Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. To je důležité upozornění pro všechny poslankyně a poslance, kteří chtějí podávat pozměňovací návrhy.
Otevírám rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky. Jako první vystoupí paní poslankyně Klára Kocmanová a připraví se pan poslanec Oldřich Černý. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, opět přicházím načíst a odůvodnit pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 4841, který podávám společně s kolegyní Markétou Pekarovou Adamovou a který se týká týrání zvířat na jatkách.
Já vítám ten návrh na zavedení povinných kamerových systémů na jatkách, který ten vládní návrh přináší, ale přesto vykládka a přehánění zvířat, kde se ty kamery budou povinně instalovat, představuje jenom malou výseč z celého procesu porážky, zatímco případy týrání se dějí i v dalších místech jatek. Proto není dostačující, aby se týrání zvířat jednoduše přesunulo jenom do míst mimo dosah kamer. Ty kamerové systémy na jatkách mohou sehrát zásadní roli, protože jednak mají odradit od týrání zvířat, a v případě jeho výskytu poskytnout důkazy, které jsou k tomu hodně potřebné. A aby byly tyhle systémy efektivní, tak je nezbytné umístit na všech místech, kde se manipuluje s živými zvířaty, ne pouze v místech vykládky, a zahrnout do nich všechna zvířata procesovaná na jatkách.
Ještě, kolegyně, kolegové, zmíním jednu věc. Při debatách s vámi se ke mně donesla jedna obava, a to, že byla otázka, kam se ty záběry budou vysílat a že snad budou dostupné ke sledování veřejností on-line. Proto bych ráda uvedla na pravou míru, že tomu tak není. Ten mechanismus je naprosto stejný jako ve vládním návrhu, ostatně si ani nejsem jista, kde se tahle obava vzala. To znamená, bude povinnost uchovávat záznam po dobu 30 dnů a zpřístupnit ho krajské veterinární správě v rámci kontroly. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan poslanec Černý a potom pan ministr s přednostním právem. Prosím.
Poslanec Oldřich Černý: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsme rádi, že novela veterinárního zákona se vrátila zpět do obecné rozpravy ve druhém čtení. K této novele je doposud přiřazeno více pozměňovacích návrhů, které většinově podporujeme, a já se k nim za náš klub SPD v krátkosti také vyjádřím.
Tento zákon prošel dvěma změnami - jak v roce 2019, tak v roce 2022 - obě změny implementovaly nové právní předpisy Evropské unie. Ta jeho současná úprava reaguje na požadavky, které vyvstaly z aplikační praxe těchto zmíněných dvou novel. Jedná se především o požadavky adresátů právní úpravy a pak i o potřebné změny pro orgány provádějící státní veterinární dozor. Mezi tyto uvedené změny patří například zjednodušení právní úpravy v oblasti veterinární hygieny, dále úprava postupu vydávání opatření k tlumení nemocí přenositelných na člověka, dále upřesňuje třeba i kontrolu vývozu do třetích zemí, ruší třeba i nadbytečné a nepoužívané kompetence obecních úřadů.
Přiřazené pozměňovací návrhy k tomuto tisku, ať se již jedná o zpřísnění zákazu dlouhodobého uvazování zvířat, čipování psů bez rozdílu a zanesení identifikačního čísla zvířete výhradně takzvaně do pasu zvířete, který je veřejnou listinou, jednoznačně podporujeme. Stejně tak podpoříme zavedení možnosti elektronické verze do mobilních telefonů vedle stále platné papírové verze pro rybáře, aby si každý rybář mohl zvolit způsob, který mu bude lépe vyhovovat.
Mezi dalšími pozměňovacími návrhy podpoříme i zavedení povinnosti instalace kamerového dohledu ve všech prostorách před porážkou a nejen při vykládce všech jatečních zvířat. Alespoň nebude pochyb o nakládání s těmito jatečními zvířaty ze strany různých pochybovatelů a i majitelé firem budou moci mít své zaměstnance pod větší dohledovou kontrolou.
Akorát bych tady doporučil instalovat kamery bez přenosu zvuku, protože to je mnohdy tím hlavním spouštěčem někdy až přehnaného odporu k lidem, kteří jsou v tomto procesu zachyceni, jak se nemístně a urážlivě ke zvířatům vyjadřují. Musíme si totiž uvědomit, že pokud je mi tedy známo, žádná zvířata lidské řeči nerozumí a ta mnohdy sprostá a urážlivá prohlášení některých jedinců tím v očích veřejnosti podtrhávají velmi těžkou a ve většině případů svědomitou a poctivou práci zaměstnanců těchto firem.
Podpoříme i možnost legální aplikace některých léčiv rozšiřujícím výčtem osob, tedy i přímo chovatelem, pokud projdou procesem speciálního vyškolení od veterinářů, stejně tak i odstranění zbytečných administrativních povinností.
Naši podporu má i pozměňovací návrh o úpravě zákona o hnojivech, neboť chceme také snížit tu velkou administrativní zátěž našich zemědělců, stejně tak i pozměňovací návrh o implementacích použitelných právních předpisů Evropské unie či pozměňovací návrh o podpoře při uzavírání smluv s našimi zemědělci jako příjemci podpory.
Obdobnou podporu má i pozměňovací návrh o předávání záznamů o užívání přípravků na ochranu rostlin či pozměňovací návrh o sjednocení formulací s texty EU. Opět se zde jedná ve většině změn o snížení byrokracie.
V neposlední řadě je to i podpora změny zákona o Zemědělském intervenčním fondu, opět s cílem snížení administrativních úkonů.
Co ale v žádném případě nepodpoříme, je pozměňovací návrh ministra Výborného a spol. o rozšíření možnosti porážet zvířata bez omráčení, který je doposud zařazen v systému. Jako jediná z parlamentních stran jsme se již ve druhém čtení jasně vymezili proti tomuto pozměňovacímu návrhu týkajícímu se velmi trýznivého usmrcování zvířat bez jejich jakéhokoliv omráčení. Žijeme přece v 21. století a ne ve středověku. Tento způsob porážek zvířat bez omráčení jednoznačně odmítáme, ať už je to z jakéhokoliv důvodu - náboženského či ekonomického - ale pevně doufáme, že dnes bude úplně stažen, nenačten nebo zcela zásadně přepracován.
Bohužel těsně před začátkem této schůze byly v systému načteny další pozměňovací návrhy. Zde mohu ale po předběžném seznámení se s nimi, jedná se o čísla 5738, 5739, 5740 a 5741, konstatovat, že k nim nebudeme mít žádné výhrady, neboť snižují byrokracii, upřesňují zastaralé předpisy a nařízení Evropské unie, upřesňují názvosloví a taktéž rozšiřují okruhy náhrady škod podle dosavadní praxe. Pouze s pozměňovacím návrhem 5737 se musíme blíže seznámit a naše stanovisko k tomuto tisku oznámíme později. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní s přednostním právem pan ministr, prosím.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju, pane místopředsedo. Jak jsem avizoval, tak já krátce uvedu několik poznámek k druhému čtení. Navážu na pana kolegu Černého. Mohu vás ubezpečit, že když jsem tady něco řekl u tohoto pultu, tak že to platí, stejně tak když jsem to řekl veřejně. To znamená, pozměňovací návrh F7 novely zákona na ochranu zvířat proti týrání, o kterém jste tady vy hovořil, tak nebude mnou v tomto opakovaném druhém čtení načten. Čili tohle jenom na to, co tady zaznělo i od předřečníka, a potvrzení mých slov, která jsem zde řekl.
My jsme vzhledem k tomu vrácení do druhého čtení ještě detekovali několik skutečností nebo několik zákonů, kde by bylo možné zjednodušit celý systém pro naše zemědělce a farmáře, tak mi jenom dovolte krátce doplnit, že v tomto čtení budou načteny ještě čtyři pozměňovací návrhy. Jednak novela zákona o veterinární péči, která se týká veterinárního osvědčení k přemístění zvířete. Když to velmi zjednoduším jednou větou, bude možné takové veterinární osvědčení vydat prostřednictvím informačního systému Státní veterinární správy nebo fyzicky. Ta možnost tam zůstane, ale bude možné celý ten proces udělat v elektronické podobě. Zjednodušujeme, snižujeme byrokracii.
Dále doplňujeme novelu zákona o potravinách, kde snižujeme administrativní zátěž pro provozovatele potravinářských podniků. Navrhujeme zúžit okruh komodit, kde již dnes se musí před uvedením na trh hlásit, a to o konzumní brambory, čili zůstane tam pouze ovoce a zelenina, konzumní brambory z té povinnosti vyjmeme. ***