Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(17.50 hodin)
Poslankyně Jana Berkovcová: Dobrý den, děkuji za slovo. Vážené dámy a vážení pánové, dnešní rozprava nad návrhem státního rozpočtu na rok 2025 je zásadní nejen pro nás tady v Poslanecké sněmovně, ale především pro každého občana této země. Státní rozpočet není jenom soubor čísel a tabulek, je to plán, jak budou rozdělovány naše společné zdroje, a je to přímý odkaz priorit vlády. Vláda Petra Fialy označuje tento návrh za rozpočet odpovědný a prorůstový. Pokud bychom však měli rozpočet posuzovat optikou kapitoly školství, slova jako odpovědnost a růst by byly na místě jen tehdy, pokud mluvíme o odpovědnosti za krizi a za růst problémů. Tento návrh rozpočtu je jasným důkazem, že školství není pro vládu prioritou, a to i přesto, že vzdělávání je tím nejdůležitějším, co můžeme dětem a mladým lidem nabídnout.
Začněme o jedné z nejzákladnějších věcí platů učitelů. V programovém prohlášení vlády se píše, že platy učitelů dosáhnou 130 procent průměrné mzdy. Tento slib byl prezentován jako zásadní krok ke zvýšení atraktivity pedagogické profese. A realita? Platy učitelů dnes dosahují pouze 113 procent průměrné mzdy, což je hluboko pod slíbenou hranicí. Pro představu, průměrný plat učitele činí přibližně 48 000 korun hrubého a jejich platy rychle ztrácejí krok s jinými vysokoškolsky vzdělanými profesemi. Podle jedné z ekonomických studií byl mezi platy učitelů a ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců nejmenší rozdíl v roce 2021, kdy učitelé dosahovali 80 procent jejich průměru, dnes je to však pouhých 72 procent, což nás opět řadí mezi země OECD s nejnižšími relativními platy učitelů. Tato situace není udržitelná, pokud platy neupravíme nejenže odradíme mladé lidi od vstupu do této profese, ale riskujeme také odchody stávajících učitelů.
Vláda neplní své sliby, které učitelům dala, zapomněla i na ostatní pedagogické pracovníky, chce se zbavit odpovědnosti za nepedagogické pracovníky a jako by vláda doufala, že si toho učitelé a další pracovníci nevšimnou, ale oni si toho všimli, a stejně tak si toho možná všimnou i děti, které možná jednoho dne zjistí, že jejich oblíbený učitel už ve škole není, že v kuchyni chybí paní kuchařka. A proč? Protože odešli pracovat tam, kde si jich budou vážit.
Platy, a to nejenom učitelů, nejsou jen otázkou čísel, ale otázkou priorit a respektu. Návrh rozpočtu kapitoly školství pro rok 2025 je unikátní i v tom, že není rozpočtován na základě platné legislativy, tedy je v rozporu se zákony České republiky. A to už je opravdu vrchol. Potvrzuje to i Národní rozpočtová rada, která pochybuje o reálnosti několika položek v návrhu státního rozpočtu a týká se to hlavně financí v kapitole Ministerstva školství na platy nepedagogických pracovníků, kde chybí finanční zajištění práce nepedagogů od září do prosince roku 2025. Vláda počítá s převodem nepedagogických pracovníků na pořizovatele, ale této změně by však měla předcházet úprava rozpočtového určení daní.
Ministerstvo tedy postupuje procesně zcela nesprávně. Rozpočet musí sestavovat v souladu s aktuálně platnými zákony, a to se však nyní neděje, protože převod části nepedagogických činností na zřizovatele plánovaný od září 2025 dosud nebyl legislativně schválený. Ředitelé škol upozorňují, že bez jasných pravidel a zajištěných financí nebude možné nepedagogické pracovníky ve školách udržet, a to ohrožuje nejen samotné školy, ale i kvalitu vzdělávání, protože nedostatek personálu přenese další zátěž i na pedagogy, přesto rozpočet nepočítá s financováním nepedagogických pracovníků od září do prosince 2025, tedy téměř polovinu školního roku. Tento přístup je zcela neodpovědný a ohrožuje základní fungování škol. Za hnutí ANO jsme podali pozměňovací návrh na zachování financování nepedagogických pracovníků ze státního rozpočtu po celý rok 2025. A zároveň požaduji, aby jakékoliv změny byly provedeny až po schválení potřebné legislativy a zajištění dostatečných finančních prostředků.
Dalším klíčovým bodem mé kritiky je dlouhodobé podfinancování položky ONIV, tedy ostatních neinvestičních výdajů. Tato položka zahrnuje financování učebnic, pomůcek pro žáky, dopravy na plavání či školy v přírodě, ale také další vzdělávání pedagogických pracovníků. Bez těchto prostředků nemohou školy fungovat na potřebné úrovni. Školy jsou tak nuceny šetřit na základních věcech, což ohrožuje kvalitu výuky i samotný chod škol. Co je však naprosto nepřijatelné, je avizovaný krok ministra školství, který chce rovněž financování těchto výdajů převést na zřizovatele.
Milí kolegové, představte si, že máte dům a vláda vám nejdřív vezme střechu, pak okna, dveře a nakonec vám nechá jen základy. Přesně takhle teď vypadá naše školství. S kolegy navrhujeme dorovnání položky ONIV v rozpočtu na úroveň roku 2021. Tento krok je minimálním opatřením, které zajistí, že školy budou mít prostředky na zajištění základních potřeb pro své žáky a pedagogy.
Dalším alarmujícím problémem je financování školních psychologů. Podle nedávných výzkumů až 30 procent žáků druhého stupně základních a středních škol vážně uvažovalo o sebevraždě. A to nejsou jen čísla, to jsou děti a školní psycholog je často jejich jediná záchranná brzda a tato vláda ukončí financování psychologů a speciálních pedagogů na začátku příštího roku. V návrhu rozpočtu totiž nejsou pokryty absolutně klíčové činnosti psychologů a speciálních pedagogů v roce 2025, kteří byli dosud financování z evropských zdrojů. Pokud nezajistíme další prostředky, mnozí z nich budou muset odejít, což bude mít katastrofální důsledky pro duševní zdraví našich dětí. Proto jsem podala pozměňovací návrh na vyčlenění prostředků na financování stávajících školních psychologů a jejich rozšíření. Tento krok je nezbytný pro zajištění dostupnosti odborné pomoci v době, kdy je krize duševního zdraví našich dětí na svém historickém vrcholu.
Dámy a pánové, já vás žádám a naléhám, ukažte, že vám záleží na našich dětech, na našich školách, na naší budoucnosti. Rozpočet, který odmítá investovat do vzdělávání, není rozpočet ani prorůstový, ani odpovědný, je to rozpočet krátkozrakosti. Podpořte prosím naše návrhy, protože pokud nezměníme přístup k našemu školství dnes, budeme za to draze platit zítra. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Je zde jedna faktická poznámka, pan poslanec Robert Stržínek. A připraví se pan poslanec Lubomír Brož. Prosím.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já si dovolím v krátkosti doplnit svoji ctěnou kolegyni Janu Berkovcovou, vaším prostřednictvím. A problém, který dneska rezonuje ve společnosti, a jmenuje se financování nepedagogických pracovníků uvést do jasných mantinelů.
Valašské Meziříčí, město, kde jsem starostou, jedenadvacetitisícové město. Máme pět základních škol a sedm mateřských škol, jsme tedy zřizovatelé těchto školských zařízení a celoroční náklady na nepedagogy včetně školních jídelen činí víc jak 46 milionů korun. Pokud se bavíme tedy o tom období, které není finančně pokryto, září až prosinec 2025, mám tady přesně spočítáno z našeho odboru školství, že se jedná o částku 15,5 milionu korun. To nejsou malé peníze. Já chci jenom, abyste si uvědomili vy ostatní, když se mluví o financování nepedagogických pracovníků, že se bavíme často o desítkách milionů korun. Já vím, že pan ministr to chce řešit změnou rozpočtového určení daní. O téhleté operaci se mluví. Měla by být předmětem snad lednového nějakého pozměňovacího zákonu, ale pochopte prosím, že my starostové jsme nervózní, protože jedno, co víme bezpečně, je, že tyto peníze nedostaneme, a druhé, co bezpečně nevíme, je, že by nám měly být doručeny nějakou jinou formou, a já doufám, že ta forma bude dostatečně kompenzovat ty částky, které máme spočítané, že na tyto nepedagogy potřebujeme. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Faktická poznámka pana ministra, prosím. ***