Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(18.20 hodin)
(pokračuje Vladimír Zlínský)
Co se týká té prevence, protože součástí tohoto návrhu je zasílání screeningových a preventivních vyšetření do systému, ještě se k tomu vrátím, tak tam se trochu obávám, jestli netvoříme bič na ty lidi, kteří moc na ty prevence nechodí, jako, tak se dobrovolně rozhodli, že na prevence nebudou chodit, a jestli díky tomu, že prostě ty prevence budou nějakým způsobem podchyceny, kdo chodí, jak chodí, nechodí, tak jestli nebude vůči nim, na ně vyvíjen nějaký nepatřičný nátlak, který jim svým způsobem může znehodnotit život, ale tím nechci říct, že prostě na prevenci by se nemělo chodit, ale já si myslím, že k prevenci je třeba lidi přitáhnout pozitivní stimulaci, nikoliv negativní.
Myslím si, že ten systém tak, jak ho tvoříme, tak je klasický džin z láhve, to znamená, jestli si pamatujete z té pohádky Aladinova kouzelná lampa, jestli se nepletu, tak džin zpočátku byl takový poslušný, vyplnil každé přání, ale postupně se jaksi utrhl z toho poutání k té láhvi a vymanil se z toho, aby ho ten Aladin mohl kvalitně ovládat a pak se ho rád zbavil. A já se obávám, aby to s těmi informacemi, které se ocitnou ve virtuálním prostoru, nedopadlo podobně, aby, protože už ty informace nestrčíme zpátky, jak už jednou v tom virtuálním prostoru budou, tak pak stačí málo a stačí udělat takhle (Gestikuluje.) a přepne někdo legislativu a ty informace se mohou dostat někam, kam třeba bychom si v době, kdy jsme k tomu případně dávali svolení, nechtěli.
Budu citovat: "Snížení administrativní zátěže zejména poskytovatelů zdravotních služeb a jednotlivých zdravotnických pracovníků zavedením nových centrálních služeb elektronického zdravotnictví. Náklady poskytovatelů zdravotních služeb budou uhrazeny poskytovateli zdravotních služeb prostřednictvím EU fondů." K tomu bych chtěl říct, že se obávám, jak to bude hrazeno malým zdravotnickým zařízením, protože většinou z těch EU fondů dokážou čerpat spíš ta větší zařízení zdravotnická a případně na základě jejich platných smluvních vztahů s dodavateli informačních systémů, které legislativní změny zpravidla zahrnují do paušálních plateb. Tak přál bych si, aby v těch paušálních platbách pak skutečně byly ty skutečné náklady, které ta hlavně menší zdravotnická zařízení s tím budou mít.
Myslím si, že co se týká úspory té administrativní zátěže, že přibudou mnohé nové povinnosti, povinné zápisy formou, a myslím si, že to bude strukturovaného textu, otázkou je, jak to bude řešeno, protože pokud to bude strukturovaný text, to znamená, že máte tam takové ty chlívečky, které musíte povinně nějakým způsobem vyplnit, jinak vás to případně ani nepustí dále. A dále bych tipoval, že problém bude hlavně s počátečním naplněním takzvaných těch emergentních zdravotních záznamů, protože pokud ten emergentní záznam nebude naplněn dostatečně, tak nebude validní pro toho, kdo ho bude používat. Protože pokud se tam dá občas jenom něco, tak ten lékař, který z toho emergentního záznamu bude vycházet, tak se může dopustit omylu. A já si myslím, že prostě to průběžné naplňování tady těchto spíš urgentních než emergentních údajů prostě může být velkým problémem. Prostě nedovedu si představit, že někdo řekne, tak a teďka už je to naplněné, už je tam všechno, co tam má být, protože pak je otázka, kdo za to bude zodpovědný, za ty údaje, které už teda jsou známy a kdo je tam vlastně má všechny zapsat.
A já jsem říkal, že ta stimulace bohužel bude negativní, že to budou malusy, pokuty, nikoliv bonusy, toho se trochu obávám. A ještě se k tomu zase vrátím.
Co se týká omezení té administrativy, bude to chtít ohromnou, mnoho úkonů ohledně kyberbezpečnosti, protože ta kyberbezpečnost těch údajů je absolutně zásadní. A právě proto se obávám, že té administrativy přibude. A hlavně zase u těch malých zdravotnických zařízeních. Ta na to nemají lidi, kteří by jim to dělali. Ti si to budou muset dělat sami, budou se to muset všechno naučit. Takže si myslím, že hlavně pro ty starší ročníky těch zdravotnických pracovníků to může být velmi ošemetné se to naučit, a aby to nebyl pro ně pokyn, odcházíme hromadně do starobního důchodu.
Teďka musím pochválit aspoň jednu věc. Ti, co dělali ten dokument, tak udělali tam analýzu rizik ze svého hlediska, ta analýza těch rizik se týká rizik IT. A musím říct, že z těch dokumentů, které třeba máme u nás na výboru pro evropské záležitosti, tam většinou je všechno růžové, v pohodě, žádná rizika nejsou. A tady je přece jenom těch rizik vyjmenováno hodně. Co je zásadní? Musím říct, že každé to riziko, které tam je - a já to tady mám napsané, já to snad ani nebudu číst, protože je to dosti nezáživné čtení - tak žádné z nich se nedá mitigovat, snížit na nula procent rizika. Každé podle těch odborníků se dá snížit dejme tomu o polovinu, aspoň to je jejich vyjádření, to znamená i přesto, že, nebo i v případě, že to převedeme, ta data do virtuálního prostoru, nikdy nebude stoprocentně zaručeno, že některá data u některých pacientů se nám neztratí. Nároky na kybernetickou bezpečnost pro běžné lékařské ordinace budou pravděpodobně velké, protože je navrhováno jedenáct základních a padesát čtyři speciálních mitigačních opatření administrativního charakteru. Já nebudu číst ani těch jedenáct, protože asi byste tomu moc nerozuměli, stejně jako já. Nicméně... (Odezva z lavic hnutí ANO 2011.) Jo, dobrý, dobrý. Já už to budu zkracovat.
Nicméně chtěl jsem to opřít o něco konkrétního. Já vím, že pan ministr už se chytá za hlavu, už ho to nebaví. A samozřejmě já se těším, bude reagovat na to, co jsem říkal, jako pokud to vyvrátí, já budu jenom rád, pokud se mýlím.
Co se týká té eŽádanky, je tam spousta údajů, které se zase v nějaké strukturované formě budou muset vyplňovat, což bude administrativní zátěž pro lékaře bezpochyby. Otázkou je, jakým způsobem to bude uděláno. A myslím si, že nejcennější na tom budou vlastně ty výsledky, které se pak budou analyzovat. ***