Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(12.30 hodin)
(pokračuje Ivana Mádlová)

My jsme vás upozorňovali soustavně na problémy. Co se týče digitalizace stavebního řízení, tak já sama jsem vás interpelovala už v lednu, kdy opravdu jsem měla s kolegy velké obavy, že bude problém stihnout spuštění digitalizace stavebního řízení, ale ve funkčním režimu, nikoliv v tom, v jakém jste to nakonec tehdy spustili. Na moji interpelaci jste mi odpověděl, že děláte vše pro to, abyste harmonogram digitalizace služeb zvládl, že ho ve stanoveném termínu stihnete a odklad v žádném případě neplánujete. No, a teď jsme svědky toho, jak to dopadlo, celá digitalizace stavebního řízení. K tomu se vracet nebudu, protože vy víte nejlépe sám, že to je hrůza a že jste velmi dobře paralyzoval stavebnictví v České republice. Do toho je ta milionová pokuta. Uvidíme, jestli nepřijdou žaloby, a doufejme, že nepřijdou, protože nikdo z nás v této Sněmovně si to nepřeje. Možná už byste mohl šetřit peníze na splacení té pokuty.

No, a na čí hlavu padá odpovědnost? Samozřejmě, že na vás, pane poslanče Bartoši, vaším prostřednictvím, protože vy jste byl za to zodpovědný. Vy jste si vydupal Digitální a informační agenturu, která skutečně nemá žádné výsledky, není o ní vidu ani slechu, a to ani na výboru pro regionální rozvoj, ale samozřejmě rozpočet této DIA stoupá. Koneckonců v rozpočtu jsou na ní 3 miliardy. Na co, jaké jsou výsledky DIA? Věřte, že pokud budeme u vlády, tak ji skutečně zrušíme. To už tady zaznělo od mého kolegy.

Co se týče působení v oblasti digitalizace, tak opravdu ve vaší režii to má velmi smutný konec pro všechny: pro občany, obce, podnikatele, pro firmy, prostě na koho se podíváte. I vaše eDoklady, které jste spustil, mají velké problémy, protože nebudou kompatibilní s evropskými aplikacemi a na naši občanku se bude moci cestovat jen v tuzemsku. Tak to zatím vypadá. No, a jaká je bezpečnost digitální občanky? To se také úplně opomíjí. Její použití v mobilu nemělo podle autorů aplikace zanechávat elektronickou stopu, přesto se však děje a data končí na serverech v zahraničí. Expert na kyberbezpečnost to označil za skutečně velký průšvih. Upozornil, že informace o každém z nás může mít v podstatě kdokoliv. Vaše ministerstvo přitom opakovaně ujišťovalo občany, že používání digitálních dokladů je zcela bezpečné. Takže to je výsledek vaší vlajkové lodi. O těch číslech, která tady zazněla, co jste udělal procentuálně, tak to opakovat nebudu.

Dovolím si také ještě připomenout, že jste byl otcem toho zákona o digitalizaci. To znamená, že ho velmi dobře znáte, čili se očekávalo, že podniknete veškeré kroky k tomu, abyste s tou digitalizací pohnul, což se tedy bohužel nepodařilo. Nicméně musím ale říct, že viníka vidím i v osobě pana premiéra, protože jestliže je toto vlajková loď, jestliže se chceme posunout směrem k inovacím, k vyspělým zemím, tak bez digitalizace to pochopitelně nepůjde. Vedle toho samozřejmě je velkou výhodou, pokud se budou moci veřejné služby řešit elektronickou formou, čili že tam se podaří také digitalizace. Na to se těšíme my všichni občané.

To znamená, že viníka vidím i v panu premiérovi, který pravděpodobně podcenil celou situaci s digitalizací, protože je to ohromný projekt, ohromný úkol, a za něj se musí postavit premiér České republiky. Je to velká reforma a bohužel v tomto směru pan premiér srká hlavu do písku, nekomunikuje, mluví za něj náměstci, jiné osoby a podobně. Čili v tomto vidím také velký problém. Je to velká škoda, protože to potom vypadá, že vlastně pro vládu digitalizace není prioritou.

Co se týče Katalogu služeb veřejné správy, tak si dovolím citaci z vašeho programového prohlášení: "Dokončíme realizaci zákona o právu na digitální služby. Zejména důsledně naplníme Katalog služeb veřejné správy a plán jejich postupné digitalizace nejpozději k 1. 2. 2025. Důsledně budeme vymáhat, aby mezi úřady obíhala data, nikoliv občan. Pokud občan státu data jednou poskytne, už je po něm stát nesmí znovu vyžadovat. Z toho důvodu budeme rozvíjet a stabilně financovat centrálně sdílené informační systémy, zejména projekt základních registrů." Výsledek vidíme, bohužel. Kdo za to nese odpovědnost? Jednoznačně vy, pane poslanče Bartoši, a samozřejmě i určitým dílem pan premiér, který si nedostatečně ověřil, v jaké je to fázi.

No, a skutečnost, že to odložení účinnosti o dva roky sem posílá pan ministr Jurečka formou přílepku, neponechám bez komentáře, a to i přesto, že se to stalo vaším zvykem a opět tím jen popíráte své tvrzení o kvalitním legislativním procesu, který jste měli také v programovém prohlášení. Takže my už to považujeme za takové last minute z vaší strany, protože je to v podstatě na denní bázi, když zasedá Poslanecká sněmovna. Musím ještě posmutněle sdělit, že tato změna o odložení účinnosti tak nebyla avizovaná ani na našem výboru pro regionální rozvoj, což považuji za velmi nešťastné a chybné. To jsou mé poznámky k tomuto pozměňovacímu návrhu, který lze skutečně označit jako přílepek. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí pan ministr Jurečka, následuje pan poslanec Teleky.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji, vážená paní předsedkyně. Kolegyně, kolegové, přeji dobré poledne nebo brzké odpoledne. Já si dovolím tady v obecné rozpravě velmi stručně okomentovat pozměňovací návrh, který předkládáme se skupinou poslanců, kolegů, Marka Bendy, Jana Jakoba, Josefa Cogana. Ten pozměňovací návrh řeší dvě oblasti. Sice první oblast, která se týká eSbírky a toho, abychom byli schopni reagovat pružněji v situacích stavu ohrožení státu, válečného stavu, nouzového stavu, operativně tak, abychom byli schopni legislativu zpracovávat. Následně pak i nejenom v rámci legislativy, ale i v eSbírce ji případně moci operativně realizovat, protože v některých situacích je ta nutnost třeba v řádu hodin. Takže to je jedna část tohoto pozměňovacího návrhu, která je tímto řešena.

Druhá se týká tématu, který tady byl už opakovaně několikrát zmíněn. Já jsem jedním z těch, kteří také podporovali takzvanou lidově řečeno digitální ústavu, neboli zákon o právu na digitální službu pro občany.

Zároveň také chci říci, že jsou tady racionální důvody z hlediska efektivity, protože když jsme tehdy ten zákon tady v druhé polovině minulého období předkládali, tak jsme si jako předkladatelé z opozičních lavic nebyli schopni uvědomit úplně všechny detailní konsekvence. Ten zákon, jak byl napsán, de facto říkal: Považujeme to absolutní právo ve všech agendách, ve všech důsledcích. To se tehdy opravdu nedopromyslelo. To znamená, máme agendy, které jsou využívány naprostým minimem jednotlivců. Dokonce některé třeba nejsou využity ani jednou ročně. Přesto zákon vlastně říká, že je povinnost ministerstva udělat plnou digitalizaci, včetně toho, aby tady ty formuláře byly interaktivní. Řešením do budoucna je nabídnout to i v portálovém řešení. Já si myslím, že tady se máme všichni zamyslet nad tím, abychom dělali věci efektivně a smysluplně, aby ta tři e platila i v této oblasti.

Pak chci podotknout ještě druhou věc. To je věc, se kterou jsem se potkal na svém rezortu za poslední tři roky. Mohu některá řešení doručit k 1. 2., ale budou opravdu tomu občanu přinášet pouze to, že se mu přepíší ty údaje. Ale pokud chci udělat portálové řešení opravdu na principu třeba klientské zóny v rámci revize sociálních dávek, kdy klientská zóna Jenda je příkladem toho, že to můžeme povýšit ještě na úplně jiný level, že se nebavíme jenom o spolupráci rezortů, výměně dat, které má stát, ale bavíme se o tom, že do toho zahrnujeme i třetí subjekty - pojišťovny, zdravotní pojišťovny. Zahrnujeme do toho třeba dodavatele energií, zahrnujeme do toho i ostatní subjekty, u kterých nás to popravdě asi v roce 2020 úplně nenapadlo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP