Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(17.20 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)

Snižujeme také počet provozovatelů, kteří jsou povinni tu oznamovací povinnost plnit, vyjmeme z toho maloobchodníky, stejně tak jako přepravce, takže zjednodušení na oblasti trhu s potravinami. Dále doplňujeme pozměňovacím návrhem novelu zákona o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy, a to po dohodě s Ministerstvem životního prostředí.

Když to shrnu, tak jednak rozšiřujeme výčet hospodářských zvířat, na která se vztahuje náhrada škody, zavádíme tam i škody na faremním chovu, který tam v tuto chvíli nebyl, a jednak - a to si myslím, že je na místě - náhrady se budou vyplácet pouze za taková hospodářská zvířata, která jsou řádně evidována podle plemenářského zákona. Dnes se stávalo, že musely být podle občanského zákoníku placeny náhrady i u zvířat, která nebyla evidována. To já považuju vlastně za porušení pravidel a tam nevidím důvod, proč by náhrady placeny být měly, protože tady byla kolize mezi dvěma zákony, tak my to tady napravujeme a upravíme.

Třetí... čtvrtá věc je novela zákona o vodách. Ale prosím pěkně, ten bod se týká zemědělců, kdy my opět chceme snížit byrokracii pro ty menší chovatele s ohledem na to, že mají velmi nízký podíl na haváriích spojených s tuhými statkovými hnojivy, a ta povinnost digitalizace havarijních plánů systému ISPOP by se měla týkat pouze případů, kdy havárie může ovlivnit vodní tok. V případě právě těch malých hospodářství odpovídající produkci pětadvaceti dojnic k tomu nedochází. Takže i to je příspěvek do této novely. Tím, že byla vrácena do druhého čtení, využili jsme to, ten prostor, a snažíme se snížit dále byrokracii a administrativu, takže tolik k tomu.

Chci podotknout, že ten poslední pozměňovací návrh byl konzultován jak s Ministerstvem životního prostředí, v pátek proběhlo jednání i se zástupci České inspekce životního prostředí a v tomto případě jsme tedy zcela ve shodě. Děkuji. Já se k nim potom přihlásím v podrobné rozpravě a samozřejmě probereme na zemědělském výboru.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu.

Ptám se pana ministra, pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? (Zpravodaj i ministr zamítavě gestikulují.) Není tomu tak.

Já tedy zahajuji podrobnou rozpravu, do které eviduji pět přihlášek. Jako první se... první vystoupí paní poslankyně Klára Kocmanová, připraví se pan poslanec Karel Smetana, Josef Kott a další. Prosím.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji. Já už se pouze formálně hlásím k pozměňovacímu návrhu pod číslem 4841, který jsem odůvodnila v obecné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan poslanec Karel Smetana, připraví se pan poslanec Josef. Prosím.

 

Poslanec Karel Smetana: Já bych se rád přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který je v systému uveden pod číslem 4838, který řeší rybářské povolenky. Je to pozměňovací návrh Karla Smetany, Marka Výborného, Michala Kučery, Petra Bendla, Tomáše Dubského, Josefa Kotta a Oldřicha Černého.

Dále bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je veden pod číslem 5737, který řeší porážení zvířat zvláštními metodami stanovenými náboženskými obřady. Je to pozměňovací návrh poslanců Karla Smetany, Tomáše Dubského, Petra Bendla a Margity Balaštíkové.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan poslanec Josef Kott, připraví se pan poslanec Petr Bendl. Prosím.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuju pěkně za slovo. Pane místopředsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, pane ministře, já bych se chtěl přihlásit k sněmovnímu dokumentu 4840. Jedná se o úpravu výčtu osob chovatelů hospodářských zvířat, které jsou oprávněny provádět takzvané další odborné veterinární úkony, pokud absolvovali specializovanou odbornou průpravu, a právní úprava rozvolňuje tak, že výčet oprávněných chovatelů nově zahrnuje osoby, které absolvovaly vysokoškolské vzdělání ve studijním programu v oblasti související s chovem hospodářských zvířat, stejně tak jako střední vzdělání s maturitní zkouškou nebo vyšší odborné vzdělání v oboru související s chovem hospodářských zvířat. Vše je uvedeno v systému, podrobně popsáno. Děkuju za podporu.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní pan poslanec Petr Bendl, připraví se pan poslanec Michal Kučera. Prosím.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já jsem úmyslně nevystupoval v obecné rozpravě, proto jenom krátce zdůvodním v podrobné rozpravě dva pozměňovací návrhy, které si dovoluji načíst, stejně jako jsem tak učinil už v předešlém projednávání druhého čtení návrhu veterinárního zákona.

Jeden se týká zrušení povinnosti pro chovatele vypracovávat pohotovostní plán chovu. Návrh veterinárního zákona přikazuje každému chovateli vypracovat a průběžně aktualizovat pohotovostní plán chovu. Jde o dokumentaci z předinternetové doby - obsahuje prostý soupis telefonních čísel na různé orgány - výtah povinností uvedených v § 11 a § 12 zákona, zákresy hospodářství, které lze nyní vyčíst z LPISu, mapky, které jsou dnes tak zbytečné s ohledem na existenci právě LPISu. V praxi se naprosto nevyužívají a chovatelé dnes přirozeně zavolají veterináři či státní veterinární správě a řídí se jejich pokyny. Kontrolní orgány bohužel lpějí na aktualizacích, neboť zákon tuto povinnost ukládá, ačkoliv pro samotnou Státní veterinární správu jsou obsažené informace pochybného využití.

Vedle těchto chovatelských plánů existují pohotovostní plány kraje a celostátní, které vypracovávají krajské veterinární správy a Ústřední veterinární správa a které reálně řeší postup likvidace nákaz a tak podobně, a těch se můj pozměňovací... nebo náš pozměňovací návrh netýká. Předkládáme jej společně já s kolegy Dubským, Klárou Kocmanovou a Michalem Kučerou.

Druhý pozměňovací návrh se týká zjednodušení kvalifikace, neboť veterinární zákon v § 64b umožňuje chovatelům provádět samostatně bez veterináře některé úkony, které jsou dány prováděcí vyhláškou Ministerstva zemědělství č. 176/2023 Sb., § 33 až 35. V části z nich je vyžadován veterinární kurz. Jde o úkony podle § 33 vyhlášky, kam spadají poměrně běžné zákroky u čerstvých mláďat, které jsou prováděné z důvodu chovatelské praxe, prevence zdravotních potíží či vnitrodruhové agresivity a podobně, a také pro welfare zcela nezbytnou pravidelnou úpravu kopyt a paznehtů.

Bohužel § 64b vyžaduje, aby chovatel měl také kvalifikaci dle § 59a. Jde o specializované vysokoškolské a středoškolské veterinární vzdělání, chybí uznání kvalifikace nabyté praxí. Odkaz na kvalifikaci se v zákoně používá i jinde, vždy však s uvedením ještě odkazu na konkrétní odstavec a písmeno. Doplnění dalšího písmene pro účely uvedených chovatelských úkonů by tedy neovlivnilo kvalifikační požadavky v jiných ustanoveních. Kombinace výše uvedeného vede v praxi k tomu, že ani mnozí zkušení chovatelé by si neměli uvedené úkony u zvířat provádět, protože nemohou absolvovat požadovaný veterinární kurz. Nebudou k němu totiž připuštěni kvůli nedostatku papírových předpokladů dle § 59a. Proto navrhuji doplnit uznání kvalifikace v důsledku předchozí chovatelské praxe. Zároveň navrhuji připustit do kurzu i bakaláře z oblasti welfare, § 64b (odst.) 1, c 1 (§ 64c odst. 1?), kteří jsou nyní vyloučeni, ač středoškoláci v oboru činnosti vyloučeni nejsou. Podotýkám, že jde pouze o nutné předpoklady, aby chovatelé mohli absolvovat požadovaný veterinární kurz. Sama o sobě uvedená kvalifikace postačí podle § 64b odst. 2 pouze k injekční aplikaci léčiv u hospodářských zvířat, které na svém hospodářství chová, a to podle pokynu ošetřujícího veterinárního lékaře, který aplikaci chovatelem nemusí umožnit, a v souladu s vyhláškou. To se nezdá s ohledem na praxi rizikové, naopak se domnívám, že by bylo vhodné v budoucnu více odpovědnosti přenášet právě na veterinární lékaře v terénu a nesnažit se vše regulovat předpisem.

Na závěr poznamenávám, že chovatelské znalosti a postupy se vždy předávaly z generace na generaci, hlavně praxí a příkladem. V realitě je nakonec především na praktických zkušenostech chovatele, jak umí se zvířaty pracovat, zda rozpozná nesprávný průběh porodu, či zda u desítek i stovek mláďat dobře rutinně nahmatá ocasní obratle nebo zkrátí drápky. Tyto dva pozměňovací návrhy jsou pod čísly 4929 a 4930 a tímto se k nim hlásím. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní pan poslanec Michal Kučera - zatím poslední v podrobné rozpravě - a potom pan ministr. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP