je dokonce zákon České národní rady o České televizi, který má tady nějakých 12, 14 - nevím novel, který ve svém paragrafu číslo 3 ji vlastně popisuje: "Česká televize naplňuje veřejnou službu v oblasti televizního vysílání zejména tím, že..". A když si to přečtete, já tady přečtu jenom něco, tak zjistíte, že to je ve velmi obecné podobě, ale je to nějakých 32, 33 let staré. Argumentujete-li, že se koncesionářské poplatky nezvýšily 15 nebo 18 let, a to já nezpochybňuji samozřejmě, a mezitím se různě vyvíjí ta situace a moderní technologie, a tím mimochodem argumentujete, já se k tomu pak dostanu u pozměňovacích návrhů, proč jsou tam právě i telefony, tablety a počítače a že už si nevystačíme jenom s těmi televizními obrazovkami, tak ale ten argument musí zákonitě platit i u té definice veřejnoprávní televize, protože ta se psala v nějaké době. "Provozuje zemské celoplošné digitální vysílání alespoň čtyř televizních programů, multimediálního obsahu a doplňkových služeb prostřednictvím sítě zemských vysílacích rádiových zařízení s využitím rádiových kmitočtů vyhrazených pro Českou televizi státním orgánem, který vykonává správu kmitočtového spektra. Jako provozovatel multiplexu veřejné služby, sestavuje společně s Českým rozhlasem souhrnný datový tok a odpovídá za jeho správu. Zřizuje síť vlastních zpravodajů. V oblasti zpravodajských publicistických pořadů zajišťuje regionální vysílání prostřednictvím televizních studií České televize pro území jejich působnosti. Regionální vysílání každého televizního studia musí vyváženě obsahovat příspěvky z celého území jeho působnosti. Vytváří archivní fondy, udržuje je a podílí se na její využívání jako součásti národního kulturního bohatství. Podporuje českou filmovou tvorbu a kulturní projekty. Vysílá díla domácí a zahraniční tvorby. Poskytuje alespoň na jednom vysílaném programu 24hodinovou programovou službu, včetně aktuálního zpravodajství." Mimochodem, tady mi dovolte jednu odbočku, těch 24 hodin. ***