Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.50 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)
V tuto chvíli je namístě vést tu debatu tak, abychom dokázali zacílit toto nařízení, o jehož smysluplnosti nepochybuji, ale tam, kam skutečně patří, a tam byli schopni také v těchto částech světa mít to, ta jednotlivá opatření, která mají bránit odlesňování, skutečně pod kontrolou. Takže to vám mohu přislíbit, že tu debatu povedeme na evropské úrovni.
K panu poslanci Kottovi a té jeho teďka faktické poznámce. Já si toho jsem vědom, s majiteli školek jsem v kontaktu, oni mě oslovili, já jsem jim řádně odpověděl, tu věc jsem vysvětlil - jednak samozřejmě že majitele školek obecně, nejenom těch lesních, podporujeme, máme k tomu jeden z titulů v tom segmentu národních dotací, a pokud jde o například teď kompenzaci za mrazy, i tam počítáme s nějakou drobnou podporou kromě sadů ovocnářů právě i do segmentu školek. Nicméně je potřeba říct zcela srozumitelně a jasně, že vzhledem k tomu, co za chvíli budeme projednávat v novele lesního zákona, například prodloužení doby pro přirozenou obnovu lesa, tak se samozřejmě výrazně mění struktura hospodaření v lesích. Tohleto opatření totiž už dneska na výjimku platí od doby kůrovcové kalamity a logicky tady se úplně nepotkal evidentně ekonomický plán těch dvou nebo kolika velkých společností školkařů, kteří teď ten odbyt nemají tak, jak si představovali, a je to pro ně ekonomický problém. Ale byznysové riziko skutečně nemůže tady nést na svých bedrech stát. To si myslím, že všichni rozumíme, všichni chápeme. Čili my určitě pomáháme.
Já jsem komunikoval i s generálním ředitelem Lesů České republiky, slovenskými lesy, tam v rámci zalesňovacího plánu budeme nějakou sadbu odebírat. Ale to, že tady úplně se nepotkala realita s tím ekonomickým plánem podnikatelským, to bohužel je podnikatelské riziko, které takto brát musíme. Neznamená to, že bychom omezovali nebo škrtali ty podpory, o kterých jsem hovořil.
Děkuji a prosím o posunutí do zemědělského výboru tak, abychom tu debatu mohli vést už tam. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Pan zpravodaj nechce závěrečné slovo.
To znamená, nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Nejprve se zeptám, zda někdo navrhujete přikázání jinému výboru než zemědělskému jako garančnímu? Takový návrh nevidím.
Než dám hlasovat, tak vás všechny odhlásím, eviduji žádost o vaše odhlášení. Prosím, přihlaste se opět svými kartami.
Přečtu ještě omluvu: od 16.35 do 20 hodin ze zdravotních důvodů se omlouvá paní poslankyně Věra Kovářová.
Počet přítomných v sále se ustálil, já tedy nejprve přečtu, o čem budeme hlasovat.
Dám hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako garančnímu výboru.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo souhlasí s tímto návrhem? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 420, přihlášeno 101 poslankyň a poslanců, pro 101, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako garančním výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh výboru pro životní prostředí jako dalšímu výboru. Ptám se, zda chcete navrhnout ještě další výbor k projednání? Žádný takový návrh nevidím, v tom případě dám hlasovat.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k jednání výboru pro životní prostředí jako dalšímu výboru? Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 421, přihlášeno je 101 poslankyň a poslanců, pro 81, proti 4. Konstatuji, že tento návrh zákona byl přikázán k projednání výboru pro životní prostředí.
Vzhledem k tomu, že žádné další návrhy nepadly, tak vám děkuji a končím projednávání tohoto tisku.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
38.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 814/ - prvé čtení
I v tomto případě z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Marek Výborný. Já vás prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, máme třetí tisk, a to novelu zákona o lesích, novelu lesního zákona. Dovolte mi na začátek připomenout, že se jedná o... (Hluk v sále.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane ministře, ale kolegyně, kolegové, prosím o ztišení. Děkuji.
Prosím.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Já jsem dokonce přesvědčen, že z těch tří tisků, které jsme teď projednávali, tento je nejdůležitější a nejzásadnější. Je to největší novela lesního zákona od roku 1995, kdy tento zákon ještě v éře mého předchůdce, ministra zemědělství Josefa Luxe, byl napsán. Má více než dvě stě novelizačních bodů a dovolte mi, abych vám krátce tuto novelu tady nyní představil.
Základní leitmotiv celé novely je méně regulace, více motivace. Když to vysvětlím: chceme vlastníky lesů, primárně nestátní vlastníky lesů, to znamená obce, města, soukromé vlastníky, církve a další, motivovat k tomu, aby sami s péčí řádného hospodáře se věnovali svému hospodaření na lesní půdě, a chceme jim dát v rámci programového prohlášení vlády také větší svobodu k tomuto hospodaření. To hospodaření má být šetrnější, má zvýšit pestrost lesů a usnadnit jejich adaptaci na změny klimatu. Fakticky ta novela vznikala pod zkušeností nebo se zkušeností s kůrovcovou kalamitou, která potkala Českou republiku v letech 2017, 2018 až 2021 a stále ještě doznívá. Ty zkušenosti, které jak státní Lesy České republiky, Vojenské lesy, tak samozřejmě i soukromí vlastníci měli, jsme se snažili do této velké novely lesního zákona zapracovat. Zákon snižuje povinnosti vlastníků na míru nezbytnou pro zachování všech funkcí lesa a odstraňuje zbytečnou administrativu. Novela například prodlužuje, a za chvíli o tom budu hovořit, dobu pro obnovu lesů ze 2 na 5 let a jsou tam některá další opatření. Znovu říkám, v duchu snižování administrativy a byrokratické zátěže, přesně v tomto duchu u této novely postupujeme.
Dále chceme umožnit - opět je to v souvislosti s adaptací na klimatickou změnu - na lesních pozemcích budování tůněk, poldrů, přehrádek pro zadržování vody s celkovou plochou včetně vodní hladiny až do 1 000 metrů čtverečních. Nově bude možná pastva dobytka v lese, která však nesmí les poškozovat a je omezena na souhlas vlastníka daného lesa, ale je to věc, která se opět potkává a dokáže propojit činnost zemědělskou a činnost lesnickou. Standardně ji známe i v okolních státech. Podle novely - to chci zdůraznit, protože v průběhu její přípravy tady občas kolovaly některé dezinformace, tak chci zdůraznit - nadále bude možné vstupovat do lesa na vlastní nebezpečí, bude možné tam sbírat lesní plody pro vlastní potřebu a bude možné také pro vlastní potřebu sbírat klestí. Pokud by si z toho někdo chtěl vyrobit živnost, tak to samozřejmě možné nebude, ale nicméně pro nějakou vlastní potřebu toto zůstává bez jakýchkoliv omezení. Samozřejmě například při sběru lesních plodů - my jsme v tom premianti v Evropě, ta statistická čísla jsou až někdy neuvěřitelná - to musí probíhat v souladu se zákonem, čili nesmí tím být les poškozován. Stejně tak nesmí docházet ani v uvozovkách k drancování toho lesa, čili tam je to omezení pro vlastní spotřebu. ***