Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(12.30 hodin)
(pokračuje Lucie Šafránková)
Říkáme, že zdravotnické zařízení nesmí a nemá suplovat poskytování pobytové sociální služby, což je výlučně v kompetenci poskytovatelů sociální péče. V opačném případě hrozí vážné omezení kvality a dostupnosti dlouhodobé zdravotní péče, respektive její zahlcení. Problematický je i návrh na administrativní omezení doby hospitalizace v režimu dlouhodobé lůžkové péče. Rozhodující pro délku pobytu pacienta na lůžku dlouhodobé lůžkové péče má být jeho zdravotní stav, který je podrobně veden a popsán ve zdravotnické dokumentaci, a délka hospitalizace a její ukončení. Tedy jednoznačně musí být dáno pouze zdravotním stavem pacienta a indikací lékaře k ukončení hospitalizace a ničím jiným. A obdobně problematických a potenciálně nebezpečných míst je v návrhu zákona mnoho.
My v hlasování určitě podpoříme mimo jiné tyto pozměňovací návrhy, jako je například umožnění dálkového přístupu k přehledu o platbách zdravotních pojišťoven za sociální služby, zahrnutí psychosociální podpory mezi základní činnosti sociálního poradenství, prodloužení přechodného období pro péči o děti do tří let v pobytových zařízeních o jeden rok nebo možnost poskytování sociálně-zdravotních služeb i v přirozeném sociálním prostředí uživatele, omezení výše úhrad za ubytování a stravu pro klienty pobytových služeb, zvýšení pokuty poskytovateli, kteří nezveřejní ceny služeb. A také určitě naopak nepodpoříme pozměňovací návrh na snížení počtu členů inspekčních týmů v oblasti kontroly poskytovatelů sociálních služeb anebo přílepek ohledně usnadnění slučování zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven. A zákon jako celek z důvodů, jaké jsem uvedla, nepodpoříme. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji a v tuto chvíli s faktickou poznámkou se hlásí pan zpravodaj tohoto tisku Vít Kaňkovský. Prosím, vaše dvě minuty, pane předsedo.
Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré odpoledne, vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně, kolegové, já jenom krátkou faktickou poznámku k předchozímu vystoupení mé vážené kolegyně, paní profesorky Adámkové. Jenom bych uvedl na pravou míru: zdravotní výbor se zabýval tímto tiskem, a to na svém jednání 19. června na své 37. schůzi. Je pravda, že k němu nepřijal usnesení, nicméně standardně ho projednal. To znamená, měl možnost se k tomuto tisku vyjádřit a mohl samozřejmě iniciovat i nějaké další kroky. Tak jenom pro upřesnění bez jakýchkoliv emocí, aby to bylo uvedeno na pravou míru. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji za dodržení času. Paní poslankyně Adámková se přihlásila s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo. Já jsem k tomu říkala, prostřednictvím pana předsedajícího, ale chápu, že to mohlo zaniknout, že jsme nebyli jako další garanční výbor - což jsme nebyli.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za tuto faktickou poznámku. V tuto chvíli se vracíme zpátky do obecné rozpravy. Já poprosím paní poslankyni Ivanu Mádlovou a hned po ní, avizuji, že bych si vzal s přednostním právem slovo já. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Ivana Mádlová: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Já bych se chtěla věnovat přibližně asi třem tématům, která se týkají tohoto zákona, a to konkrétně na to zdravotně-sociální pomezí, kterému jsem se věnovala vlastně v průběhu celého projednávání. A bylo by určitě fajn, kdyby pan ministr mohl tady shrnout alespoň ty nejpodstatnější věci, které se týkají právě této nové zdravotně sociální služby. Jednak bych se chtěla věnovat částečně...
Děkuji panu profesorovi Válkovi, že přišel, protože budu ráda, pokud třeba pomůže odpovědět na některé moje otázky, které budou čistě věcné.
A co se týče financování této nové služby zdravotně sociálních lůžek, tak jsou na to vyčleněné evropské peníze. Jenom shrnu, že vytvoření podle vašich zpráv nebo vašeho ministerstva nového zdravotně-sociálního lůžka by mělo stát asi 3,1 milionu korun, což není malá částka. Potom v domově přeměna by měla vyjít zhruba na 620 000 korun a v léčebně nebo v nemocnici na 150 000 korun.
Váš rezort očekává, že se bude část léčeben a domovů přeměňovat na tato zdravotně sociální lůžka nebo zdravotně sociální zařízení, a já to mohu potvrdit, protože se o tuto problematiku zajímám. A to nejen teď s ohledem na novelu zákona o sociálních službách, ale také proto, že s tím mám sama profesní zkušenosti, takže mě zajímá, jakým způsobem se vlastně bude tato nová služba zavádět. A jaké podmínky musí být splněny, aby byla zajištěna kvalitní a bezpečná sociální a zdravotní péče. To znamená, že vy předpokládáte, že skutečně se budou měnit jak domovy pro seniory, stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením. Samozřejmě vždycky část toho zařízení a ti ředitelé nebo vedení těchto zařízení, tak se na tuto přeměnu určitě chystají. Potom také zavádíte nebo chcete zavést nové pravidlo, že by si měli platit i po těch 90 dnech, tak jako je to dneska v léčebnách dlouhodobé péče, tak by se měli nějakým způsobem po 90 dnech podílet na úhradě pobytu. Ale na druhou stranu zavádíte v úhradové vyhlášce takzvaný ošetřovací den, to znamená, že tam je vyčleněná nějaká paušální částka. Potom vlastně ještě se mění v souvislosti s tím teda zákon o zdravotních službách, kde se nějakým způsobem lépe vymezuje následná lůžková péče a zavádí se sociálně zdravotní lůžková péče, to je to, o čem vlastně mluvíme a o čem je ta nová zdravotně sociální služba.
Teď v podstatě oč se mi jedná? A tady bych si dovolila požádat tedy o odpověď, jak vlastně počítáte s tím, že tato služba bude financována? Protože v úhradové vyhlášce je vlastně, jak jsem již zmiňovala, zaveden nový ošetřovací den, který má nějaké svoje číslo, v tomto případě je to 00037, a tam vlastně vyčleňujete tu určitou paušální částku podle kategorií pacienta, to znamená, že vlastně do určité míry kopírujete to, za co jsou teď hrazeny léčebny pro dlouhodobě nemocné. To znamená, že zavádíte kategorizaci pacienta podle obtížnosti jeho zdravotního stavu. Nicméně z toho vypadává třeba ta pátá kategorie, kdy je pacient bezvědomí, což třeba v léčebnách pro dlouhodobou péči je, ale podotýkám, že i v těchto pobytových zařízeních jsou, pokud jsou to pacienti na sklonku života, tak mohou být v bezvědomí, protože jsou třeba v terminálním stadiu.
Ta paušální částka se vlastně příliš neliší od eldéenky u tohoto vlastně zdravotně-sociálního lůžka. A teď se teda jedná o to, že v tom ošetřovacím dni, v tom paušálu, tak vlastně se počítá s úhradou jak na plat třeba sester, počítá se tam se stravní jednotkou, což třeba je můj dotaz, jestli počítáte s tím, že by si měl pacient připlácet nějak za stravu, ale přitom je to vlastně v tom paušálu. A jsou tam i další věci, třeba režie, jako je za topení, za praní prádla, a to všecko je vlastně v tom ošetřovacím dnu, který bude placen nebo hrazen z veřejného zdravotního pojištění. A tak, jak já to chápu, že je vlastně definováno toto zdravotně sociální lůžko, tak to znamená, že ta zdravotní péče by měla být hrazena z veřejného zdravotního pojištění a ten klient by vlastně měl příspěvek na péči, který by čerpalo to zařízení, které má registrovanou tuto službu. Ale v současných pobytových zařízeních, tak tam si i ten klient právě připlácí i za ten pobyt, za stravu, to znamená, že by pravděpodobně odpadla teda i tato částka. A v tom zdravotně sociálním pomezí na tom zdravotně sociálním lůžku by se platil nebo čerpal pouze příspěvek na péči zase v příslušné výši. ***