Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(12.40 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)
Takže jestli máme ty věci dělat efektivně, ale zároveň také opravdu velmi kvalitně pro ty občany, tak si myslím, že určitý odklad je tady namístě. Já se nechci přít tady s Ivanem Bartošem, vlastně on je ve svém materiálu, který předkládal na vládu na konci září tohoto roku, tak v tom samotném závěru to tam dokonce zmiňuje, on tam uváděl dokonce jako jednu z variant termín 1. 1. 2026.
Ale co chci tady říci? To není rezignace na digitalizaci ani na to, aby lidé měli maximální komfort. Naprostá většina agend za ty nejvíce tři využívané rezorty z pohledu občanů, což je MPSV, což je vnitro, což je Ministerstvo dopravy, a vlastně částečně ještě Ministerstvo financí, tak vlastně bude v tom prostředí těch interaktivních formulářů, my k tomu třeba od 1. 7. přidáváme i to portálové řešení s klientskou zónou Jenda, kde je to i o tom, že doručujeme ty dokumenty, doručujeme rozhodnutí, ale je to opravdu o tom, aby ty rezorty smysluplně a efektivně si ten domácí úkol správně dopracovaly. A ještě tam měníme i jednu věc, že to nebude jenom ping-pong mezi rezortem a DIA, ale vlastně říkáme, že to posouzení o tom, jestli ta služba má být takto plně digitalizovaná, tak aby prošlo ještě i vládou, aby to nebylo jenom, že si to vymění rezort s DIA a řekne, tak my jsme vyhodnotili, že to teda dělat nemusíme, protože je to málo využívané, dáváme tam ještě ten stupeň té vlády.
Tolik za mě okomentování toho smyslu, proč to ten pozměňovací návrh tady načítám, proto, abychom opravdu po prvním, druhým nebyli v situaci, že bude odeslán email, a ten rezort vlastně bude v situaci, kdy reálně může to být opravdu ve specifických situacích, ale může to způsobit i různé dopady včetně teoretických škod, které mohou být potom řešeny v různých dalších i soudních sporech. Takže to je ten smysl, je to popsáno v tom odůvodnění. Já jsem považoval za nutné, to tady přijít ještě dovysvětlit i v kontextu těch funkcionalit, které když to uděláme dobře, nejenom na bázi portálového řešení, ale opravdu kvalitní klientské zóny, tak to tomu občanovi přináší potom úplně jiný rozměr kvality té služby z pohledu státu. Děkuju za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Na průběh rozpravy chce reagovat faktickou poznámkou pan předseda Michálek a následně pan poslanec Novák. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem sledoval tu rozpravu z kanceláře a mě to opravdu velmi překvapilo, protože to je přece zásadní návrh na odklad toho zákona kvůli tomu, že jednotlivé rezorty a každý rezort různě - MPSV má docela dobrá čísla, Ivan Bartoš měl docela dobrá čísla, digitální agentura má docela dobrá čísla, ale ty ostatní jsou tam na nule nebo na 1 procentu, Ministerstvo vnitra tam má v tabulce digitalizační agentury nula, Ministerstvo kultury a MŠMT tam mají 1 procento v tom, co už zdigitalizovali.
Tak já když si vzpomenu na to, kolikrát jsme tady projednávali stavební řízení, jakou sodu dostal Ivan Bartoš za to, že se to snažil v těch těžkých podmínkách dotáhnout do konce a že to nerozložil. A teď tady tak jako mimochodem řekneme: Sorry, my jsme zaspali a na dva roky to odložíme. Stejným vlastně způsobem, jako se odložila digitalizace. Já to považuju za velmi nešťastný krok a já bych opravdu chtěl, abychom dostali jako Poslanecká sněmovna informaci o tom, co se na těch rezortech děje, protože není přece možný, aby Ivan Bartoš jako vicepremiér posílal neustále na ty rezorty zprávy, tak už to máte, tak už na tom pracujete?
A oni tam jako spali, tak jak říká pan Trpkoš, to nejsou moje slova, to je váš člověk zodpovědný za digitalizaci, prostřednictvím paní předsedající, který říká, že se tam spalo na těch rezortech. Takže já bych tady chtěl opravdu zprávu za všechny ty rezorty, ať víme, proč tam vznikl tento problém, proč se znovu odkládá digitalizace a proč nebudou mít občané ty služby k dispozici? Proč to musí být dva roky? Proč to nemůže být do konce funkčního období této vlády, aby tato vláda nesla odpovědnost. Všichni ti ministři, aby nesli odpovědnost za to, co tam spískali nebo jak tam spali. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec Novák, následuje pan poslanec Zlínský. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Marek Novák: Děkuji. Děkuji za slovo. No, já jsem chtěl původně reagovat na pana ministra Jurečku...
Ale pane Michálku, vy jste mě totálně dostal teda. (Předsedající: Prostřednictvím.) Prostřednictvím paní předsedající, jste mě totálně dostal. Takže vy jste tři roky měli vicepremiéra pro digitalizaci - já v rámci klidu tady na té půdě jsem na něj ani nereagoval, když popisoval ty problémy - ale vy přijdete a opět pokrytecky to házíte na všechny ostatní? Vždyť vy jste u toho, prosím vás, byli. Kdy konečně tu odpovědnost přijmete? Tři roky jste u toho byli. To, že vás premiér nekontroloval, to je jeho problém, samozřejmě že má na tom svou vinu, ale vedle toho vy jste byli přímo zodpovědní, vy jste měli vicepremiéra za digitalizaci, vy jste si tady vyšlapali a vydupali DIA za nemalé peníze, která to měla všechno koordinovat, a teďka tady budete házet na jednotlivá ministerstva, jak jsou neschopné? Vždyť vy jste u toho svítili, vy jste měli koordinovat, vážení Piráti, jako nezlobte se na mě, ale to, že pan premiér rok váhal s tím, že si vás nějak vyřeší, až to došlo tak daleko, že začalo kolabovat stavební řízení, tak to přece neznamená, že najednou jste ze dne na den se zbavili veškeré odpovědnosti za věci, u kterých jste tři roky svítili? Fakt už tu odpovědnost přiznejte a přestaňte se tady pokrytecky hájit a házet to na jiné.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec Zlínský, následuje pan předseda Michálek. Prosím.
Poslanec Vladimír Zlínský: Vážená paní předsedkyně, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, já bych měl dotaz na pana exministra Bartoše nebo na pana poslance Bartoše, vaším prostřednictvím, paní předsedající. Mě by zajímalo, kde jsou fyzicky uložený informace z digitálních registrů, teda informace o českých občanech, které se vlastně zpracovávají, kde jsou fyzicky uloženy, jestli jsou uloženy na serverech na českém území, nebo jsou uloženy někde, a jestli vůbec víme, kde jsou uloženy, kde jsou distribuovány.
A pak bych měl ještě jednu poznámku, kdy tady zaznívají samé oslavné řeči o digitalizaci, jak to bude skvělé, jak je to moderní. Já to nepopírám, že kdyby ta digitalizace fungovala tak, jak je nám předkládáno, že by to mohlo být pro uživatele užitečné, ale samozřejmě to přináší i svá rizika. Já si myslím, že to zvyšuje křehkost naší společnosti, protože v případě výpadku těchto technologií, tak prostě to bude mít katastrofální následky, pokud budeme na nich závislí.
A pak bych ještě zmínil další věc, k čemu to směřuje, že ten sběr těch informací masivní a jejich zpracování prostředky její umělé inteligence, prostě povede k tomu, že se zvýší centralizace řízení, že prostě bude sledována a vyhodnocována každá naše činnost v té společnosti, tak k tomu ta modernost podle mě směřuje, takže na jednu stranu, ano, je to moderní, je to něco, co by občanům mohlo přinést zkvalitnění života, ale na druhou stranu to může přinést vážné následky pro naši svobodu do budoucna. Tak se i nad tímto zamýšlejme. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan předseda Michálek s faktickou poznámkou, následuje pan poslanec Bartoš. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Prosím, respektujme tady zákony. Agenda digitalizace na každém rezortu je pod daným rezortem a neřídí jí jeden člověk. Bylo to tak za všech vlád a je to tak ve všech státech, které mají vyspělou digitalizaci. Jeďte se podívat do Estonska, já jsem se tam byl podívat, prošel jsem si ty jednotlivé agentury, každé ministerstvo má pod sebou agentury, které dělají pro něj digitalizaci, a máme to tak úplně stejně. Takže když se tady logicky ptáme, v jakém stavu je digitalizace na jednotlivých rezortech, kde za to zodpovídá ten ministr, a já jsem tady uvedl na MPSV mají plnění formulářů podle toho, co je veřejně přístupné na stránkách digitální agentury zopds.dia.gov.cz, každý si to může zobrazit.
Na MPSV mají 27, na MMR 25, to jsou relativně dobrá čísla, ale na rezortech, jako je Ministerstvo průmyslu a obchodu, tak mají 11 procent, na Ministerstvu obrany 5 procent, na Ministerstvu spravedlnosti ještě daleko nižší čísla, na Ministerstvu kultury mají 1 procento, na MŠMT mají 1 procento a na dalších rezortech mají čistou nulu. ***