Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(12.50 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
Takže prosím, vyjadřujme se kompetentně k té záležitosti, k digitalizaci na rezortu, za to má zodpovědnost ten daný ministr. A Ivan Bartoš opakovaně urgoval ty ministry, opakovaně s nimi měl schůzky, byly tam výzvy od Digitalizační agentury, ale on nemůže převzít řízení jejich ministerstva. Proto když tady vláda přichází s návrhem, aby se o dva roky posunul ten zákon, který upravuje digitalizaci, tak je zcela logický dotaz, abychom tady dostali jako Poslanecká sněmovna informaci o tom, proč dochází na těch rezortech ke zpoždění, protože to není odpovědnost Ivana Bartoše, to je odpovědnost všech těch jednotlivých (Předsedající: Čas.) ministrů.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec Bartoš, následuje paní poslankyně Mádlová.
Ivan Bartoš: Děkuju za slovo. Já bych chtěl jenom, prostřednictvím paní předsedkyně, reagovat na dvě věci. První otázka mířila k tomu, kde jsou data z centrálních registrů. Česká republika má datová centra, která jsou dvě, mají různou geolokaci, a samozřejmě centrální registry jako součást kritické infrastruktury, které jsou srdcem té digitalizace, tak jsou v tomto směru zabezpečena a ta data jsou samozřejmě na území České republiky.
Já bych pak chtěl reagovat na jedno předchozí vystoupení. Citovala se část vládního prohlášení, kde v závěru bylo - posílíme centrální registry jako srdce té digitalizace české. Tak byla to právě DIA a ředitel Mesršmíd, který když přebral zprávu základních registrů, z kterých doslova padaly šroubky, tak udělal ty první největší investice v rozpočtu z loňského roku na posílení centrálních registrů, na posílení národní identifikační autority. Proč? Protože když se spustila nějaká služba, ať už to byl Marian Jurečka s Jendou, nebo když startovaly eDoklady, tak najednou jsme zjistili, že centrum, to srdce českého governmentu tak jako kulhá, vlastně netluče.
Takže my jsme zainvestovali, já nevím, jestli to bylo 300 milionů, do hardwarového posílení základních registrů, u kterých předchozí, kdo je měl ve správě, nebudu říkat vláda nebo ministerstvo, tak ty investice tam dlouho nebyly. Tady pan Hamáček vždycky říkal: Já potřebuju aspoň 100 milionů. Ty investice neprovedli.
Takže jedna z rolí DIA bylo převzetí - rozvoj základních registrů a posílení té infrastruktury. To si myslím, že je velmi důležité. Byla to ta druhá část, která byla citována z vládního programového prohlášení.
A ještě možná, já jsem hovořil o ministerstvu, které jsem měl ve správě, o jiných ministerstvech... Ale Piráti neprogramují ty systémy, nesoutěží ty systémy a kompetenční zákon a federalizace portálu v České republice prostě to takto má. Takže vytvoříte prostředí, uděláte maximální, co pro to jde, ale ve finále ten krok musí udělat ten, kdo ten krok dělat (Předsedající: Čas.) má, kdo má k tomu prostředky (Předsedající: Čas.), kdo má k tomu týmy.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní paní poslankyně Mádlová, následuje pan předseda Michálek. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji, paní místopředsedkyně, za slovo. Zaznívají tady opakovaně připomínky v tom, že ministerstva nekonala. Já bych chtěla poprosit pana vicepremiéra Jurečku, který byl také v určité části zodpovědný za digitalizaci, jestli by se mohl k tomuto vyjádřit, proč vlastně nedocházelo a nedochází k naplnění těch úkolů, katalogu služeb a tak dále, protože to jsou samozřejmě velmi závažné věci a my vlastně i kvůli tomu odkládáme účinnost tohoto zákona. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec Michálek s faktickou poznámkou, následuje pan poslanec Stržínek. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, já souhlasím s tou výzvou, která tady zazněla, a ještě chci doplnit jednu důležitou věc. My jsme v rámci legislativního procesu vázáni judikaturou Ústavního soudu, která stanoví určité požadavky na pozměňovací návrhy, pokud jde o jejich věcnou souvislost s projednávaným tiskem. My jsme byli na začátku tohoto měsíce na Ústavním soudu vysvětlovat Ústavnímu soudu, jaké byly podmínky schvalování jednoho pozměňovacího návrhu v této Poslanecké sněmovně. Věřte mi, bylo to velmi zevrubné, dvě hodiny mě tam Ústavní soud vyslýchal. Ústavní soud při své praxi posuzuje, jaký je vztah toho podaného pozměňovacího návrhu k projednávanému návrhu zákona. Posuzuje, jestli je tam takzvaný úzký vztah, anebo jestli to je divoký jezdec nebo takzvaný přílepek, kterým se vybočuje úplně z hranice toho původního zákona.
V té věci, kterou projednával Ústavní soud, šlo o pozměňovací návrh, který významně rozšiřoval kompetence Úřadu pro dohled nad politickými stranami, měnil ten text. A tady v tomto případě jde o změnu, kterou načítáte na poslední chvíli, která ale otevírá úplně nový zákon a úplně mění jinou problematiku, a to nikoliv problematiku elektronických komunikací, ale problematiku, která souvisí s právem na digitální službu, informační systémy, což je věc, která je jiná. To je, jako kdybychom zaměňovali kabely a zaměňovali to, co si spolu píšeme, nebo ty softwary, které na tom běží. To takhle úplně nemůžeme, že když je to digitální, tak to snese všechno. Já prosím odůvodnění (Předsedající: Čas.), zda to není přílepek.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: A já prosím o dodržování času. Pan poslanec Stržínek a následuje paní poslankyně Válková. Vaše dvě minuty.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Tady není pochyb a já si myslím, že ani nikdo z našich lidí nebude zpochybňovat to, že novela zákona o elektronických komunikacích je důležitá a že je tam spousta materiálu, který my vnímáme pozitivně a jsme připraveni pro něj zvednout ruku. Tím jádrem pudla, tím problémem, který tady dnes vyvstal, je přílepek, který přidává k tomuto sněmovnímu tisku za mě naprosto nelogicky prodloužení o dva roky digitalizace veřejné správy v naší zemi. Je to něco, co nechceme, aby bylo spojováno s touto novelou zákona o elektronických komunikacích.
A já když tady slyším slova pana Jurečky... Já rozumím tomu, že pokud některá ministerstva nejsou na digitalizaci dobře připravena, že vám nezbývá nic jiného než ten odklad nějakým způsobem protlačit. Chápu, než aby vzniklo jakési bezvládí a úplná džungle, tak musíte jít touto cestou. Ale prosím, projednejme to na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Já budu žádat svého kolegu Ladislava Oklešťka, prostřednictvím paní předsedající, aby pozval všechny důležité hráče, kteří mají co do činění s digitalizací, právě na náš výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, aby řekli, proč nezvládli za tři roky digitalizaci ve svých rezortech. Pro mě to je klíčová otázka a budeme na ni chtít znát odpověď.
A opravdu, přílepek tohoto způsobu k novele zákona o elektronických komunikacích nemá co dělat. Pojďme se o něm bavit samostatně, odsud tento přílepek prostě odlepme. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Paní poslankyně Válková s faktickou poznámkou a domnívám se, že již poslední, protože následuje přerušení schůze. Prosím.
Poslankyně Helena Válková: Já navážu na pana (Předsedající: Prosím o ztišení.) poslance Michálka, paní místopředsedkyně - paní předsedkyně, pardon, paní předsedkyně - na pana poslance Michálka, vaším prostřednictvím. Škoda, že tady není, protože když už teda začal hovořit o průběhu projednávání té věci přílepku, jeho přílepku, který se týkal zákona o střetu zájmů, což já bych ještě posečkala, tak samozřejmě mě to inspirovalo k doporučení pro nás pro všechny, protože my jsme kromě jiného, že jsme byli opravdu, a to s ním souhlasím, velmi důkladně, já jsem tam byla asi hodinu, vyslýcháni - a nedívala jsem se teda přesně na hodinky - k celému průběhu, ke všem okolnostem i téměř k tomu, jestli někdo běžel, nebo neběžel, to jsem říkala já, jak rychle přiběhl pan poslanec Michálek k tomu pultíku, vaším prostřednictvím, paní předsedkyně. Takže já bych počkala na to... Já jsem také nepřímo poprosila Ústavní soud, aby nám dal nějaká vodítka, abychom se napříště takových přílepků vyvarovali.
A pokud teď projednáváme zákon, kde je opět ohrožení, že bude nazván přílepkem, tak opravdu není nic snazšího než si počkat na to, jak rozhodne Ústavní soud. ***