Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(19.20 hodin)
(pokračuje Jan Richter)

Infrastruktura podpoří rozvoj v regionech. Zvolená částka je výší, na kterou jsou projekty připraveny, a je možné realizovat nové znění příslušného řádku kapitoly 362 v ukazateli souhrnné ukazatele částka 7 908 999 743 se mění na částku 9 908 999 743 a řádek specifické ukazatele výdaje řádek Rozvoj a podpora sportu zní, že se číslo 4 916 663 798 korun nahrazuje číslem 5 416 663 798 a položka Průřezové ukazatele se mění číslo 1 340 milionů na číslo 2 840 milionů s tím, že se částka 2 miliardy korun bere z kapitoly 327 a mění se z jiné položky souhrnné ukazatele Výdaje, kde se částka 139 489 810 924 korun nahrazuje částkou 137 486 810 924 korun a řádek Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem částka 82 087 334 518 korun se nahrazuje částkou 80 087 334 518 korun.

Děkuji vám za podporu tohoto pozměňovacího návrhu a děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji panu poslanci Richterovi a nyní vystoupí paní poslankyně Balaštíková, připraví se paní poslankyně Štefanová.

 

Poslankyně Margita Balaštíková: Tak dobrý den, kolegyně a kolegové, já bych se chtěla přihlásit k pozměňovacímu návrhu 5563,  což je pozměňovací návrh poslance Josefa Kotta, Margity Balaštíkové, Jaroslava Faltýnka, Davida Pražáka, Karla Turečka a poslance Jana Volného. Je k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2025.  Vlastně v kapitole 329 Ministerstvo zemědělství se zvyšují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifické údaje Výdaje podpora agrárního sektoru, dotace Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu o částku 1 miliarda. V kapitole 398, Všeobecná pokladní správa se snižují Výdaje souhrnného ukazatele, Výdaje celkem a specifické údaje Vládní rozpočtová rezerva o částku 1 miliarda.

Současně dochází samozřejmě k úpravě odpovídající části návrhu zákona včetně jeho příloh. A odůvodnění. Cílem je navýšení národních dotací. Z národních zdrojů jsou podporovány řady cílených programů a potřebné aktivity. Národní dotace slouží k široké podpoře škály oblastí a slouží k posílení konkurenceschopnosti, udržení výrobního potenciálu zemědělství a jeho podílu na rozvoji venkovského prostoru. Jedná se o důležitý nástroj k udržování stability ve venkovských oblastech a dalších oblastech v gesci resortu Ministerstva zemědělství. Tento nástroj má zcela nezastupitelnou úlohu a je nezbytné zajistit jeho adekvátní financování, a proto je nutné alokaci prostředků celkově zvýšit.

Proč jsme k tomu přistoupili? Protože i pro letošní rok v rozpočtu pan ministr zemědělství neměl v této kapitole peníze a v průběhu roku nás žádal o navýšení této kapitoly, protože mu chyběly právě peníze na národní programy. Pro rok 2025 si opět nedal tyto peníze do rozpočtu. My jsme na to samozřejmě upozorňovali, že mu tam peníze budou chybět, a proto chceme, aby tam už v rozpočtu byly a nedocházelo k navyšování této kapitoly v průběhu roku 2025.

 Současně bych se chtěla přihlásit k pozměňovacímu návrhu 5617. Je to pozměňovací návrh poslankyně Markéty Balaštíkové, poslance Jaroslava Faltýnka, Josefa Kotta a Davida Pražáka, Karla Turečka a poslance Jana Volného opět k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2025. V

kapitole 329, Ministerstvo zemědělství se zvyšují Výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele podpora agrárního sektoru, v tom dotace Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu o částku 450 milionů korun a v kapitole 398, Všeobecná pokladní správa se snižují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a Specifického výdaje ukazatele Výdaje Vládní rozpočtová rezerva, o částku 450 milionů korun. Současně dochází k úpravě odpovídajících částí návrhu zákona.

Proč jsme přistoupili k tomuto navýšení? Jedná se o znovuzařazení řádně notifikované podpory na dotační titul 13 do schématu národních podpor v zemědělství pro rok 2025 s cílem zvýšit konkurenceschopnost v oblasti potravinářství. Obnovení podpory konkurenceschopnosti potravinářského průmyslu je základním předpokladem pro fungující zemědělsko-potravinářský řetězec a stabilní odbyt zemědělské produkce českých zemědělců. Potravinářské podniky jsou vystaveny tlaku zahraniční konkurence, která dostává národní dotace ve svých zemích, a přitom český potravinářský průmysl musí navíc reagovat na nové environmentální a klimatické požadavky pramenící z předpisů Evropské unie, které Česká republika ještě zpřísňuje.

V rámci národních dotací bylo pro potravinářský průmysl dlouhodobě vyčleňováno pouze 10 až 15 % celkového rozpočtu a v rámci Programu rozvoje venkova je situace ještě horší. Tam se podíl zpracovatelského průmyslu na celkovém rozpočtu pohybuje mezi čtyřmi až šesti procenty a je určen výhradně pro malé a střední podniky s výjimkou inovací, jejichž alokace je v současné době minimální a postrádá v podstatě smysl.

S ohledem na to, že konkurenceschopnost agrárního sektoru se nevytváří ani tak v části prvovýroby zemědělské produkce, ale zejména při jejím zpracování a uvádění na trh, je tato výše podpory dlouhodobé a zejména v současnosti kritizována a je nedostatečná. Co se týče dotačního titulu 13, byl po celou dobu navržen jako komplementární k podporám v rámci PRV, což navíc Evropská komise požaduje, a jako takový byl i Evropskou komisí notifikován. Proto je podpora podniků v rámci dotačního titulu 13 v porovnání k podpoře malých a středních podniků v rámci PRV tak důležitá. Výše alokované podpory v letech 2016 až 2022 se pohybovala od 396 po 750 milionů a projekty byly podpořeny nejvýše 44 procenty v roce 2019 až po 25 % v roce 2022.  Složení žadatelů je odvislé od notifikovaného okruhu způsobilých příjemců, jejichž celkový počet v anexové části potravinářského průmyslu je značně omezený, a proto lze předpokládat, ostatně stejně jako v jiných dotačních programech, že se v jednotlivých letech opakují stejní žadatelé. Celková výše podpory na jednoho žadatele je ovšem omezena pravidly Evropské unie.

Při průzkumu bylo zjištěno, že cirka 23 % žadatelů mělo zahraničního vlastníka. Ale je nutno si uvědomit, že nejde o peníze, které by mohly být jakýmkoliv způsobem transferovány do zahraničí, ale jsou určeny výhradně pro investice na území České republiky, do výrobních zařízení umístěných v České republice, kde se primárně zpracovává česká zemědělská produkce. Pokud bude tedy i nadále docházet k výraznému omezování investičních podpor pro tyto podniky, důsledkem může být, tak jak se stalo i u jiných dotačních titulů, přesun investic těchto společností do jiných zemí v regionu, které nabízejí lepší investiční podmínky, což se dnes již děje u nových investic.

Důsledkem je potom tolik kritizovaný vývoz zemědělských komodit a dovoz zpracovaných výrobků, které nás v oblasti zemědělství stále řadí mezi nerozvinuté agrární země a zvyšuje negativní bilancí agrárního zahraničního obchodu. Z výše uvedených důvodů navrhujeme posílení části rozpočtu dotačního titulu 13 na úroveň minimálně 450 milionů. Pokud se někdy tento dotační titul nevyčerpal, bylo to z důvodu špatného nastavení Ministerstva zemědělství a ztrácelo vlastně smysl pro potravinářské podniky. Co se týká u malých potravinářských podniků, vždycky byly alokované prostředky, prosím, nedočerpány. Nestalo se, že tam byl převis, tak, jak je to u velkých potravinářských a středních potravinářských podniků. Tolik na vysvětlení mého podání pozměňovacího návrhu. Děkuji. ***

 

 

 




Přihlásit/registrovat se do ISP