Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.50 hodin)
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Já si to uvědomuji. Jsem člověk z vesnice, z venkova a vím, že není úplně komfortní, když všichni lidé z venkova musí jezdit celý život vyřizovat svoji agendu do měst. Na druhou stranu je to prostě nějaká danost toho stavu, ale uvědomuji si... Já jsem s lidmi z Pardubického kraje mluvil konkrétně vyloženě o situaci na Lanškrounsku, takže jsem si toho vědom. Jenom se vlastně znovu k tomu vracím. Můj cíl kromě, řekněme, přiměřené dostupnosti poboček, na kterou se samozřejmě dívám - a to rozhodnutí podle toho bude finálně upraveno - je to, aby ti lidé opravdu na ten úřad vůbec nemuseli jezdit a chodit. To je za mě cílový stav. To znamená, opravdu tohle odbourat.
Pro mě jsou třeba zajímavé i věci, které pilotujeme na České správě sociálního zabezpečení, že tam dneska umíme díky přihlášení toho klienta vlastně obsloužit z místa kdekoliv na světě, kde má připojení na internet. To znamená, může být kdekoliv s tím úředníkem přes obrazovku face to face jedna, a ten úředník je schopen s ním po krocích odbavit jeho žádost a problém, který potřebuje vyřešit. To je jeden z modelů, který lze do budoucna do toho také doplnit. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuji za dodržení času.
Nyní poprosím pana poslance Sládečka, který přednese ústní interpelaci na pana ministra Vlčka, prosím.
Poslanec Karel Sládeček: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, šílená a zničující zelená politika Evropské unie, takzvaný Green Deal, má na svědomí další obrovský problém. Vážně ohrožuje zaměstnanost, automobilový průmysl, nejen v Německu, ale i v České republice. Začíná masivní propouštění zaměstnanců. Hospodářská stagnace v Německu má logicky dopad i na Českou republiku, a to zejména na náš automobilový průmysl a jeho dodavatelské řetězce ve formě poklesu poptávky a ztráty pracovních míst.
Německo již vloni uzavřelo své tři poslední funkční jaderné elektrárny a v současné době se očekává uzavírání továren automobilových koncernů BMW a Volkswagen, které se potýkají s poklesem produkce z důvodu nízké poptávky po elektromobilech, rostoucími cenami energií a s masivním dovozem levnějších automobilů, zejména z Číny. Pane ministře, máte plán, jak pomoci českému automobilovému průmyslu adaptovat se na měnící se podmínky trhu? Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Pan ministr je omluven v tuto chvíli, takže podle jednacího řádu vám písemně odpoví do 30 dnů.
Poprosím patnáctou vylosovanou poslankyni a tou je paní místopředsedkyně Richterová, aby přednesla ústní interpelaci na pana ministra Jurečku, prosím.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Vážený pane ministře, jsem ráda, že jste zde, vážím si toho. Interpelace je na téma, že děti u nás stále, když jsou ohrožené, propadávají systémem. Zajímalo by mě, jak pomáhat včas, aby nedocházelo k jak lidským dopadům na ně, tak ke ztrátám ekonomickým. Objasním, oč jde. Za rok 2023 zpráva o stavu péče o ohrožené děti v naší zemi ukázala, že za poslední rok o dalších 6 000 narostl počet odebíraných dětí, a to i v době, kdy porodnost celkově klesá, takže ty absolutní počty dětí se snižují. Takže ten trend je bohužel negativní. Rostou počty dětí, které jsou ohrožené zanedbáváním a musí být třeba až i odebrány z té své rodiny. Jsou tam obrovské rozdíly mezi jednotlivými kraji. Přitom ten počet odebíraných dětí souvisí samozřejmě i se sociální situací. Je tam jasná souvislost.
Tím, že se té věci dlouhodobě věnuji, tak se domnívám, že potenciál těchto dětí, potom mladých lidí, často není naplněn. Je to i ekonomicky vyčísleno. Reálně jsou ty ztráty - protože tyto děti pak často nedokončí ať už základní nebo střední vzdělání - ty celoživotní ztráty i na ekonomickém přínosu u těchto lidí, pak okolo 13 milionů korun pro veřejné rozpočty. Proto je to i téma ekonomické.
Já jenom připomenu ještě statistiku z Ústeckého a Karlovarského kraje, kde má 17 procent mladých lidí jenom základní nebo neukončené vzdělání. Je to v ostrém kontrastu třeba s Prahou, kde to je jenom 2,7 procenta. Zároveň věřím, že tyto alarmující trendy jsou i obrovskou příležitostí pro zlepšení. Tak by mě zajímalo, jaké recepty navrhujete a co už v tomto ohledu rezort pod vaším vedením podnikl. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní poprosím pana vicepremiéra Jurečku, aby odpověděl na interpelaci, prosím.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Tady je potřeba na úvod říct, že tohle téma je tématem, které zaslouží opravdu velmi intenzivní pozornost, protože nám nemůže být jedno, jaká situace těchto dětí a těchto rodin je. To nejenom z pohledu vyjádření, které jste zmiňovala ke konci - to znamená i ty finanční a hospodářské dopady - ale mně to osobně není jedno především z toho lidského osobního hlediska, kdy každému normálnímu člověku, každému rodiči, musí záležet na tom, aby děti měly dobré, bezpečné zázemí v rodinách a měly šanci se v životě také dobře postavit na vlastní nohy a měly dobrý start v dětství a ve svém dospívání.
Ta zodpovědnost je do určité míry sdílená, protože je potřeba říci, že tady mají svoji nezastupitelnou roli obce s rozšířenou působností, práce lidí na sociálních odborech na těchto obcích, společně s kolegyněmi a s kolegy z OSPODu. Zároveň je tady také neoddiskutovatelná role krajů, které mají zodpovědnost za plánování a fungování svých sociálních sítí. Pak je tady ta zodpovědnost našeho ministerstva, ale i dalších rezortů, jako je školství, zdravotnictví, spravedlnost, vnitro. To jsou asi ty nejhlavnější, které bych tady v tento okamžik vyjmenoval.
Snažíme se za MPSV tomuto tématu věnovat pozornost. To znamená, já jsem se zaměřil například na to, abychom na úřadech práce byli v užší spolupráci a kooperaci právě s kolegy z těch jednotlivých sociálních odborů z OSPODu. Snažíme se motivovat, aby proběhlo setkávání těchto lidí i na úrovni krajů. Tam společně i třeba se zástupci zase i soudů, protože tady je potřeba, aby se sdílela dobrá praxe v jednotlivých rozhodovacích řízeních, aby tady byl důraz na kvalitu, ale zároveň také rychlost, protože tady jde i o čas.
Zároveň se snažím také i metodicky upravovat třeba využívání mimořádných okamžitých pomocí tak, aby nám nedocházelo k odebírání dětí z rodin právě proto, že jsou tam nezabezpečené hmotné, existenční, finanční důvody nebo například ztráta bydlení. To by se prostě při fungující komunikaci a s plným využitím nástrojů, které dneska sociální systém má, v zásadě nemělo stát. Pokud se to stane, tak je potřeba se dívat na to, že někde v řetězci komunikace mezi sociálním pracovníkem na obci, mezi OSPODem, mezi Úřadem práce, ta komunikace nezafungovala nebo bylo špatné rozhodnutí. Takže na to se samozřejmě snažíme soustředit a já se snažím, abychom toto ze strany nás a Úřadu práce opravdu měnili, upravovali.
Pak je to samozřejmě o tom, zabezpečit kvalitní finanční pokrytí pro nevládní organizace, financování přes sociální služby, ať už jsou v áčkové či béčkové síti. O to se naše vláda celé tři roky snaží navyšováním finančního krytí těchto rozpočtů. Zároveň také i nevládní organizace, které jsou financované přes dotační titul Rodina. Tady ten dotační titul každý rok navyšujeme o alokaci a u některých služeb jednáme o převedení do béčkové nadregionální sítě, aby měly opravdu dlouhodobé zabezpečení svého fungování a nebyly jenom v režimu dotačního titulu, který je samozřejmě dnes funkční, ale není úplně nejideálnější.
Pak jsou tady samozřejmě věci, které souvisejí se spoluprací i na komplexní legislativní změně. Jsem rád, že jsme zrovna včera podepisovali společně memorandum za MPSV - rezort školství, rezort zdravotnictví, rezort spravedlnosti - na přípravu zákona o ochraně dětí a podpoře rodin tak, aby tento zákon opravdu vytvořil daleko lepší síť podpory, poradenství, doprovázení, tam, kde dnes my včas nejsme a přicházíme v momentech, kdy už je ta situace nějakým způsobem vyhrocena. My ale neumíme dneska v tom systému zabezpečit to, abychom tam byli včas, než vůbec ten problém vyvstane, když vidíme třeba mladého rodiče, mladou maminku, u které je předpoklad, že třeba nemá ze své předchozí rodiny dobré rodičovské a mateřské kompetence.
Tady bych chtěl, abychom třeba tuto osobní rodinnou asistenci dokázali zrealizovat ještě v novelizaci zákona č. 108, který máme teď v několika tiscích otevřen do konce tohoto volebního období, aby tento systém opravdu začal fungovat, protože ho nutně potřebujeme. Zrovna ten má třeba velký potenciál šetřit výdaje v tom středně a dlouhodobém horizontu. Takže to je jedna z konkrétních věcí, kterou také kromě té legislativní úpravy chceme dotáhnout ještě v tomhle volebním období. Tolik asi, děkuji. ***