Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(9.50 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

Já jsem zaslechla, jak říkáte: A my - oni - tohleto obstruují, nebo ne? Já třeba například zítra se budu k jednomu zákonu opět vyjadřovat a budu se k tomu vyjadřovat z hlediska toho, že se jedná o přílepek, opravdu o materii nesouvisející s projednávanou věcí. A vy nás potom vlastně, vy se domníváte, že pouze obstruujeme, ale prosím vás, zkusme se vždycky bavit o tom, o čem je ten daný zákon, a domnívám se, že to se tady neděje. Potom, až zítra budeme řešit lex Ukrajina,a já řeknu, proč měníte trestní zákoník, tak se na mě budete dívat, jako že obstruuju. A tady je to totéž.

Kolegové vám vysvětlili, že dáváte přílepky, ale prosím vás, skoro každý zákon tady je s přílepkem, který nesouvisí s daným zákonem. Tohle opravdu není normální. Chcete dodržovat svoje programové prohlášení vlády? A v tom jsou teď i Piráti, omlouvám se kolegovi Michálkovi, vaším prostřednictvím, ti to taky podepsali. Chcete dělat dobrou legislativu? Tak zkuste dodržovat vlastní programové prohlášení vlády. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně, za dodržení času. Dále s další faktickou vystoupí paní poslankyně Vladimíra Lesenská. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji, vážená paní předsedající. Já mám jednu jedinou otázku. Vaši vládní ministři, ať už jsou čtyřkoaliční, nebo pětikoaliční, se bijí v prsa, jak šetří státní rozpočet, likvidují a ruší pošty, likvidují a ruší část Úřadu práce, přesouvají lidi z Úřadu práce na Okresní správu sociálního zabezpečení s tím, všechno si občan zařídí z pohodlí pokoje obývacího, z gauče, a najednou se dozvídáme, že digitalizace opět o další dva roky, a ještě v rámci přílepku?

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí s přednostním právem pan předseda Jakub Michálek.

Mám zde jedno sdělení, pan poslanec Janulík hlasuje s náhradní kartou číslo 38.

Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuju za slovo, vážená paní předsedkyně. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení občané, dneska v poměrně nenápadném bodě, novele elektronických komunikací, projednáváme zásadní změnu, kterou odložíme digitalizaci o dva roky. Je to v podstatě plošný odklad závazku podle zákona o právu na digitální službu o dva roky, proto já tomu říkám zaříznutí digitalizace. Je to úplně stejné, jako když nás kritizovali za digitalizaci stavebního řízení, že se podařilo dodat pouze systémy na straně občanů, ale s těmi úřednickými měli ti úředníci problém a byly tam špatné funkcionality, tak místo toho se neudělá nic, protože se to odložilo o tři roky. Před námi nebylo nic, za nás se spustil Portál stavebníka, digitalizace stavebních dokumentací, a po nás zase nebude nic, po nás se bude zase zpracovávat analýza a digitalizace se odkládá na příští vládu.

To je ta zodpovědnost, hodit to na někoho dalšího, kdo nevíme, kdo to bude. A samozřejmě, první věc, kterou ten někdo udělá, tak se podívá kolem sebe a zjistí, že jakmile se to odložilo tímto způsobem na příští vládu, tak úředníci přestali dělat, pokračovalo to ve stejném marasmu, a potom to bude muset zase příští vláda zase znovu odložit. Vždyť my tady před sebou máme živoucí příklad neschopnosti dělat IT projekty, což je eLegislativa, která se dělá od roku 2007. Od roku 2007 my tady digitalizujeme vlastní fungování legislativního procesu. A po takovéhle době, skoro dvaceti letech, stejně to není nasazené a stejně se to odkládalo.

Takže proto říkám, tohle to není cesta, my musíme přijmout odpovědnost, i když to bude nepříjemné - ano, my jsme přijali odpovědnost, některé věci se nepovedly v digitalizaci stavebního řízení, ale počítají se výsledky, počítají se věci, které se podařilo dotáhnout do konce, a vláda v téhleté oblasti udělala nějaké úspěchy. Na některých rezortech to fungovalo, spustily se eDoklady, leccos se udělalo na MPSV, ale v ostatních rezortech, tam prostě výsledky pokulhávají.

Příčiny jsou různé a myslím si, že patří k solidní demokratické diskusi, aby vláda tady vystoupila a ty věci zdůvodnila. Jenomže vicepremiér pro digitalizaci pan Jurečka tady není místo toho, aby tento svůj návrh, který je zásadním zásekem do celé té úpravy, obhájil, stál si za ním, vysvětlil, proč je potřeba. A já musím říct, že ano, je pravda, že na těch rezortech dneska nejsou ve stavu, kdy by to mohli spustit, a o to spíš si musíme povídat o tom, proč tomu tak je na jednotlivých rezortech. Takže nějaký odklad bohužel potřeba bude, na to jsme upozorňovali a samozřejmě nám to vadilo, protože jsme neustále psali těm rezortům: Jak jste na tom, jak jste na tom? A oni nám psali nazpátek: Ano, děláme na tom, děláme na tom. A pak ta čísla samozřejmě nestoupala, ale pořád je to posun oproti tomu, co tady bylo předtím.

Připomeňme si, že tato vláda přebírala digitalizaci od svých předchůdců, předtím digitalizaci měl pan Hamáček, ještě tam byl kolem toho pan Dzurilla, a Hamáček samozřejmě to předal v podobě, že u drtivé většiny těch služeb ani neudělali popis služby, to znamená to, aby úředníci popsali, v jakém stavu je ta služba, jaké má funkcionality, kolik to stojí, kam si člověk má dojít a tak dále, jak to funguje. Ani ten popis se neudělal, natož aby se to vůbec zdigitalizovalo. Takže já musím říct, že jsem velmi překvapen, že pan vicepremiér Jurečka je přihlášen ke svému pozměňovacímu návrhu, byl tady minule, a předpokládám, že asi ten svůj návrh načte v podrobné rozpravě, ale není tady v sále, nevystoupí v obecné rozpravě a neobhájí to, k čemu jsme vyzývali jako Piráti na grémiu, proč to vypadá na těch ministerstvech takovým způsobem, jak to tam vypadá - protože ta digitalizace probíhá na rezortech. To nejde řídit, že jeden člověk bude digitalizovat všechny služby celého státu, to tak není nikde na světě, to je samozřejmě naivní a nesmyslný pohled na digitalizaci.

Takže my jsme říkali: Toto, co se tady chystá provést, je velmi problematické už z hlediska toho, jestli to má souvislost vůbec s tím návrhem zákona. Ale je to problematické, i že se takto důležitá věc skrývá před veřejností, protože to je odklad digitalizace na dva roky a takovou zásadní věc někdo tady musí vysvětlit, obhájit a dát do souvislosti s tím, proč se to na těch ministerstvech zaseklo, ať máme konkrétní fakta, čísla. My chápeme, že leckdy přijdou problémy, že digitalizace je náročný proces, ale není možné se tomu tímto způsobem vyhýbat, že se někdo přihlásí a potom tady ani nevystoupí. A my jsme to říkali transparentně předem, my jsme to říkali na grémiu, my jsme to říkali veřejně. Je potřeba, aby tady za vládu byl někdo přítomen a aby obhájil, proč dochází k odkladu na těch jednotlivých ministerstvech. Rezort po rezortu podle té tabulky, kterou má Digitalizační agentura na svých webových stránkách, tam je u každého rezortu uvedeno, do jaké míry se dařilo rezortu zavádět ty popisy, do jaké míry se dařilo zavádět elektronické formuláře, jak mají připraveny portály a tak dále a tak dále, ale to tady nikdo za vládu obhájit nedokázal, ačkoliv pan Jurečka tedy je zjevně přítomen v budově. Asi má důležitější věci na starosti, než je jednání Poslanecké sněmovny a zásadní návrh, kterým jako vicepremiér pro digitalizaci chce odložit digitalizaci o dva roky.

Já jsem přesvědčen, že můžeme Ivanu Bartošovi vytýkat leccos, ale jednu věc si myslím, že musíme uznat, že tady v Poslanecké sněmovně, když se řešily digitalizační zákony, když se řešil stavební zákon, tak se neschovával někde v kanceláři, ale přišel a velmi podrobně se snažil vysvětlit svoje stanovisko a obhájit svoje návrhy, proč navrhuje to, co navrhuje, a proč je to důležité. I člověk se může mýlit, člověk může dělat chyby, ale myslím si, že politik by měl být schopen vysvětlit a obhájit, co se vlastně stalo, protože jinak se nedokážeme nikam dál posunout, a Ivan Bartoš tady vždycky byl u pultíku a podrobně to popisoval, jak ve věci stavebního zákona, který nakonec, pokud se nepletu, odhlasovala snad celá Sněmovna, tak ve věci digitalizace. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP