Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.30 hodin)
(pokračuje Vladimír Zlínský)

Co se týká těch emergentních údajů, já se bojím, že snad se jedná o nějaké pomýlení pojmu, protože emergence znamená spontánní vznik makroskopických vlastností a struktur složitých systémů, které nelze odvodit z vlastností jejich složek. Já mám pocit, že by se to spíš mělo jmenovat urgentní, než emergentní, ale to už je jenom takové slovíčkaření.

Ty emergentní údaje zapisující osobou by měl mít každý poskytovatel zdravotních služeb a měl by... Týká se těchto údajů: krevní skupina, alergie, nežádoucí účinky léků, nežádoucí účinky nebo příhody při odběru krve nebo po podání transfuze nebo transfuzního přípravku, (o?) léčivých přípravcích, které se předepsaly posledních dvanáct měsíců, léčivých přípravcích u pacienta při poskytování zdravotních služeb. A já to tady naschvál čtu, abyste věděli, že pro ty lékaře to bude znamenat jakousi zátěž. Aspoň ty údaje, které se nevytáhnou nějakým automatickým způsobem, jako jsou třeba ty předepsané léky za posledních dvanáct měsíců. Takže já se ptám, jakým způsobem to bude zabezpečeno, aby to ty lékaře co nejméně zatěžovalo.

A pak se ptám: Co bezpečí lékaře? Protože proč tam není napsáno v těchto tedy emergentních údajích, proč tam není počítáno s tím, že se tam zapíšou informace, které vlastně budou chránit zdraví zdravotníků, kteří poskytují tu zdravotní péči. Mám na mysli hlavně nemoci přenosné krví a sekrety, jako je třeba AIDS nebo žloutenky. A pak se také ptám, proč tam, když už jsme u toho, aby ty údaje byly kompletní, proč tam nejsou diagnózy toho pacienta. Protože pak ty údaje, které bude využívat ten lékař, který vlastně bude zachraňovat život toho pacienta, pokud tam nebude mít diagnózy, tak se může akorát domnívat na základě toho, jaké bere léky, jaké tedy má diagnózy. A pak mi to připadá jako jakési polovičaté řešení.

A já už to nebudu protahovat, protože asi to není moc zajímavé, to moje citování, tak se podívám na zločin a trest. To bude konec, to bude konečné vyvrcholení.

Takže zločin pro lékaře, a to nejsou všechny zločiny, budu citovat: Lékař nezapíše výsledek preventivního a screeningového vyšetření do sdíleného zdravotního záznamu. Nezapíše do emergentního zdravotního záznamu údaje o léčivých přípravcích nebo nezaznamená, neopraví, nevymaže nebo uvede nesprávný údaj v emergentním zdravotním záznamu. Za přestupek lze uložit pokutu: a) do 25 000 korun, b) do 50 000 korun. Tak z mého pohledu to zrovna k těm lékařům není moc přívětivé. (Komentáře z pléna mimo mikrofon.)

Ještě jednou se ptám, jestli náhodou nemáme v našem systému nedostatek lékařů, jestli náhodou spousta lékařů není v seniorském věku a jak chcete zajistit to, aby tito lékaři se s těmito systémy naučili bystře a co nejrychleji pracovat tak, aby nám neodešli do toho starobního důchodu. Tím pádem už předem děkuji panu ministrovi, když mi to, a případně lékařům, vysvětlí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. My jsme se vystřídali v řízení schůze.

V tuto chvíli se nacházíme v obecné rozpravě. Další do obecné rozpravy je přihlášen pan profesor Julius Špičák.

Než začne, načtu omluvy: od 17 hodin se z pracovních důvodů omlouvá Andrej Babiš, pan poslanec Josef Kott od 14.15 z pracovních důvodů, Věra Kovářová z pracovních důvodů od 18 do 19 hodin. Pan ministr Marek Výborný se omlouvá od 17.55 do 19.30, taktéž z pracovních důvodů.

Pokračujeme v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Julius Špičák: Já tady budu zcela improvizovat. Bylo řečeno, bylo to tedy pojato ve velmi širokém záběru, a já budu pokračovat v módu, který jsem považoval až tedy za zábavný. Takže mám pocit, že kolega Zlínský se zhlédl vedl ve filmu Terminátor, a já souhlasím, že umělá inteligence je prostě riziko. On tady smísil tři věci, a to jednak přístroje, jednak digitalizace a jednak umělá inteligence. To jsou... Není tady karta. Takže on smísil tyto tři věci, které nejsou tedy zcela identické.

Jinak pokud by měl zájem diskutovat o umělé inteligenci, tak já jsem jeden ze zakladatelů odborné společnosti umělé inteligence při České lékařské společnosti. Promluvil, tedy dotkl se všech aspektů medicíny, promluvil i o screeningu. Já bych řekl zase svůj oblíbený bonmot, že každý screening je rizikový, některý může i tedy prospět. Takže říkám, budu pokračovat v určitém tedy zábavném módu v tom vysvětlení.

Já si myslím, že princip toho zákona je zásadně důležitý a nezbytný. A samozřejmě jako všechno, dá se udělat dobře, a dá se udělat tedy s chybami, takže soustřeďme se na to, aby se tedy udělal dobře, a samozřejmě zásadním rizikem je ten únik informací o nás, a jejich možné zneužití. Takže samozřejmě ty obranné mechanismy tady musí být.

Jinak pokud jde o určitá centrální úložiště, tak centrální úložiště pochopitelně už existují v nějaké podobě, takže ÚZIS je jedno centrální úložiště, zdravotní pojišťovny jsou další centrální úložiště. Takže tyto instituce u nás vědí všechno, a pochopitelně i ony se snaží své systémy zjednodušovat, tedy digitalizovat, a tyto systémy jsou samozřejmě zneužitelné.

Já bych tedy chtěl říct úplně zásadně, že ten princip směřuje k tomu, aby umožnil výměnu dat, aby vyloučil nebo zminimalizoval multiplikaci jednotlivých procesů, což to zdravotnictví velmi zatěžuje. A aby v podstatě zminimalizoval byrokracii, která je už doslova obludná v tom zdravotnictví. Takže k tomu tedy tato novela zákona směřuje.

Na můj vkus je tedy proces té implementace pomalý a přesáhne tedy volební období, což si myslím, že není dobře. Mě by být, když už se s ním přišlo, a považuju to za potřebné, tak se domnívám, že v podstatě ten proces měl být takový, aby byl dokončen do konce tohoto volebního období, což se nepředpokládá. Takže děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. Další je přihlášena Karla Maříková.

Mezitím načtu omluvu: paní ministryně Jana Černochová se omlouvá od 18.40 do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Poprosím paní poslankyni Maříkovou. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, máme před sebou zákon, který má potenciál proměnit způsob, jakým přistupujeme ke zdravotní péči, o digitalizaci ve zdravotnictví. Ve světě, který je stále více propojený a technologicky vyspělý máme jedinečnou možnost a příležitost využít moderní technologie k tomu, abychom zlepšili dostupnost, kvalitu a efektivitu zdravotní péče pro všechny.

Já věřím, že ten zákon bude do budoucna ještě mnohokrát novelizován, protože přece jenom ty technologie jdou strašně dopředu a mají budoucnost. Digitalizace ve zdravotnictví přináší řadu výhod, které mohou mít významný dopad na pacienty, zdravotnické pracovníky i celý zdravotnický systém.

Jedním z klíčových aspektů je elektronické zdravotnictví, které umožňuje ukládání a sdílení zdravotnických záznamů v digitální podobě. To zajišťuje, že lékaři mají okamžitý přístup k důležitým informacím o pacientech, což může vést k rychlejšímu a přesnějšímu stanovení diagnózy a efektivnějšímu plánovaní léčby.

Telemedicína je dalším průlomovým prvkem digitalizace, umožňuje pacientům konzultovat své zdravotní problémy s lékaři na dálku, což je obzvláště přínosné pro osoby žijící v odlehlých oblastech nebo pro ty, kteří mají omezenou mobilitu. Telemedicína, která může snížit zátěž zdravotnických zařízení tím, že umožní řešit některé zdravotní problémy virtuálně.

Další významnou oblastí, a kolega už se o tom zmínil, je využití umělé inteligence a strojového učení. Tyto technologie mohou být použity k analýze velkých objemů zdravotnických dat, identifikaci vzorců a předpovědi zdravotnických trendů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP