Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(20.30 hodin)
(pokračuje Tomáš Müller)

 

 

Poslanec Tomáš Müller: Jedná se konkrétně o podporu podnikatelských nemovitostí a infrastruktury, kde je možné finančně podkrýt zejména průmyslové zóny v Královéhradeckém a Jihomoravském kraji, například Solnice, Kvasiny a program je určen na výstavbu, rozvoj a regeneraci včetně infrastruktury průmyslových zón a má zásadní vliv na konkurenceschopnost českého průmyslu.

Další nedostatečně rozpočtově zajištěnou oblastí kapitoly Ministerstva průmyslu a obchodu je program Smart Parks for the Future určený k plnění inovační strategie České republiky 2019 až 2030, schválený usnesením vlády číslo 104 ze dne 4. 2. 2019 a je zaměřen na zkvalitnění infrastruktury ve stávajících průmyslových průmyslových zónách včetně realizace SMART opatření a opatření pro snížení negativních klimatických dopadů, regeneraci lokalit brownfieldů na území České republiky a na přípravu podnikatelských parků s menší rozlohou v místech celospolečenského významu pro jejich realizaci.

Na základě výše uvedeného odůvodnění navrhuji přesun finančních prostředků v rámci specifických ukazatelů kapitoly Ministerstva průmyslu a obchodu, a přihlašuji se tedy k pozměňovacímu návrhu číslo 5626.

 Dále bych se rád přihlásil k pozměňovacímu návrhu číslo 5632, kdy se opět jedná o přesun finančních prostředků v rámci kapitoly 322 Ministerstva průmyslu a obchodu ve specifickém ukazateli zahlazování následků hornické činnosti, mandatorní výdaje a zajištění dalších potřeb státu, kde navrhuji snížit tyto o částku 15 milionů korun, a v téže kapitole navrhuji zvýšit o částku 15 milionů korun výdaje spojené s dalších činností resortu.

Tyto prostředky budou použity pro spotřebitelské organizace, které mají v české společnosti nezastupitelnou úlohu, a na českém trhu působí již 20 let. Jsou to nestátní neziskové organizace, které nemají jinou možnost získat finanční prostředky od podnikatelských subjektů tak, aby si zachovaly svou nezávislost. Tyto prostředky by měly být použity i v rámci spotřebitelské politiky, která byla schválena usnesením vlády číslo 518 ze dne 7. června v roce 2021. Část finančních prostředků bude také použita i pro podřízenou organizační složku státu, Českou obchodní inpekci. Na základě výše uvedeného odůvodnění navrhuji přesun finančních prostředků v rámci specifických ukazatelů kapitoly Ministerstva průmyslu a obchodu. A ještě jednou se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu 5632. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Postoupíme tedy k interpelaci, pardon, k projevu následujícímu, a sice pan poslanec Martin Kolovratník, prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobrý večer. Děkuji za slovo. Interpelace to nebude. Na ty máme čas zítra, i když některé z mých argumentů, které za chvíli předložím, možná trochu tu interpelaci připomínat budou.

Já se přihlásím a krátce okomentuji dva pozměňovací návrhy, které jsem k letošnímu projednání státního rozpočtu připravil.

Je to pozměňovací návrh s číslem 5598, který navrhuje dorovnat nebo narovnat výši dotací Státního fondu dopravní infrastruktury pro kraje na silnice druhé a třetí třídy, a potom je to pozměňovací návrh, který konzistentně předkládám už od roku 2022 při projednání rozpočtu, a to je snaha navrátit slevy na jízdné ve veřejné dopravě na těch 75 %, 5598 je číslo toho návrhu.

A jsem docela rád, že pan ministr Stanjura tady teď v tuhle chvíli je při projednávání, protože on sám kdysi byl ministrem dopravy a tu problematiku dopravní velmi dobře zná, tak nejdřív tedy dotace, podpora krajů na silnice druhé a třetí třídy. Víte, tenhle program vznikl v roce, byl vymyšlen v roce 2014, když přišlo hnutí ANO do vlády poprvé, historicky poprvé byl realizován od roku 2015 a tehdy se všichni, všichni napříč politickým spektrem shodli na tom, že tenhle návrh napravuje historickou chybu, vlastně chybu z těch let 2000, 2001, 2002 ze začátku milénia, kdy vznikly územní samosprávné celky a dostaly do vínku právě i tu širokou síť dvojek a trojek těch silnic, ale nedostaly na ně dostatečné prostředky, na jejich nejen údržbu, ale hlavně rekonstrukci, modernizaci, napravení toho historického stavu.

My jsme tehdy připravili poměrně jednoduchý vzoreček, na kterém není žádná věda, excelovskou tabulku, která promítá u jednotlivých krajích délku té silniční sítě, a podle toho, jakou částku vláda v tom kterém roce byla schopná, ochotna uvolnit, tak se to férově, spravedlivě rozpočítalo mezi ty kraje.

Nebudu tady zdržovat výčtem té tabulky, rok 2015 to bylo 4,4 miliardy. Pak se to vždycky pohybovalo ve výši mezi třemi, čtyřmi miliardami, jednou to byly dvě, pak zase čtyři.

Za současné vlády jste v tom trendu pokračovali. Celkem už to je přes 36 miliard korun, které se touto formou, tedy ze státního rozpočtu přes Ministerstvo dopravy a SFDI, do krajů dostali. Asi se shodneme všichni, že je to v té republice, v té zemi vidět. Je to ta poslední míle, ty nejmenší silnice, kdy dojíždíme ze (?) svých obcí do svých domovů.

Bohužel v tomto období, nebo v tomto návrhu na příští rok je nula. Vláda tam dala nulu. A jak opakuji, pane ministře, jsem rád, že jsem tady, nepředpokládám asi, že teď v té podrobné rozpravě budete reagovat, ale prostě zdůvodnění, že se tam dává nula, protož, paralelně tady ve Sněmovně běží návrh nebo novela zákona o rozpočtovém určení daní. Prostě sám dobře víte, že ten argument není férový a že víme, že ten zákon prostě nebude přijat, nestihne se to, rozhodně to nebude od 1. 1. příštího roku, je velký otazník, jestli se vůbec dokončí v tom roce příštím. Jinými slovy, tou změnou RUDu kraje tyto prostředky nezískají a je tam teď prostě navržená nula.

 My jsme to probírali na hospodářském výboru, byl tam pan náměstek Vrbík z Ministerstva dopravy, on sice mluvil o tom, že snad by měla být jakási varianta b, pokud tedy to teď nedopadne v návrhu rozpočtu, že je určitá možnost použít tu půjčku z EIB, tedy ten rámec, úvěrový rámec navýšit, půjčit si. Takže bude to vaše politické rozhodnutí někdy v průběhu příštího roku. Ale to, proč tady za ten pozměňovací návrh pléduji a budu se snažit přesvědčit jak vás, tak koaliční poslance, ten důvod je jednoduchý. Kraje, pokud se to dozví až někdy v průběhu příštího roku, nevím, jestli to bude v červnu, červenci, v květnu, no, tak už samozřejmě jsou v polovině toho období, už mají naplánováno, běží soutěže a tak dále, kdežto, pokud by se nám povedlo tu změnu udělat a teď to vlastně ty poslední roky takhle trvalo v tomto období, tak ony vědí zkrátka, s čím mohou počítat. Proto jsem přesvědčen, já jsem to navrhl, rozdělit část té položky, té částky, 4 miliardy vzít ze Všeobecné pokladní správy, to by byla miliarda. A část z ukazatele Výdaje celkem na státní dluh, nebo obsluha státního dluhu, to byly 3 miliardy, tedy tři a jedna jsou 4 miliardy.

Chci podotknout, že jsme se rozhodli tenhle návrh podat všichni za hnutí ANO, všichni zástupci všech krajů, takže autorem nejsem jenom já, ale jsou tam naši noví současní hejtmani, kteří jsou zároveň poslanci, Richard Brabec, Ladislav Okleštěk, Josef Bělica a Martin Kukla, ale jsou tam vždy po jednom i zástupci naši z těch ostatních krajů, takže podáváme to jako celkem 14 poslanců, zástupci vždy za jeden kraj České republiky, kromě mé osoby Alena Schillerová, Karel Havlíček a těch jmenovaných hejtmanů Patrik Nacher, Roman Kubíček, Petr Sadovský, Marek Novák, David Pražák, Kamal Farhan a Josef Váňa.

Asi není potřeba více vysvětlovat, je to zkrátka snaha o nápravu toho stavu, to, abychom se nedostali do nějaké nejistoty, závislosti na politickém rozhodnutí v příštím roce před volbami. Takže návrh na zvýšení dotací SFDI o 4 miliardy, je to pozměňovací návrh číslo 5598, ke kterému se tímto hlásím.

No a ten druhý, v tom jsem konzistentní, je to návrh na navýšení položky, která se na Ministerstvu dopravy, nebo souhrnného ukazatele, který se jmenuje Ostatní výdaje spojené s dopravní politikou státu, to navýšení navrhuji o 2 miliardy 750 milionů korun. Ona je to částka velká, ale jsem hluboce přesvědčen, že nezbytná a potřebná. Tahle částka, pokud by můj návrh byl úspěšný, tak umožní Ministerstvu dopravy, potažmo vládě, vrátit ty slevy na jízdné ve veřejné dopravě z těch 50 % pro studenty a seniory na procent 75.

 A zkusím tady rychle dát exkurzi do čísel, aby to mělo nějaké racio. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP