(pokračuje Jakub Michálek)
Takže vzhledem k tomu, že dneska jsme v podstatě touto schůzí dostali vyblokované interpelace, není možné řešit písemné interpelace, není možné řešit ústní interpelace a my jsme chtěli řešit interpelaci, která se týkala právě odkladu digitální služby, a teď to tady máme navrženo jako pozměňovací návrh od pana vicepremiéra Jurečky.
Tak já budu mluvit o interpelaci, kterou podal můj kolega Ivan Bartoš na pana premiéra, která se týká právě odkladu digitalizace a plnění zákona o právu na digitální službu tak, aby každý občan mohl skutečně využívat ty nástroje a nemuseli jsme chodit pořád na úřad. Teď jsem si třeba požádal o vydání nového cestovního pasu. Člověk musí dvakrát chodit na úřad, nestačí jednou, že tam dá otisky, to je v pořádku, ale musí si ten cestovní pas i fyzicky vyzvednout, takže další cesta na úřad, další nutnost plánování. A pokud zapomenete na starý pas, tak tam musíte dokonce třikrát - ještě vrátit ten starý pas. To jsou úplně zbytečné agendy, které by se měly zrušit, osekat a ušetřit na nich peníze, a ne že je ponecháváme v těch zákonech. Ale to by se musela dělat digitalizace od počátku, co se ty zákony připravují.
Tak teď k té interpelaci, která je ze dne 31. 10. 2024 na pana předsedu vlády Petra Fialu od Ivana Bartoše k problematice odkladu práva na digitální službu. Ivan Bartoš tady píše, že "ještě jako vicepremiér vlády byl pověřen koordinací digitalizace v rámci vlády, a v rámci této role činil významné systémové kroky, které byly nezbytné pro zajištění podmínek pro rozvoj digitalizace, spolehlivost a výkonnost centrálních systémů, podpory digitalizace na jednotlivých rezortech. To je taky jednou z klíčových rolí Digitální a informační agentury, která současně vytváří a spravuje nadrezortní a centrální systémy. Za digitalizaci jednotlivých agend však, jak jistě víte, odpovídá vláda a jednotlivé úřady a ministerstva podle svých kompetencí daných kompetenčním zákonem.
Mimo jiné se samozřejmě tedy musela okamžitě řešit problematika třeba zastaralého hardwaru, na kterém běžely základní registry, protože na to jsou napojeny všechny ostatní informační systémy, které s tím pracují, takže už to byla velká výzva, v jaké podobě v podstatě zanechala předchozí vláda základní prvky infrastruktury pro digitalizaci.
Tenhle model, ten rezortní model, je osvědčený, funkční, výkonný a funguje téměř všude v Evropě i na světě, čili je zodpovědností každého ministra za stav digitalizace agend a služeb ve své působnosti a výkonu role věcného gestora. Na řadě ministerstev byly spuštěny jednotlivé projekty, například elektronické přijímací řízení na střední školy, Portál stavebníka a databáze stavebních dokumentací, eDoklady, nový Portál občana, Portál dopravy nebo portál Jenda pro vyplácení sociálních dávek.
V jiných případech ale sleduji, jak se nyní digitalizace odkládá či je rozvržena a přesunuta na příští volební období. Příkladem je elektronický spis na Ministerstvu spravedlnosti, digitalizace daní, eHealth nebo jednotné inkasní místo. Situace je různá podle ministerstev.
Od 1. 2. 2025 platí plná účinnost zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, která dává povinnost veřejné správě zajistit všechny její služby, jejichž povaha to nevylučuje, jako služby digitální. Tato povinnost jednoznačně padá na jednotlivé ústřední správní úřady, které měly povinnost provést revizi svých agend a zanést je do Registru práv a povinností, měly povinnost provést revizi svých služeb, tyto zaevidovat do katalogu služeb a popsat je, připravit jejich digitalizaci včetně interaktivních formulářů a distribučních kanálů.
Vládu na jednání 7. 5. 2024 (jsem) informoval, že na jednotlivých ministerstvech dochází ke zpoždění digitalizace a plnění povinností vyplývající z uvedeného zákona. Další materiál ke špatnému stavu plnění povinností z výše uvedeného zákona pro jednání vlády byl nahraný do systému eKLEP 30. 9. 2024.
Pro zlepšení situace s cílem zvýšení výkonu jednotlivých ministerstev byly projednané akční plány, které zpracovali zástupci jednotlivých rezortů pro splnění své povinnosti digitalizaci služeb dle agend ve své kompetenci. Z dashboardu Digitální agentury DIA, o kterém jsem mluvil, která stav plnění jednotlivých ministerstev monitoruje, vyplývá, že postup prací, a zejména příprava publikace interaktivních formulářů probíhá se značným zpožděním. Až na Ministerstvo průmyslu a obchodu žádné jiné negarantuje naplnění zákona pro služby ve své odpovědnosti. Ministerstvo kultury, spravedlnosti a školství výrazně zaostávají a digitalizace jejich služeb je pouze v jednotkách procent.
Stav plnění zákona o právu na digitální služby je nevyhovující a je zřejmé, že konkrétní ministerstva neplní úkoly stanovené zákonem, to je zajistit své služby jako služby digitální k termínu účinnosti zákona, to jest k 1. 2. 2025. Jsou nepřipravené, a to navzdory podpoře DIA. Pro představu masivní podpory uvádím přehled jednání a pomůcek, které DIA a můj kabinet na Úřadu vlády pro pomoc jednotlivým rezortům připravil a absolvoval.
Žádám vás, pane premiére, o vysvětlení, jaká opatření učiníte vůči ministerstvům, zejména těm, kde je nejvíce zpomalená příprava, aby byla digitalizace urychlena. V opačném případě se obávám, že bude nezbytné posunout účinnost zákona o právu na digitální služby v řádu let, a tím se zase digitalizace služeb pro občany na jednotlivých ministerstvech posouvá do nedohledna."
Takže to je přesně to, o čem jsem mluvil, ta interpelace z 31. 10. tak, aby byla vláda i po odchodu Ivana Bartoše jako vicepremiéra upozorněna na to, jaké jsou problémy při plnění tohoto zákona na jednotlivých rezortech.
A nyní budu mluvit o odpovědi na tu interpelaci, která je velmi zajímavá, ve které pan premiér má jednu zásadní větu, která je pozoruhodná: "Je také pravdou, že některé rezorty nevyvinuly dostatečné úsilí, aby zákon řádně naplnily." Takže to je od pana premiéra, který zde stojí. Ve své odpovědi na interpelaci jasně říká, že jsou to ty rezorty, které měly digitalizaci na starosti, a že některé z nich nevyvinuly dostatečné úsilí, aby zákon řádně naplnily. A pan Trpkoš... (Někdo zprava.) Tady kolega na mě pokřikuje - místní rozvoj je mezi těmi lepšími. Místní rozvoj - podívejte se na tu tabulku. Digitalizační agentura, dia.gov.cz, tam máte tabulku, ta druhá - Interaktivní formuláře, místní rozvoj a MPSV jsou nahoře. Ale já jsem mluvil tady o těch, které jsou dole, to znamená, tam se ani nezasnažili. A to jsou ti premianti, o kterých se tady nemluví, ti, kteří tam mají nulu, nebo ti, kteří tam mají 1 procento. To se bere jako český standard, že tam se to teda neposunulo vůbec, tak to je neproblematické, to prostě jenom odsuneme a je to pohoda. Ale jak k tomu přijdou ti lidi? Ti nedostanou žádné služby kvůli tomu.
Teď k té odpovědi na interpelaci, která se týká odkladu digitálních služeb, od pana premiéra Fialy, ke které jsme se bohužel nedostali, protože dneska ty interpelace jsou kvůli načasování mimořádných schůzí zrušené: "Vážený pane poslanče" - ta odpověď je z 29. 11. 2024, čili je to poměrně čerstvá odpověď - "Vážený pane poslanče, reaguji na vaši písemnou interpelaci, ve které se dotazujete, jaká opatření učiním vůči ministerstvům, zejména těm, kde je zpomalená příprava, aby digitalizace byla urychlena. Plnění zákona o právu na digitální služby je transformační proces napříč jednotlivými ministerstvy a dalšími ústředními správními úřady. Nejedná se o úpravu několika agendových informačních systémů, ale o změnu přístupu orgánů veřejné moci k uživatelům. Prakticky to znamená změnu rozhraní z vysokého počtu agendových informačních systémů či portálů, které přímo komunikují s občany přes internet. Agendu, kterou jste vykonával vy, i v roli místopředsedy vlády pro digitalizaci při koordinaci eGovernmentu a plnění zákona o právu na digitální služby převzal místopředseda vlády Marian Jurečka. Navazuje na vaši práci a pokračuje v nelehkém úkolu, jakým digitalizace veřejné správy je. ***