Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(17.00 hodin)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Ptám se, zda má paní poslankyně zájem o dodatečný dotaz? Je tomu tak. Tak prosím, můžete položit.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Nicméně ten velký zákon, byť je velice potřebný, se určitě nestihne, takže vítám to vyjádření k těm, řekněme, terénním chůvám, dá se to tak nazvat.
Nicméně zeptala bych se ještě na související další dvě věci. Ten školní neúspěch je často spjatý i s tím, že rodiče jsou v exekuci, zadlužení, a to bude věc, která se bude řešit v zákoně o velké superdávce. Já se chci pana ministra zeptat, jestli se bude snažit přispět k tomu, abychom tak přistupovali k lidem, kteří se snaží oddlužit, aby jejich děti měly opravdu větší šanci uspět, protože to je nastavením dávek možné ovlivnit. A stejně tak, protože zákon o podpoře bydlení je další věc, která může zásadně pomoci nejen celé společnosti, ale i těmto rodinám, tak jestli souhlasíte, že i to je cesta, kterou můžeme stihnout na rozdíl od komplexního zákona o rodině a která nám může pomoci, abychom ušetřili peníze a pomohli těmto ohroženým dětem. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Má zájem pan vicepremiér odpovědět? Ano, je tomu tak. Pan ministr odpoví a připraví se pan místopředseda Juchelka.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Tak za mě určitě zákon o podpoře bydlení je zákonem, který chce, abychom dokončili a doprojednali v tomto volebním období, aby ten systém začal fungovat.
Pokud jde o zákon o ochraně dítě a podpoře rodiny, můj cíl je při realitě toho, kde dneska v tom legislativním procesu jsme, tak tento zákon projednat vládou a nechat na příští funkční období Poslanecké sněmovny. Na tom zákoně se vlastně pracuje přes dva roky, máme dneska teze, snažíme se dnes vlastně nad všemi spolupracujícími subjekty, které jsem tady zmiňoval, plus samozřejmě jsou to kraje, Svaz měst a obcí, sdružení místních samospráv, abychom to vlastně připravili a potom mohli v prvním nebo druhém roce příští Sněmovny toto schválit. Takže to jsou za mě další věci, které považuju za klíčové. Ty terénní chůvy nebo rodinnou asistenci, nazveme to jakkoliv, tak ty bych chtěl, aby se do stoosmičky dokázaly dostat a zvládnout to ještě do konce tohoto volební období. Takže to by byly další věci, které opravdu tuto problematiku posunou.
Pokud jde o insolvence a otázku oddlužení, tak už dnes vlastně v té dávce ten pracovní bonus je něčím, co vlastně nepřímo pomáhá k tomu, aby ten člověk vlastně měl tu motivaci se vrátit legálně na trh práce. Zároveň jsme rozeběhli na konci září pracovní skupinu s Ministerstvem spravedlnosti na téma, jak vlastně toto téma komplexně uchopit, protože ta diskuse třeba o výši nezabavitelného minima, tak nám tady už běží vlastně přes rok a nemáme ji dořešenou, byť je to téma, které víc přijde za rezortem spravedlnosti, tak já se mu samozřejmě nevyhýbám, ale říkám, neočekáváme, že tohle téma vyřešíme jenom superdávkou, to prostě musí být provázáno na nastavení v rámci exekučního řádu, na insolvenční novelu.
Takže snažíme se tady tyto věci posunout, řešit. Pro mě ta motivace nebo pro mě to, aby ti lidé měli motivaci se oddlužit, je něčím, co rozhodně jako beru za důležitou věc a chci, abychom k tomu našli nějakou podporu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji pěkné odpoledne, vyměnili jsme se v řízení schůze a budeme pokračovat v interpelacích.
Jako další vystoupí pan místopředseda Aleš Juchelka s interpelací na ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečku. Prosím.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji, pane místopředsedo. Já mám tady, vážený pane ministře, interpelaci, kterou jsme řešili už před několika lety i na výboru pro sociální politiku, poněvadž váš nový návrh novelizace nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě vede k nerovnému ohodnocení zaměstnanců OSPODu na trojkové úrovni. Mají mít minimálně o 6 000 korun méně než běžní sociální pracovníci v sociálních službách. Dle mého názoru je to diskriminační, pracovníci OSPODu například slouží na úřadech v pohotovosti, věnují se intenzivní práci s dětmi a s rodinami v terénu. Jsou celá léta podhodnoceni a vaše ministerstvo dlouhodobě neřeší odliv těchto pracovníků do jiných sektorů, kde jsou samozřejmě ohodnoceni lépe.
Vážený pane ministře, jste si vědom toho, že váš návrh tabulkových platů popírá tedy rovnost práv zaměstnanců, princip rovného odměňování za stejnou práci, a je tudíž diskriminační?
Jak tedy chcete odůvodnit rozdílnost v základních parametrech nárokových složek platu tak, aby nezakládala zřejmou diskriminaci pracovníků orgánů sociálně-právní ochrany dětí? Nestálo by za to zvážit, přijmout takovou právní úpravu, která by takové situaci předešla? Já mám rovnou i návrh řešení, to je snadné. Nabízí se, a to je totiž sjednotit tabulky v přílohách jedna a dva pro sociální pracovníky jako jednotnou profesi bez rozdílů zaměstnavatele. Předejdete ta kolapsu činnosti důležitých státních orgánů, které mají za úkol chránit děti a samozřejmě mají před sebou určitě i další výzvy, jako například práci s rodinami a tak dále.
Víme, jaké jsou platy u zaměstnanců sociálně-právní ochrany dětí. Není to nic moc. Někteří odtamtud hned po škole, když tam přijdou a uvidí tu praxi, odcházejí. A myslím si, že by stálo za to tady tuto nerovnost skutečně napravit. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji a poprosím pana ministra o odpověď. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobrý podvečer, vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, vážený pane poslanče. Já se přiznám, že vlastně vnímám tu situaci do určité míry podobně jako vy s tím, že pokud se nepletu, příloha nařízení vlády číslo dvě vznikla za mé předchůdkyně, nepletu-li se, Jany Maláčové. Nevím, jestli to tedy bylo za vaší koaliční vlády, ale každopádně dneska, kdybychom chtěli ty věci naprosto systémově narovnat, tak by to znamenalo vlastně celou přílohu jedna povýšit na úroveň toho, co máme v příloze dva. To by bylo vlastně jediné správné řešení, protože si neumím představit, že bychom lidem, kteří jsou dneska odměňováni podle té přílohy dva, řekli vám to snížíme zhruba o těch 20 procent a budete nově fungovat podle přílohy jedna.
Ten krok by znamenal výdaje, já nevím teďka, myslím, že zhruba plus 16 miliard korun, kdybychom celou tu část lidí, těch je zhruba 300 000, chtěli takto srovnat na úroveň té přílohy nařízení vlády číslo dva.
Tolik jenom věcný popis problému, aniž bych chtěl teď utíkat před tím řešením, to řešení já dneska vidím naprosto jednoznačně v tom, že pokud jde o platové tarify, to není maximální část, co může město a obec vyplácet, to je minimum. A je na každém tajemníku a na každém zastupitelstvu obce, kolik dají do rozpočtu na výplaty svých lidí na těch úřadech.
My jsme na žádost tajemníků měst a obcí navýšili možnost osobního ohodnocení z 50 procent vůči tarifu na 100 procent, to znamená, že dneska ten tajemník, starosta, vedení města, pokud chce, potřebuje ty lidi kvalitní zaplatit, udržet je, motivovat je, tak vlastně není vázáno dneska reálně nějakým stropem. Ano, on tam je, ale v realitě, abyste využil plný tarif, příplatky za vedení a 100 procent osob, a nestačilo vám to, tak si nemyslím, že na tohle někde narazíme.
Takže já všem kolegům z komunální úrovně říkám tabulka tarifní včetně dopočítaných stupňů, to je to minimum, co dát musíte, ale vy vždycky kdykoliv můžete jít nad to, abyste ve vašem regionu ty lidi udrželi podle toho, jaká je úroveň toho pracovního trhu, a ta je různá, něco jiného bude asi dělat tajemník na magistrátu v Praze nebo v Brně s těmi možnostmi a s těmi úrovněmi toho trhu práce v těchto lokalitách a něco jiného bude asi například na Jesenicku nebo na Bruntálsku.
Takže je tady ta možná variabilita s tím, aby takto ten tajemník s ním pracoval, jaký ten člověk je, jak je kvalitní, jaký má výkon, protože to k tomu odměňování patří a je mu to nutné do toho zahrnout, takže v tento okamžik, my jsme od 1. září letošního roku umožnili tu míru flexibility pro ty tajemníky a pro odměňování na obcích a městech v tom, že je možné daleko více využívat toho osobního ohodnocení až do té výše sta procent, a nemusí tady někdo stát a čekat a říkat, až mně zvýšíte tarif, ať už ho budete valorizovat, nebo uděláte nějakou změnu v té tarifní tabulkové struktuře. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Pan místopředseda bude mít doplňující otázku. Prosím.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji. Samozřejmě ty tarify jsou důležité a chápu to samozřejmě, že ty municipality mají to právo rozhodovat o tom, kolik jako těm třeba ospoďákům dají. Nicméně my víme, že nikdo nedá, když má 30 000 v tarifu, 30 000 osobní ohodnocení, a myslím si, že taky MPSV je takovým jakýmsi lakmusovým papírkem pro všechny ty municipality a obce, jakým způsobem by se měly stavět k sociální práci, včetně toho, když se někdo stará o ohrožené děti. ***