Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.40 hodin)
(pokračuje Marie Pošarová)
Nařízení o dřevě je v České republice implementováno zákonem č. 226/2013 Sb., o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh, ve znění pozdějších předpisů. V současné době jsou příslušnými orgány pro provedení nařízení o dřevě Ministerstvo zemědělství, krajské úřady a Česká obchodní inspekce, přičemž pro režim licencí FLEGT jsou příslušnými orgány rovněž Generální ředitelství cel a celní úřady. Ministerstvo zemědělství má roli hlavního příslušného orgánu pro provádění nařízení o dřevě a nařízení FLEGT. Rovněž je hlavním správcem centrální evidence, která slouží pro potřeby kontroly systému náležité péče u hospodářských subjektů a je odvolacím orgánem proti rozhodnutím krajských úřadů. Ministerstvo zemědělství má hlavní postavení při komunikaci s Evropskou komisí, které hlásí porušení přímo použitelných předpisů a o zavedení režimu licencí pro dovoz dřeva a zpracovává a zasílá Evropské komisi výroční zprávu za předcházející rok.
S ohledem na rozsah souvisejících odborných činností a potřebné zajištění kontrol hospodářství subjektů Ministerstvo zemědělství pověřilo výkonem těchto činností právě Ústav pro hospodářskou úpravu lesů, ve zkratce ÚHÚL. ÚHÚL je organizační složka státu, která disponuje technickým a odborným zázemím pro plnění těchto úkolů, přičemž Ministerstvo zemědělství je jeho zřizovatelem. Na základě pověření Ministerstva zemědělství ÚHÚL provádí následující odborné činnosti: kontroluje u hospodářských subjektů povinnosti hospodářských subjektů stanovené nařízením EUTR a prováděcím nařízením Evropské komise o pravidlech pro systém náležité péče. V případě zjištěných nedostatků v rámci kontroly dává podnět příslušnému krajskému úřadu k uložení nápravného opatření, projednání přestupku nebo přijetí okamžitého prozatímního opatření, spravuje centrální evidenci, předkládá Ministerstvu zemědělství podklady pro správu o uplatňování nařízení o dřevě, poskytuje hospodářským subjektům technickou pomoc a poradenství a usnadňuje jim výměnu a šíření příslušných informací o nezákonné těžbě dřeva. V oblasti režimu licencí pro dovoz dřeva poskytuje odborné posouzení druhu dřeva použitého ve dřevařském výrobku. Z hlediska právní úpravy ÚHÚL provádí odborné činnosti na základě zákona o dřevě a pověření Ministerstva zemědělství. V rámci provádění kontrol ÚHÚL postupuje podle kontrolního úřadu - řádu, pardon - pokud příslušné přímo použitelné předpisy Evropské unie nestanoví jinak.
Krajské úřady kontrolují u hospodářských subjektů plnění povinností stanoveným nařízením o dřevě a prováděcím nařízením Evropské komise o pravidlech pro systém náležité péče. Přijímají podněty od ÚHÚL, a především projednávají související přestupky. Rovněž přijímají okamžitá prozatímní opatření a ukládají nápravná opatření podle přímo použitelných předpisů, dále předávají ÚHÚL informace o porušení povinnosti, informace potřebné ke zjištění osob odpovědných za uvedené porušení povinností a informace o pravomocném uložení pokuty. Česká obchodní inspekce je oprávněná kontrolovat obchodníky, zda plní informační povinnosti podle nařízení o dřevě, a projednávat příslušné přestupky, zároveň předává ÚHÚL a krajským úřadům informace o porušení povinností a informace potřebné ke zajištění osob odpovědných za uvedené porušování povinností a informace o pravomocném uložení pokuty.
Generální ředitelství cel poskytuje příslušným orgánům nebo ÚHÚL stanovené informace o dovozu dřeva nebo dřevařských výrobků včetně identifikace dovozců, množství a zemi původu výrobků, za účelem plnění povinností reportingu vůči Evropské komise pak předává Ministerstvu zemědělství informace nezbytné pro zpracování výroční zprávy. Celní úřad při dovozu přijímá a kontroluje licenci FLEGT pro dovoz dřeva. Pokud nastanou pochybnosti o druhu dřeva použitelného v dovážených dřevařských výrobcích, požádá Celní úřad ÚHÚL o odbornou spolupráci a odborné posouzení. V případě pochybnosti o platnosti licence pro dovoz dřeva pak požádá Ministerstvo zemědělství o ověření její platnosti u licenčního orgánu. Na základě pochybností může dřevařské výrobky zadržet postupem podle celního zákona do doby, než obdrží odborné posouzení nebo než je prověřena platnost licence pro dovoz dřeva. Celní úřad rovněž rozhodne o zničení dřevařských výrobků, pokud není předložena nebo je předložena neplatná licence FLEGT.
Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy v jejím celku: lesy jsou - a to i přes jejich význam - stále ohroženy odlesňováním a znehodnocováním, přičemž mezi lety 1990 až 2016 ubylo 1,3 milionu kilometrů lesů. Problém odlesňování souvisí i s dalšími dopady na složky životního prostředí, jelikož je hlavní příčinou úbytku biologické rozmanitosti. Emise z odlesňování jsou nejvýznamnější příčinou změny klimatu a na celkových emisních skleníkových plynů se podílí téměř 12 procenty.
V současné době se do popředí zájmu boje proti odlesňování dostalo zemědělství, které se na celosvětovém odlesňování podílí nejméně 50 procenty, a to především kvůli produkci palmy olejné a sóji. Pastva dobytka je pak zodpovědná za téměř 40 procent celosvětového odlesňování. Nařízení proti odlesňování bylo přijato v reakci na pokračující trend odlesňování a znehodnocování lesů ve světě a reflektuje hlavní příčiny odlesňování včetně zemědělské produkce. Jeho hlavním cílem je minimalizovat příspěvek Evropské unie k odlesňování a znehodnocování lesů na celém světě a současně snížit emise skleníkových plynů a úbytek biologické rozmanitosti. Problematika odlesňování a budování dodavatelských řetězců bez odlesňování byla zařazena mezi aktuální priority Evropské unie již sdělením ze dne 23. června 2019 s názvem posílení opatření Evropské unie na ochranu a obnovu světových lesů a v obecné rovině nařízení proti odlesňování vychází ze sdělení Evropské komise Zelená dohoda pro Evropu ze dne 11. prosince 2019. V podrobnější rovině je v souladu a naplňují cíle sdělení Evropské komise ze dne 20. května 2020 o strategii Evropské unie v oblasti biologické rozmanitosti do roku 2030. Navrácení přírody do našeho života a sdělení Evropské komise ze dne 20. května 2020 o strategii od zemědělce ke spotřebiteli pro spravedlivé, zdravé a ekologické potravinové systémy, a především odpovídá hlavním cílům sdělení Evropské komise ze dne 16. července 2021 o nové strategii Evropské unie pro lesy do roku 2030. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám také paní poslankyně. Je zde jedna faktická poznámka pana poslance Josefa Kotta. Prosím.
Poslanec Josef Kott: Děkuju pěkně za slovo, pane místopředsedo. Nechci zdržovat řádným přihlášením, faktická mi na to bude stačit.
Jenom jedna otázka. V podstatě navážu na to, co tady hovořil pan ministr ohledně uvádění genetického materiálu na trh, jedna záležitost a druhá záležitost. Dneska se školkaři, vlastně lesní školky, dostali do významných - možná finančních, někdy i existenčních -problémů tím, že v podstatě není zájem o sáď, a ta sáď, která může být použita v rámci podpor z Ministerstva zemědělství, musí splňovat určité parametry a nesmí být starší, domnívám se, víc jak tří let a tím, že v podstatě se teď snižuje možnost nákupu ze strany soukromých vlastníků, otázka zní - a je to stejně jako ta předtím, vzhledem k tomu, že jsem na to nedostal odpověď, tak věřím, že se o tom pobavíme na zemědělském výboru - jestli jsme připraveni v rámci pozměňovacího návrhu - ať už toho poslaneckého, anebo jestli ho připraví ministerstvo, ať už životního prostředí, nebo zemědělství - řešit vlastně sáď, která přeroste a která se v tuto chvíli nesmí používat jako oficiální dřeviny pro obnovu holin, které vznikly po kůrovcové kalamitě. Takže říkám, nechci tu odpověď dneska, ale když bude možno, určitě bych byl rád, abychom se o tom pobavili při jednání zemědělského výboru. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám pane poslanče. Ptám se, zda ještě někdo další chcete vystoupit v obecné rozpravě? Vzhledem k tomu, že žádnou přihlášku do rozpravy nevidím, končím obecnou rozpravu.
Ptám se pana ministra, případně pana zpravodaje, jestli chcete závěrečné slovo? Pane ministře, prosím.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju, pane místopředsedo, za slovo. Jenom velmi stručně, děkuji za ty příspěvky. V zásadě vůbec nerozporuji ty obavy, které tady zazněly ze strany vystupujících poslanců nebo paní poslankyně, do značné míry se s nimi ztotožňuji, proto jsem věnoval velké úsilí tomu, aby se podařilo to nařízení proti odlesňování na evropské úrovni minimálně odložit o ten jeden rok. To se zaplaťpánbůh povedlo. ***