Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(20.20 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

Ale nicméně, opravdu ty dopravní zákony nechápu, proč jsou tady, když tu je taková komplexní úprava skoro všech dopravních zákonů. Já to tedy, vzhledem k tomu, co se tam upravuje, mi to není jasné, proč to není rozděleno, aby ty dopravní věci byly v těch dopravních zákonech, tedy v následujícím tisku 813.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Opět děkuji za dodržení času. Rozhlížím se, zda ještě někdo má zájem? Není tomu tak, a proto končím obecnou rozpravu.

Vnímám zájem o závěrečné slovo, nebo je ještě zájem o znovuotevření obecné rozpravy?

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Nevím, závěrečné slovo.

Tak nejdřív postupně odpovědi. Je samozřejmé, že projednávání v rozpočtovém výboru se účastní zástupci Generálního ředitelství Celní správy. To je samozřejmé. Je správný požadavek. Budou tam ty kompetence? Já jsem říkal, my se chceme koncentrovat na hlavní činnosti, které má dělat Celní správa. Ona jich za ty roky posbírala neuvěřitelně mnoho. A některé si bereme a některé pouštíme. Není to tak, že bereme všechny.

K té dopravě, no tak mi poraďte, jak mám převést kompetenci na úřad, který ještě neexistuje. Uvidíme, jak to bude časově. To pak sladíme. Těžko může být v silničním balíčku odkaz na instituci, která ještě neexistuje. Ale to určitě sladíme. Tady jde spíš o to, že to odchází od Celní správy. A my respektujeme jako návrh Ministerstva dopravy, kde to v jejich rezortu vlastně bude. To byl vlastně i dotaz pana zpravodaje.

Říkám, u lihu si bereme všechno zpátky, i ze zemědělství. Ale nevím, proč Celní správa má kompetence v oblasti pěstování máku. Například. Jo? Já tady mám deset příkladů, můžu je přečíst, těch kompetencí, ale je to podle mě spíš na tu podrobnější debatu. Je to ve shodě s ostatními rezorty. Není to tak, že jsme se nedohodli. A ta jednání nebyla jednoduchá, to přiznávám. Připomínkové řízení bylo dlouhé. Vypořádávání bylo dlouhé. Já bych si představoval ještě některé jako jiné převody. To, co v jiném zákoně, co třeba navrhujeme, tak já třeba s tím nesouhlasím, jo? Je to pozměňovací návrh, abychom si rozuměli. Nevím, jestli mluvíme o stejném tisku. Já tam mám negativní stanovisko, protože to je proti duchu toho tisku, který projednáváme v této chvíli. Tak to je asi všechno v závěrečném slově. (Zpravodaj něco připomíná z lavice.) Ještě jsem něco zapomněl?

Ano, tak k 1. 7. bude šest celních úřadů. Podle mých informací proběhla všechna výběrová řízení v klidu. To znamená, jsou vybráni zkušení lidé, kteří povedou těch šest celních úřadů. A ta myšlenka byla jednoduchá, aby všech šest mělo v podstatě stejný objem práce. Na těch patnáct to bylo velmi nevyvážené. Ale neruší se ta místní celní pracoviště, ta se neruší. Je to spíš manažerský krok a sjednocení té úrovně minus jedna na šest zhruba, ne stejně velkých, ale na šest úseků, které budou mít zhruba stejný objem práce v té hlavní činnosti, to znamená v celnictví. Určitě může i pan generální ředitel informovat o rozpočtovém výboru, jak přesně probíhá (nesrozumitelné?). Já jsem jen dostal informaci, že to vlastně proběhlo v klidu, že to vysvětlili zaměstnancům, že tam nejsou žádné vnitřní spory nebo nervozita. I tím, že byl dostatek času na tu přípravu od schválení konsolidačního balíčku do 1. 7. 2025. Takže to proběhlo podle mých informací relativně v klidu. (Zpravodaj se opět na něco ptá z místa.)

To nevím, to v tuto chvíli nejsem schopen... Nemáme s tím žádnou zkušenost. Já to považuju za službu, kterou poskytuje stát. A stát samosprávám nemusí účtovat každou službu. Ale ten detail zjistím do druhého čtení, nebo padne na výboru.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. To bylo závěrečné slovo pana ministra.

Má pan zpravodaj zájem o závěrečné slovo? Nemá.

Proto můžeme přistoupit k návrhu na přikázání výboru k projednání. Já jsem přivolala kolegyně, kolegy z předsálí. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoliv. My tedy můžeme přistoupit k hlasování.

(Zahajuji hlasování.) Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán rozpočtovému výboru jako garančnímu? Zmáčkne pro a zvedne ruku. Kdo je případně proti?

hlasování 316 se účastnilo 135 poslankyň a poslanců, pro 127, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru, takže se táži, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak.

Tímto konstatuji, že jsme se vypořádali se všemi návrhy, co byly předloženy. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

Končím prvé čtení tohoto návrhu a končím tento bod.

V mezičase dorazila omluva od pana poslance Jana Laciny, který se omlouvá od 19.45 z pracovních důvodů.

Otevírám bod

 

37.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 813/ - prvé čtení

Z pověření vlády tento návrh uvede pan ministr dopravy Martin Kupka a já ho žádám, aby se ujal slova. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jedná se o novelu zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, s tím, že zasahujeme zároveň do dalších zákonů. V rámci projednávání v mezirezortním připomínkovém řízení se vžilo pro celý ten návrh označení devítinovela. Pokud ji tedy budeme projednávat, tak je možné asi převzít i toto neformální označení.

Jádrem navržené právní úpravy je zřízení Inspekce silniční dopravy jakožto nového správního úřadu s celostátní působností. Zároveň ale zdůrazňuju, že tím nevzniká nová instituce, ale dochází k transformaci státní příspěvkové organizace Centrum služeb pro silniční dopravu. Nepřidáváme žádného úředníka. Vycházíme z toho, že současní zaměstnanci, technici právě Centra služeb pro silniční dopravu budou nově působit v tom samostatném orgánu.

Centrum služeb pro silniční dopravu teď provádělo činnost odborného dozoru výhradně za účasti Policie České republiky, což ale představovalo významný limit omezení v efektivitě té kontroly. Hlavní náplní činnosti je takzvané nízkorychlostní vážení. Je to tedy klíčová instituce, která má přispívat k tomu, aby českou silniční síť nepoškozovaly přetížené kamiony a obecně nákladní auta s maximální povolenou hmotností soupravy. A zároveň v případě nízkorychlostního vážení sledujeme i zatížení jednotlivých náprav.

V tomto směru tedy bude nově Inspekce silniční dopravy po vzoru jiných států realizovat kontroly sama s tím, že je to právě ten orgán, který už teď disponuje těmi příslušnými technickými možnostmi, technickými vybavením i vozidly. To zaměření, jak jsem zmínil, je především na výkon státního dozoru v oblasti silniční dopravy a kontroly technické silniční s tím, že cílem je v tomto směru zajistit efektivní kontrolu právě toho nešvaru, který v České republice je poměrně významně rozšířený, jak to ukazují i vysokorychlostní váhy. Nově inspektoři získají potřebná oprávnění, která umožní vykonávat tu činnost samostatně, zastavovat vozidla, požadovat předložení dokladů či vybírat kauce.

Dalším takovým klíčovým bodem devítinovely je předložení podmínek poptávkové dopravy. To je mód veřejné dopravy, který se začal uplatňovat v jednotlivých regionech, ale scházelo mu v tomto směru jasné legislativní ukotvení - i proto, aby ho jednotlivé regiony mohly dobře provozovat. Smysl poptávkové dopravy je zejména v menších sídlech organizovat dopravu tam, kde to například velký autobus v efektivní podobě neumožní, a zároveň prostřednictvím elektronické aplikace umožnit organizovat veřejnou dopravu na základě poptávky, kdy ti cestující prostřednictvím té aplikace poptávají cestu na konkrétní místo a aplikace poskládá v tomto směru tu speciální linku tak, aby dovezla cestující na to určené místo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP