Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(11.40 hodin)
(pokračuje Michal Zuna)

Tím zároveň dojde ke zrušení volné živnosti číslo 81, poskytování služeb virtuálním aktivem. A já věřím, že právě tím, že tou velkou licencí projde zřejmě - to nedokážu odhadnout, jestli 10, 15 nebo 18 firem, které, jak už jsem zmínil, tak spadají pod českou špičku, a o tu malou licenci tak požádají maximálně desítky.

Česká republika tedy není pračkou špinavých peněz v oblasti oblasti krypto aktiv, Česká republika je světovou špičkou v oblasti kryptoprůmyslu.

Navážu i na pozměňovací návrh A2, který tedy, který tedy v jeho části tak zavádí, v uvozovkách, právo na bankovní účet pro tyto společnosti. A já už jsem okomentoval ve faktické poznámce, že my jsme to navrhovali i v rámci novely zákona o platebním styku, a teď tedy to bude součástí pozměňovacího návrhu.

No a takovou určitou třešničkou pro české krypto prostředí tak je pozměňovací návrh A4, který tedy narovnává asymetrii mezi zdaněním cenných papírů a kryptoaktiv, kdy docházelo k naprosto vlastně absurdní situaci, která tady byla částečně popsána v tom, že pokud si nakoupím kryptoaktiva přes ETF fondy, tak nejenom, že se na ně uplatňují pravidla pro cenné papíry, ale zároveň si je i mohu odečíst z daní přes nově schválený (DIP?). A vedle toho taky napřímo držená kryptoměna, která nemá žádná pravidla, která nemá časový test, která nemá hodnotový test, kdy na držitele kryptoaktiv vlastně doposavad stát pohlížel spíše jako na sprosté podezřelé než na zodpovědné střadatele.

Takže toto žádný z těch pozměňovacích návrhů rozhodně není ohrožení pro Českou republiku, není ohrožením v oblasti praní špinavých peněz. A já bych to potvrdil i tím, že na všechny pozměňovací návrhy tak 8. října dala i souhlasné stanovisko Stálá komise pro kontrolu (činnosti) (Finančního) analytického úřadu, kdy všichni její členové hlasovali pro všechny tyto pozměňovací návrhy.

Já podle průběhu debaty neočekávám, že by někdo vystupoval zásadně proti. Možná mě někdo vyvede z omylu, ale (s pousmáním) přece jenom tady ještě jsou, přece jenom jsou tady ještě určité obavy z účastníků kryptoprostředí - řekněme, že rozumím obavám některých matadorů, řekněme (OGs) kryptoprostředí, kteří - já nebudu říkat regulace, ale nastavení pravidel - považují za něco, co do kryptoprostředí nepatří, ale věřte, že pokud chceme letět na měsíc, tak s touto legislativou to půjde lépe.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí pan poslanec Flek a následuje pan poslanec Nacher. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Flek: Děkuji, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem rád, že zde můžu stát u tak důležité věci, a kolegové už zmínili mnoho, mnoho předtím, ať už vyjádření k NCOZ, anebo také můj kolega ctěný, vaším prostřednictvím, Michal Zuna.

Já jenom bych na začátku zmínil, že Česká republika patří mezi velmoc v kryptosvětě. Můžeme říct, že má velký náskok v Evropě. A my bychom neměli být co, inovace a rozvoj brzdíme. Proto jsme s kolegy podali pozměňovací návrhy, kde narovnáváme pravidla pro kryptoměnu a sjednocujeme pravidly (pravidla?) s jinými investicemi.

Jedná se nejen o to, co tu zmiňoval kolega Michal Zuna, vaším prostřednictvím, pozměňovací návrhy k licencím, bankám a tak dále, ale samozřejmě ta třešnička na dortu, kterou on zmiňoval, je časově-hodnotový test, který se týká pouze zisků z dlouhodobého držení kryptotiv. Hodnotový test je odvozen od výše prodeje cenných papírů, a to v částce do 100 000 korun za zdaňovací období. Dále navrhujeme časový test v horizontu tří let, taktéž jako je tomu u cenných papírů. Nezasahujeme do příjmů z poskytovaných služeb placených v kryptoměnách a nakupování kryptoaktiv v podobě ETF na burze spadá právě do rámce nakupování cenných papírů, zatímco (na) samotná kryptoaktiva, která nejsou nakupována na burze, se časový test nevztahuje.

Proto jsem rád, že předkládáme tento návrh, kde logicky narovnáváme pravidla. Jako sekundární efekt můžeme přivítat, že dojde k delšímu držení kryptoměn a nebude docházet ke krátkým spekulacím a vysokým výkyvům a podpoří dlouhodobé investování s kryptoaktivy. Kryptosvět je naší součástí a musíme si uvědomit, že tu s námi bude, a snažit, aby kryptaři neodcházeli do zahraničí, kde jsou pro ně přijatelnější podmínky. V prostoru (zčásti?) kolují zkreslující informace.

A já také musím poděkovat České krytoměnové asociaci a dalším, kteří nám pomáhali tyto spekulace a možná i nepravdy nějakým způsobem vyvracet. Česká republika již řadu let reguluje oblast krypto aktiv a praní špinavých peněz, kde přijetí regulace MiCA tuto oblast bude ještě zpřísňovat. A díky technologii (blockchainu), na kterém je krypto vytvořené, jasně stanovuje veřejný a neměnný záznam všech transakcí. Díky tomu lze efektivněji odhalovat podezřelé transakce, než je tomu například u hotovosti. A jen pro zajímavost - u kryptoměn se v globálním měřítku bavíme o méně jak o 1 % kriminality.

Já bych chtěl poděkovat všem kolegům a podpořit tento pozměňovací návrh, jsem rád, že jsem mohl být u jeho vytvoření - a nejen u tohoto - a chtěl bych poprosit i kolegy ve STANu, aby tento zákon podpořili, poděkovat také samozřejmě Patrikovi Nacherovi, který celou dobu s námi byl u toho. A budu doufat, že přemluvil i své kolegy z ANO, i když na výboru se někteří jeho kolegové zdrželi anebo byli proti.

Děkuji za pozornost a budu doufat v jeho přijetí.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec Nacher, následuje pan poslanec Novák. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Vážená paní předsedkyně, děkuju za slovo. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, dovolím si také k tomuto bodu vystoupit. Rozdělil jsem si to, protože dneska je to podle mě velký den pro tento sektor, který jako jeden z mála nevyžaduje dotace nebo nějaké privilegované podmínky - jo, ještě jednou, tenhle sektor nevyžaduje dotace a privilegované podmínky. Jestli my dneska něco děláme, tak podmínky narovnáváme. A dovolil jsem si to rozdělit na určitou historii tohoto tématu tady v Poslanecké sněmovně, potom krátce popíšu novelu, i když to tady kolegové dělali v čele s Jiřím Havránkem, a na konci trochu osvěty, protože aby to pro některé lidi nebyla nějaká mystifikace nebo výzva k tomu, kdo tomu nerozumí, aby najednou do toho, třeba do bitcoinu, nezačal investovat, aniž by věděl, jak se to chová.

Pokud jde o historii, dámy a pánové, navážu na to, co říkali kolegové. My tady máme chytré mozky a oni bohužel prostě z České republiky musejí odcházet pryč. Já vám přečtu stručně, abyste věděli, jak dlouho se tady tím zabýváme ve Sněmovně, dopis, který mi přišel 6. května 2020 - 2020. Diskriminace společností v oblasti podnikání, kryptoměn a bitcoinů.

Vážený pane poslanče - to přišlo mně - dovoluji se na vás obrátit se žádostí o pomoc při zprostředkování jednání či změny legislativy za účelem odstranění diskriminace. - To se pak já k tomu dostanu, to je ta bankovní diskriminace, kterou řešíme pozměňovacím návrhem - v roce 2014 jsem založil holding zastřešený společností (World BTC business?), který začal podnikat v oblasti kryptoměn. Pro věrohodnost našeho podnikání provozuji od května 2014 klientské centrum pro obchodování s kryptoměnami, kde intenzivně provozujeme i edukační činnost. V tomto konceptu jsme dlouhou dobu neměli žádnou konkurenci a byli jsme jediní na světě, kdo takto ke klientům přistupoval a stále přistupuje. - Jo, bavíme se teďka o situaci, kdy ten člověk to zakládal v roce 2014, jo? Jenom, abychom jako věděli ten rozměr. - Jako jediná fintech společnost v České republice jsme také součást výzkumného projektu, který je podpořen Technologickou agenturou České republiky a věnuje se využití lokálních virtuálních měn. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP