Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(13.10 hodin)
(pokračuje Radek Koten)

Nicméně co se týká stanic technických kontrol, tak právě u těch vozidel, která mají registraci na území Ukrajiny, tak u nás v České republice tedy nemusí mít platnou technickou kontrolu. A mnohdy se jedná i o starší vozidla, nejenom o ta luxusní. A tam právě vidím problém v tom, že my jako Česká republika si skutečně nejsme schopni ohlídat právě tuto oblast, to znamená, aby zde jezdila auta v dobrém technickém stavu, která neohrožují bezpečný provoz v České republice. Ale hlavně, samozřejmě my tady prosazujeme Euro 6, Euro 7 a bůhvíjaké euroelektromobily, no a tady tato vozidla nemusí ani na emisní kontroly. Takže já tady vidím opět velice silnou disproporci s občany České republiky a s těmi, které jsme zde teda přijali v tom režimu dočasné ochrany.

Dále bych se zmínil ještě o jedné věci, která bohužel není v tomto zákoně řešena. Je to v podstatě už rok zhruba zvyšující se právě kriminalita cizinců v České republice a ten nárůst kriminality. Já se tady vrátím k jednomu příběhu, který byl popsán dokonce i v mainstreamových médiích, tedy Disco Club ORION na Žižkově, kde místní občané odjíždějí na víkend pro jistotu na své chalupy, protože to, co se tam potom děje večer, nemá s bezpečností v podstatě nic společného. Jsou tam dlouhodobé stížnosti v této městské části a není to samozřejmě jenom tam, jsou tam neustále rvačky, nějaké potyčky. A většinou to jsou mladší lidé právě v tom režimu dočasné ochrany, kteří nějakým způsobem si tam možná vybíjejí nějaké své frustrace, ale myslím si, že užitečnější by tedy mohli být právě v místě toho konfliktu, kde by mohli ukázat, jak to dokážou posunout k lepšímu ten konflikt a jak zvítězit.

Takže tam si myslím, že by to chtělo nějakým způsobem ošetřit v případě, že tady někdo páchá kriminalitu, ať už to jsou přestupky, anebo i nějaké těžší zločiny, tak bychom skutečně měli uvažovat o tom, jakým způsobem to ošetřit, aby tito lidé dostali možnost bojovat v konfliktu na Ukrajině.

Nám to tady samozřejmě a i ten nárůst toho přílivu, který je zhruba 2 000 občanů Ukrajiny týdně v tomto roce a zatím teď s tou zimou se to pravděpodobně bude zvedat, my si tady musíme položit otázku, zda jsme schopni nějakým způsobem pro ty lidi vytvořit důstojné podmínky tak, abychom jim tu pomoc mohli poskytnout. Nicméně stanové městečko nebo sokolovna mi nepřipadá úplně jako adekvátní . A vzhledem k tomu, že některé další země si stanovily nějaký limit pro přijímání, tak u nás jsem to zatím nezachytil. A myslím si, že i když u nás ten nápor zvládl Hasičský záchranný sbor, Policie České republiky, Cizinecká policie, OSPOD a všechny tady ty organizace to zvládly naprosto na jedničku, tak na druhou stranu si musíme položit otázku, zda jsme schopni i nadále poskytovat plnou kvalitu tak, jak jsme to udělali v tom začátku. Protože teď jsme nějakou dobu v tom konfliktu už od toho roku 2022 to budou téměř nebo za chvíli tři roky a nyní máme problém ve Vězeňské službě, protože samozřejmě ti lidé, kteří tady páchají trestnou činnost, tak bohužel následně potom zatěžují i naši Vězeňskou službu, protože tam jsou nakonec tedy umístěni. A to jsou ty nejtěžší zločiny, které jsou zde páchány, a jsou to vraždy, násilná trestná činnost a tak dále. Takže to si myslím, že je nutné také ošetřit.

Ale já bych se tady ještě zmínil o tom - a k tomu směřuji - a to jsou ty pozměňovací návrhy, které byly přijaty k tomuto tisku, prošly i výborem pro bezpečnost. Je tam několik věcí, které spíše souvisí s trestním zákoníkem, ale úplně přímo nesouvisí s tímto zákonem. Já se tady o tom zmíním ještě trošku obšírněji, protože jsem si na to nechal zpracovat právní rozbor a ten bych zde rád představil, a to z toho důvodu, abychom se tady nevydali nějakou cestou, která by porušovala ústavu, anebo dokonce by zde byl už nějaký precedentní rozsudek, kterým my bychom se neřídili při tom schvalování tohoto zákona.

Takže já bych tady rád načetl to právní stanovisko, které zde mám k dispozici, a tím pádem bych to nějakým způsobem asi trošičku popsal.

Níže uvedený text je právním stanoviskem, které s úctou předkládají a vypracovávají konzulové Protiválečného výboru v České republice k zařazení sněmovního tisku 727 hovorově nazývaného jako lex Ukrajina. Je to tedy konkrétně k usnesení o zařazení § 7x a 7y, jak to navrhl právě výbor pro bezpečnost dne 6. září 2024. Cílem je zdůraznit omezení usnesení, veškeré možné právní komplikace z něj vyplývající, jakož i vysvětlit postup vzdání se občanství Ruské federace a komplikace s tím spojené. Stanovisko je pravdivé v době jeho zveřejnění a je společným dílem osob, kterých se přímo týká, i nezávislých právních expertů. Pokud by se kdokoliv nebo kdykoliv změnily skutečnosti důležité pro toto stanovisko, zavazují se autoři stanovisko změnit a rovněž neprodleně informovat adresáty, kterým je to určeno.

Takže, krátce po vypuknutí války na Ukrajině přijala Česká republika velké množství ukrajinských uprchlíků. Vzhledem k existenci silné ukrajinské komunity i geografické blízkosti hledaly v České republice útočiště statisíce Ukrajinců. V reakci na příliv uprchlíků přijal Parlament České republiky zákon číslo 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí ozbrojených sil Ruské federace, dále jen zákon. A tento zákon byl několikrát novelizován, a to i v souvislosti s rozhodnutím Evropské unie o poskytnutí dočasné ochrany ukrajinským uprchlíkům. V současné době zákon upravuje následující záležitosti viz § 1 zákona.

Za a) podmínky udělování dočasné ochrany občanům Ukrajiny v návaznosti na rozhodnutí Rady Evropské unie 2022/382. Dále b) poskytování ubytování a souvisejících služeb osobám s udělenou dočasnou ochranou. Za c) asistovaný dobrovolný návrat. Z za d) zvláštní pravidla pro poskytování zdravotních služeb a za e) evidenci vozidel se státní poznávací značkou Ukrajiny.

Zákon se nezabývá žádnými záležitostmi týkajícími se ruských občanů. Opatření, jejichž cílem je omezit ruské občany v souvislosti s válkou na Ukrajině, například zavedení národního sankčního seznamu, zákaz vydání víz ruským občanům jsou řešena jinými zákony nebo legislativními nástroji.

Dne 12. června 2024 předala vláda České republiky Poslanecké sněmovně legislativní návrh zákona, kterým se mění zákon o pobytu cizinců, který má zavést další změny zákona. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP