Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(10.10 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

Souhlasím s vámi, že v případě některých systémů se digitalizace odkládá. Důvody odložení jsou různé. Jedním z důvodů je, že systém pokrývá agendu, kterou nedává smysl z ekonomického pohledu digitalizovat" - jsme ve shodě - případně z důvodu, že dotyčná agenda prochází zásadní legislativní změnou a nemá smysl digitalizovat současný stav, protože by to znamenalo neadekvátně vynaložené veřejné prostředky. Dále k odkladům dochází například v případech, kdy konkrétní informační systém není z různých důvodů v souladu s aktuálním či budoucím legislativním stavem, není tedy možné ji uvést do ostrého provozu. I v takových případech je vhodnější spuštění informačního systému odložit a neohrožovat jeho spuštěním výkon dané agendy, zejména její důvěryhodnost vůči uživatelům z řad občanů a firem. A je také pravdou" - teď je tady ta důležitá věta -" je tady taky pravdou, že některé rezorty nevyvinuly dostatečné úsilí, aby zákon řádně naplnily.

Ve věci plnění zákona o právu na digitální službu jsem přikázal provést revizi stavu připravenosti a na jejím základě zpřesnění akčních plánů. Požaduji provést zejména identifikaci klíčových služeb každého úřadu, tedy prioritizaci." Je to skvělé, ne? Po třech letech. Každý úřad, který měl za úkol to dodělat do roku 2025, tak teď si bude určovat prioritizaci. Dále pokračuji ve čtení odpovědi citací: "Výsledkem je zpřesněný akční plán po jednotlivých ministerstvech a rovněž závazek ke splnění digitalizace portálovým způsobem, zejména u jejich prioritních digitálních služeb. Výsledný dokument se po projednání vládou stane závazným pro jednotlivá ministerstva a za jeho plnění budou odpovědné osoby digitálních zmocněnců jednotlivých ministerstev.

Dalším opatřením je identifikace služeb, jejichž digitalizace portálovým způsobem není ekonomicky obhajitelná vzhledem k jejich velmi nízké četnosti použití, a to bez ohledu na způsob podání. V návaznosti na to pak bude provedena novelizace zákona o právu na digitální službu směřující k tomu, že tyto služby nebude povinnost digitalizovat portálovým způsobem. Které služby se nebudou digitalizovat portálovým způsobem, to bude posuzovat čistě na základě objektivních kritérií, která vyhodnotí Digitální a informační agentura. Jakkoliv poslední slovo v této věci bude mít vláda, jakákoliv žádost o výjimku bude muset být kvalitně podložena objektivními důvody." To je v pořádku. Tam jsme ve shodě.

"Zároveň mohu sdělit, že se dobře daří plnit katalog služeb, popisy těchto služeb, a to zhruba ze 70 procent." Takže po čtyřech letech od toho zákona ze 70 procent ministerstva popsala, co ty jejich služby (jsou) zač. Bohužel, když to vláda přebírala, realita byla ještě dramaticky horší, protože tam nebylo odpracováno skoro nic. "Jednotlivým ministerstvům jsem nyní dal úkol splnit závazek z akčního plánu, že k 1. 2. 2025 budou mít popisy služeb hotové." Takže k 1. 2. 2025 sice nebudeme mít ty digitalizované služby, ale budeme mít jejich textové popisky. "Digitální a informační agentura současně připravila úpravu dashboardu k zákonu o právu na digitální službu tak, aby reflektoval fakt, že některé služby k digitalizaci vhodné nejsou a metrika k elektronickým formulářům byla přesnější. Stejným způsobem by mohly být vyznačeny i služby, kde digitalizace portálovým způsobem není ekonomicky obhajitelná. Nerovnoměrnost v úrovni implementace zákona o právu na digitální službu bude řešena větší spoluprací pomalejších rezortů s těmi, které jsou v dané problematice dál. Dále budou příslušný ministr či ministryně vedeni k tomu, aby o problémech informovali včas a využili nabízených služeb ze strany kompetenčních center Digitální a informační agentury." To je samozřejmě hezká myšlenka, ale pokud některý rezort není vybaven tím, že tam má kompetentní lidi, tak se obávám, že výlet na Digitalizační agenturu a kompetenční centrum úplně nepomůže. A stejně tak nepomůže to, že bude jenom informovat vládu. Tam se opravdu musíme podívat na to, jak se to zaseklo, proč se to zaseklo, jestli na tom ministerstvu ten ministr to tlačil kupředu, aby se to posunulo, aby se udělal ten systém aspoň zčásti tak, aby bylo možné některé služby spustit, nebo jestli se to úplně zaseklo a odkládalo.

"Krajním opatřením, které se však nyní ukazuje jako nutné, je odložení účinnosti zákona o právu na digitální službu prostřednictvím modifikace textu přechodného opatření o přiměřenou dobu. Ze zpřesněných akčních plánů totiž vyplývá, že bohužel i značná část služeb, které nelze považovat za nízkočetné, by nebyla jednotlivými ministerstvy digitalizována portálovým způsobem k 1. 2. 2025, což by vystavilo státní instituce možnosti čelit případným správním žalobám občanů a právnických osob pro neplnění zákona o právu na digitální službu. Pro napravení situace v mezidobí, které odložením vznikne, budu požadovat zvláštní plán, který zaručí splnění zákona v nové lhůtě." Takže tou garancí bude další akční plán. "Za tímto účelem se nově vzniklému plánu bude vláda pravidelně věnovat a průběžně bude vyhodnocovat jeho plnění. Ujišťuji vás nicméně, že dvouletý odklad neznamená dva roky volna, ale naopak prostor pro intenzivní práci, aby v roce 2027 byly veřejné služby digitálně dostupné v souladu se zákonem."

Já to úmyslně čtu celé, aby mě nikdo nemohl obviňovat z toho, že jsem si vybral jenom ty pasáže, které jsou v náš prospěch, aby zazněly i ty části, které se týkají, které jsou třeba nějakou představou pana premiéra, jakým způsobem do roku 2027, když vláda končí v roce 2025, to možná bude hotové díky tomu, že se udělá akční plán. Ale tady bylo v řadě případů voláno po reflexi a sebereflexi na Ministerstvu pro místní rozvoj, ale žádný takový proces, abychom to projednávali několikrát tady v Poslanecké sněmovně, neproběhl prakticky ve vztahu k žádnému z ostatních rezortů, které jsou na tom daleko a daleko hůře z hlediska přípravy na zákon o právu na digitální služby, než je Ministerstvo pro místní rozvoj.

Budu pokračovat: "Jednotlivá opatření uvedená v aktualizovaném akčním plánu projedná vláda a rozhodne o dalším postupu. I díky vám" - dále pokračuje pan premiér - "i díky vám se posunula digitalizace za poslední tři roky významně dopředu. Byla odvedena spousta kvalitní práce. Byla založena Digitální a informační agentura a byly spuštěné důležité digitalizační projekty. Věřím, že je naším společným zájmem, aby tato práce nebyla znehodnocena, ale naopak dovedena k úspěšnému konci."

Já bych tedy chtěl, abychom od pana vicepremiéra Jurečky tedy v rámci rozpravy slyšeli, jak to vypadá na těch ostatních rezortech, jak proběhlo vyhodnocení plnění dashboardu, který má Digitalizační agentura, jaké jsou konkrétní milníky a termíny, to, co má být hotovo za této vlády, a to, co tato vláda je připravena předat svým nástupcům, případně v čem bude pokračovat, aby občané mohli zhodnotit u každého rezortu, za který je zodpovědná každá politická strana, jak se to tam daří nebo nedaří. Nemyslím si, že toto je nepřiměřený požadavek, naopak si myslím, že Poslanecká sněmovna, která má ze zákona kontrolovat vládu v plnění úkolů, které jsou stanoveny zákonem, tak se musí zákonitě ptát i na tyto záležitosti.

A nyní budu krátce avizovat ten pozměňovací návrh. My bychom pozměňovací návrh tedy nepodávali, kdyby nebyl podán pozměňovací návrh, nebo avizován od pana Jurečky, který je nahraný v systému, a to z toho důvodu, že taky máme pochybnosti, jestli je to vhodné a správné načítat to k tomuto návrhu zákona. Ale vzhledem k tomu, že ten návrh pravděpodobně - a vláda to avizovala - podán bude, tak se domníváme, že by Poslanecká sněmovna měla zvážit i druhou alternativu, a to nastavit to tak, aby byl termín určen v zásadě tak, že bude korespondovat s funkčním obdobím této vlády, aby skutečně ministerstva byla pod tlakem digitalizaci posunout a neodkládat ji na příští vládu, protože tam se může stát úplně to samé, jako byl efekt Hamáček - to znamená, zůstane to na těch ministerstvech ležet, nikam se to neposune, příští vláda to kvůli laxnosti bude mít velmi těžké a nebudou tam ty věci připraveny. ***

 




Přihlásit/registrovat se do ISP