Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(12.00 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane poslanče. Jako další jsou dvě faktické poznámky, jako první pan poslanec Jiří Havránek, potom pan poslanec Robert Stržínek.

Já vám udělím slovo a předám řízení schůze. Prosím.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo. Milý pane poslanče Bartoši, milý Ivane, jak vyvíjel tedy vicepremiér - (Předsedající: Prostřednictvím předsedajícího.) prostřednictvím předsedajícího - jak vyvíjel vicepremiér pro digitalizaci tlak na ministra pro místní rozvoj, aby se něco změnilo a nebylo to na těch 70 procentech, které jsou aktuální? Jak toto se mohlo stát? A opravdu, kolega Karel Haas použil zde, prostřednictvím pana předsedajícího, slovo pokrytectví. Za mě osobně - já bych tak ostrého výrazu zřejmě nepoužil - ale v něčem má velkou pravdu. Není to jenom o tom, o čem já tu mluvím, o té roli, jak se vám to dařilo naplňovat na Ministerstvu pro místní rozvoj, ale má taky pravdu v tom, že vy - jakožto znalec tohoto zákona - musel jste si být vědom - jakožto vicepremiér pro digitalizaci - toho, že byste sám s tím odkladem pravděpodobně musel přijít - anebo je to nepochopení čísel, protože pokud se opravdu podíváte na aktuální plnění tohoto milníku na jednotlivých ministerstvech a na jednotlivých úřadech - já vím, že třeba ÚOHS je na 100 procentech, Ministerstvo dopravy tuším na 99 - a (to?) jedno procento rozpracovanosti se nedařilo naplňovat ani na DIA. Ani na DIA, která to má v gesci, tam se počítá s plnou rozpracovaností, nicméně pokud se nepletu, v tuto chvíli jsou zhruba na 50 procentech naplnění. Opravdu to pokrytectví tam bohužel je a myslím si, že vy sám moc dobře víte, že byste zde, bohužel - a mě to netěší, nemám radost ani z tohoto pozměňovacího návrhu, přestože ho podpořím, protože nám nic jiného nezbývá - byste musel přijít s jakousi formou odkladu tohoto zákona o právu občana na digitální službu. A věřte - víte o tom, že jsem byl u těch jednání od samého začátku - že z toho radost ani trochu nemám.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní je s faktickou poznámkou přihlášen pan poslanec Stržínek nejdříve. Takže pane poslanče, prosím, posečkejte, pak ještě pan ministr Jurečka.

Přeji hezké odpoledne.

Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Pane bývalý ministře Bartoši, prostřednictvím paní předsedkyně, já obdivuji vaši odvahu a možná i drzost tady vystupovat tímto způsobem a kritizovat některé procesy v rámci digitalizace veřejné správy. Vy jste tři roky seděl ve vládě, za ty tři roky vy jste měl být tím tahounem, který posune tuto digitalizaci výrazně dopředu, místo toho jste rok ztratil založením Digitální a informační agentury, kterou - my se netajíme, že opravdu, pokud budeme mít tu možnost - okamžitě zrušíme. Další prostředky a čas jste promrhal eDokladovkou, o které nám ředitel DIA na podvýboru sám řekl, že to je slepá větev a že tenhle ten projekt bude muset být ukončen, protože není kompatibilní s evropským projektem iValet digitální peněženky. A ve světle toho, že se teď čerstvě objevily v médiích informace, že MMR dostalo milionovou pokutu - a je to pravomocné rozhodnutí - za špatný postup v rámci jednotného řízení bez uveřejnění u digitalizace stavebního řízení. Pane bývalý ministře, prostřednictvím paní předsedkyně, měl byste zpytovat své svědomí a upřímně říct, že jste udělal tolik chyb, že nemáte právo tady kritizovat ostatní, nezlobte se na mě. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní pan poslanec Bartoš, protože pan Jurečka se vzdal faktické. Prosím.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Já jsem teda... Nevím, jestli, jestli to byla nějaká ostrá kritika z mé strany. Mně se líbí, jak kolega Havránek, prostřednictvím paní předsedající, hovoří o tom MMR, který ale v tom pelotonu je v té horní části, nebo nevím, teď asi v rozpracovanosti, ale rozhodně bych nemíchal rozpracovanost a jednotlivé části, jako je katalog popisu, formuláře včetně portálu a další kroky. DIA toto měla na starost až od doby svého vzniku, což jsem uvedl i v té úvodní řeči, a možná se dotknu toho - i ten materiál, který šel vypracovaný právě od Digitální a informační agentury na vládu, hovořil o dvou věcech - buď se maximálně akceleruje akční plán, nebo bude nutný odklad. Není tam ani dané žádné datum. Z logiky věci, pokud bych stále byl členem této vlády, horoval bych za to, aby ten odklad nebyl takto dlouhý a aby se dále na tom pracovalo. Jiným způsobem, jak donutit jiný rezort, aby něco dodal, nemá ani vicepremiér (nesrozumitelné?) digitalizaci. A můžu říct z vlastní zkušenosti, že často ani ten ministr. Velký opt-in těch služeb obslužných - a my máme pod sebou SFPI, který je (?) žádosti plně digitální, jsou tam evropské dotace s digitální obsluhou, je tam ten portál, přes který tedy občan nebo stavitel věci řeší, je tam samozřejmě agenda průvodcovství a další, kde to naplnění ještě není. Je otázka, zda do budoucna vůbec bude realizován ten projekt, byť také je součástí Národního plánu obnovy pro ty regulace - a registr Airbnb. Ano, takže každý resort nějakým způsobem postupuje dle svých možností. Já jsem taky nebyl extrémně kritický a nejmenoval jsem - možná tady Ministerstvo práce a sociálních věcí pro příklad služeb v klientské zóně Jenda - někoho konkrétního, protože vím, že ta cesta je obtížná a jinak to rozhodnutí antimonopolního úřadu...

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Čas. Budete se muset přihlásit ještě jednou. Faktická poznámka pana poslance Nováka. (Ministr Vlček se hlásí.)

Já vím, ale ještě faktické. (Ministr Vlček opět gestikuluje.) Ale faktická je přednost, pane ministře. Prosím. (Poslanec Novák přichází k pultíku a gestikuluje ke stolku zpravodajů.)

Ne, ne, máte přednost, faktická, prosím.

 

Poslanec Marek Novák: A my si umíme dát někdy přednost. Já jenom v rychlosti. Všichni vidíte, co se tady děje. Kolegyně, kolegové, místo toho, abychom skutečně řešili zákon, který byl předložen, řešíme úplně jiný zákon. Říkám to tady dneska už potřetí - úplně jiný zákon.

Pane ministře Jurečko - a ve vší úctě, dokonce i prostřednictvím paní předsedkyně, i když nemusím - já vás moc prosím, zkuste si to teď chvíli nechat projít hlavou a pojďte za ty předkladatele vystoupit a říct: my se k tomu pozměňováku nepřihlásíme. Tím pádem ukončíte tady tu debatu přestřelek, jak vypadala vláda pětikoalice, jak si teď vracíte účty, co se děje, kdo co udělal, neudělal. My vám tady u těch debat můžeme klidně svítit, docela se u toho jako opozice i bavíme, ale my skutečně - lidi, kteří na tom návrhu zákona - primárním návrhu zákona o elektronických komunikacích - pracovali, pro nás je to nedůstojné, tady ta debata, my se chceme skutečně věnovat tomu, na čem jsme pracovali a ne řešení neschopnosti tehdejší pětikoaliční vlády. To si vyříkejte jinde. Mě vůbec nezajímá, jak ta vaše vláda vypadá. Fakt ne. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Tak od faktických se vracíme do rozpravy a přednostní právo chce využít pan ministr Vlček. Prosím, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Tak děkuji za slovo, paní předsedající. Já nebudu asi opakovat to, co tady řekli někteří moji kolegové, kteří šli okolo stolku, tak viděli, že věci, které tady padaly, tak jsem si já napsal, ještě než padly - věci o pokrytectví, věci o tom, že bychom neměli plést normy mezi sebou, měli bychom se věnovat té věci, která je předložena. Není důvodem, abychom každé vystoupení využívali k tomu a obhajovali anebo vyviňovali se z některých věcí, to si myslím, že není smyslem některých vystoupení. Já jsem člověk, který vždycky se snažil, aby za něj hovořili spíše činy než slova. Ano, máme mnoho strategií, mnoho akčních plánů, ale spíše se opravdu pojďme bavit o tom, co zajímá občany této země, a to jsou reálné výsledky. Já osobně si nemyslím, že by tady měli padat slova jako sundání nohy z pedálu, věci, jako že by se něco zaseklo, to v žádném případě ne, a pokud se podívám jenom na ty výsledky těch předchozích let, nebo respektive toho, co nás ještě čeká, tak si myslím, že posun za této vlády bude opravdu významný - ať je to v otázce novely liniového zákona, změny stavebních norem, které náš resort aktuálně dokončuje po několika letech příprav, ale i BIMu, Building Information Managementu, který bude putovat do Sněmovny, anebo právě této normy, která tady byla již několikrát zmíněna, že je na ní opravdu velká shoda, a Ministerstvo průmyslu a další jeho navazující organizace na tom odvedli velký objem práce, tak abychom i tuto normu, která mnoho věcí, hlavně pak třeba z pohledu povolování digitální infrastruktury, která je opravdu velmi důležitá pro českou ekonomiku, české hospodářství, abychom posunuli kupředu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP