Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(16.30 hodin)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Pan poslanec Fridrich je přihlášen k faktické, zatím jako poslední. Prosím, máte slovo.
Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji za slovo. Já se omlouvám, že jsem se asi nevyjádřil jasně. Já tady nespecifikuji kategorie, kdo je pedagogický, nepedagogický pracovník. Já se vyjadřuji k obecnému principu financování. A dle mého mínění to prostě mělo být obráceně. Nejdřív měl být schválen zákon o rozpočtu, RUD a pak jsem měl projednávat školský zákon a neobráceně. A dneska je to skutečně v pozici nejistoty a největší manažerskou chybou je brát peníze těm úspěšným, kteří je mají, umí s nimi hospodařit a zmizí někde v nejasných pravidlech. To je všechno.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji a nyní se na řadu dostává přihlášený do obecné rozpravy pan poslanec Karel Rais, připraví se paní poslankyně Jana Hanzlíková. Máte slovo.
Poslanec Karel Rais: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážená paní ministryně, vážení páni ministři, kolegové a kolegyně. Já bych se ještě vyjádřil k té diskusi. Je naprosto zřejmé, tak jak tady někdo říkal, že je potřeba to projednat na tom našem podvýboru a na příslušných výborech, ale bylo by dobré také, aby výbor pro místní rozvoj, aspoň tak mám pocit, že se to jmenuje, výbor, kterému přísluší ten slavný RUD, to rozpočtové určení daní, aby se tomu věnoval, protože my se samozřejmě bavíme o něčem, co v podstatě neznáme, tak jak tady předřečníci několikrát řekli, a to si nemůžu pomoct, je změna té politické kultury.
Teď tedy k tomu, co jsem měl nachystáno. Já jsem měl nachystáno několik připomínek, a to v podstatě s optikou včerejšího schváleného státního rozpočtu. První připomínka se týká systému řízení školských zařízení, kdy řediteli a řídícím pracovníkům se neustále snižuje prostor pro jejich rozhodování. Jestliže v roce 2020 došlo ke skokovému snížení ONIVů - ostatních neinvestičních výdajů veřejným školám oproti roku 2021, tak to nebyla náhodná záležitost, ale byla to víceméně systémová záležitost, protože rozpočet na rok 2023 tento propad nedorovnal, a jak jsme viděli včera, tak v podstatě rok 2024 bude velmi, velmi nepříjemný. Když pominu tedy tu inflaci, která od toho roku 2021 je přes 30 procent, tak ten ONIV v roce 2021 byl 3 miliardy 488 milionů, ty drobné nebudu uvádět, a ONIV na příští rok je pouze 2 miliardy 344 milionů plus ty drobné, čili vidíme tam obrovský propad a to jsou v podstatě údaje z kapitolního sešitu kapitoly 333.
Přitom, tak jak bylo několikrát řečeno, dostatek prostředků pro ONIV je pro školy zásadní záležitostí. Prostě z této položky se hradí vše, na co nejsou platy a provoz, elektřina, topení a podobně. Z ONIVů jsou uvolňovány prostředky jako platby na pomůcky a učebnice pro žáky, plavání, další vzdělávání pedagogických pracovníků a tak dále. Tyto prostředky lze použít na výdaje na dopravu při akcích v rámci vzdělávání, škola v přírodě a podobně.
Jak jsem již řekl, ostatní neinvestiční výdaje, tahle položka je jedna z mála možností, které má ředitel k dispozici pro přímé řízení školy a učitelů. A pochopitelně, že jsme na to reagovali v těch připomínkách ke státnímu rozpočtu, a pochopitelně také náš návrh na dorovnání ONIVů nebyl ve včerejším státním rozpočtu schválen. Do tohoto prostředí v podstatě vlastně bude přijat nový školský zákon.
Další moje připomínka se týká financování soukromých škol. Je určitě zajímavé, že v druhé části návrhu zákona, která je věnována dotacím soukromým školám, se hovoří o dotacích té soukromé škole, která by měla být srovnatelná s dotací se základní školou, která je zřizována krajem, obcí nebo svazkem obcí, kteří mají nárok na financování činnosti psychologů, speciálních pedagogů ze státního rozpočtu a tak dál. Jaká je realita ve financování soukromých škol ve včera schváleném rozpočtu na příští rok? V předloženém návrhu státního rozpočtu pro kapitolu 333 byly nekryté výdaje pro soukromé regionální školství ve výši 2,4 miliardy korun, což bylo konstatováno i Ministerstvem školství, kde v kapitolním sešitě 333 na straně 26 bylo řečeno, že navrhovaný rozpočet na rok 2025 nezabezpečuje běžné výdaje v odhadované výši asi 2,4 miliardy.
Tak jsme se na to samozřejmě snažili zareagovat. Dali jsme příslušný pozměňovací návrh. Dopadlo to jako normálně, to znamená, že koalice nám to smetla ze stolu, a v podstatě státní rozpočet s tímhle deficitem.
Další problém vidím v problematice nezajištění mzdových prostředků pro ty nepedagogy, tak jak o tom tady byla ta bouřlivá diskuse o financování této velké skupiny pracovníků rezortu školství z rozpočtového určení daní, které není doposud legislativně zajištěno. Tady hovořili přede mnou kolegyně Berkovcová a další, takže to si myslím, že si necháme na ten podvýbor nebo výbor.
Předpokládám, že pedagogové by měli být financováni stejným způsobem jako doposud, jen s tím rozdílem, aby tato skupina pracovníků nebyla podfinancována, protože podle původního programového prohlášení vlády každý pedagogický pracovník by měl v podstatě dosáhnout 130 procent průměrné mzdy pracovníků. Potom pro jistotu, v uvozovkách, vláda toto programové prohlášení vyměnila za jiný text, kde tady toto číslo již není. Tato hodnota samozřejmě, tak jak už bylo několikrát řečeno, nebyla dosažena, na rozdíl od minulé vlády hnutí ANO, která v roce 2021, čili ke konci vlády jsme uvedený limit 130 procent splnili. Tady jsem zvědav, jak skutečně se bude... My jsme tady diskutovali hodně o platech nepedagogů, ale ono je prostě potřeba se také dívat i na ty pedagogy.
Uvedených problémů, které souvisí s praktickou implementací školského zákona do praxe, bude určitě víc, ale podfinancování jak pedagogických pracovníků, tak nepedagogů zásluhou včera schváleného poddimenzovaného státního rozpočtu bude trvat. V tomto zákoně, který máme předkládán, to znamená ten tisk 829, je několik takových nelogičností, které si myslím, že budeme řešit právě na tom výboru, kdy například pracovník školského poradenského zařízení, který metodicky řídí učitele, není veden jako pedagog, a tím pádem nemá nárok na těch 130 procent průměrné mzdy, zatímco ti jeho podřízení jsou učitelé, takže ti tedy to právo mají.
Takže to si myslím, že to jsou ne drobnosti, ale jsou to prostě věci, které je potřeba doladit, a předpokládám, že si toho nikdo nevšiml, že to nebyl úmysl. Takže očekávám bohatou diskusi na výboru a znovu bych poukázal na to, co jsem říkal před chvílí, že bych byl rád, abychom vlastně diskutovali o kompletním návrhu zákona, a ne o přílepku, který přijde pět minut při uzavření druhého čtení, a my se prostě na to díváme... No, je to divné. Takže to by bylo dobré, abychom měli úplnou informaci, když máme o něčem rozhodovat. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, vyměnili jsme se v řízení schůze.
Budeme pokračovat v obecné rozpravě. Jako další vystoupí paní poslankyně Jana Hanzlíková, připraví se pan poslanec Zdeněk Kettner a další diskutující. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. ***