Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(16.20 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Paní poslankyně Eva Fialová s faktickou poznámkou bude reagovat a dále pan poslanec Ivo Vondrák. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Eva Fialová: Děkuji za slovo. Já jsem se chtěla zeptat pana ministra, když se tady dlouho točíme ohledně toho pozměňovacího návrhu a my jako opozice už vám nevěříme ani téměř nos mezi očima, sliby, které se tu dávají, se vždycky porušují a tak dále. Máte už ten pozměňovací návrh připravený k tomu RUDu, abychom ho mohli vidět? Potom by ta debata tady byla už bezpředmětná a mohli bychom si říct, že vám můžeme důvěřovat, protože pak ty finance budou.

A pokud se nemýlím, tak financování RUDu je vždycky výhodné dělat od 1. 1. od jakéhokoli roku, protože rozdělování v polovině roku není obvyklé a i úředníci z ministerstev to moc nedoporučují. Vy jste mi naposled tady u rozpočtu argumentoval tím, že to není problém, že se ohlížíte na školní rok, což já tomu rozumím, ale ráda bych viděla teda ten pozměňovací návrh, abychom vám mohli věřit. Zatím se tu bavíme o nějakém imaginárním pozměňovacím návrhu, který nikdo neviděl, neviděl světlo světa, a vede se tu kvůli tomu zbytečná diskuse. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. S faktickou bude reagovat pan poslanec Ivo Vondrák, zatím jako poslední s faktickou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Já děkuji za slovo. Ještě jednou. My jsme se shodli na tom, že rozdělíme financování škol tak, že tu pedagogickou část bude financovat stát. Takhle jsme to odsouhlasili všichni, někteří z nás, kteří jsme tady seděli, jiní tady ještě tehdy nebyli. A zůstala tady část provozní. To jsou ty budovy. Ale pozor. Ty uklízečky, ten školník, to není pedagogický pracovník, to je ten, který se stará o provoz té školy. Takže z pohledu finančního řízení, pane Fridrichu, prostřednictvím předsedajícího, se skutečně bavíme o tom, že toto musí financovat zřizovatel.

A já jsem také neřekl, že to není o tom, že bychom neměli najít ty prostředky na to, abychom těm obcím a těm krajům na to vymezili odpovídající část veřejných zdrojů. Já netvrdím, že ne. Ale tady leží ve Sněmovně návrh zákona o rozpočtovém určení daní, který byl sestaven tak amatérským způsobem, že ho nelze odsouhlasit. A myslím si, že je nejvyšší čas se o tom začít bavit a začít ho měnit. A to já říkám se vší váhou toho, co jsem já si prožil. Protože my jsme nachystali takový zákon o rozpočtovém určení daní, který byl skutečně postavený na tom, jaké náklady nesou jednotlivé kraje, aby v podstatě potom dostaly tolik z toho RUD. Ale to, co připravilo vedení, minulé vedení Asociace krajů, šlo přesně proti tomu, bylo to o cookingu, udělat si to tak, aby mi to vyšlo.

Aby bylo jasné, nekritizuji opozici. Kritizuji ty, kteří vedli tehdy Asociaci krajů. Ten návrh je prostě principiálně špatně. Proto nebyl zatím tady asi předložen k řešení, protože je principiálně špatně nejen pro kraje, pro obce, ale musíme si říct, jak má vypadat rozpočtové určení daní. S tím souhlasím. Ale škola je pro mě priorita. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, za dodržení času. Nyní s faktickou bude reagovat paní poslankyně Eva Fialová a poté pan poslanec Foldyna. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Eva Fialová: Děkuji za slovo. Já budu reagovat na svého kolegu Ivo Vondráka, vaším prostřednictvím. Ono je to hezké, když se shodneme na A, je to hezké, to už jsme udělali, ale nemáme to B, o kterém se tu všichni dohadujeme. A když se něco vymýšlí, tak je potřeba to dát.

Mně také záleží na té škole, ale záleží mi hlavně na těch dětech. A na rozdíl od vysokých škol, které jsou trošku jinak, tak ty děti musí něco jíst, někdo jim musí pořádně uklidit, někdo zajistit, aby se jim tam dobře topilo a tak dále. Musíme to zajistit a musí to zajistit i to vedení těch obcí. Já se tady nepřu o investicích do budov a tak dále, ale o ten základní komfort, který je s tou výukou spojen, a to na základních a mateřských školách je mnohem víc úzce než s vysokou školou, kterou jste si schopní najmout jakoukoliv externí službou nebo čímkoliv jiným. Nelze to oddělovat. Ty mateřské a základní školy a popřípadě i ty střední fungují malinko jiným principem a je to základ té kultury, v čem ty děti vyrůstají a v čem se vzdělávají, je to prostě neoddělitelná součást.

A pokud to současně bylo teďka financováno státem a nikdo zatím nám nepředložil to B, jak to bude vypadat, tak je logické, že tady probíhá ta debata a že se logicky ty obce brání, protože je to pro ně velikánský náklad a není známo teďka ve státním rozpočtu, z čeho se to bude financovat.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Pan poslanec Foldyna je na řadě s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Lubomír Wenzl.

 

Poslanec Jaroslav Foldyna: Děkuju. Já plně souhlasím se svojí předřečnicí. A já bych se vrátil, prostřednictvím paní předsedající, k panu Vondrákovi. Já s vámi naprosto souhlasím. My si všichni rozumíme, že školníci nejsou pedagogičtí pracovníci. Ale sakra, to víme až dneska? Že jsme to nebyli schopni říct před několika měsíci a připravit změnu toho RUDu? My to vnímáme, tu rozdílnost.

Víte, základní škola je součástí kvality života člověka. Abych měl dobrý pocit, že moje děti chodí do základní školy, která je vybavená, která je na určité úrovni. My musíme třeba na severu Čech bojovat o toho člověka, nám ubývají občané, nám utíkají lidi a nakonec k nám přicházejí ti, kteří tam zůstávají. Víte, v Děčíně je 47 000 obyvatel a 10 000 lidí má jen základní vzdělání, v Ústí nad Labem, kde je 100 000 obyvatel, má 20 000 lidí jen základní vzdělání. Tady vám potvrdím, že nefunguje ta inkluze, nefunguje.

Dřív to nebylo. Takže i toto je součást té kvality života a my ji tady projednáváme jak hokynáři. Kdybyste přišli dopředu a udělali tady nějaký návrh na změnu RUDu a my bychom s tím souzněli, protože víme, že ti nepedagogičtí pracovníci budou zajištěni a ta škola bude kvalitní součástí života toho člověka... A já jsem prožíval kvalitní součást svého života, základní vzdělání. Ať ten režim byl jakýkoliv, tak jsem chodil do pořádné školy a neměli jsme tolik dětí, které skončily na ulici se základním vzděláním. Tak se k tomu vraťme! Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou pan poslanec Lubomír Wenzl. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo. Já myslím, že všichni se shodneme, že můžeme mít sebelepšího pedagoga, je jedno, jaký je to typ školy, jestli základní, střední, bez rozdílu zřizovatele, ale přece potřebujeme k tomu i ten support, tu podporu, to znamená i ty nepedagogy. A znovu tedy říkám, tady tímto návrhem uvádíte zřizovatele v nejistotu, v tom lepším případě čtyři měsíce, že to půjde na vrub, co se týče roku 2025 - financování těchto profesí, ale kde je ta jistota, že od 1. 1. 2026 tento stav bude nějakým alespoň částečně způsobem narovnán poté, co bude předložena a schválena změna zákona o rozpočtovém určení daní? My tu jistotu nemáme v tuto chvíli, protože ten RUD nový, vaším prostřednictvím, paní předsedající, pan profesor Vondrák říkal, že byl špatný ten původní návrh, ale myslím si, že vláda je u moci - nyní už tři roky to budou, tak byl dostatečný prostor na to ten zákon nový, novelizovaný předložit. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. K faktické se přihlásila paní poslankyně Eva Fialová, poté pan poslanec Stanislav Fridrich. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Eva Fialová: Já se to zkusím, i když ne asi moc vtipně, odlehčit. Ale mně malinko přijde... Všichni určitě známe film Kulový blesk, že? Myšlenka dobrá, super stěhování a tak dále. Tak mě tady, jak se tu handrkujeme, napadlo: A máte půdičku? A mohla bych ji vidět? Hmm, ta je pěkná... Tak takhle může vzniknout nějaký pozměňovací návrh. A druhý je... (Ministryně Černochová napovídá: Tady se to bude dobře věšet.)

Tady se to bude dobře věšet. Ano, přesně tak. Děkuju, paní ministryně, za zády.

A druhá je: A máte sklep? Hmm, máme sklep, no... Ale taky ten pozměňovák může dopadnout jak s tím sklepem, že budeme muset stěhovat a ještě ho předělávat. A nedej bože, že se stane to, že to bude špatný a nebude to ani ve výboru po tom prvním čtení a dáte ten pozměňovací návrh až v druhém čtení.

Co pak uděláme, pane ministře? Co budeme teda dělat? Celou akci Kulový blesk odvoláme, nebo co? (Potlesk.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP