Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(19.10 hodin)
(pokračuje Jiří Kobza)
Dámy a pánové, po všech těch stovkách milionů a miliard, které jsme zde slyšeli, tak samozřejmě tyto položky jsou z hlediska státního rozpočtu naprosto bagatelní, ale pro Československou obec legionářskou a Český svaz bojovníků za svobodu jsou velmi důležité, protože je to otázka jejich přežití. A Fialova vláda těmto významným memoriálním a veteránským organizacím, které pečují o odkaz československého odboje a o československé válečné veterány a také o ochranu a připomínku jejich hrdinství a jejich památky navrhuje naopak pro rok 2025 nedat vůbec nic, což je podle mého názoru, jak říkal Rychlonožka, nečestné a nesportovní a podle mne zcela hanebné a nepřijatelné.
Jednalo by se o vnitřní přesun v rámci této rozpočtové kapitoly, a to tak, že by se o 10 milionů snížil objem výdajů ve specifickém ukazateli Odvody do rozpočtu Evropské unie, které jsou tak jako tak nesmyslně naddimenzované a činí přes 65 miliard korun. Důstojná státní finanční podpora organizací pečujících o odkaz našich odbojářů a válečných hrdinů je v nejvyšším veřejném zájmu.
V pozměňovacím návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 5515 navrhuji odebrat 1,5 miliardy korun z kapitoly Ministerstva zahraničních věcí, konkrétně z položky Příspěvky mezinárodním organizacím a peněžní dary vybraným institucím do zahraničí. Jde o položku, která je v současné situaci enormně a nedůvodně vysoká, předimenzovaná, a navíc Nejvyšší kontrolní úřad již před lety opakovaně konstatoval, že velká část těchto peněz je vynakládána neúčelně na organizace, kde již nejsme jako stát aktivní a podobně, a vyzval ministerstvo k nápravě, která dosud neproběhla.
Tyto prostředky navrhují přesunout do kapitoly Všeobecná pokladní správa tak, aby primárně pomáhaly českým občanům a českým institucím veřejné správy, konkrétně pak do položek Rezerva na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků, tam by měla jít 1 miliarda korun, a Rezerva na mimořádné výdaje podle zákona o integrovaném záchranném systému 500 milionů korun. Tyto rozpočtové položky jsou dlouhodobě finančně velmi podhodnocené, jak bylo vidět například vloni při likvidaci následků ničivých povodní a pomoci postiženým občanům, kdy se musel novelizovat státní rozpočet.
V pozměňovacím návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 5516 navrhuji odebrat 500 milionů korun z kapitoly Ministerstva zahraničních věcí, konkrétně z položky Program humanitární, stabilizační, rozvojové a hospodářské asistence Ukrajině. Od vypuknutí konfliktu na Ukrajině v roce 2022 přispěla Česká republika této zemi ve formě přímých finančních transferů, dodávek vojenské techniky, záruk za půjčky v rámci EU a financování ukrajinských migrantů České republice již částkou vyšší než 100 miliard korun. Proto podle mého názoru není nutné tuto sumu dále navyšovat a ani možné, protože dluh, který máme, to neumožňuje. Tyto prostředky navrhuji přesunout do kapitoly Všeobecná pokladní správa tak, aby primárně pomáhaly českým občanům a českým institucím veřejné správy, konkrétně pak do položky opět Vládní rozpočtová rezerva.
V pozměňovacím návrhu 5517 navrhuji částku 100 milionů korun z výdajového ukazatele Transformační spolupráce převést do kapitoly Všeobecná pokladní správa, konkrétně pak do položky Rezerva na mimořádné výdaje podle zákona o integrovaném záchranném systému. Tato rozpočtová položka je dlouhodobě finančně velmi podhodnocená, jak jsme viděli, jak jsem zmínil při řešení následků povodní.
Výdajový ukazatel Transformační spolupráce rozpočtové kapitoly Ministerstva zahraničních věcí se zabývá výhradně financováním takzvaných měkkých, přednáškových a školicích, nebo někdo může říct indoktrinačních, politických projektů, případně projektů, kde převažují ideologicko-politické faktory ve vybraných cizích státech, mimo jiné Ukrajina, Moldavsko, Bosna a Hercegovina, Srbsko, Gruzie, Kosovo. Tyto projekty jsou tudíž dlouhodobě provázány s politickým segmentem takzvaně neziskového sektoru a ve svých důsledcích silně zasahují do vnitropolitických poměrů cílových, zahraničních a pro ČR partnerských států.
Objem tohoto ukazatele je navíc v kontextu vnitřní ekonomické a sociální situace České republiky a jejich občanů nepřiměřeně a neodůvodněně vysoký a i vyšší než v loňském roce. Jde navíc o činnost, která není v dlouhodobém národním zájmu České republiky, protože může narušovat důvěru bilaterálních vztahů skrze faktické porušování mezinárodně právní a diplomatické zásady o nevměšování se do vnitropolitických záležitostí cizích států. Jako taková by tato činnost neměla být vůbec financována z českých veřejných rozpočtů.
Dámy a pánové, prosím vás o podporu těchto pozměňovacích návrhů. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Richter.
Poslanec Jan Richter: Děkuji, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, pro rok 2025 je v návrhu státního rozpočtu České republiky plánováno, že Národní sportovní agentura bude disponovat částkou 7,9 miliardy korun na podporu sportu. Tato částka představuje nárůst o 1 miliardu oproti předchozímu roku, kdy bylo k dispozici 6,9 miliardy korun, což vnímám jako sportovec velmi pozitivně. Přestože ale došlo k navýšení rozpočtu, poukazují zástupci sportovního prostředí na potřebu ještě vyšší finanční podpory. Argumentují tím, že pro adekvátní rozvoj sportovní infrastruktury a podporu sportovních klubů, zejména těch zaměřených na mládež, by bylo vhodné navýšit rozpočet o další 2,4 miliardy korun. V porovnání s ostatními členskými státy Evropské unie patří Česká republika k zemím s nižšími veřejnými výdaji na sport. Podle analýzy financování sportu v České republice z roku 2008 činily výdaje na sport 7,7 miliardy korun, což bylo v té době považováno již za nedostatečné.
Aktuální údaje naznačují, že i přes navýšení rozpočtu zůstávají veřejné výdaje na sport v České republice pod průměrem Evropské unie. Pro srovnání - některé evropské země investují do sportu výrazně více, například ve Finsku, Polsku, Maďarsku či jinde jsou veřejné výdaje na sport na vyšší úrovni, což se pozitivně odráží na sportovní infrastruktuře a podpoře sportovních aktivit. Zvyšování financování sportu v České republice by mohlo přispět k lepšímu rozvoji sportovní infrastruktury, podpoře talentovaných sportovců a zvýšení zapojení obyvatel do sportovních aktivit, což by mělo pozitivní dopad na veřejné zdraví a sociální soudržnost.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi představit a zároveň vás požádat o podporu pozměňovacího návrhu poslance Jana Richtera a Andreje Babiše k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2025, sněmovní tisk číslo 805, který je řádně vedený v systému pod sněmovním dokumentem 5610.
Za prvé, v kapitole 362 Národní sportovní agentura se zvyšují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem, specifického ukazatele Výdaje - dotace do oblasti sportu, v tom Rozvoj a podpora sportu, o částku 2 miliardy. Zároveň se zvyšují výdaje průřezového ukazatele Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem o částku 1,5 miliardy.
Za druhé, v kapitole 327 Ministerstvo dopravy se snižují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem, specifického ukazatele Výdaje - dotace pro Státní fond dopravní infrastruktury, v tom Ostatní dotace pro Státní fond dopravní infrastruktury, a průřezového ukazatele Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem o částku 2 miliardy korun.
Za třetí, současně dochází k úpravě odpovídajících částí návrhu zákona včetně příloh.
Odůvodnění: účelem pozměňovacího návrhu je přesunout finanční prostředky ve prospěch kapitoly 362 Národní sportovní agentury za účelem posílení investic do sportovní infrastruktury, která je dlouhá desetiletí podfinancována, a je nutno se přiblížit příslibu vlády jde pro prohlášení o cíli na financování sportu v roce 2025 ve výši 2 procent státního rozpočtu. Tento přesun to nemůže uspokojit, ale částečně přispět k nápravě.
Částka na rozvoj a podporu sportu bude částečně sanovat i poplatky z odvodů u dohod, které jsou nově zavedeny a sportu se dotknou výrazným způsobem, kdy dojde k zpoplatnění drobných dohod a dobrovolnické práce. Dále je podstatný nárůst agendy s vykazováním dohod a podstatný je i nárůst nákladů na energie.
Podpora v programu Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem ve výši 1,5 miliardy zůstane v investicích a bude zajištěn i multiplikační efekt a přínos pro růst HDP. ***